neeko Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jag har kommit över ett avslutat superseven bygge som jag tänkte slutföra. Haken är bara att jag inte är så hemma på grejerna som kvarstår så jag tänkte se om någon kan hjälpa mig här. Det sitter en Audi 2,3L 5cyl motor i den (motor AAR) Men det finns inget bränslesystem eller tändsystem (alltså bara motorn). Visst jag skulle kunna göra det lätt för mig och plocka allt jag behöver från en likadan bil på skroten, men hur häftigt är det... Jag har läst mycket om Megasquirt men jag har många frågetecken innan jag köper något. Vad behöver jag ha? Efter som jag inte har någonting från orginalstyrsystemet så måste allt kompletteras Om jag förstått det rätt så ersätter MS det styrsystem som normalt sköter sprut och tändning. Först behöver jag en ms box och kabelhärva. Tändspole (vad ska man ha för något) Diverse givare Triggerhjul eller ska man köra med fördelaren? Vad behöver jag mer än detta? Behöver man vara ett medfött geni för att kunna jobba med ms när man väl fått fast all hårdvara? Är jag helt ute och cyklar med vad jag har förstått eller är det bara toppen av ett isberg? kom gärna med kommentarer och åsikter. jag behöver all hjälp jag kan få. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 (edited) Man behöver: • Spridare - ta gärna lite större än original • Tempgivare block/topp* • Tempgivare insugsluft* • Spjällägespotentiometer* • Vevaxellägesgivare av lämplig sort beroende på om du tar signal från triggerhjul eller svänghjul • Tomgångsventil (inte 100% nödvändigt) • Lambda, lämpligen bredbands • Ett spjällhus som accepterar Bosch spjällägespotentiometer * = lämpligt att ta från en Saab med T5-sprut Om Audi-spisen haft K-jetronic så har den sannolikt axel på spjällhuset som passar i potentiometern. Dock brukar man få tillverka en liuten adapter för skruvhålen då de inte sitter likadant som på den spjällägeskontakt som K-jet och LH-jet använder. Vill minnas att spjällhuset från en Saab og900 T16 passar ganska hyfsat på insuget... bara att gå till skroten och kolla. Första A6:an (den ommärkta 100-modellen) hade väl elektroniskt sprut ihop med gamla gjutjärns-5;an så där kan ju finnas lämpliga delar... Har du skruvat dit alla givare osv. och kopplat rätt så är väl det svåra att avgöra om man får rätt insignaler in i MS. När väl det är avklarat så är det enkelt att få det att hoppa igång. Det jag haft problem med var trigger-signalen vs. störningar men det löstes med pull-up på ingången = starkare signal och då gick motorn bra sedan. Jag har nog glömt ngt men skulle tro att Håkan Book rättar mig i så fall.. han kan MS bra. ;) Edited March 9, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 hej finns det någon här som har installerat ms på en B230FK och som vet hur man skall göra för att lyckas har en komplett motor med all original givare behöver man komplettera med något utöver detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Jag gjorde det på min sjua för 5-6 år sedan.... kolla in min hemsida för lite bilder mm. www.booksgarage.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted June 19, 2009 Share Posted June 19, 2009 jätte fint bygge men det svarade ju inte så mkt på just hur man installerar ms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 (edited) Det finns en hel del text om installationen av motorstyrningen där om du bläddrar lite..... Alternativet är att du preciserar dina frågor lite mer än i stil med " hur gör man för att lyckas?" I vilken ände ska någon forumbesökare börja svara ?? Det är en ganska tidsödande sak att skriva ett komplett svar på din fråga om du ska ge en beskrivande förklaring på hela processen att byta styrsystem..... Mitt första tips är nog annars att du använder google och läser på först och frågar mer preciserat sedan. Installationen av ett MSQ kan se ut på så många olika sätt beroende på vad du ska ha för komponenter. Vilken tändning ska du ha? Ska du ens ha en fördelare eller ska du ha fördelarlöst? EDIS? Ska du ha PWM tomgångsmotor eller shuntluftslid och mycket mycket mer olika parametrar... Du har inte skrivit vad du har för Megasquirt Box version eller kortversion heller, ska du använda