JonR Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 (edited) Jag har roat mig med denna lilla skönhet på 600kg(ska bantas) som ska få en liten uppgradering! Orginal motorn med 2-cylindrar, 650cc och 23HK/19NM hivades ut och plats har gjort för en liten större pjäs! 4-cylindrar, 1000cc och 150hk vid 10.000varv! Ja bilderna visar väl lite vad som är gjort än så länge! Mest rivning, men började med uppbyggnad nu idag! :D Och nej jag ska absolut inte SFRO besikta detta budgetbygge!:) Håll till godo o skratta inte för mycket åt mitt amatörbygge!:) Edited July 10, 2009 by JonR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Ser kul ut :racesmile: Kommer du att använda orginal drivaxlar? Dom ytre driv knutarna är inga höjdare " egen erfarenhet" :icon_oops: I somras såg jag en opel kadet med liknande bygge den gick riktikt BRA :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 :icon_oops: Glömde! Har du Fiat motorn kvar och vill du sälja den?? Jag är intreserad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Ser kul ut :racesmile: Kommer du att använda orginal drivaxlar? Dom ytre driv knutarna är inga höjdare " egen erfarenhet" :icon_oops: I somras såg jag en opel kadet med liknande bygge den gick riktikt BRA :racesmile: Ja kan bli småskoj o sladda omkring i!:) Nej blir helt ny bakvagn också så fort motor och bakdiffen kommer på plats! A-länkarmar med fjäderben(troligast) och nav från en bil med delad bakvagn! Ja 4st m8 bultar som dom sitter med lär ryka rättså fort om det greppar lite! Men Rod(han med vita R1 126:an i bilsport) kör med originalbakvagn... vet inte hur han får det att hålla för det ser verkligen klent ut! MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 :icon_oops: Glömde! Har du Fiat motorn kvar och vill du sälja den??Jag är intreserad Jo den finns kvar! 5000mil på mätaren sedan ny!:D brytarlös tändning med katalysator o sånt avancerat(!!!!!!) bilen är en 99:a.. Motor går som en klocka! Vad bjuder du då? MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det är ju lågkonjunktur. :angry: 1000kr är ett förslag. mvh Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Häftigt projekt! Kör hårt! :thumbsup: (Skulle nästan få rum en V8 där). :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 (edited) Det är ju lågkonjunktur. :angry: 1000kr är ett förslag. mvh Conny Ja det tål att funderas på!:) hör av mig! Häftigt projekt! Kör hårt! :thumbsup: (Skulle nästan få rum en V8 där). :notworthy: Det ska finnas en med V8 redan! Vet dock ej hur fasiken han har fått plats med det... Jag hade ju tänkt att ha motorn snedställd och bakaxelklump från en bil men dom planerna var bara att lägga ner då motorn snedställd, framskjuten så långt som möjligt mot framstolen, så hade jag ungefär 5cm kvar till centrum på navet!:) Så att kasta i en V8 kräver nog lite klurande! 2st Fiat 126 V8 MVH/Jon Edited March 7, 2009 by JonR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Häftig film där "Fiaten" spöar Porschen! Om du längdar karossen några dec så får du plats med en V8. Behöver inte sabba proportionerna på bilen (och sen får du längre hjulbas, vilket borde göra en stabilare bil). :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Ännu bättre: Ta hela drivpaketet från en Audi 100/A6 med 6-cylindrig motor. Drivaxlarna/hjulen sitter i stort sett under motorn, så det bygger inte så mycket i längsled. Fast spårvidden kanske blir för stor? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Kul bygge! Varför inte ta en folkalåda? Då kan du i princip bulta lådan direkt på motorns utgående axel och det bygger inte mycket på längden. Deesutom för du back på köpet (eller snarare 24 växlar framåt och 6 växlar bakåt! ;-). Observera att du måste byta sida på kronhjulet eftersom du sätter den bakom motorn. Jag kommer att använda en R1:a tillsammans med en Sierra-diff i mitt kommande Lotus 23-bygge, men jag tror det är mer plats där. Lycka till! