Jump to content

Swedsew

Forumdeltagare
  • Posts

    24
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Priser på Kardanaxlar! I stockholm finns det en firma som heter Svea Motor de tar ca 3000-4000 kr för en helt ny kardan om det inte skall vara i kolfiber eller några andra specialiteter. Annars kan jag varmt rekomendera en firna i Norrköping som fler av oss Dala7 byggare har nyttjat, han har tagit mellan 1200 och 1800kr beroende på om man haft en egen och lämnat in för kortning eller om han skall tillhandahålla med allt material. De levereras lackade och balanserade med nya kors. 011-343590, 0704193832. Extremt tillmötesgående och verkar tycka det är kul med att göra jobb åt oss vilket gjode att han gav sitt medgivande till att lägga ut sitt tfn nr.
  2. Jag tror att det där kan bli en mycket bra bil med bra och lätta komponenter från start, har själv funderat på en miata baserad seven som nästa projekt. Om du tycker effekten är för liten finns det kanonfina kompressorkit till MX5, och då har du ca 180hk.
  3. Swedsew

    Racinglicens

    Stämmer! Jag har kört Formel ford, Formel 3000, och lite annat smått och gott, det har dock varit rätt lungt de senaste 5 åren beroende på köp av hus och att jag blivit pappa. Nu har dock intresset vaknat och bilen är snart klar, har också börjat på nästa projekt som är en replika av en Porsche 718, (race modellen av Porsche 550RS) Jag tror dock inte min Dala7 kommer att vara någon raket på bana utan är mer byggd för att lära mig hur det går till vid ett eget bygge. Har redan börjat fundera på nästa bygge och har en del tankar om ramkonstruktion och val av donator, precis som någon tidigare varit inne på tror jag att en Mazda MX5 kan vara en bra donator, har också varit och titta på en bil med en Wankel motor. Har också varit på ett studiebesök hos Öhlins för inspektion av dämpare, bomsar och pedalställ.
  4. Swedsew

    Racinglicens

    Skulle vara superkul! Jag börjar närma mig slutfasen äntligen vilket gör att bilen kommer att vara körbar inom en månad, dock ej besiktigad och klar men det spelar väl ingen roll vid bankörning. Skulle kunna bli ett supertillfälle att testköra lite :twisted:
  5. Helt otroligt men allt är Volvo :blink: Är väl ingen stor suporter av Volvo men efter att jag börjat bygga bilen har jag sett en del fördelar med att använda Volvo. Nackdelen är att allt väger bly :( Motor B230 med M47 alulåda, Bakaxel 740 1031, Styrväxel 240 Rattstång 240 / /740 Pedalställ 740 Bromsok/Skivor 740 Spindlar Fram 140 Har försökt att bygga bilen med så mycket Volvo komponenter som möjligt för att hålla kostnad nere och ha ett bra utbud på delar.
  6. för er som har problem med Spam så rekomenderar jag McAfee Spamkiller den tar ca 90% av alla Spam i sina grundinställningar sen går det att bättra på resultatet. :thumbup: Jag verkar vara en av de som har klarat mig från dessa virus mail men så använder jag också Lotus Notes, tråkigt program men superbra för att slippa en del virus :D
  7. Det kan tyckas låta lite men det är de siffror som Volvo anger i sina böcker, växelådan väger väldigt lite dem är i aluminium och toppen på motorn är också i aluminium så det kan vara en bidragande orsak. ;)
  8. den motorn jag har är en B230 med förgasare, och växelåda M47 väger 140kilo +/- något kilo.
  9. Spårvidden på våra bilar skiljer sig lite då vi använder oss av olika lösningar, Jag har valt att använda ett ET som volvo rekommenderar på sina 7 1/2" för 740 fälgar vilket gör att jag då måste använda en spacer som är 75mm för att få en total bredd bak av 181cm, fram har jag valt en fälg av samma bred 7 1/2" men till en V70 som har breddar fälgen in, gredden fram blir då 181cm också. En annan lösning som verkar superbra är att köpa S80 16" orginal plåtfälg och vända på centrumet i fälgen på de bakersta fälgarna då blir det också 181cm fram och bak. Spårvidden kan annars vara ett ämne att ta upp eftersom det skiljer rätt mycket på olika modeller av bilar, vissa formelbilar har en mindre spårvidd bak eftersom det ger bättre acceleration vid utgång av kurva. Min målsättning har varit att få samma totalbredd fram som bak tror att det ska bli bra, man vet inte riktig förns man provat. Om du vill får du gärna komma och kolla på min bil också, vi är två som bygger i stockhol just nu. Den bör vara i testkörbart skick inom ett par veckor. :wohow:
  10. Kanonon :thumbup: att de är på väg. När mätarna har kommit kommer jag gärna och kikar lite på din bil. Kan också passa på att ta med Magnus mätare ev om det är någon mer som har närmare till Stockholm. det har varit en super vecka för mig, Coilovers , Alu tank, Kardan och även en hastighetsmätare, det börjar närma sig en testkörning. :wohow:
  11. Coolt i Göteborg är jag rätt ofta! Ni har ett superbra matställe :icon_oops: där! ETC Grande eller något liknande, extremt bra pasta och mycket gott vin.
  12. Vart håller du till någonstans, Jag är ute och reser en del i mitt jobb vilket öppnar en delmöjligheter när man bygger bil och behöver handla prylar lite här och där :blink:
  13. Kanon :wohow: Hur gör jag för att betala :thumbup:
  14. Var jag för långsam :icon_sleep: hur som helst blir det någon över så köper jag en :wohow: Jag tror att det där är en kanonmätare :prop:
×
×
  • Create New...