relayboard..... Snabbt svar på fråga om givare: Själv använder jag inte volvo original givare utan använder istället GM givare som passar direkt med koden i MSQ boxen d.v.s. har rätt värden och desutom är snorbilliga i inköp. Spjällägesgivaren som du har på din 230FK kan du inte heller ha kvar t.ex. du behöver en linjär givare. Du kan behålla original lambda sond om du vill använda det och MAP sensorn du behöver finns inbyggd i din MSQ box, olika givare beroende på vilken box du har men vanligaste utförandet räcker till runt 20 psi laddtryck. Du behöver en IAT givare vilket inte finns på en 230fk som std. Edited June 20, 2009 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 (edited) då ska omformulera lite då MegaSquirt V3.0 har jag MAT givare ? MAP finns ju i min box TPS givare ? Vatten temp ? Tomgångsmotor ? Hall/VR givare ? Lambda blir ju min original vet ej om jag missat något men vilka av mina andra original komponenter kan jag använda? är IAT samma som MAT eller? Edited June 20, 2009 by S7racer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 då ska omformulera lite då MegaSquirt V3.0 har jag OK, Megasquirt med V3 kort men har du msI eller msII processorn ? V3 kortet kan du ha med olika processorer. är IAT samma som MAT eller? Ja MAT givare ? Vatten temp ? Hämtar du billigt och enkelt hos en Hansen racing återförsäljare och du ber om en STM AX1 och en STM TX3. gärna med kontakter till. TPS givare ? Exempelvis volvo 850 Bosch 0 280 122 001, bara den är linjär så går det med vilken som... Tomgångsmotor ? Frivilligt, smidigt men inget tvång, även beroende på din processor och valet av källkod där i. Funkar även utmärkt med ett shuntluftslid istället från en gammal K-jetronic från skroten. Hall/VR givare ? Är beroende på vad du ska ha för tändning och hur du ska styra den.... vet ej om jag missat något men vilka av mina andra original komponenter kan jag använda? Vi har för lite info om vad du tänkt dej.... Men bränsleförsörjningen inkl. spridare, btr mm behåller du och slänger luftmassamäteren för den är överflödig svänghjulsgivaren i blockets bakkant behöver du inte heller för den delen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted June 21, 2009 Share Posted June 21, 2009 har ett MS1 V3.0 med 400 kpa map sensor killen som har byggt boxen har skrivit "VR" på boxen kommer att att använda original tändning med std spole tillsvidare fast styra det med ms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 21, 2009 Share Posted June 21, 2009 Jag föreslår att du kontaktar "box-byggaren" för att få ett kopplingschema om du inte redan har fått det. 400kpa sensorn är inte heller något som fungerade ihop med den ursprungliga "bowling&grippo" koden, så du behöver nog lägga upp kopplingschema på hur "box byggaren" tänkt sej och vilken kod han lagt i för att styra volvo´s tändning för att det ska bli lättare att hjälpa dej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 försökte att lägga upp bild på schemat men lyckades inte nån som kan?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Visst, här kommer bilden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 hur triggar man om man vill ha kvar den bakmonterade fördelaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Lyfter en gammal tråd då jag då jag har stora problem med mitt MS. Sitter på en Ford sierra 2.0 (TFI-system), 87års modell utan katalysator. MS:et är ett MSI V3 köpt på megasquirtforumet. Efter att ha kopplat in systemet och fått kontakt med boxen så har vi gjort standardinställningar. Gnistan, bensinen, kontakt med boxen osv finns men bilen vägrar att starta. Någon som har tips (och en bra grundmapp) :notworthy: /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Öppnar spridarna? startar den med startgas så är det bränslet som inte kommer fram. Boxen jordar väl spridarna så du ska ha plus på dem? vill jag minnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Jag har några mappar, om du inte hittar på annat håll. Visserligen för turbo men kallstartinställningarna brukar "alltid" funka. Är det verifierat att du har både gnista och soppa? Man kan koppla TPS fel så den ger fullgas på tomgång, då aktiveras "flood clear" som