Jump to content

Kotr kardanaxel?


Kamikaze
 Share

Recommended Posts

Jag skulle lämna bort jobbet så det garanterat blir hållfast samt blir balanserat.

Jag skulle aldrig sätta mig i en bil om jag visste att kardanaxeln var hemmasvetsad.

(Är man licenssvetsare är det ju en annan sak...)

Kardanaxlar som går av kan bli hemska olyckor, (speciellt om kardanringar saknas).

Tyvärr inget råd om hur man får den rak men kanske ändå ett tips. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Svetsningen är inget problem ;)  det är mest hur jag ska sätta upp den för att få den rak... Provar nog med att försöka sätta upp den i en svarv med hjälp av en stöddocka..

På min a-traktor tid :blink: gjorde jag en skarv med stora vinkeljärn som spändes över stången.

Denna kollades sedan i efterhand då vi blev osäkra på hur det blivit i svarv och var kanon rak !!!

Sedan är ju själva svetsningen en annan sak, men det går att få det rakt med enkla medel ( eller tur ..... :blink: )

Det finns inag möjligheter att svarva ur "änden" och sticka i igen om du förstår vad jag menar ( gjorde inte Mr Champion så )

Link to comment
Share on other sites

Har en delad kardan (sierra) kortade den bakre delen så det vart bara ca 10 cm långt mellan diff och knuten på kardanen, lär ju inte vara lika viktigt att det blir 100% rakt då, borde inte bli samma svung i det som är ocentrerat då också.

Om du också har sierra kardan så har jag ett rör som är tillsvarvat som passar i kardanen. Dryga 47mm är yterdiametern.

Har ett sånt if du vill ha!

Link to comment
Share on other sites

Har en delad kardan (sierra) kortade den bakre delen så det vart bara ca 10 cm långt mellan diff och knuten på kardanen, lär ju inte vara lika viktigt att det blir 100% rakt då, borde inte bli samma svung i det som är ocentrerat då också.

Vet inte om jag greppat läget om din kapning men har du kapat och svetsat ihop rör med yoke/knut så har du nog vibbar om du inte centrerat ordentligt. Avståndet kvittar om det är snett. Det vibbar, men kan om det inte är för mycket avhjälpas med ett par slangklämmor. :blink:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Arbeten på kardanen är brutalt mycket kinkigare än många tror..

Man måste vidta extrem noggranhet för att det ska bli bra och vibrationsfritt.

Efter att kardanen är exempelvis kortad så bör man balansera den också för att bli av med obalans och undvika att den kommer i svängning vid högre varv.

Om kardanen kommer i svängning så kommer ofelbart materialutmattning som ett brev på posten...

Sliter man av kardanen så ska man se till att inte göra det i en bil där man sitter 10 cm. ifrån den....

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du conco?  Vad försår du inte i min kortning?

En axel som är obalanserad och kort vibbar väl mindre är en som är obalanserad och lång?. Tycker jag iaf.

Menar att jag inte vet riktigt hur du gjort kortningen. Obalansen sitter ju där du kortat. Den är lika stor om det är kort eller långt. Det är bara det att med en kort så har den inget utrymme för att röra sig och kan kanske märkas mindre i bilen men ger mer påfrestningar på knutar och lager. På en längre axel känns det direkt om det är obalans och man kan åtgärda det.

Har faktiskt pratat med en firma som gör kardan och balanserar för en ca 12-14 hundra om man har yokar/knutar själv.

Conco

Link to comment
Share on other sites

3-5000 låter alldeles för mycket. Det bör inte kosta mer än det Conco säger.

Jag snackade med en kille som kortat flera kardaner själv, och han brukade svarva till en styrning som precis går att pressa i kardanröret. Själva kapningen gjorde han i en svarv. Det brukade bli bra enligt honom iaf.

Link to comment
Share on other sites

3-5000 låter alldeles för mycket. Det bör inte kosta mer än det Conco säger.

Jag snackade med en kille som kortat flera kardaner själv, och han brukade svarva till en styrning som precis går att pressa i kardanröret. Själva kapningen gjorde han i en svarv. Det brukade bli bra enligt honom iaf.

Ja så har vi gjort, och det funkade bra som det ser ut. Rakt blev det i alla fall.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det till slut iaf.

Svarvade en hylsa som var lite för stor för att få plats inne i kardanrören som jag sedan lade i frysen.

När hylsa blivit nerkyld så värmde jag på kardanröret och bankade ner den kalla hylsan fort som f_n.

