Jump to content

Svetsa Aluminium Med Mig


Jonas

Recommended Posts

Tjena!

Vad krävs för att svetsa aluminium med Mig svetsen?

Är det bra tråden som skiljer mot svetsning i järn?:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...mID%40EQ=211332

Vilken gas ska man använda och finns det någon gas som passar både till alu, järn och rostfritt (min gas är slut så jag måste ändå fylla på flaskan)?

Link to comment
Share on other sites

Nu var det några år sedan jag svetsade Alu med migen hemma, men man bör iallafall byta trådledaren till en som är plastskodd, annars finns det en risk att tråden fastnar, sedan var det ju det här med gasen, faen, har glömt vad den heter..... :icon_oops:

Är det en hyfsat strömstark maskin så går säkert det alldeles utmärkt, tänk bara på att det blir oerhört varmt och strålar duktigt också, tjocka handskar

rekommenderas B)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så kör man ren Argon vid MIG alu.svetsning. Ev kan man köra blandgas med helium.

Har provat i min Kemppi mig/mag för något år sedan och var väl inte helt nöjd. Fungerade dock till att punkta med och sedan tig-svetsa ihop delarna.

Link to comment
Share on other sites

Det svåra med att köra alu i en vanlig mig är trådmatningen. Tråden måste löpa mycket lätt genom trådledaren och svanhalsen (brukar vara flaskhalsen). Om den inte gör det slirar lätt matarverket. Spänner man för hårt där så valsas tråden och går av istället.

De mig'ar som är gjorda för alusvetsning har oftast ett slangpaket anpassat för det, vissa med matningen uppe i svetspistolen.

Använd även ett litet större kontaktrör än du normalt sett använder för stål, 1,1-1,2 mm för 0,9 tråd

Ren Argon rekommenderas

Prova dig fram, så går det säkert bra

Link to comment
Share on other sites

Så, ren Argon till aluminium och 80% Argon/20% Koldioxid till järn dvs det går inte att använda samma gas?

Vad ska man använda till rostfritt, något av ovanstående eller är det ytterligare en annan blandning?

Link to comment
Share on other sites

Argon funkar fint här med, tänk bara på att för att få bra fogar även på baksidan behöver du rotgas.

Edit: Syftade på svetsning i RF

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag har en bra MIG som är förberedd för aluminiumsvetsning, esab c170. Köpt på Jula och de hade ett tillbehörspaket till den innan. Skulle det gå att svetsa tex. ett insug i 2 mm alu med MIG? Jula har 1 litersflaskor med argon för 229:-.

Skall gå bra, behöver bara runt 100A beroende på fogtyp

Så, ren Argon till aluminium och 80% Argon/20% Koldioxid till järn dvs det går inte att använda samma gas?

Vad ska man använda till rostfritt, något av ovanstående eller är det ytterligare en annan blandning?

Du kan köra ren argon till stål också. Blandgasen är billigare och bränner lite djupare, sprutar mer också.

Går att köra Rf med blandgas också om man inte är jätte noga med kvaliteten på svetsen.

Argon funkar fint här med, tänk bara på att för att få bra fogar även på baksidan behöver du rotgas.

Edit: Syftade på svetsning i RF

Ett annat tips istället för rotgas är att backa upp baksidan med en kopparplåt. ligger den tätt hindrar den syre tillförsel och sprider värmen jämnare. Praktiskt om det är tunnt material som svetsas.

Link to comment
Share on other sites

Helst kontakt med hela fogen så blir det bäst, om du är ute efter rotskyddet.

Som värmeledare behövs lite mer, desto mer kontakt betyder mer värmeledning.

Glömde nämna tidigare att har ni B5 flaskor, dvs 5 liters , friköpta från AGA eller AirLiquide går det att byta gastyp vid varje flaskbyte. 229kr för 1 liter Argon, det låter dyrt....

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Det blev Mison18, hade Atal tidigare men Mison18 verkar vara i princip samma blandning.

