Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej

Lite bilder på hur det ser ut nu:

Turbo 1

IMAG0126.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Turbo & grenrör

IMAG0127.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Insugsrör med fulsprut

IMAG0128.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Och sist mina tryckvakter

IMAG0129.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Hej hej

Edited by vedde
  • 4 weeks later...
Posted

Hej

Lite uppdatering sen sist.

Det har varit lite trögt nu på slutet av säsongen men jag har tagit ett radikalt beslut. Turbon är ur och såld till en hugande Sierra ungdom som ville ha lite skoj i en orginal bil. Jag har börjat samla information och finanser till att köpa en R1 motor. När projektet startade så var det drömmen men för att få en bil på gatan så valdes det billigare alternativet - Sierra. Nu blir det lite fix i vinter men när motor funnits till rimliga pengar och inhandlats vidtar större ombyggnad i form av motorbyte och nya besiktningar med allt vad det innebär.

Keep the dream alive!

/Fredrik

  • 1 month later...
Posted

Hej

Nu pågår inte så mycket med min bil, jag har monterat av störtbågen och börjat slipa den så att den kan bli blank och fin men det är hårt att våtslipa RF. Pust.

Jag har äntligen fått tummen ur och beställt både nya bakskärmar och scuttle av Peter Lilja här på forumet. Skall bli gött att få byta under vintern samt fixa till elsystemet som idag ser ut som ett råttbo. Problemet är väl att hitta relähållare till Sierrans små motor relä.

Kommer riva ner det som finns för att bygga om, blev lite taffligt för att hinna med besiktning innan midsommar, men nu skall det bli fint. Tur att projektet inte tar slut i o m regbesiktning.

Bruxen dog i morse när jag som mest behövde den, tror det är en ispropp eller en död bränslepump. Som tur är hade de en på Uppsala bildemo som frugan får hämta så jag kan byta i helgen om det är den det är fel på. Trots det är den bra en Audi 100 -92 med 38 000 mil på mätaren, inte så illa pinkat att den går.

/Fredrik

Posted

Hej Pågen

Tack för det, Flintlings ligger ju i Solna på väg till jobbet, så jag får väl ta bilen en dag och lämna in den där om de har överkomliga priser. Jag inser att det kommer ta en evighet att slipa och polera den manuellt då jag inte har rätt utrustning. Bra lumpskivor och slipmedel kostar ju en slant det med.

/Fredrik

Posted

Hej

Talade med Flintlings, elpolering gör den bara blankt, ingen erättning för mekanisk polering.

det blir till att slipa på och sedan köpa Lumpskiva till borrmaskinen med tillhörande medel.

Någon som har tips på var man kan köpa det på nätet?

Vet att det finns en knalle som åker runt på allvärldens bilträffar och säler tejp och slippapper, vet inte vad han heter bara och om han har näthandel.

/Fredrik

  • 1 month later...
Posted

Hej

Nu har jag fått nya skärmar och en ny scuttle. Jag köpte av Peter Lilja i Västerås - riktigt snygga grejor måste jag säga. Tror att det kommer bli som jag vill ha det.

SItter och letar lämpliga säkringshållare och relähållare som jag kan bruka nu när jag bygger om mitt elsystem. Kommer också byta till vanliga varningslampor istället för de LED jag har idag som ställer till det med funktionen då de kräver lampans tröghet för att fungera, t ex laddningen från generatorn och blinkersen.

Någon som har bra och billiga tips på dessa tas de varmt emot. Behöver ca: 10-12 säkringar och 4 stora reläen och 3 små( Ford Pinto EFI motorstyrningsreläer).

/Fredrik

Posted

Hej

Nu har jag fått nya skärmar och en ny scuttle. Jag köpte av Peter Lilja i Västerås - riktigt snygga grejor måste jag säga. Tror att det kommer bli som jag vill ha det.

SItter och letar lämpliga säkringshållare och relähållare som jag kan bruka nu när jag bygger om mitt elsystem. Kommer också byta till vanliga varningslampor istället för de LED jag har idag som ställer till det med funktionen då de kräver lampans tröghet för att fungera, t ex laddningen från generatorn och blinkersen.

Någon som har bra och billiga tips på dessa tas de varmt emot. Behöver ca: 10-12 säkringar och 4 stora reläen och 3 små( Ford Pinto EFI motorstyrningsreläer).

