Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu följer lite bilder till inläggan ovan:

Nedslipat den kanten som blev fel och spacklat igen ojämnheter och hål:

DSC01659.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01660.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Ny gelcoat:

DSC01662.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01663.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sedan min batteri kant som skruvades på hyllan och sedan gängade stänger med mutter från Biltema 19:90.

DSC01661.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01664.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det var allt för idag, nya tag imorrn.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

kamnocksmörj röret är svårt att göra rent då hålen är mkt små men det finns nya rör att köpa.

Posted

OK

Jag får nog lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut, kommer inte ihåg riktigt sen jag renoverade den men jag vet att jag noggrannt kollade alla kanaler och sån't för jag vet att det kläggar igen av koksad gammalt oljeklägg.

Får ta en titt i Haynes och se om minnet återkommer.

/Fredrik

Posted

Jaha lite nyheter

PGA min felmätning kommer vi nu skära nya delar till tanken och förhoppningsvis kan jag få den klar under helgen. Har börjat titta på att få till bullerprovet innan säsongen i Västerås tar slut. Finns ett tillfälle på 23/9 då b l a Cealm skall dit så jag skall försöka att få ihop mina avgas delar tills dess. Jag har mailat Gustaf och frågat, men det kanske går bra eftersom de redan har ett inbokat tillfälle.

Börjar bli nervöst nära allt nu.

Hur är det om man misslyckas på bullerprovet, måste man då betala fullt pris för ytterligare ett prov eller är det så att man kan komma tillbaka med åtgärdad bil för samma peng?

/Fredrik

Posted

Förut var det så att kostnaden för bullerprovet bestod även i en omgång två men hyran för området fick man betala per gång.

Så var det 2008 för då kollade jag utifall jag inte skulle klara provet på första (o)turen.

Posted

OK

Jag får nog lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut, kommer inte ihåg riktigt sen jag renoverade den men jag vet att jag noggrannt kollade alla kanaler och sån't för jag vet att det kläggar igen av koksad gammalt oljeklägg.

Får ta en titt i Haynes och se om minnet återkommer.

/Fredrik

Jag tror att hur noga man än tvättar det där röret så kommer det vara skit kvar beroende på konstruktionen.

Ett nytt kostar inte mycket. Förr var det alltid ett nytt med i kamaxelsatserna om man bytte kam som var en sjuka på Sierra.

Posted (edited)

lite uppdatering:

skrev ett långt inlägg men det försvann :banghead:

Blir inget bullerprov på Onsdag, hinner inte skall försöka få till det om 2 v kanske kan få till SFRO 2 då med, vi får se.

Om igen:

jag har hängt avgasrören med lite bra saker som Antas bl a ville ha bilder på:

DSC01684.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01683.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01682.jpg?width=320&height=320&fit=bo

De kommer från Swedol, 26:- med M8 i varje ände. Ersätter mutter på avgasklämman sedan ett plattjärn och M8 underifrån. Plattjärnet fästes genom golvet på bilen. 60 shore så det dämpar fint, toro de var 30 höga.

jag har även byggt lite hållare till framskärmarna:

DSC01686.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Man kanske kan sätta ett längsgående stag mellan dessa för att öka stabiliteten men vi får sse när jag fått dit skärmarna.

DSC01685.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Jag har även svetsat gånggärnet till min noskon. 1 st lång M10 bult och 2 st skarvmuttrar, en svetsas i chassit och den andra plastas i noskonen. Jag skall ha en nylockmutter på den så den inte gängar ur sig under färd.

DSC01687.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Tanken på gång, den är punktad och jag skall leverera ingång och utgångs plattorna som är av 15mm alu som går att gänga i. Synd bara att jag inte hade en 19mm borr så att jag kunde gänga för 1/2" rörgänga :banghead: . Får införskaffa det imorrn och göra imorgon kväll.

Det var allt för nu.

/fredrik

Edited by vedde
Posted

----- Blir inget bullerprov på Onsdag, --- Och jag vet varför men det skriver jag i V8 tråden .... för jag har samma problem ....

Posted (edited)

Hej

Nu kommer lite nytt. Har varit mycket annat den gångna helgen och måndag men idag fick jag lite tid i garaget.

Det som gjorts är att jag satt fast hållare på framskärmarna och monterat dem. Gjorde med 2 olika metoder för den första var för omfattande för att jag ville göra om den på skärm 2.

