Jump to content

Första Provkörninge


Recommended Posts

Har precis varit ute och testat den nya bilen lite, nu är det bara att boka SFRO2. :racesmile:

post-269-1244496146_thumb.jpg

Edited by Daffe
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jag såg att du också har klämt till med 17", på min bil är det 205-40-17 men det var på vippen att det fick plats bak.

/john

Link to comment
Share on other sites

Min Ram håller bokenmått, jag håller med att det är stort, men det är lite bling bling över hela bilen. Sen att jag valt en låg profil på däcken hjälper till lite, jag håller på att bygga en röd 7a till tjejen och den står förnärvarande på 185/60-14 som skall bytas ut mot 195/50-15.

Visst om jag skulle bygga en ren rejs sjua så skulle jag absolut överväga 13" eller 14" med däck som är anpassade efter det.

Det är väl lite det som är tjusningen med en 7a att det bygger på samma koncept men ändå finns så många olika stilar och varianter och att rätt och fel är i sin egna bedömning om vad man vill ha. :blink:

Link to comment
Share on other sites

På min avatar är det givetvis 13" : )

Man får ju göra som man vill.. o den som är ovan är visst snygg den med inget snack om det

men för mig var det 13" från första början o inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Det ser väl stiligt ut med stora hjul!

Och visst är det härligt att man har en närmast oändligt stor frihet inom konceptet?

Jämfört med exempelvis en Cobra, där utrymmet för variationer är mer snävt.

Dock skulle det vara intressant att kolla upp hur mycket det skiljer i vikt mellan 13 och 17 tum. Självklart är det skillnader mellan fabrikat också, men jag gissar att det inte talar till 17-tummarnas fördel.

Men man kan förstås kompensera med kolfiber och titan på andra ställen. Typ pojkarna som monterar motorhuv i kolfiber "för att spara vikt" samtidigt som stereon väger 100 kilo...

Jag gissar också att lägre profil på däcken inverkar mer negativt på spårkänslighet och sånt ju lägre vikt bilen har. Eller cyklar jag nu? Jag menar, inom racingen körs det inte med speciellt låg profil generellt sett. Eller jo, profilen kanske är låg men däcksidan är i vart fall högre än random 17 tums gatdäck.

En sjua är en enda stor kompromiss, så vad hindrar att form är viktigare än funktion på vissa punkter efter byggarens prioriteringar:

Link to comment
Share on other sites

Jag slog av hörnan på mitt oljetråg trots 17"...

Bilen blir väl ändå inte högre fast man har större fälgar? Man minskar ju på däckprofilen så sammantaget är diamtern densamma. eller? :)

Jag ska iaf ia 18" på min sjua sen. Inte för det är optimalt när man kör på bana eller stripen men för det ser estetiskt tilltalande ut för mig. På bana å strip blir det lätta 14-15" fälgar och Race-däck ändå.

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

Ja och mina 215/35/17 har ungefär samma som 195/50/15. Vad du har för diameter på däcken totalt beror ju inte enbart på vad du har för tumtal på fälgen, man måste ju ta hänsyn till profilen på däcket.

Link to comment
Share on other sites

18-tummare har vi sett på forumet tidigare http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=52681

Undrar när första med 19" dyker upp :D

Det är en tiger jag också ska bygga så det är från greger jag fått idén om 18" :)

Läste om nån däcktillverkare som börjat med 15 profildäck nu. då borde man kunna klämma dit 20" :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, profilen gör mer än jag trodde faktiskt. :) Det borde styra bra med så låga däck, inget som onödigt gummi som fladdrar och kränger där inte.

Link to comment
Share on other sites

Väger inte så stora fälgar mycket? tycker själv mina 15" på 7 kg är för mycket. vikten på hjulen tarmycket på axet.

tänker då på min vanliga bil som jag har 19" på, när jag har vinter däck som är 16" plåtisar så blir det en markant skilnad i axet. men sen är ofta en plåt fälg lättare än en alu fälg

Link to comment
Share on other sites

Tunga fälgar är ju att jämföra med forna tiders svänghjul till ångmaskiner och tändkulemotorer, tar tid att få snurr på samt lika lång tid att få hejd på....

Link to comment
Share on other sites

vikten på fälgar spelar naturligtvis in vad gäller kraften det tar att få fart på dom.

Men det speler även roll hur stora dom är. Ju större fälgarna är destu längre ut hamnar vikten och destu större kraft går åt att röra på dom.

Så även om en 15" fälg och en 19" fälg väger lika mycket kommer det gå åt betydligt större kraft att sätta snurr på 19" fälgarna.

Men nackdelen i acceleration med större fälgar kommer jag kompenserar med mer HK under huven ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...