/Fredrik

SAAB 9000. Säkringsdosan till belysningen och fläkten. De sena årsmodellerna har plats för 4 microreläer, 5 standardreläer, 2 st 70 A reläer, 13 st flatstiftsäkringar + 2st maxisäkringar. LxBxh 150x115x150. Dock lite pill att plocka ur kabelskorna och byta till nya för att byta elsystem. 1007191308vy1.jpg

  • 3 months later...
Posted

Lite uppdatering

Det var ett tag sedan jag skrev och jag har monterat nya skärmar bak och nya scutteln, det blev mycket snyggare men då scutteln var lägre än min hemmabyggda krävs nu att jag kortar det klassiska EFI insuget efter någon modell. Annars blir huven ett enda stort hål.

Jag har varit i Lindköping på Sviestad för sådär 2 v sedan och gick en avancerad förarkurs med licens utbildning. Det är nog det roligaste jag gjort. inte visste jag att min bil kunde gå 160km/h på långa rakan och sedan bromsa på 20 m ner till 90 graders svängen som följer.

Bilen är ju sjukt mycket roligare att köra än jag vågade drömma om, och att ha gått förarkurs och fått bilen pressad av en kunnig instruktör så inser man potentialen i dessa bilar. Jag kan lätt säga att det inte finns en standardbil som slår mig i inbromsning och rondellkörning efter den kursen :racesmile: .

NI som inte kört bana ännu - gör det och pressa bilen för det är sjukt roligt. Dessvärre föddes ju suget efter R däck då alla påpekade att jag kunde köra sjukt mycket bättre med R däck. Det får bli efter att jag realiserat min kvarstående dröm om R1 konvertering, måste bara hitta en billig insprutad R1 motor komplett.

Jag kommer lägga in lite bilder så fort jag hinner på bilen.

/Fredrik

  • 1 month later...
Posted (edited)

Nu händer det grejor hos Vedde

Drömmen har varit sedan starten en BEC och det har jag stått fast vid från början. Finanser och annat har gjort att BE har uteblivit då jag inte hittat "rätt" motor till rätt pris. Nu har det skett - finanserna sammanföll med ett gott kap på ebay och igår beställdes hela härligheten från soliga Californien.

En R1:a -05 med 8000 miles eller 12875 km på mätaren, ett sk Car kit med allt inkluderat. Jag valde till bränslepump, tändningslås+nyckel samt instrument med tillhörande sladdpaket.

Det är ganska sjukt att jag får hem den med flygfrakt för det var det enda de kunde erbjuda med självhämtning på Arlanda( < 5 mil från mig) för $375 !! Leveranstid 7 dagar inkl. packning av hela härligheten.

Med lite tur har jag den innan midsommar. Sedan blir det planering och vidare inköp av baffle plate och sprocket adaptor för att få till montering och lösning under höst vinter. Backväxel och kardankoppling blir roliga problem att lösa.

Kontakter med SFRO om en ny enklare besiktning skall planeras in och sedan en ny Reg bes om det krävs.

Bildbevis kommer vid ankomst av motor.

Någon som vet om R1 mätaren kan ställas om från Miles/h till km/tim?

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Hej

Såg ut som om harstighetsmätaren var digital men varvräknaren är analog. Har hittat någon box man sätter emellan för $70 som kan omvandla.

/Fredrik

Posted

Har precis sträckläst hela din tråd. Imponerande! Bor i Viksta o har sett en röd 7:a köra förbi ett par gånger, är du skyldig till det? Är grymt sugen på att börja bygga. Finns det kanske nån möjlighet att titta förbi för att få lite tips och inspiration?

/Olle

Posted

Hej Olle

Nej en röd är inte min, min är olackad än så länge och min kan synas uppe vid Björkhallen på soliga dagar.

Visst får du komma förbi och kika, Ring innan: 0707-49 11 92

Posted

Senaste nytt:

R1:a befinner sig på Arlanda och skall hämtas i eftermiddag, borde ha den hemma ikväll. Har börjat kika på växellänkage och annat på andras BEC trådar men det blir väl till hösten/vintern som man kan komma igång med ombygget.

Fick tag i användarmanual, reservdelskatalog och servicemanual till denna på nätet - där stog det att man med några enkla knapptryckningar kan ställa om från mi/h till km/h sedan är frågan hur det stämmer med utväxlingar o s v vad den visar - kanske behjöver en mellanbox ändå.

/Fredrik

Posted

Jag är hemma, ring innan så jag inte är ute och far i närheten.

Välkommen.