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 Ja det kanske skulle funka! Har cirka 5-10cm att spela på från drevet(om jag snedställer motorn) till centrum på navet så det kommer nog bli tajt! Jag är ju 187cm lång så stolen kommer att hamna ganska långt bak... hade jag varit 150cm hade det varit enklare!:) Sen snor ju växellådan några kusar också.. vet inte hur många men snor den 10hk så är ju det mycket på 150hk! En vanlig rak axel med kedjedrift måste ju vara överlägset bäst när man ser till effektförlusten... Men eftersom det är ett budget bygge så hade jag helt klart valt att använda en bakaxelklump från en bil om det hade funnits möjlighet till det! MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 Om nån vet nån bakaxelklump som har utgående axel(den till drivaxlarna) nedanför eller så nära ingående medbringare(från kardan) så hojta till! bör som sagt handla om max 5-10cm från medbringare till utgående drivaxel! Antar att det är i stort sett omöjligt men värt ett försök! Sänder med ett av mina MSPaint mästerverk också!;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 om du sätter bakaxelklumpen upp och ner bak och fram.. låter drivaxeln gå bakåt över klumpen och sätter drev med en dublexkedja till ett drev på bakaxelklumpen.. bara som en tanke.. blir iofs axialbelastningar men om man sätter stödlager vid bägge dreven som sitter ihop.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 annars varför inte vinkla fram drivaxlarna.. drivaxlar tål ju vinkling till viss del.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Jag tror du menar radialbelastningar "Th" eller missförstår jag dej.... Att vända transaxlar upp o ner, byta kronhjulssida och andra trix kräver lite eftertanke. Det görs ju ibland vid olika byggen som t.ex. ultima med porschelåda upp o ner och en del annat.... Man bör betänka saken så att man behåller pinjongens axialbelastning på "rätt håll" vid acceleration frammåt. Inte sällan är de koniska rullager som sitter på pinjongaxeln olika stora och har då ett mindre lager i den ände som tar lasten när du backar bilen. Flyttar du kraften till det lagret vid körning frammåt så är det lagret plötsligt axelns svagaste punkt och får ta mer belastning än tänkt. Mindre problem ju lättare bilen är och ju mindre effekt du har naturligtvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 8, 2009 Author Share Posted March 8, 2009 Ja det låter nästan som lite överkurs för mig att börja beräkna hur mycket en låda håller för vid omvänd belastning osv.. Får prova först med min hemma svarvade bakaxel av "ATV" stuk! Får se hur mycket stryk den tål! Har tittat omkring på internet o har sett mer eller mindre oserösa och klena upphängningar av den typen av bakaxel jag tänkt bygga och för dom håller det.. Å andra sidan har man sett sånna som ser ut att hålla för 1500hk! Men jag ska nog få mitt att hålla tycker jag åt mina ynka 500kilo och 150hk!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Känns som att dom däcken lär ta slut tämligen omgående... Kul projekt, vilda ideer är dom roligaste.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Ja får hoppas den kommer gå bra! :) Ska nog sätta på lite bredare däck än 135/80-12 som sitter på den för tillfället! hehe Jaha en ny dag i garaget med fiaten avklarad!:) Kom inte igång förrän på eftermiddagen då förmiddagen gick åt till att hämta en bakaxel från en Audi V8! Diffklumpen som sitter i axeln ska användas till fiaten! Mer om diffen kommer senare då jag satsat på första motorfästet idag och en hel del mätande och klurande innan det kunde punktas dit! Kompisen kom med en present idag! Alltihop i rostfritt givetvis! :D OBS! Volvo hjulmuttrarna som används som distanser ska få byta plats med svarvade diton senare! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Jaha idag fick man reda på att en gammal klasskompis jobbar på Tibnor! :D :D Så det landar 12meter rör hos mig imorgon förmiddag så då blir det full fart med ramen som ska hålla i motorn och bakvagnen! Så idag har det inte hänt jättemycket.. har börjat på andra motorfästet o mest småpillat lite med elssystemet på motorn och mätit o lurat lite! Ja här är i stort det som hänt idag! Ett onödigt före detta motorfäste pillas bort! Kofångaren fram väck! Ja inte ser väl bilen speciellt stor ut eller vad tycker ni? :D Kompisen Roffe får agera "tändsticksask" Till andra motorfästet! Lite provisoriskt uppsatt i väntan på rätt balk! MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Måste bara säga att det här bygget är ascoolt. Fortsätt med alla bilder :) Du får gatregga den sen med en moppemotor eller nått... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Måste bara säga att det här bygget är ascoolt. Fortsätt med alla bilder :)Du får gatregga den sen med en moppemotor eller nått... Tack tack! Ja det kommer bli uppdatering ikväll igen! Ska nämligen hämta nya fälgar ikväll 13x7 med 175/50-13! Borde bli lagom!(efter montering av skärmbreddare) :D Ja tanken har ju funnits att gatregga den men tror det är en omöjlighet... har bara byggt efter eget huvud och inte efter några regler alls så det är nog kört med det! Men går nog o ha skoj med den på inhägnat område också!