Får köpa en liten Argon flaska på Jula när jag ska prova svetsa aluminium.

Det var nog länge sedan jag fyllde flaskan för jag trodde att det skulle kosta 2-300:-, det kostade 490:- (för en 5l flaska)!!

Har jag blivit blåst eller kostar det så mycket?

Link to comment
Share on other sites

Diskuterade lite med gas killen och att hyra en större flaska kostade 1400:-/år så det är knappast lönsamt för mig.

Han pratade också om 10L flaskor, men han sa att dom inte fanns ännu (det var iofs ett AGA ställe).

Får kolla med ett Air Liquide ställe nästa gång det är dax för påfyllning. Man kan kanske lämna 5L och betala mellanskilnaden till en 10L.

(Eller så behåller man 5L till ren Argon)

Hur mycket kostade 10L flaskan?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Sådär 3 år senare...

Har läst en massa om att man inte ska ge sig på att svetsa aluminium med mig:en. Det blir skit, tråden gör fågelbon i matningen, det bränner igenom, det blir porer i svetsen, tidvattnet försvinner och allt möjligt.

Så jag var ju tvungen att prova :) Har en Esab C170. Bytte trådledaren till teflon, matarrullen och lite småbitar slang (precis för och efter matarrullen). Har 0,9 mm tråd och skulle haft 1,2 mm trådmunstycke, men de var slut, så det blev 1,5 mm. Gasen är ren argon.

Testade i 3 mm aluminium. Ställde svetsen efter Esabs rekommendationer. Borstade med rostfri stålborste. Höll munstycket ca 15 mm från aluminiumen. Bad en bön till svetsgudarna och körde på i riktning från mig (in i gasen).

Gick över förväntan. Vinner inget skönhetspris, men bitarna sitter ihop.

2 mm gick också bra. Som tunnast testade jag att svetsa ihop ett rör med 1,5 mm gods. Där var det på gränsen, men det gick absolut.

migsvets_aluminium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådär 3 år senare...

Har läst en massa om att man inte ska ge sig på att svetsa aluminium med mig:en. Det blir skit, tråden gör fågelbon i matningen, det bränner igenom, det blir porer i svetsen, tidvattnet försvinner och allt möjligt.

Så jag var ju tvungen att prova :) Har en Esab C170. Bytte trådledaren till teflon, matarrullen och lite småbitar slang (precis för och efter matarrullen). Har 0,9 mm tråd och skulle haft 1,2 mm trådmunstycke, men de var slut, så det blev 1,5 mm. Gasen är ren argon.

Testade i 3 mm aluminium. Ställde svetsen efter Esabs rekommendationer. Borstade med rostfri stålborste. Höll munstycket ca 15 mm från aluminiumen. Bad en bön till svetsgudarna och körde på i riktning från mig (in i gasen).

Gick över förväntan. Vinner inget skönhetspris, men bitarna sitter ihop.

2 mm gick också bra. Som tunnast testade jag att svetsa ihop ett rör med 1,5 mm gods. Där var det på gränsen, men det gick absolut.

migsvets_aluminium.jpg

Följer din tråd och ditt inlägg. Har en ESAB 180 svets, det finns en tillsats för att kunna svetsa aluminium, var det den du köpte? Användningsområdet på svetsen blir ju mycket större. Har haft tankar på att svetsa ihop en styrpulpetbåt i aluminium, kan jag använda min esab till detta så vore det ju perfekt. För några månader sedan gjorde jag en förfrågan på vad "marinaluminiumplåten" 3 eller 4 mm skulle kosta om jag beställde en 25 kvadratmeter - fick en preliminär prisuppgift att priset på plåten skulle bli en 450 - 500 per kvadratmeter. Det skulle ge mycket båt för lite pengar. (Har byggt båt tidigare så jag vet vad det innebär betydligt enklare än att bygga bil). Vill gärna att du fortsätter och rapporterar hur svetsningen går.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...