Posted (edited)

Här kommer bevisen, för som Cealm säger "finns inga bilder så finns det inte"

Motor

IMAG0232.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Avgas

IMAG0236.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Insprutningsinsug

IMAG0235.jpg?width=320&height=320&fit=bo

El härva

IMAG0234.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Mätare

IMAG0233.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Det är en -05 som köptes från ebay USA och den är som ny och har gått ca: 1800mil(8000 miles)

Den skall anpassas för min bil under hösten vintern.

/Fredrik

Edited by vedde
  • Like 1
Posted

Ser rent och fint ut.

Bara att spänna fast i skruvstädet och provstarta!

Har du tänkt göra något med kopplingen? (Min egen plan är att köra med dubbla fjädrar)

Posted

ojdå, nu blev jag lite sugen också.

Tar en liten åktur i det vackra vädret så kanske jag inser att min bil fungerar bra som den är...

Posted

JOnas: Vet inte om jag vågar starta den ur bilen, känns lite riskfyllt.

Har läst att andra sätter i styvare fjädrar i kopplingen men jag vet inte, är total Newbi när det kommer till BEC.

Stigge: Din bil går ju så mycket bättre än min, men kom förbi och kika någon kväll om du har lust, nu när Ulva har nya dryga regler kanske vi får ta en träff hos mig istället?

/Fredrik

Posted

Helt rätt, den finns för bilder finns!!

Troligen finns vedde också eller i alla fall till del.........se spegling i mätaren...... nog räknas väl spegelbilder också, vad säger ni övriga?? Spegelbilder har inte behandlats i forumet förut.

Grattis vedde till ett trevligt inköp.

IMAG0233.jpg

Posted

--- Troligen finns vedde också eller i alla fall till del.........se spegling i mätaren...... nog räknas väl spegelbilder också, vad säger ni övriga?? Spegelbilder har inte behandlats i forumet förut. ----

Spegelbild eller ej här är bildbeviset: vedde fångad 2011-06-28 vid Hjälmare docka, Arboga kommun.

CAM_0626.jpg

Posted

He he

Avslöjad, jag finns på riktigt.

Har nu beställt 1 st trågpackning från Yamaha Center Haninge, 1 sump baffle från Rarity och växelföraren från de som levererade motorn(pinsamt att glömma den) Saknas att beställa är adaptern till kardanen. men det kommer snart.

Bäst att börja samla i tid så man är med när byggsäsongen sätter igång.

Hur har ni som kör med R1 gjort för Kardan? börjar man med en Sierra kardan som sedan kortas ner eller köper man hela paketet? Jag vill ha Locost!

/Fredrik

  • 4 weeks later...
Posted

Lite uppdatering sen sist.

Jag har fått hem alla beställda grejor och skall på min semester resa med familjen plocka upp ett par R1 dämpare på västkusten, får se om jag kan konvertera dem till något vettigt. :prop:

Jag har varit i Åkersberga på besök hos en Promod åkare som åker sjua och hade en riktigt fin och hightech maskin som jag fick mycket inspiration ifrån och många tips och massa fina saker - Tusen tack Micke! :notworthy:

- dessvärre övertygade han mig att i fallet med backen gå på Hicost linjen med en MNR låda på en gång, vilket jag vet är det rätta men komemr ändå att svida i plånkan. :o

Jag jagar och försöker få till lite gemensamma träffar för oss kring Uppsala som kör sjua och tre kunde ses på Ulva kvarn i tisdags, min, PeÅ's och vår nyfunne vän Stefan som också är från Björklinge men inte gett sig till känna förrens nu när han har en besiktigad och fin sjua med Audi snurra. Sorry ingen bild.

Jag och Stefan begav oss till Venngarn som har Onsdagsträffar och det var en mycket angenäm utflyckt med lagom körsträcka, mycket bilar och MC samt trevligt sällskap.

Kanske några från Stockholmsområdet kan tänkas hänga med nästa vecka om vädret tillåter? (ligger vid Sigtuna ungefär)

Nu går jag mest och längtar till byggsäsongen även om jag kör så mycket jag kan innan motorn ryker till vintern.

Skall försöka hinna med ett besök till Örebro också om det går i nästa vecka där Anbla visst har en R1 maskin som sitter i en bil. Hoppas han kan och vädret tillåter.

Over and out!

//Fredrik

Posted

Jag tycker också du ska gå på en MNR låda med en gång. vis av erfarenheten så vet jag att man efter ett år vill ha den andra och ska då göra om kardan m.m. och ångrar att man inte gjorde "rätt" från början

Posted

Hej

Jo jag tror att det kan vara rätt väg att gå även om PeÅ är av avvikande åsikt, vi får se hur det blir och hur tom plånkan blir.

