Jump to content

Vilket Kit är Mest Prisvärt!


Rickeard

Recommended Posts

Håller på och tittar lite här och var på olika kit men vill gärna höra vad ni tycker som har lite mer erfarenhet

och insikt i det hela!

Jag är ute efter et kit som inte blir så dyrt men hyfsat enkelt att bygga. Har fastnat lite för

dala7 vad tycker ni om den!? Finns det några andra som kit som ni rekomenderar.

Tack för era svar i förhand! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Denna diskussion kommer upp då och då. Svaret är väl beroende på vad man är ute efter.

Har själv byggt ett Tiger-kit men jag skulle nog inte direkt kalla det billigt även om det är klart billigare än Westfield.

Det som verkar billigast är att köpa ett avstannat bygge med en bokram och sedan köpa övriga delar från england.

Du kan ju även köpa hela kit från england från leverantörer som MK eller GTS tuning för en rimlig peng.

I sverige verkar det vara mest "bang for the buck" att köpa ett deluxekit från MW-bilar som är den svenska MK-återförsäljaren.

Dala 7:an är baserad på Volvodelar om jag förstått saken rätt och det kan ju vara bra om man tänker på tillgången på billiga delar.

Den är dock ganska stor vilket inte är direkt nödvändigt. Jag är lång och fet men sitter ändå bra i ett bokchassi.

Link to comment
Share on other sites

Man får nog ställa sig frågan "Vad är jag ute efter?". D.v.s. är du intresserad av att bygga bilen och lösa problemen i samband med det eller är du mest ute efter att köra med den? Om det är mest körningen som lockar skulle jag köpt en färdig bil. Priset idag är i princip samma eller billigare än att bygga själv. Min kollega funderar på att sälja sin Pegasus7+ och för priset han nämnt till mig så hade jag snart kunnat köpa två sådana istället för att bygga min...

Link to comment
Share on other sites

Rickeard: ---- dala7 vad tycker ni om den!? --- Jag kan inte annat än tycka om den , jag har ju en sådan.

Det finns massor av bra kit. Nästan oavsett vad valet faller på är det viktiga att kunna genomföra hela projektet så det blir en registrerad och körklar bil som ägaren kan ha till både nytta och nöje.

Link to comment
Share on other sites

Utländska kit har väl tappat lite nu iochmed kronans värdeminskning :(

Det beror ju lite på vilken valuta. Pundet är ju inte så svindyrt som Euron eller dollarn har blivit. För två-tre år sedan kostade en pund över 13kr vilket är ungefär samma som idag.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikard

Kolla på bilderna från GTS Tuning så ser du snart att de är några goa skojare.

Deras hemsida är klart förvillande. Notera att bilderna är ljus justerade för att få fram något.

Det fanns 2st bygglampar endast i plåtladan. GTS är vad du ser på bilden absult inget mer.

Tipps - Välj någon lite mer etablerad

post-1215-1236254703_thumb.jpg

post-1215-1236254810_thumb.jpg

Edited by atorp
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett påbörjat kit på gott och ont.

Plus: Man kan få med riktigt mkt grejer för en rimlig peng.

Slippa frakt kostnader från England.

Minus: Första månader rev jag mer än vad jag byggde för att se om bygget va väl gjort, man får titta ordentligt när man köper, helt ta med nån med lite kunskap, min hade varit sfro1 besiktad innan som va ett plus (även om det är individuellt så är det en finger visning)

Man bygger på olika vis så räkna med att man får bygga om lite.

tex på min bil fick jag ändra/bygga. Kardan skydd. Bälterna va fästa i plåtgolvet! Numera sitter de i bakaxeln. lite smått o gott.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikard

Kolla på bilderna från GTS Tuning så ser du snart att de är några goa skojare.

Deras hemsida är klart förvillande. Notera att bilderna är ljus justerade för att få fram något.

Det fanns 2st bygglampar endast i plåtladan. GTS är vad du ser på bilden absult inget mer.

Tipps - Välj någon lite mer etablerad

Vi talar om ett land som har brunblommiga tapeter tillsammans med orange heltäckningsmatta i badrummet?

Det där är inget speciellt. Antagligen har Westfield 4 lampor i sin lada.

England är väl ungefär som Ryssland fast folk talar generellt bättre engelska :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi Engelsmän är faktiskt I länders Uland, sånt chafs med treglas fönster och isolering :D

Jag har fäst bälterna i ramen som håller diffen (har hela ramen från sierran som en Tiger.)

Link to comment
Share on other sites

Vi talar om ett land som har brunblommiga tapeter tillsammans med orange heltäckningsmatta i badrummet?

Det där är inget speciellt. Antagligen har Westfield 4 lampor i sin lada.

England är väl ungefär som Ryssland fast folk talar generellt bättre engelska

:biglaugh2:

SÅ KLOCKRENT !!!

Link to comment
Share on other sites

Över lag verkar MK prisvärda.

På tal om England så har jag en kamrat som varit över några ggr och bott hemma hos Engelska familjer de känner.