Skärm 1 är alu bitar urfrästa(för hand) och sedan plastade på skärmen, på skärm 2 satta jag fast dito Alu bitar med plastic padding limmet. Jag kommer att se hur dessa står emot och sedan när en går sönder välja den andra metoden.

Lite bilder:

DSC01693.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01692.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sen monterade men inte klara, skall formas och kapas till lite men det får duga för nu.

DSC01694.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01695.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Tanken är svetsad men anslutnings blocken som är färdiggängade för mina kopplingar är inte ditsatta men jag hoppas att jag får den endera dagen denna vecka så jag kan slutföra baken på bilen, ser rätt dum ut just nu.

Bågar vet jag inte när jag får men har försökt att försiktigt stöta på för att få dem till nästa vecka om jag har tur.

Vad tror ni om att köpa en stegmuff och stoppa in i framänden på en av mina ljuddämpare, sedan svetsa ihop den lilla änden och borra massa hål i den fram till svetsen så man tvingar avgaserna ut i isoleringen men hindrar den från att gå rakt fram igenom? Detta givetvis bara för bullerprovet. Man kan då också fylla dem med nämnda diskbollar.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Dom var ju riktigt coola, bättre än mitt påfund måste jag säga.

/Fredrik

  • 2 weeks later...
Posted

Hej

Det har gått långsamt framåt med mitt bygge. Väntar på tanken alltjämt men hoppas få den denna vecka då jag var tvungen att leverera en ny alu bit som skall svetsas på för utloppet. Mina bågar har inte kommit men jag försöker ligga på, svårt att pressa för mycket när man vill betala med tårta :icon_oops: .

Jag var och gjorde 4-hjulsinställning på en firma med min nya bygg kompis Per-Åke som också bygger i Uppsala och är lite mer klar än jag. Han skulle bullerprova imorrn och så var min tanke också men det verkar som om allt inte går min väg denna höst. Tack Stigge för din brandkårsutryckning så jag kunde låna släpet - det var guld värt!

Jag har därför beslutat att göra klart bilen under denna vinter och sedan bita i de sura delarna av det nya förslaget och utnyttja de bra och göra allt det sista till våren för att på så sätt få en bil som är brukbar till sommaren -10.

Jag vill inte stressa igenom de sista delarna och inte bli nöjd, samt att budgeten har sagt sitt om att göra allt nu.

Det som följer är att montera tanken(när jag får den), göra klart bågarna(när jag får dem!) och sedan allt småplock runt om kring som behövs. Jag har gjort en finurlig buller lösning som verkar fungera mycket bra. Jag kommer att ta lite bilder och sedan mäta utan min insats och sedan med insatsen för att se om den gör någon skillnad. Detta kommer ske ganska ovetenskapligt men med ungefär samma förutsättningar som SFRO gör sina på. Har fått låna en bullermätare av en förnämlig medlem av denna klubb, vilket jag är ytterst tacksam för.

Återkommer med lite bilder på min hemmagjorda bullertrapp samt mätresultat när vädret tillåter( snö imorse), men kanske till helgen!

Må gott i snön!

/Fredrik

Posted

Ibland får planerna ändras men huvudsaken är att du får bilen dekorerad med regplåtar. Lycka till i snön, brrrrrr, brrrrr.

Posted

Hej

Jo så här är det Pågen - Det där vita som ibland lägger sig på marken och gör att alla skåningar kör i 25km/tim på E6 det är snö, jag vet att det inte inträffar meer än kanske 2 ggr per år men så är det. Vi på nordligare breddgrader har detta som normaltillstånd under 6 månader av året vilket är för mig förhatlig tid.

Nya regler från årsskiftet är detta: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7015

kommer lite ändringar som man är tvungen att ta hänsyn till om de går igenom. senaste budet var att det kommer vid årsskiftet men inget är klart vad jag förstått.

/Fredrik

Posted (edited)

Nu var det dags att få in lite bilder på min ljuddödare, jag är inte så blyg som vissa andra så här har jag gjort:

En st stegmuff och en stor bricka i änden:

DSC01732.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Massa hål i biten som går in i dämparen och lite diskobollar:

DSC01733.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Placerad i dämparen, skarven går utanpå båda rören:

DSC01734.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Jag har sedan varit på Biltema och köpt lite speglar:

DSC01736.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Närbild:

DSC01735.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Jag får min tank imorgon så i helgen blir det mycket montage av hela bakänden.

