Jump to content

Struck By Lightning, Nu Börjar Resan


Recommended Posts

post-2902-1238400007_thumb.jpg Fick ett westfield Chassi över på jobbet :prop:

Nädå så bra är det inte utan skall bygga en elbil åt jobbet att ha som utbildningsplattform.

Westfield SEiW

Sierra mt75 låda

Sierra spindlar och bromsar

Elmotor DC 144V 28hk

Link to comment
Share on other sites

Berätta mer, vad blir det för batteri?

Inte bestämt än vilka batterier. Skall ju inte direkt köra långt så skall försöka hålla ner vikten.

Letar efter en sponsor till batterierna och har kanske nått på G. Då blir det vad jag får. Några tips??

Mest akut är just nu ett lamellcentrum för att fästa ihop motor o låda. Har en sierra hängande men känns lite drastiskt att slakta den för att få tag i lite splines.

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt! :thumbsup: :racesmile:

Dock blir man ju lite fundersam när man ser ramen - är den köpt halvfärdig eller skall den se ut sådär? En sämre triangulering är svår att hitta i vilket genomsnittligt Locostgarage som helst! :thumbsdown: :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Skoj med lite annat motorval..

Har en kollega som är djupt nergången i just elbilar. Han räknar på allt i öre, men inte för han är snål :rolleyes:

Han och hans pappa byggde en Polo elbil i mitten på 90.talet och använde en truckmotor som de matade med dubbla spänningen.

Bilen gjorde styvt 100km/h och han körde den dagligen i ca 10 år utan att motorn protesterade. Däremot vet jag att de fick byta ett par växellådor då de endast använde treans växel framåt. Så min fundering i detta fallet är om du verkligen behöver en stor klumpig MT75 låda?

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt! :thumbsup: :racesmile:

Dock blir man ju lite fundersam när man ser ramen - är den köpt halvfärdig eller skall den se ut sådär? En sämre triangulering är svår att hitta i vilket genomsnittligt Locostgarage som helst! :thumbsdown: :banghead:

Ramen är köpt färdig från roadster

Link to comment
Share on other sites

Skoj med lite annat motorval..

Har en kollega som är djupt nergången i just elbilar. Han räknar på allt i öre, men inte för han är snål :rolleyes:

Han och hans pappa byggde en Polo elbil i mitten på 90.talet och använde en truckmotor som de matade med dubbla spänningen.

Bilen gjorde styvt 100km/h och han körde den dagligen i ca 10 år utan att motorn protesterade. Däremot vet jag att de fick byta ett par växellådor då de endast använde treans växel framåt. Så min fundering i detta fallet är om du verkligen behöver en stor klumpig MT75 låda?

Bra tanke, 75 lådan är ju lite tung men jag hade en liggande :doh:

Får väl gå ner i källaren och se om jag kan hitta nått annat :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt! :thumbsup: :racesmile:

Dock blir man ju lite fundersam när man ser ramen - är den köpt halvfärdig eller skall den se ut sådär? En sämre triangulering är svår att hitta i vilket genomsnittligt Locostgarage som helst! :thumbsdown: :banghead:

En westfield skall man väl limma och popnita inner skalet på för styvhet, sedan plast karossen över det , där har du en del av trianguleringen tror jag

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt! :D

Svärfar har en 15kW motor liggande som vi snackat om att göra ngt skoj utav. Det det är en (har jag för mig) 63V motor från en höglagertruck. Ofantligt tung... ca 80kg och inte större än en liten gasoltub. Den ska tydligen lämna närmare 400Nm.

Vårat spår är aningens annorlunda (spånade på småbilkaross först) med framvagn från ngn småbil, nav från scorpio eller BMW E30 eller så... bara ett bakhjul och kjedjedrift och ingen växellåda. Räknar med att få ha dubbla kjedjor.

Vi har oxå spånat i att skaffa en 15hk B&S-motor för att driva en lastbilsgenerator eller liknande, så man får en plug-in hybrid.

Elektroniken kommer bli det svåra.

Vi räknade med att behöva ngt i stil med ca 14 bilbatterier på 60Ah (ca 10kWh) för en räckvidd på 30-40km. Drömmen hade ju varit lithium-celler med motsvarande kapacitet.. då had eman ju kunnat ladda betydligt snabbare och få ett mycket lättare batteripaket. :D

15kW borde räcka för en citybil med maxfart på kanske 60-70km/h.

Link to comment
Share on other sites

Efter allt gnäll på min växellådside ;) så slängde jag ut den.

Nejdå man behöver lite input ibland så tack till alla som kommentera att en mt75 låda var onödigt tung.

Testar med direkt drift och blir den för trött så får det bli skottkärrehjul eller nått.

post-2902-1238589619_thumb.jpg

post-2902-1238589630_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ett tips.. man har begränsat med utrymme på vår webbserver så att skala ner bilderna lite innan du postar dom kan vara en bra ide...

skall bli intressant att följa ditt bygge..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...