XTR Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Har det hänt något mera på bygget? *NYFIKEN* //Mattias Quote
Gerhard Posted September 2, 2011 Author Posted September 2, 2011 Dålig uppdatering kan man säga :icon_oops: Det har hänt en del faktiskt, jag får uppdatera i helgen. Quote
XTR Posted September 3, 2011 Posted September 3, 2011 Ladda upp några nya bilder alltid kul att se. Precis inkommen från en tur med sjuan. Ett av skärmfästena på vänster framskärm gick av, men som tur var så lossnade den bakre, så skärmen flög inte av hehe... Bara in till kanten och skruva loss skärmen och köra vidare. Ser riktig räjsigt ut utan skärm :516 Det är hur kul som helst att köra seven :racesmile: Jobba på nu så blir du belönad sen! //Mattias Quote
Gerhard Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 Nu var det äntligen dax för en uppdatering. Har ägnat sommaren åt att bygga elsystem. Fick leta ett tag innan jag hittade dena säkringscentral med skruvplintar och jordplint, in handlad från en båtfirma. Utan lock på, plats för 12 säkringar. Elen sitter monterad på en plåt under scutteln. På så sett gick det att montera en hel del innan jag satte fast den i bilen. Plats för 3 standardrelän och 8 microrelän. Laddregulatorn längst till höger. Får se om kylningen räcker, la iallafall kylpasta mellan regulatorn och plåten. Monterar ett Vi-PEC V88 styrsystem som har en massa in och utgångar att leka med :wub: Svarta boxen är en AEM CDI tändning och dosan i mitten kommer från en Volvo V70 där den används till att reglera farten på kylfläkten. Jag har den till att reglera farten på elvattenpumpen via Vi-PEC boxen. Använder Hayabusans original COP som nog är densamma som AEM säljer som eftermarknads. Bytte till Injector Dynamics 725cc spridare så det finns lite marginal till framtida behov :hypocrite: Oljetryck och temp givarna somm ansluts till Vi-PEC boxen. NGK AFX lamdamätare som också kopplas till ECUn. Löjligt litet batteri Shorai LiFePO4 väger bara 763 gram ! Skall motsvara det gamla 14Ah MC batteriet som verkar gett upp. Flyttade upp det från bakom passagerar fotstödet till bakom mittpanelen tror att vikten på den gamla långa kabeln var lika mycket som det nya batteriet! skall bli spännande att se om det fungerar. En AIM Pista dash kommunicerar direkt med Vi-PEC boxen hämtar värdena där, och har även en GPS puck för att logga analysera varvtider. Dom flesta kablar utan för elcentarlen är klädda med flexstrumpa. Första kontakten med Vi-PEC boxen och AIM dashen :racesmile: Test av layout till mittpanelen. Det som står på schemat är göra klart i-brädan och scutteln. Och för att prov starta, tanken och grenrör. Efter det här inlägget orkar jag nog inte ut i garaget på ett bra tag :lol: Quote
kengren Posted September 7, 2011 Posted September 7, 2011 Hej Gerhard Du har gjort ett snyggt och fint jobb - det är bara att gratulera - du har all rätt att vara stolt kenneth Quote
Rikard Larsson Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Jävlar i min låda vad snyggt och prydligt :o Quote
XTR Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Den uppdateringen var värd att vänta på :thumbsup: Mycket godis på din bil... Lätt och fint du bygger! Jag har en låååååååång lista på saker att fixa på bilen till nästa säsong. Hjulinställning, chassi modifieringar, backlåda, lättning samt mer effekt finns med på listan. Varit ute på en riktig långtur (9mil!!) med sjuan efter allt regnande denna vecka, undrar dock hur många mera turer det blir i år :unsure: //Mattias Quote