Hemkommen efter 2 dagar på baksidan med 14 grader och regn, inte när vi var på Liseberg i alla fall men ändå - hur står ni ut! Väl hemma så fick vi sommar igen +30 och super åka väder. Svängde förbi Smögen trakten och hämtade upp ett par R1 dämpare med därtill hörande katalysator för 500:- :o , det var det värt, får se vad vi kan göra av dyrgriparna. Tanken är att modda dem att passa som avgassystem.

Jaha onsdag och sjua väder som sagt, jag och PeÅ begav oss till Venngarn på en tur i solskenet och hade en fin tur och färre bilar än förra veckan och ingen från Stockholm. Jag får göra upprop på Träffar sidan nästa gång i god tid.

/Fredrik

Posted

Men halllååå... er baksida är vår framsida....hur man än vänder sig så är rumpan bak ;) ....och smaken är som baken ;)

  • 1 month later...
Posted

Nuså är sista bankörningen för säsongen gjord på Barkaby, trevligt var det och man träffade många likasinnade, Vi var 7 sjuor på plats och några intresserade sjuabyggare och andra med sjuor i garaget.

Väl hemkommen börjades således rivningen av motor för att vara väl förberedd inför vinterns kommande konvertering. ASamlandet fortsätter och jag får inkomma med bilder när jag gjort mer än att riva ur.

Pinto med insprutning - 88 med typ 9 låda någon? Billigt för den intresserade.

/Fredrik

Posted

Japp, jag har nästan rivit tillräckligt för att påbörja motorlyftet. Får se om jag hinner det sista innan lördag - då ringer jag och kommer förbi. SÅ får du tillbaka den på söndag. :prop:

/Fredrik

Posted

Hur brått har du?

Jag har lyft motor och har tagit ur all el, kardan och diff skall ur så fort jag hinner men om jag har användning för den vet jag inte ännu, tror i o f s inte det då den har Typ 9 koppling i ena änden(splines rör).

Jag måste nog skaffa något nytt för att passa mot Backlådan - diff och en mellan motor - backlåda.

Får nog bege mig till skroten och skruva ner ett par kardaner så man har råmaterialet.

Jag får kolla hur lång den är och vad jag har lagt på gafflar, knutkors och annat som jag köpte till den från England. Jag ber att få återkomma med reservation att någon vill köpa allt i ett paket.

/Fredrik

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Hej

Det har hänt en del och jag har kommit lite vidare efter att ha sökt information från många här och på andra ställen. Snart måste jag ha backlådan för att kunna måtta in motorplacering och kardaner o s v, den kommer att beställas snart.

Några bilder på vart jag kommit.

Framifrån

SANY0141.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sidan

SANY0142.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Uppifrån

SANY0143.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Tunnel

SANY0006

Tunnel igen

SANY0007.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nu är det bara att få till alla saker runt om kring så man kan börja göra motorfästen och sånt.

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Vet du hur den sitter i hojen, med botten på sumpen parallellt med marken eller packningen vevhus/sump parallellt med marken?

(Spelar iofs kanske inte så stor roll eftersom motorn inte rasar av att man man åker bakslang)

Posted

Hej Johnas

Fått svar av andra BECare att det är trågpackningen som skall vara i våg. Sedan har ju tråget en lutning men jag hade inte pallat den på bilderna men nu har jag det, och den blev mer reslig när man anpassade efter trågpackningen...

Tur att jag inte "måste" ha den under huven, för den kommer att sticka upp som det ser ut nu, men hellre upp än ner under ramen för trågen är nog inte billiga om man slår i.

/Fredrik

Posted

Håller på med triangulering av motorrummet, placering av motor och val av kardan. Volvos 140 serie hade ju 44 mm axel medans de senare var 50 mm, underar om det gör skillnad när den snurrar lite fortare med en R1:a istället för en Volvo B20????? :image018:

Inser att jag inte vill placera motorn förrens jag har min backlåda :doh: och med semester runt hörnet så verkar det inte bli nu i alla fall, får se om man har pengar kvar i November för beställning av en MNR låda. :Hmm:

Om någon vill köpa min Pinto så hojta till, nu står den och tar plats i garaget - bud emottages! Kanske något för någon av Cealms många projekt? Du vet var jag bor Calle! :prop:

Återkommer med bilder när jag har tagit dem.