Tack för ikväll

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Hej

Fick min tank idag så jag har hållt på lite med den, bilder kommer troligtvis imorrn, nu skall man till att lära sig cad oxå för att få till ett emblem från vattenskärningsmannen till ett vettigt pris.

/Fredrik

Posted (edited)

Tja

Tanken på plats, full med godis, skvalpskott, inbyggt catchtank mm. Skall rymma ca 30 liter.

Dessa var ett par extra som blev över, den lilla med alla hål ligger i botten på tanken och som tak på catchen - mindre skvalp upp.

DSC01740.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01741.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01742.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01743.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01744.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Monterad med 2 st aluband klädda med cyckelslang.

Testad och den läckte givetvis i utgående slangkoppling, tur att jag endast hade ett par deciliter i. Var bara tvungen att köra slut på bensinen och hej vad det går och va stabil den är nu när jag gjort 4-hjulsinställning.

Jag har även monterat hela bakre plåten som skall slipas och klarlackas likt resten av bilen, nackdelen nu är ju att man inte kan hålla till utomhus utan att frysa sönder, vattenslipning.

DSC01745.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Testade även att sätta dit en av bakskärmarna med en tving, sablar va bred den blir, däcken ser redan för små ut i de breda skärmarna.

DSC01748.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01746.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Gjorde även en skylthållare för det lilla måttet, tillkomma skall ett par skyltbelysningar:

DSC01747.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det var allt som hanns med denna helgen förutom ett par timmar i morse på ett älgpass - blev inget de har sprungit till skogs.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted (edited)

Tilläggas är att denna lilla skylthållares enda syfte är att tillse att man får den lilla skylten, d v s definierar maximal ytan man har att fästa den på. När man fått sin lilla skylt flyttas denna givetvis till en snygg svart skylthållare på den ordinarie bakplåten tillsammans med skyltbelysningen.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Fredik, var hittade du "mitt"-bakspegeln? letar efter något liknande.

m :D h

Janne

Posted

Hej

Jag köpte den på en fordonshistorisk marknad i Uppsala, tyckte den passade. Jag köpte den när jag var i chassie stadiet men jag tycker den för sig bra där, vet inte om den behövs men jag gillar den.

Någon sa att den kan komma från en Saab -96, men jag vet inte.

/Fredrik

Posted

om inte denna kommer från saab så satt det hur som, en backspegel upp på instrumentbrädan..

Posted

Hej på er

Där fanns det många fina, de som är längst ner på den sidan är ju samma som jag har som jag köpte på Biltema, vet inte om de har olika kvalitet dock. Jag gillar stilen och passar med åldern på bilen man försöker efterlikna.

Posted (edited)

Hej

Fick mitt lock till tanken idag från UK. Köpte från e-bay för £22 inkl frakt. :wub:

Skruvringen ingick, den måste väl gå att hårdlöda på något rör inte sant.

DSC01749.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01750.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01751.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nu till den viktigaste frågan: Måste den sitta på utsidan? eller kan man ha den på tanken innanför bakre plåten? I o f s är den så fin att jag vill ha den på utsidan men ändå?

För den sitter ju inte i bagageutrymmet - har inget sådant - bilen är ju öppen uppåt och neråt i bak.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted (edited)

vedde: Idag med,, Jaaa , men vänta en stund, det finns i VVFS 2003:22. Jag ilar dit och kollar.... Återkommer strax.

Edit Tillägg: Jajamen VVFS 2003:22 6 kap sid 33 4 §

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarut-rymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrym-me eller motorrum

Ditt problem eller möjlighet blir att förvissa SFRo och registreringsbesiktaren att din tankanslutning inte strider mot ovantående paragraf. Dvs Kan gå bra, kan gå mindre bra. Att bara sätta anslutningen i det som skulle kunna vara ett bagageutrymme är nog stalltipset = Glöm det. Gör du någon anordning tex ett utrymme vars enda uppgift är att just innehålla en påfyllningsanslutning, tja kanske. Kolla med SFRO de har erfarenhet hur man kan göra (om det är möjligt). Eller leta rätt på ett bra exempel att peka på som lite prejudikat.

Edited by cealm
Posted

Tack Calle

Visste att jag kunde lita på dig när det gäller din bästa vän VVFS.

Jag tror jag drar en 90o gummisnabel mot bakplåten så får jag visa upp mitt fina tanklock. Mitt på mitt bak = enkelt att tanka från höger eller vänster.