Sen satte jag dit den andra kardandelen på samma sätt och svetsade skarven, slutligen så satte jag upp kardanen i en svarv och svarvade ner svetsen, passade även på att kolla rakheten med en klocka och måste säga att det verkar ha blivit helt rakt.

Nästa bekymmer.....hur balanserar jag kardanen? Har hört att det ska finnas nåt sätt att göra det med slangklämmor?! Någon som vet något om detta?

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det till slut iaf.

Svarvade en hylsa som var lite för stor för att få plats inne i kardanrören som jag sedan lade i frysen.

När hylsa blivit nerkyld så värmde jag på kardanröret och bankade ner den kalla hylsan fort som f_n.

Sen satte jag dit den andra kardandelen på samma sätt och svetsade skarven, slutligen så satte jag upp kardanen i en svarv och svarvade ner svetsen, passade även på att kolla rakheten med en klocka och måste säga att det verkar ha blivit helt rakt.

Nästa bekymmer.....hur balanserar jag kardanen? Har hört att det ska finnas nåt sätt att göra det med slangklämmor?! Någon som vet något om detta?

Så gjorde jag.

Balansera med två slangklämmor som du kan vrida relativt varandra. Tillvägagångssättet är att höja upp bilen, starta den så bakhjulen rullar fritt. En man i bilen som "kör" och nästa ligger under och tittar och vrider slangklämmorna (när hjulen står still givetvis). Annars som sagt, lämna in den på balansering, det finns många som gör sånt.

Jag tänkte se om det är ett problem först innan jag lämnar in på balansering.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kortning är som sagt beskriven i bygghandboken och följer man den proceduren, eller likvärdigt, så funkar det bra.

Vi tittar på hur en svetsad kardan ser ut (visuell bedömning) och när vi provkör bilen känner man rätt fort om det är obalans.

Normalt sett är det inga stora problem.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Priser på Kardanaxlar!

I stockholm finns det en firma som heter Svea Motor de tar ca 3000-4000 kr för en helt ny kardan om det inte skall vara i kolfiber eller några andra specialiteter.

Annars kan jag varmt rekomendera en firna i Norrköping som fler av oss Dala7 byggare har nyttjat, han har tagit mellan 1200 och 1800kr beroende på om man haft en egen och lämnat in för kortning eller om han skall tillhandahålla med allt material.

De levereras lackade och balanserade med nya kors. 011-343590, 0704193832. Extremt tillmötesgående och verkar tycka det är kul med att göra jobb åt oss vilket gjode att han gav sitt medgivande till att lägga ut sitt tfn nr.

Link to comment
Share on other sites

Priser på Kardanaxlar!

I stockholm finns det en firma som heter Svea Motor de tar ca 3000-4000 kr för en helt ny kardan om det inte skall vara i kolfiber eller några andra specialiteter.

Kolfiber ??? :wub:

Vad väger/kostar en sån ? :wohow:

Bara lite nyfiken - hade inga planer på att ha en tung kardan i stål vid

besiktning och sedan lätta :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det till slut iaf.

Svarvade en hylsa som var lite för stor för att få plats inne i kardanrören som jag sedan lade i frysen.

När hylsa blivit nerkyld så värmde jag på kardanröret och bankade ner den kalla hylsan fort som f_n.

Sen satte jag dit den andra kardandelen på samma sätt och svetsade skarven, slutligen så satte jag upp kardanen i en svarv och svarvade ner svetsen, passade även på att kolla rakheten med en klocka och måste säga att det verkar ha blivit helt rakt.

Nästa bekymmer.....hur balanserar jag kardanen? Har hört att det ska finnas nåt sätt att göra det med slangklämmor?! Någon som vet något om detta?

problemet med att korta kardanen finns inte för mej personligen då jag löste det ändå på mitt eget sätt.

Men hur ställer sej SFRO till kamikazes kardan där svetsen

är bortsvarvad till rörets nivå (eller nära därtill)?

svetsarna ska ju kunna kvalitetsbedömas vid SFRO besiktnig...

Link to comment
Share on other sites

Kolfiber ???  :wub:

Vad väger/kostar en sån ? :wohow:

Bara lite nyfiken - hade inga planer på att ha en tung kardan i stål vid

besiktning och sedan lätta  :hypocrite:

Jag har hört ett rykte om att bilsport-kändisen Bostic har en kolfiberkardan i sin Impala. Tydligen vägde den nästan lika mycket som en orginalkardan :icon_blink: Det säger ialla fall ryktet. Det är viss svårt att göra övergången mellan metall/kolfiber och få det att hålla. Därför blir dimensionerna grova=tunga.