/Fredrik

Posted

Njaaaa. Snurrar kardanen fortare? den går ju efter slutväxel och rullomkrets på hjulen. Så visst en std 140 går inte så fort som denna kommer att göra men vi är många som trimmat dem. Och eftersom din kardan blir kortare så tål den mer och är det en frisk 44mm så klarar den mycket.

Posted

Tack Thomas

Det var den informationen jag var osäker på men nu är jag klokare tack vare dig :notworthy:

Jag blir så upprymd av detta forum för man lär sig något nytt varje dag från kloka människor :icon_smartass1: vilket inte är fallet överallt.

Då kan jag lugnt gå vidare med mina planer på att köra med den tynnre kardanen. Det går ju liksom lättare att få den att smita förbi om den är lite smalare.

/Fredrik

  • 3 weeks later...
Posted

Nu har man blivit med ny diff, Köpte en 3,38 av Jonas som skall skickas vilken dag som helst till mig.

Hoppas jag hinner klart med konvertering och ombyggnad av diff á la Jonas. Annars blir det en säsong med gamla 3,62:an och ombyggnad därefter. Kan bli en jobbig sommar med höga varv om man lyssnar på de som kan.

/Fredrik

Posted

Man tackar och bockar alldra ödmjukast för detta.

Jag ringer dig och kommer över en kväll, måste ju få se vad du gör med det andra chassit.

/Fredrik

Posted

Lite nytt även om det går långsamt.

3 Vovlo hundfyrtio kardaner på golvet redo för lite smörj och puts. En st 3.38 diff oxå redo för smörj och puts. Får se om kompisen vågar ha in dem i sin nyköpta ultraljudstvätt? den skall vara toppen - enligt honom.

Backlåda(MNR) beställs nästa vecka så snart kan jag komma vidare med motormontaget - därefter är det ju lugna gatan, .....eh not!

/Fredrik

Posted (edited)

Hej Daniel

Den är 70 cm från Sierra diffplattan till änden på yoken som går in i Typ 9 lådan.

Verkar inte vara något intresse för mitt motor paket så vi kan väl PMas om längden stämmer.

Alla delar är nya förutom själva röret som kommer från den skrotade Sierran.

Delarna kommer från Dunning & Fairbanks Ltd och jag har kvitto på dem.

/Fredrik

Ändrade längden till 70cm från 69, jag hade mätt fel.

Edited by vedde
Posted

Lite uppdatering

Sierra kardan - nästan såld

Sierra motor - kanske såld?

MNR backlåda - beställd! Sista exet de hade kvar, kommer förhoppningsvis innan jul, tack Peter!, hualigen va dyr den blivit :o men det blir nog bäst så.

Bygger just nu en notcher som kan såga i 2 plan på en gång, vilket gör att man kan få väldigt komplexa anslutningsvinklar på rören. Bilder kommer när jag fått de kritiska komponenterna från Summit Racing. Tack Chopper Builders Handbook för ritningen.

/Fredrik

  • 2 weeks later...
Posted

Hej

Lite uppdatering:

Köpte en nållagrad axelhållare samt en axel för bygget av en 3D notcher. Nu skall jag notcha mina 25 mm rör och givetvis var infästningen för hålsågar på axeln den stora 5/8- 18 och 25mm hålsågen hade 1/2-20! så nu måste jag få hjälp att hitta en förminskare(PeÅ hade ev kunniga kompisar :thumbsup: )

Nu har jag demonterat alla knutkorsen i alla kardaner och jag kom fram till att jag behöver en till! det går åt 3 små medbringare och en Sierradiff medbringare samt 2 splintsade axlar och 2 honor till axlarna.

Nu håller jag tummarna att MNR får tummarna ur och skickar Peters om min beställning så man kan få den innan Julafton, för då har jag alla delar jag behöver för att börja montera ihop hela härligheten.

Beställde nya knutkors till kardan från Skruvat.se idag, halva priset MED smörjnippel! Har också skickat frågan till Dunning & Fairbanks om Sierra medbringare, knutkors och kardan gaffel. Får se om de svarar, förra gången gick det fort.

Jag får ta lite bilder snart så ni fattar vad jag håller på med. :prop:

/Fredrik

Posted

Hej

Doppare dagen -1, ingen MNR låda i sikte. Dunning & Fairbanks svarade att jag nog inte skulle vrida korsen mer än 7 grader för det finns en överhängande risk för "vibration and catastrofic failure - as we have seen on other high revving BEC's with improper angles on UJ joints" - Erfarenheten talar sitt tydliga språk. Tur att jag inte permanentat placering av motor ännu(phu).

/fredrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...