Gerhard Posted November 1, 2011 Author Posted November 1, 2011 I dag blir det inga bilder men en del har hänt i allafall. Jobbat med pedalstället, monterat returfjädrar och microbrytare för bromsljus och koppling. Startrelät styrs av ECUn och får info från startnyckel (startläge) kopplingspedal (nedtryckt) och växelgivare (neutral). Så det går bara starta med antingen kopplingen nere eller växeln i neutral. Fyllt på olja i torrsumpen och kört upp oljetrycket med stiften ur. Bränsleslangarna är dragna och fastsatta i kardantunneln, det som återstår är att få mannluckan med sarg elförzinkade och montera pumpen i tanken. Kollat att jag får gnista på stiften kunde inte låta bli att montera dom och ge den en dusch med startgas och den verkar iallafall tända någorlunda rätt :lol: Så nu står att få tanken klar så man kan göra ett seriöst start försök. Börjar också bli dags för att tillverka huven vilket kan bli en riktig spännande. Quote
Gerhard Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Nu var det dax för lite bilder! Har kollat att cam och vevaxeltriggern är rätt kopplade, en av få funktioner som inte finns i Vi-PEC systemet. Har tillverkat en kåpa över pedalstället och en för rattaxeln. Enkel lösning för att hålla kåpan på plats. Jobbat en del på bränslesystemet. Bränslefilter monterat. Tank av modell 24 liters brevlåda. Är av stål blir en av aluminium om den fungerar som tänkt. Pumpen blir monterad i tanken. Suger från ett ca 40mm högt utrymme i botten som också returen är kopplad till. Slangar och kablar till pumpen. Fick tillverka en elgenomföring M12 plastbult med en M5 gänga igenom och en bit M5 gängstång att montera i manluckan på tanken. Nu är jag nästan lite stolt över min uppdateringstakt :lol: Quote
XTR Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 MYCKET SNYGGT!! Tänk inte ens tanken att inte delta på Locostfestivalen till sommaren! Skall bli kul att se och höra din bil! Jag modifierar själv min bil i vinter enligt en låååång önskelista //Mattias Quote
Thomas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Det blir ju helt enkelt sketabra. :notworthy: Quote
cealm Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Riktigt snygga jobb på bilen. Tveksamt som du får ha annan kaross än en genomskinlig sådan. Vi får ta en omröstningen på forumet och jag tror genomskinlig vinner! Quote
Gerhard Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 Nu är den startad :hyper2: Startade på ca 3 sekunder så det är nästan som man känner sig lurad på konfekten! Inget funderande ungefär som att installera ny hårdvara i Windows 7 ingen utmaning alls. Tackar vet jag för när man kunde hålla på i en vecka innan man fick något i datorn att fungera :huh: Tanken är klar och monterad. Är bara ventilationen kvar att lösa. Och till sist mitt första Youtubklipp :) Så för hoppningen om provstart innan första advent lyckades iallafall, nu måste jag bestämma mig hur jag ska lösa grenröret. Står och velar mellan två alternativ. Quote
Thomas Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Den åter bra utan grenrör. :racesmile: När man kommit så långt och fått igång då får man en vitaminkick att fortsätta. Quote
gka Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Snyggt arbete! Går den hälften så bra som den ser ut så blir den svårslagen på kullen :notworthy: Quote
XTR Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 GRATTIS!!!! Den där kommer att gå fint :racesmile: Nu får vi se om jag hänger med dig i Juli... Quote
Gerhard Posted May 28, 2012 Author Posted May 28, 2012 Som vanligt ligger inte min byggtråd direkt på dom första sidorna när man letar efter den. Men nu har jag hittat den! Så här kommer en summering med lite bilder. Upptäckte att det var svårt att synka spjällhusen genom att lysnna genom en slang som fungerar hyffsat med Webrar. Problemet är att insprutningen skiter i att något spjäll inte är med riktigt, där Webrarna ju reglerar bränslet själv efter spjälläge. Blev klart bättre efter synkning med mätare. Motorhuv är tillverkad, återstår lite jobb. Kunde valt en mjukare aluminium den var inte lätt bockad direkt. Monterade Aerocatch huvlås Noskonen har det lagts mycket jobb på och är