Fords WRC team kör i år med en kardan av titan. Det ska tydligen ge en rejäl viktminskning

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det till slut iaf.

Svarvade en hylsa som var lite för stor för att få plats inne i kardanrören som jag sedan lade i frysen.

När hylsa blivit nerkyld så värmde jag på kardanröret och bankade ner den kalla hylsan fort som f_n.

Sen satte jag dit den andra kardandelen på samma sätt och svetsade skarven, slutligen så satte jag upp kardanen i en svarv och svarvade ner svetsen, passade även på att kolla rakheten med en klocka och måste säga att det verkar ha blivit helt rakt.

Nästa bekymmer.....hur balanserar jag kardanen? Har hört att det ska finnas nåt sätt att göra det med slangklämmor?! Någon som vet något om detta?

problemet med att korta kardanen finns inte för mej personligen då jag löste det ändå på mitt eget sätt.

Men hur ställer sej SFRO till kamikazes kardan där svetsen

är bortsvarvad till rörets nivå (eller nära därtill)?

svetsarna ska ju kunna kvalitetsbedömas vid SFRO besiktnig...

Intressant fråga.

Jag sket i att "göra det snyggt". Tyckte svetsen i sig var vacker (hade jag gjort den själv hade jag nästan kunnat titulera mig svetsexpert):

picture%20028.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga.

Jag sket i att "göra det snyggt". Tyckte svetsen i sig var vacker (hade jag gjort den själv hade jag nästan kunnat titulera mig svetsexpert):

Sådär vill jag kunna svetsa också när jag blir stor! ;)

Jag läste i Bygghandboken idag hur man kunde korta utan att ha tillgång till svarv. Det verkade ganska pilligt. Metoden med att svarva en styrning verkar lättare att lyckas med.

Link to comment
Share on other sites

problemet med att korta kardanen finns inte för mej personligen då jag löste det ändå på mitt eget sätt.

Men hur ställer sej SFRO till kamikazes  kardan där svetsen

är bortsvarvad till rörets nivå (eller nära därtill)?

svetsarna ska ju kunna kvalitetsbedömas  vid SFRO besiktnig...

Hej

Nedsvarvade svetsar på en kortad kardan kan vara tveksamt. Det går att hantera på olika sätt, en variant är att röntga kardanen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men i mitt fall så är det ju inte svetsen som är det huvudsakliga, det är ju krympningen...

Att krympa ihop metall blir väldigt starkt. Vet att bla. Volvo kymper ihop sina kardanaxlar till Dumprarna.

Provade att pressa ner röret lite i kardanen efter att allt hade svalnat och kan meddela att 70 tons tryck inte kunde rubba röret.

Sen att svetsen är svarvad/slipad, för att uppnå maximal hållfasthet (klass A) så ska svetsen slipas ner, annast blir det en brottgräns i kanterna på svetssömmen.

Link to comment
Share on other sites

Sen att svetsen är svarvad/slipad, för att uppnå maximal hållfasthet (klass A) så ska svetsen slipas ner, annast blir det en brottgräns i kanterna på svetssömmen.

Så egentligen bör man slipa ner alla svetsar man kommer åt efter byggbesiktningen, för att undvika brottsanvisningar i skarvarna på ramen? Eller gäller detta bara när man svetsar med en styrning inne i ett rör?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Minns jag rätt fråna mina (i och för sig rätt korta) svetsutbildningar så ger en rätt lagd svetsfog inte någon alarmerande brottanvisning. Där rekommenderades aldrig att slipa svetsarna.

På ramen finns det ingen som helst anledning att slipa ned svetsar, annat än möjligtvis för att få plåtar etc. att ligga slätt mot rören.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att inte alla tar allt så allvarligt. Hundradelar beror på materialet, Tioundelar på funktion och sekunder på föraren.....

Vadför jaga kilon. Vi har fullt upp att nå minimivikten.

Det är ju allt en hobby, det ska va kul att bygga.

Det är ju det som är viktigast.

Har någon någon annan uppfattning??

Kaxig ??? :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Minns jag rätt fråna mina (i och för sig rätt korta) svetsutbildningar så ger en rätt lagd svetsfog inte någon alarmerande brottanvisning. Där rekommenderades aldrig att slipa svetsarna.

På ramen finns det ingen som helst anledning att slipa ned svetsar, annat än möjligtvis för att få plåtar etc. att ligga slätt mot rören.

/Gustaf

Sant och riktigt.

Detta är ju lite överkurs för ett rambygge, men det är vad jag har fått lära mej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...