/Fredrik

Posted

Imorrn bär det av till Swedol för lite skärmlist, riktigt locost 16kr/ m exkl moms. sedan skall också ett par nummerskyltslampor inhandlas på biltema samt lite gäng stång till flippnoskonen.

Jag klurar lite på hur jag skall fästa bakkanten på min noskon och sneglar på en båge under den och Dzuz kopplingar, kan man få tag i dessa i Sverige eller måste man beställa från UK?

/Fredrik

Posted

"aluband klädda med cyckelslang"

Se upp med "cykelslangar", de brukar inte vara beständiga mot t.ex. bensin. Lite trist om man spiller eller får ett läckage.

Antas

Posted

Jag klurar lite på hur jag skall fästa bakkanten på min noskon och sneglar på en båge under den och Dzuz kopplingar, kan man få tag i dessa i Sverige eller måste man beställa från UK?

/Fredrik

Jag klurade en hel del också och till slut fick jag en idé som var enkel och har fungerat mycket bra. I bakkant av noskonen använder jag O-ringar som gummiband och spänner ner noskonen. Enkla att lossa, billiga att byta ut, flexibla och minimalt med delar som kan strula.

Posted

Hej

Har idag med kapellstroppar men det var lite för stort och bökigt att få plats med, skall testa O-ringar istället.

Tack för tipset!

/Fredrik

Posted

Har i dagsläget ingen huv, men när det kommer så kommer den låsa konen, jag vill nog ändå ha en låsning på min noskon om än dock enkel.

/Fredrik

Posted

Min noskon sitter med Dzus och jag är helnöjd.

Jag tycker de är både smidiga och prisvärda om än

lite pilliga att montera :thumbsup:

Posted

Hej

Har träffat en svacka i byggandet, förra helgen blev det verktygsauktion hela dagen och båtvinterförvaring hela kvällen, köpte 5 tryckluftsborrmaskiner för 400:-, 2 Atlas copco, 1 Bacho och 2 med något japanskt namn. Har provat dem och de funkar men verkar lite konstiga. Det kanske är så med industrimaskiner, ingen är reversibel men går åt olika håll beroende på hur man trycker mot arbetsstycket eller hur hårt man trycker på avtryckaren, jag listar nog ut hur de fungerar till slut.

Till helgen blir det montage av bakskärmar och mer testkörning med en riggad bullermätare. Skall se om jag kan få till testresultaten jag talade om tidigare med och utan min buller dödare.

Listen jag köpte på Swedol känns väldigt plastig och styv kan man värma den med en värmepistol och forma den så den "passar" lite bättre kring kurvningen?

Det känns som jag vill testa den lite hårdare nu, jag har ju inte ens spunnit loss ännu! Vi får hålla tummarna att farbror blå inte är i närheten när jag skall ut och testa :hypocrite: .

Bilder kommer i helgen.

/Fredrik

Posted

Hej

Blev inte vad jag hoppats i helgen:

Fredag kväll - Bruxbilen Ådi 100 vill inte starta, SUCK! orkar inte med detta - titta på TV och glöm all ondska.

Lördag - Dotter på hästtävling - måste få ihop Ådin, går runt - snabbdiagnos tändning eller soppa! Börja med det lättaste - Soppa. Soppa rör av vid filer - kör på starten = ingen soppa = bra(rätt diagnos på första försöket)! Orsak - stopp i ledning eller fel på pumpen. Öppna servicelocket på tanken liggandes i bagageluckan - ut med pump. ta in - testa = går fint, ut tillbaka med allt - testa att starta - inget! loss med ledning igen = ingen soppa, AAAHHRRRGG. In i bagaget igen - lullig av alla ångor - isär med skiten, ut med pumpen, blås ur ledningen med tryckluft, kolla och rengör pumpen, testa mer än en gång på 7:ans batteri, går 4 av 5 ggr! Mer rengöring, går 5 av 5, tillbaka med pump - koppla in testa, tillbaka med slangar - koppla in testa, tillbaka med lock - koppla in testa, tillbaka med rör i filter - Touchdown!!! bilen går ett tag till får jag hoppas. Fort som sjutton iväg och titta på dotterns häst hopp tävling så hon inte blir besviken.

Söndag - Satte dit en bakskärm och ett lyse, samt min nummerplåtshållare med belysning. bilder kommer.

