bronco_z Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Fick ett westfield Chassi över på jobbet :prop: Nädå så bra är det inte utan skall bygga en elbil åt jobbet att ha som utbildningsplattform. Westfield SEiW Sierra mt75 låda Sierra spindlar och bromsar Elmotor DC 144V 28hk Quote
Jonsolo89 Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Hej! Lycka till, hoppas du uppdaterar ofta! ska bli mycket Intressant att följa bygget :D. //Jon Quote
Rikard Larsson Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Berätta mer, vad blir det för batteri? Quote
bronco_z Posted March 30, 2009 Author Posted March 30, 2009 Berätta mer, vad blir det för batteri? Inte bestämt än vilka batterier. Skall ju inte direkt köra långt så skall försöka hålla ner vikten. Letar efter en sponsor till batterierna och har kanske nått på G. Då blir det vad jag får. Några tips?? Mest akut är just nu ett lamellcentrum för att fästa ihop motor o låda. Har en sierra hängande men känns lite drastiskt att slakta den för att få tag i lite splines. Quote
Sonett7 Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Kul projekt! :thumbsup: :racesmile: Dock blir man ju lite fundersam när man ser ramen - är den köpt halvfärdig eller skall den se ut sådär? En sämre triangulering är svår att hitta i vilket genomsnittligt Locostgarage som helst! :thumbsdown: :banghead: Quote
Morty Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Skoj med lite annat motorval.. Har en kollega som är djupt nergången i just elbilar. Han räknar på allt i öre, men inte för han är snål :rolleyes: Han och hans pappa byggde en Polo elbil i mitten på 90.talet och använde en truckmotor som de matade med dubbla spänningen. Bilen gjorde styvt 100km/h och han körde den dagligen i ca 10 år utan att motorn protesterade. Däremot vet jag att de fick byta ett par växellådor då de endast använde treans växel framåt. Så min fundering i detta fallet är om du verkligen behöver en stor klumpig MT75 låda? Quote
Arrowsmith Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Just min tanke..... Behöver man växellåda med rätt motorstyrning verkligen???? Quote
bronco_z Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Kul projekt! :thumbsup: :racesmile: Dock blir man ju lite fundersam när man ser ramen - är den köpt halvfärdig eller skall den se ut sådär? En sämre triangulering är svår att hitta i vilket genomsnittligt Locostgarage som helst! :thumbsdown: :banghead: Ramen är köpt färdig från roadster Quote
bronco_z Posted March 31, 2009 Author Posted March 31, 2009 Skoj med lite annat motorval..Har en kollega som är djupt nergången i just elbilar. Han räknar på allt i öre, men inte för han är snål :rolleyes: Han och hans pappa byggde en Polo elbil i mitten på 90.talet och använde en truckmotor som de matade med dubbla spänningen. Bilen gjorde styvt 100km/h och han körde den dagligen i ca 10 år utan att motorn protesterade. Däremot vet jag att de fick byta ett par växellådor då de endast använde treans växel framåt. Så min fundering i detta fallet är om du verkligen behöver en stor klumpig MT75 låda? Bra tanke, 75 lådan är ju lite tung men jag hade en liggande :doh: Får väl gå ner i källaren och se om jag kan hitta nått annat :whistling: Quote
LUPUS Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Kul projekt! :thumbsup: :racesmile: Dock blir man ju lite fundersam när man ser ramen - är den köpt halvfärdig eller skall den se ut sådär? En sämre triangulering är svår att hitta i vilket genomsnittligt Locostgarage som helst! :thumbsdown: :banghead: En westfield skall man väl limma och popnita inner skalet på för styvhet, sedan plast karossen över det , där har du en del av trianguleringen tror jag Quote
ezroller Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Kul projekt! :D Svärfar har en 15kW motor liggande som vi snackat om att göra ngt skoj utav. Det det är en (har jag för mig) 63V motor från en höglagertruck. Ofantligt tung... ca 80kg och inte större än en liten gasoltub. Den ska tydligen lämna närmare 400Nm. Vårat spår är aningens annorlunda (spånade på småbilkaross först) med framvagn från ngn småbil, nav från scorpio eller BMW E30 eller så... bara ett bakhjul och kjedjedrift och ingen växellåda. Räknar med att få ha dubbla kjedjor. Vi har oxå spånat i att skaffa en 15hk B&S-motor för att driva en lastbilsgenerator eller liknande, så man får en plug-in hybrid. Elektroniken kommer bli det svåra. Vi räknade med att behöva ngt i stil med ca 14 bilbatterier på 60Ah (ca 10kWh) för en räckvidd på 30-40km. Drömmen hade ju varit lithium-celler med motsvarande kapacitet.. då had eman ju kunnat ladda betydligt snabbare och få ett mycket lättare batteripaket. :D 15kW borde räcka för en citybil med maxfart på kanske 60-70km/h. Quote
bronco_z Posted April 1, 2009 Author Posted April 1, 2009 Efter allt gnäll på min växellådside ;) så slängde jag ut den. Nejdå man behöver lite input ibland så tack till alla som kommentera att en mt75 låda var onödigt tung. Testar med direkt drift och blir den för trött så får det bli skottkärrehjul eller nått. Quote
chriss Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Det här skall bli spännande att följa. Är inte ens klar med min egen seven men spanat på eldrift! Håll oss uppdaterade :) Quote
Rikard Larsson Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Tror du gör rätt i att skrota växellådan. Du får jaga annan diff om det blir helt fel. Alla "riktiga" elbilar kör med direktdrift. Quote
Acke Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 ett tips.. man har begränsat med utrymme på vår webbserver så att skala ner bilderna lite innan du postar dom kan vara en bra ide... skall bli intressant att följa ditt bygge.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.