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas H Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Hej, Kul med galna projekt, det är sånt som gör att man utvecklas o lär sig massor av. Lycka till nu. Go for it. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Galet kul! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Skoj med ett annorlunda bygginslag bland alla andras "Sevenkopior". Fick en liten reflektion när jag såg bilden med den "lilla" kompisen. Har du garaget i England med tanke på "central heating" d.v.s. värme mitt i rummet :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Hej, Kul med galna projekt, det är sånt som gör att man utvecklas o lär sig massor av. Lycka till nu. Go for it. :thumbsup: Galet kul! B) Tack så mycket för det! Det är sånt som håller byggar-andan igång när det går illa i garaget!:) Skoj med ett annorlunda bygginslag bland alla andras "Sevenkopior".Fick en liten reflektion när jag såg bilden med den "lilla" kompisen. Har du garaget i England med tanke på "central heating" d.v.s. värme mitt i rummet :lol: Ja du vet, det finns ju jättesmå tändsticksaskar att köpa så fiskarna ser jättestora ut på fotot! Nåt i den stilen som jag fick till där med "lilla" kompisen!:) Ja du tänker på golvelementet? haha ja det sprider ju värmen lite bättre med det ut från väggen!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Ja idag har jag inte fått mycket gjort i garaget!:( Har åkt runt o letat lämpliga drev o bromskivor till bakvagnen! Men var också i södertälje o hämtade två OMP stolar och 4st fälgar! Kommer bli lagom brett!:) Ska dock monteras skärmbreddare o sänka den 5-10cm! Så det är bara en "aptitretare" med fälgbilderna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Jaha idag har det hänt litegrann! Alla motorfästen är klara för helsvetsning, om ni undrar varför det ser olika ut på höger o vänster sida så har det att göra med att kunna mecka med motorn på plats sen att kunna plocka ur den utan att behöva använda vinkelslip! :D Började att måtta lite på bakvagnen och den ska göras klar nästa vecka är det tänkt! Bara jag får mitt drev och min bromsskiva då dessa är avgörande för o veta hur det ska se ut! Äntligen fick jag användning av Volvo hjulmuttrarna! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 skit jobbit att kolla på bilderna på "photobucket" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 skit jobbit att kolla på bilderna på "photobucket" Ehh... Och vad vill du tillföra med detta inlägg? Att det är för mycket bilder, eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 (edited) näe....kul med bilder men när det ligger länkar som man måste kicka på för att se så blir det jobbit klicka titta klicka ner klicka up osv osv ...... Edited March 15, 2009 by rg500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 (edited) så här ser det ut.....nån som vet varför ? i lofi läget så ser man bilderna Edited March 15, 2009 by rg500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 nä inte en anig. nån inställning på din dator för jag har bilderna framme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 rg500: är det bara denna tråden ?? annars kan du klicka på "Mina Kontroller " längst upp.. På vänster sidan hittar du bla ". Foruminställning"... där hittar du "Vill du se bilder i inläggen, så som smilies och bilder?" som du kan välja JA på istället.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Acke :notworthy: Jon har du fått igång instrumentet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 17, 2009 Author Share Posted March 17, 2009 Acke :notworthy: Jon har du fått igång instrumentet ? Nej har inte hunnit koppla det än! Gör det när jag fått i riktiga motorn i bilen och tar i tu med elssystembyggandet!:) Jaha nu är ritningar på vaggan till diffklumpen inlämnat till vattenskärningen! Under tiden så bygger jag färdigt smågrejor och helsvetsar det mesta! Inhandlade även en fuelcell i fredags eftermiddag! Har haft endel annat att stå i, i måndags och idag så har inte blivit överdrivet mycket gjort rent praktiskt men imorgon satsar jag på en heldag i garaget! Har även hunnit koppla lite el o komma förbi tändningslåset och diverse start o stopp knappar idag så nu startar maskinen iaf! Låter lite småilla utan grenrör men känns iaf skönt att veta att all el funkar och att motorn är okej! Svarar på gasen gör den rätt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 Idag har det blivit litegrann gjort i garaget! *90% färdig med helsvetsningen av motorfästen o det runt omkring! *Påbörjad rensing av R1-elssystemet!