stänger spridarna. Vill du ha mappar, maila mig på ulander@sfro.com /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Thomas och therealpinto, tack för tipsen! Ja ska kolla riktigt noga så att spridarna öppnar och även dubbelkolla så att det är rätt plus/minus nästa gång ja är i garaget. I mina (och de andra i garagets) ögon så ska de vara både gnista och soppa fram. Det där med "flood clear" lät intressant och måste undersökas närmare. /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Och se till att du inte har spänningsfall till boxen när du är med nyckeln i startläget så startmotorn går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 (edited) kan kanske också lyfta denna tråd igen. Jag kör med MS1 v3.0. Köpt av Rikard Larsson här på forumet. Jag har kopplat det till min Zetec 1.8 och använder fords originalgivare som satt på. kommer köra med EDIS Jag har ställt in de parametrar i tunerstudio som fanns att läsa om i en manual. MIn Länk EDIS on a Megasquirt-I V3.0 Board Bränsle får jag fram. Men motorn startar inte. Det jag ser direkt är att varvräknaren i datorn sticker iväg till 4000-5000 varv när jag bara kör på startmotorn. Vad kan det bero på? Kan jag ha störningar. eftersom jag använder originalgivare så har min sensor två kontaket. sladdarna är snurrade runt varandre, tvistade. Sedan hamnar de samma kabelstam som resten av sladdarna, från de andra givarna och spridarna. Om man följer den setupen som jag länkar till ovan, behöver man inte alls se hur många grader ifrån VR-sensorn är från den saknade tanden vid TDC, på motorn? Edited August 21, 2014 by FilipD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Får du 4-5000 varv på startmotorn måste det vara något med antal tänder eller sensorn. MS är inställt på rätt antal tänder (36?). Kan ju vara störningar också som du är inne på. Ligger varvtalet relativt konstant på 4-5000 eller hoppar nålen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Får du 4-5000 varv på startmotorn måste det vara något med antal tänder eller sensorn. MS är inställt på rätt antal tänder (36?). Kan ju vara störningar också som du är inne på. Ligger varvtalet relativt konstant på 4-5000 eller hoppar nålen? Nej den ligger rätt konstant tycker jag. Därför borde det inte vara störningar. Men om jag väljer EDIS som här http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#Edissoft Så blir ju den delen där man skriver in triggerhjulet gråmarkerat och jag kan inte ändra något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Jag har inte använt EDIS så jag vet inte. Men jag antar att kör man EDIS måste man ha Ford originalgrejor och då är värdena givna och ska inte gå att ändra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 (edited) Hur använde du grejerna då? Jag kanske inte heller ska köra med EDIS. Efter vad jag läst trodde jag det skulle bli enklast så. Edited August 22, 2014 by FilipD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 (edited) Jag styrde tändspolen direkt från MS. Dock var det en EDIS-tändspole. Edit: Wasted spark alltså. Edited August 22, 2014 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Är det inte det som sitter original i forden? Det var en så du skickade med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Jo, precis. Men kör man med hela EDIS-tändningen ska det vara en elektronikbox till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 okej. Jag ska nog erkänna att jag inte förstått allt som stått på nätet. så det jag varit ute efter är Wasted spark, men jag har nog förväxlat det med EDIS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Jag tror att EDIS kör wasted spark, dvs den tänder så fort kolven är upp i topp, även om det är på avgasvarvet. Sen kan man i MS välja om man vill att EDIS skall sköta själva tändningen med styrning från MS. Det går också att bygga in drivsteg i MS och hoppa över EDIS, dvs låta MS sköta all tändning. Så kör man med EDIS så konfar man MS att berätta för EDIS när det är dags att tända, så sköter EDIS resten. Men båda lösningarna är Wasted Spark. Själv kör jag utan EDIS och har gjort det sen 2007/2008. Funkar fint, än så länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.