snart klar för lack. Bilden är tagen innan spackling och slippning. Lade några veckor på att röja i garaget! Monterade en del nya skåp och den gamla TVn åkte också ut i garaget. Hål uppsågat i huven, kommer bli en annan lösning på luftfilter det här bygger för högt. Och låter väldigt mycket :racesmile: Tillverkning gjutform till bakskärmarna byggdes i trä och aluminiumplåt. Spackling och slippning av radien till skärmkanten var inte det roligaste på bygget. Första skärmen gjuten och grovt tillklippt. Skärmkanten skall tas upp ca 25mm. Främre halvan har en gjuten fästkant men bakre måste jag fixa med skärmen monterad pga bakänden rundar av, och jag använder samma form till båda sidor. Stuket blev ungefär som jag vill ha det. Trots att jag vaxade väldigt många gånger så satt skärmen fast bra i formen. Så den fick lite stryk, plasten löste även färgen på några små ställen. Så inför nästa skärm blir det brun packtejp i formen istället, det hade jag på den biten som motsvarade skärminfästnings kanten och den släpte väldigt lätt. Men man har förhoppningsvis lärt en del av den här första gjutningen. Quote
Rikard Larsson Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Härlig uppdatering! Ser bra ut. Angående problemet medd släpp i formen. Använd gärna PVA. Jag vaxar en gång med simplelt hårdvax och drar på ett lager med PVA med en kökssvamp (gula sidan). Lossnar hur lätt som helst (om man inte lyckas gjuta utanför släppmedlet :whistling: ) Köpte en sånhär minidunk, har räckt länge. http://www.watski.se/f/Slappmedel-1-L-2918245 Quote
gka Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Skärmarna ser ut att bli fina också. Det blir ett grymt stuk med de breda hjulen. Vad är det för ett balanseringsinstrument du har till förgasarna? Jag har ett instrument som består av ett graderat, genomskinligt plaströr med en plastkula i. Ditt ser aningen mer high tech ut. :) Quote
Thomas Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Här Göran Det är som 4 av ditt http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_fcid=192&gbr=1&_sacat=0&_from=R40&_nkw=carbtune&_clu=2&_sop=2 Quote
Thomas Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Här Göran Det är som 4 av ditt (det finns med 2 och 4 columns) http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_fcid=192&gbr=1&_sacat=0&_from=R40&_nkw=carbtune&_clu=2&_sop=2 Quote
Gerhard Posted May 29, 2012 Author Posted May 29, 2012 (edited) Rickard: Ja kanske ska prova med släppmedel, jag var inne på det men dom jag köpte gelcoaten av sa att dom aldrig använde det. Dom varnade mig också för att 2k lacken inte skulle gilla plasten och det stämmer nog där det varit dåligt med vax har det blivit bubblor. gka: Som Thomas nämner så är det handlat på Eby UK, skillnaden är väl bara att det är en metallstav i stället för kula. Lite kul var när jag skulle köpa gelcoat av http://www.hagaplast.se/ i Rockneby, man har ju börjat fundera på vilken färg man skall ha. Men det lutar åt klassikern British racing green. Så jag klev in och bad att få köpa lite gelcoat utan att nämna någon färg, varpå han säger jag har nog lite grönt kvar i en dunk och mycke riktigt så hadde han den rätta gröna (Ral 6005) :lol: Vet att det finns många BRG men det är nog den vanligaste. Nu spelar det ingen roll vilken färg det är på gelcoaten efter som jag ändå skall lacka. Edited May 29, 2012 by Gerhard Quote
Gerhard Posted June 23, 2012 Author Posted June 23, 2012 (edited) Nu är den prov körd!!!!! Tyckte att midsommardagen 2012 var en utmärkt dag att provköra för första gången så man har något riktigt kul minne. Och filmklipp vågar man inte glömma. Strålande solsken en timme senare regnar det :notworthy: Fan vad sten det sprutar :o Blir ju inga problem att klara tjänstevikten, finns väl inget krav om att man måste dammsuga bilen varje vecka :) Edited June 23, 2012 by Gerhard Quote