(lysen blinkers osv ska bort) *Påbörjad rensning av bilens elssytem(bara sparat blinkers lysen torkare osv) *Platsen till tanken påbörjad och första soppaledningen klar! *Och lite annat smått o gott! Har även inhandlat mig en rörbock som kom till användning då ena främre motorfästet skulle byggas om så koppling kan meckas på plats utan att lyfta ur motorn(gör om, gör rätt) :D Lite bortrensat från R1 elssystemet! Kompisen Roffe har tagit på sig att rensa fiat elssytemet på allt onödigt som gått till orginalmotorn! Han ser tämligen förvirrad ut men lyckades med sin uppgift! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Hej hittade ni någott mer intresant i elsystemet :blink: Jag menar till orginal motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 20, 2009 Author Share Posted March 20, 2009 Nej inget som skulle kunna vara av intresse tror jag... inga fler relän eller liknande iaf! Har du fått fart på den? Och i väntan på delar till bakvagnen så har detta blivit gjort idag; Riktiga motorn har fått tagit plats och det rensade elssystemet har har kopplats in! Bilens elssystem är också till 90% färdigt! På bilderna är inte elssystemet ens halvfärdigt(ska snyggas till en hel del) Har även fått igång motorn i bilen, låter riktigt fint fast det blir utan tvekan en ljuddämpare på den! På filmen så är det bara grenrör monterat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Nej jag har inte hunnit titta på motorn. Bygget står insnöat fort farande. Fint ljud i motorn, inte som orginalet i bilen :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 21, 2009 Author Share Posted March 21, 2009 Nej jag har inte hunnit titta på motorn.Bygget står insnöat fort farande. Fint ljud i motorn, inte som orginalet i bilen :icon_oops: Okej! Har tagit reda på att elschema är "schemat elektryczny" på polska iaf så det är bara o googla lite om du vill ha tag på elschema!:) MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Tack :racesmile: Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 Idag har jag hunnit med att dra sista bränsleledningen och bygga dit instrumenthuset där det ska sitta! Har även hunnit med att bygga gaswire! Så det tar sig!:) Mycket småpill som tar tid nu så det händer inte så mycket som är värt att ta kort på men imorgon så får jag delarna till bakvagnen så då kommer det hända lite mer! MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Har tyvärr inte hunnit få alla grejor till bakvagnen!:( Men har iaf hunnit måtta litegrann! Har även fixat det sista med tanken och fixat kopplingswire! Lång väg kvar men det tar sig! Detta är ju sista veckan jag har på mig sen blir det en paus i byggandet! Tänkte iaf hinna klart till 100% med all el och stolsunderreden och kanske börja måtta lite på spakställ! Ska leta rätt på lämliga vajrar från nån liten bil tänkte jag! Känns lite rangligt att bygga med stag så det får bli wire istället! Och Ja! Det ska byggas mycket mer ram runt bakvagnsvaggan till er som undrar hur jag hade tänkt mig det där!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Tröttnade på att se rosthålen så jag tog tag i det så det blir gjort! Inge skoj o ha det tråkiga kvar till sist brukar jag tänka! Och dom där rosthålen som var som enkronor visade sig vara lite större!(som vanligt) Kostade även på mig ett blästerskåp från biltema! 8) Blev så fint så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Har nu äntligen fått in lillen i garaget igen! Rev ner bakvagnen och har börjat måtta för den nya bakvagnen, men har inte kommit så mycket längre förrän helgen sa stopp! Fortsättning kommer på måndag! Var tvungen att starta på den också för att liva upp motivationen!:) Film: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 B) gött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Kul att du är igång :thumbsup: Jag fick fart på motorn den gick gätte bra, men nu har sonen spräkt motor blocket :banghead: Känner du till någon mer motor till 126an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonR Posted July 11, 2009 Author Share Posted July 11, 2009 Kul att du är igång :thumbsup: Jag fick fart på motorn den gick gätte bra, men nu har sonen spräkt motor blocket :banghead: Känner du till någon mer motor till 126an. Har han spräckt blocket?!? Körde han ihjäl den eller körde han på nånting så den sprack?:) Tyvärr har jag inga orginalmotorer kvar, sålde även den med årsmodell -75 här för ett tag sen! MVH/Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Ljuddemparen fasnade på en sten och slet ett 20x70 mm stort hål i blocket. :banghead: bredvid där fördelaren brukar sitta. Jag tror att jag plockar isär motorn och försöker svetsa aluminium blocket :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.