Puuhh

/Fredrik

Posted

Hej PeÅ

Härligt, jag ringer dig så kanske jag kan få till det med 2 st till helgen. När kommer du ut och kikar?

Hur går det med SFRO 2 och besiktning? Såg att det var lite snö i luften idag över Uppsala så det borde väl vara dags snart, du är ju så gott som klar.

/Fredrik

Posted (edited)

Hej

Nu kommer lite bilder på bitt bakparti :prop:

Framifrån:

DSC01757.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Bakifrån, 1, 87 m bred över häcken:

DSC01758.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01759.jpg?width=320&height=320&fit=bo

DSC01760.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Åsså hela bilen:

DSC01761.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nu saknas bara min roll bar eller skall jag säga mina dubbla störtbågar, beställdes i Juni men nu tror jag att jag måste ligga på lite om jag skall få det klart.

Blir nog lite arbete på en motorhuv i vinter, skall byta koppling också så det finns nog att göra.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Tack

Nog skulle man väl kunna smyga in en liten turbo i den när man har fått den besiktigad och klar? Pinto Turbo kan ju inte vara något nytt. Bara något litet för att få till den lilla extra knuffen. Jag har ju lågkompmotorn som jag har för mig att The Real Pinto förespråkade för denna manöver framför den med vanlig komp.

Jag kan inget om Turbo men börjar läsa på nu så kanske jag kan något tills det är dags. Någon som har förslag på bil att ta en lagom liten snabbsnurrande turbo från. Jag vill ha en som kommer fort och kanske mindre än en som kommer sent och mycket.

/Fredrik

Posted

Snygg bil, tänk så bra den skulle passa i lite dekoration från Transportstyrelsen (i litet format)

Posted

Ja ja, ja ska komma och titta....... :)

Ide' stöld på nummer skylts hållaren, ha ha blev snyggt !

Framvagns inställning klar, ljudprov e godkänt, SFRO 2 blir på måndag om vädret tillåter, sen

transportstyrelsen och sisst av allt BESA !

Posted

om du inte ska ladda så hårt så ta en från en originalbil typ SAAB volvo V70 etc.

Posted

blir nog en ny bil i vinter.... har precis köpt ett helt komplett motorpaket ifrån en -99 Nissan 200 sx, 169 hk ..... :)

Posted

Ett aggregat från en VAG 1,8t är kanske lämpligt som lättrycksaggregat, finns högvis av dem, även på biltema...

Posted

Hej

Calle - Tack för de fina orden de värmer.

PeÅ - Kul skall bli roligt att följa det bygget, blir nog en liten raket, med eller utan Turbo? Du fick Cred för den stölden högre upp i min tråd - så alla vet att den kom från dig - man tackar!

Thomas - Har väl läst lite på www.Skogenracing.com :blink: , galningar i Gävle som turboladdar Pinto b l a. Verkar som om ett från Saab 9000 eller en Volvo 850 verkar lagom för max 1.0 bar.

Pågen - Tack för tipset, är det inte så att den laddar lite tamare än Volvo eller Saab aggregaten? får kolla när det blir mer aktuellt och läsa på under tiden. Tack för 7:an - kom igår och ser skitbra ut, inga transportskador från posten

Nu är det full fart i helgen med sån't jag kan göra. Var och stressade mek verkstan ang mina bågar igår och de sa att de kan komma snart.

Hittade ett tips på billiga 90o böjar: Dahl VVS. de har finfina böjar 42.2mm, 2.6mm gods för 30:-+moms, de säljer bara till yrkesmän eller om man har eget företag, känner man en rörmokare så kan det vara toppen.

/Fredrik

Posted (edited)

När det gäller att ladda på i en sugis så står och faller det oftast på kolvar vs kompression/kamaxlar/överladdningstryck/tändning. Sugmotorkolvar är helt enkelt klenare i toppen. Så det gäller att hålla ned cylindertrycket. En vassare kam ger mer beskedliga cylindertryck i mellanregistret (det är där de stora trycken uppstår; turbon börjar ladda och det finns mothåll från bilens vikt) och skonar kolvar & stakar, vev etc. Vill man ha mer av V8-karaktär så får man fixa biffigare delar.

Allt går att överladda. Tex. svärfars gräsklippare mha. tryckluftstub och E85 samt borrat munstycke. :D

Bifall från andra överladdare?

Edit: kollat om Cosworth-bitar kan stoppas in i befintligt block? Skaffa en dylik bottendel???

Edited by ezroller

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...