XTR Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Grattis! Vet precis vad du menar med grussprut... Jag hade dessutom även slamsor från mördarsniglar från min provtur idag. Åkte tyvärr ut för ngt elfel så det blev till att bli bogserad hem :thumbsdown: kollade igen lite säkringar mättte på spolar och bytte Cdi då startade den! Byter tillbaka till gamla igen motorn går hur bra som helst! sånt där är störande och frugan var så där glad att rycka ut... Förra året så var jag i samma sits och då var det killswitchen som bråkade. Denna kopplade jag förbi utan resultat så detta var lite mystiskt.... //Mattias Quote
Gerhard Posted August 8, 2012 Author Posted August 8, 2012 Får ställa mig i hyllningskören för NWP NorthWestPropshaft :notworthy: Såg att när man körde så slog den bakre kardanaxeln något. Tänkte att det är lika bra att göra om det här också som allt annat :banghead: Så två nya beställdes av NWP måndag kl 12:00 dom ringde tisdag 12:00 och ville ha betalt, och fick dom onsdag 12:30. Kan man inte klaga på va? Två specialgjorda kardaner i semmestertider på två dygn från England :notworthy: Beställde HD versio betydligt kraftigare kors mot dom gamla. Viste inte ens att det fanns såna gafflar med stora korset till den lilla medbringaren. Men nu blir det strax en tur till PPF i Avesta för att se om Super Busen tål sprit bättre än en annan :banana: Quote
Gerhard Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 (edited) Åkte till PPF i Avesta http://pure-pf.com för att mappa in Vi-PEC sprutet. Komm dit på onsdag eftermiddag så jag kunde ställa in bilen över natten. Monterad i dynon, färdig för körning :rolleyes: Fungerade väl max 5 minuter innan MNR backväxelådan inte behagade fungera längre Och då låg vi bara och bromsade på 3000 rpm :banghead: Med 44 mil hem så var det bara att försöka få ut låd skrället och titta vad som hänt. Väl ur bilen öppna vi den och vad vi kunde se så var inget trasigt, det är bara en fjäder på axeln som håller direktdriften i sitt läge, kanske den är för svag så att den inte skjuter i den riktigt. Med hjälp av Andreas på PPF så stel opererade vi den. Klöv en rörbit och satte runt fjädern med en slangklamma runt så att det blev som en distanshylsa, så den inte skulle kunna glida ur. Tyvärr blev det inga foton. I med lådan i bilen igen och testa, fungerar! :banana: Här håller Andreas att mappa den på 3000rpm. Väldigt smidigt när det går att ställa dynon på ett varvtal som den skall hålla och sedan justera bränsle och tändning vid olika gaspådrag. Grundljudet som är på filmen är inget som hörs direkt i verkligheten. Så när han ligger och bromsar på t.ex 3000 rpm så går det väldigt tyst och fint, efter som det inte finns något däcksljud som man har när man kör på rullar. Sen slippar man ju risken att det flyger däcksbitar, vilket brukar vara spännande i en vanlig karossbil och vill nog inte vara med om det i en seven. Här körs ett svep, och det låter så man börjar bli nervös kan jag garantera. Frågar lite lätt nervöst hur mycket han varvade och fick svaret 6500 :o :turtle: Edited August 10, 2012 by Gerhard Quote
Gerhard Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 Nu börjar vi varva lite mera :thumbsup: Här börjar bilägarn bli smått svettig :revs: Här varvar det 10500 och vi la varvstoppet där, max effekten 148 drivhjulshästar ligger på 9200. Kan tänka mig att grenröret jag har gör att den faller av lite snabbare på topp varv. Men tanken är att det inte skall behöva sitta där så specielt länge. Och tyvärr måste jag meddela att Super Busen blivit alkolist och kommer att leva sitt liv konstant berusad. E85 är lite test för kommande planer. En annan stor fördel är motorn går kallare, nu klarade kylare och fläkt utan hjälp att hålla en maxtemp på 96 grader när vi låg och mappade på 8000rpm med max belastning utan att någon extera fläkt var påslagen. Nere på hjulen och påklädd igen :racesmile: Quote