Nu hände detta för några år sedan men när de bodde hos John så såg de att vattenrören gick utanpå husväggen på utsidan. då frågade de "varför har ni dem på utsidan"? jo för när de fryser sönder så är det lättare att byta dem svarade John. jo det förstås sa min kamrat men om ni har dem inne i huset så fryser de inte sönder.

sen blev Engelsmannen tyst. ho ho.

Link to comment
Share on other sites

Härlig skröna som jag har hört många gånger :prop:

Grundorsaken mig veterligan är att det är mycket billigare att dra dem utanför och hur ofta fryser rören i England!! Sen kan man givetvis ha synpunkter på det estetiska. :thumbsdown:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Detta blev till den roligast tråden på länge :thumbsup: :notworthy:

Hoppas du har fått lite svar på din fråga trotts allt.

/Atorp

Ps, kan förövrigt bekräfta att dom fortsatt har rören på utsidan.ds :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Härlig skröna som jag har hört många gånger :prop:

Grundorsaken mig veterligan är att det är mycket billigare att dra dem utanför och hur ofta fryser rören i England!! Sen kan man givetvis ha synpunkter på det estetiska. :thumbsdown:

m :D h

Janne

det borde väl kunna frysa lika ofta som här eftersom det ligger i våra breddgrader.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det, möjligen norra england och skottland kan det blir frysgrader några gånger per år! Som sagt Golfströmmen. Men detta blev väl i och för sig lite utanför ämnet! Moderatorn kanske kan dela tråden!

m :-) h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Ni har inte hört det värsta ännu, dom kör på fel sida av vägen! Och ratten sitter framför passageraren. Verkar inte så konstigt då att Chriss satt bältena i bakaxeln va? Nån som förresten sett avsnittet på Dicovery där den galna vetrinären ska beskitiga sin Cobra? Humor i Mr. Bean-klass!!! :w00t2: :w00t2: :w00t2:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Val o kval.. jag måste bestämma mig snart så jag kommer igång.. tittar nu lite på Tiger Z100 men då får man nöja sig med GSXR1000 motor verkar det som.. blir dock billigare med den motorn.. Svårt när man är hayabusa frälst..

Eller MK .. verkar faktiskt fina.. o som första bygge.. måste sätta mig o gå igenom vad man får för pengarna, tyvärr har mitt internet gått ner sig hemma.. :lam:

Helst skulle jag nog vilja finna ett kit som är lite mindre race betonat.. lite mer vindskydd så man inte alltid behöver ha hjälm på sig.. några tips?

Har iallafall börjat ragga motorer!

Edited by JonasJonson
Link to comment
Share on other sites

Val o kval.. jag måste bestämma mig snart så jag kommer igång.. tittar nu lite på Tiger Z100 men då får man nöja sig med GSXR1000 motor verkar det som.. blir dock billigare med den motorn.. Svårt när man är hayabusa frälst..

Eller MK .. verkar faktiskt fina.. o som första bygge.. måste sätta mig o gå igenom vad man får för pengarna, tyvärr har mitt internet gått ner sig hemma.. :lam:

Helst skulle jag nog vilja finna ett kit som är lite mindre race betonat.. lite mer vindskydd så man inte alltid behöver ha hjälm på sig.. några tips?

Har iallafall börjat ragga motorer!

Angående Z100 så var det en demobil från tiger för att slå 0-60 MPH rekord med dubbla MC motorer.

Men tiger B6 är samma bil fast med en MC motor istället :)

Ska du ha en vindskyddad sjua så bygg en tiger supercat. En sån skall jag bygga och jag ska byggar hardtop på min. Finns intresse så kommer det kunnat gjutas flera hardtopar.

Vill du ha hjälp å tips med tiger bilar så ta kontakt med tiger i sverige http://tigersportscar.se/ dom har byggt de flässta super seven bilar tiger har. inklusive en B6 med MC motor.

Link to comment
Share on other sites

det borde väl kunna frysa lika ofta som här eftersom det ligger i våra breddgrader.

Nja. London ligger i höjd med mellersta tyskland. Plus golfströmmen som sagt...

http://maps.google.se/maps?hl=sv&source=hp&q=karta+europa&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Europa&gl=se&ei=iU0pS8a5G4KD-QaIhdmdDQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBAQ8gEwAA

Btw: Jag bygger MK med R1-motor. Hör av dig om du undrar något...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Nja. London ligger i höjd med mellersta tyskland. Plus golfströmmen som sagt...

http://maps.google.se/maps?hl=sv&source=hp&q=karta+europa&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Europa&gl=se&ei=iU0pS8a5G4KD-QaIhdmdDQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBAQ8gEwAA

Btw: Jag bygger MK med R1-motor. Hör av dig om du undrar något...

Jag har faktiskt nästan övertygat mig själv att MK kommer det att bli! Ska bara ha klart med Hayabusa motorn först.. kom på att min sista Hayabusa som jag själv och hade blev stulen o smälld i Somras.. och att utredningen inte är helt klar.. hoppas hoppas.. Den ska inte behöva kosta mer än 10000 kr exkl moms för hela hojen! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...