DomiSeven Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 (edited) Kul, riktigt kul :) Jag mappade hos Tobias på WiTune i Arboga. Han mäter också direkt på naven och jag måste säga att det är riktigt smidigt. Redigering: Insåg sen att jag inte läste hela inlägget, kul med mappning, mindre kul med med strulande backväxellådor. Edited August 10, 2012 by DomiSeven Quote
gka Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Det verkar bara vara strul med MNR-lådorna. Då kan du inte backa med den nu då? Framåt lär den gå desto fortare. :) Quote
Gerhard Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 Ja det verkar det vara, det lustiga är att man hör inga problem från England eller sköter dom sina kunder väldigt bra. Janu är det bara framåt som gäller, men det var ju bara för att rädda mappningen. Vi har inte gjort någon åverkan på lådan utam monterade en distans som förhindrar att den hoppar ur. Allt såg helt ut, får dra ett mail till MNR och se vad dom säger. Quote
Gerhard Posted August 12, 2012 Author Posted August 12, 2012 Nu måste jag ha satt personligtrekord i uppdateringsfrekvens ! Skruvade ur backlådan, för en närmare inspektion. Här syns bakre delen av huset, dreven är till backen, och navet som låser ihop med stiften på andra sidan. Så ser det ut när framåt läget är i. Det är bara fjädern på axeln som trycker in navet i stiften när man lägger ur backen. Här syns en av rörhalvorna som vi satte dit för att förhindra att navet skulle kunna åka bakåt. Sate en slangklammer runt halvorna, efter som vi aldrig klöv lådan utan bara lyfte på locket. Ett av stiften som fått stryk. Främre backdrevet med ett stift ut slaget. Bild på locket med backdrev. När man lägger i backen så trycker konen navet bakåt ur från stiften samtidigt som det övre backdrevet går ner och kuggar i främre och bakre backdrev. Sen när man lägger ur backen så lyfts drevet upp och fjädern bakom navet trycker i det mot stiften. Problemet är att fjädern verkar vara väl mjuk och kort. Avståndet mellan nav och bakre drev är 20mm när navet är i greppläge och fjädern är 20-23mm beroende var man mäter. Så det nästan ingen spänn på den. Hårdare fjäder gör troligen det svårare att få navet att glida bakåt när man lägger i backen. Eller försöka att göra något stop som förhindrar att navet kan gå bakåt , som lägs i när man inte backar. Quote
Gerhard Posted August 14, 2012 Author Posted August 14, 2012 Nya stift och en kraftigare fjäder på på väg från England. Frågan är om man skall tillverka en spärr så att framåt läget inte kan hoppa ur. Tål att funderas på. Frågan man ställer sig finns det någon som har en MNR låda som fungerar? Som jag skrev tidigare så är det dött om problem på Engelska forum. Quote
Guest micke r1 Posted August 17, 2012 Posted August 17, 2012 Hel rätt att ta isär lådan o fixa den själv :thumbsup: Lägger man lite tid o pengar på engelska grejjor,så kan ! man få de o lira. ( har moddat både westfields låda samt sdb torrsumps tråg /scav pump ) Vågat tycker jag att sälja en backlåda i full skala...utan att testa den först. Quote
Gerhard Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 (edited) Micke: Jag köpte lådan för ca 2 1/2 år sen och kan tänka mig att min är en av dom tidiga (andra batchen). Men jag fick hem nya stift och en kraftigare fjäder. Har funderat på lite olika lösningar men valde en ganska enkel. Först tar man fram stora borren, sen håller man tummarna. Det blev ett hål :thumbsup: Lådan ihopsat. Hittade ett lämpligt hus med tätning som efter lite enkelt svarvjobb får bli lagring och en bit Delrin som svarvades till. Huset känns kanske igen? Prov montering, verkar funka. Med dobben ur dragen i detta läge går det att lägga i backen. Självklart koliderade huset med ett kryssstag i kardan tunneln. Så jag fick bygga ett nytt fäste så jag kunde få frigången som behövs. Men blev ju ganska bra att kunna låsa dobben med en kapad bricka mot ramröret. Och sen fick jag ju en urluftning på köpet något som saknades på lådan. Och intryck i lådan skall den förhindra att drivningen skall kunna hoppa ur. Den nya fjäder var betydligt styvare så för hoppningsvis räker det med den. Men med dobben är man säker på att drivningen greppat i som den skall och inte ligger i något halv läge. Edited August 22, 2012 by Gerhard Quote
Rikard Larsson Posted August 23, 2012 Posted August 23, 2012 Proffsigt! Hoppas det funkar till belåtenhet. Quote
gka Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Jag hörde att det var en Locost med Hayabusamotor på Emmaboda igår, var det du? :racesmile: Quote
Gerhard Posted September 10, 2012 Author Posted September 10, 2012 (edited) Att det hördes ända dit! Jag som lagt ner sådant jobb med luftbox och ny ljuddämpare :lol: Rapport kommer har vart två väldigt häktiska veckor för att kunna köra. Edited September 10, 2012 by Gerhard Quote
Thomas Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Va! var det körning där igår? vilken klubb? Quote
gka Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 (edited) Ingen speciell klubb, det var visst nån som hyrde banan bara. http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83327 Edit: Snygg lack på bilen, Gerhard! Vilken skillnad lite färg kan göra. Edited September 10, 2012 by gka Quote
vedde Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Hej Gerhard Snygg lösning med spärren i backlådan, min kommer nog tillbaka efter lagning i denna eller nästa vecka, kanske skall göra något liknande på min? Du har ju lite mer kraft men jag vill inte gärna haverera min igen. Nu har jag ju en kort kardan som ersätter lådan och den kan man kanske ha på bana, jobbigt bara om man snurrar och behöver backa. Var kom huset ifrån? Jag kände inte igen det. /Fredrik :stupid: Quote
vedde Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Såklart, det är bara jag som är blåst :prop: He He /Fredrik Quote
Gerhard Posted September 16, 2012 Author Posted September 16, 2012 Som avslöjats innan så har Busen äntligen provkörts lite ordentligt :racesmile: Men jag forsätter där var sist. Med den nya backspärren så blev det att tillverka en ny sidoplåt, vis av tidigare så är den den här gången löstagbar utan att borra ur 75 popnit. Även min klimatanläggning syns på bilden :hypocrite: Har slipat och lackat plasten och valde att lacka den i klassiska British Racing Green. Även sidosträverna som ståt bortglömda i ett hörn fick lite svart pulverlack. Första försöket till skärmstag blev galet men ändå helt rätt :D Köpte CSR skärmar av AcidSheep här på forumet, dom är ju till 15" så dom fick lite massage för att passa mina 13". Kardantunnel med dammasker och panel börjar bli färdiga. Stol och bälte monterat. På SS i Emmaboda så är det bullerkrav så en luftbox fick stress tillverkas. Började med en bit issolering. Efter en del filande och mätande så blev det så här. Blev till att plasta många gånger så en exlusiv härdung tillverkades. Nu blev inte väntan mellan lagren så lång och lukten i garaget betydligt bättre. Så blev den på motorn. Sen bar det iväg till Emmaboda Quote
Tabac Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 Tackar för fina bilder ! Den där stolen ?? Hur sitter den fast i golvet ?? Var blev den inköpt ?? Hålen i ryggstödet där bältet går igenom- på vilken höjd är dom hålen placerade- i förhållande till dina axlar ?? Quote
Gerhard Posted September 16, 2012 Author Posted September 16, 2012 Hej Den sitter med genomgående i golvplåten och ett fäste i ryggstödet. Bälteshålen är i axelhöjd (bältet går rak fram från fästet över axlarna. http://www.kirkeyracing.com/index.php?link=browse&code=Series58 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.