Jump to content

Passande Fordar


BjW

Recommended Posts

Tjenare.

Jag har ett volvoanpassat chassi (spindlar bakaxel etc.) Men motorn är en zetec, tänkte blanda lite friskt. Men känner att det e en massa komponenter jag behöver och vill ha från ford. Och där kommer min fråga in.

Sprojlans zetec -04

Vilka fordar men manuell låda?

Framförallt årsmodeller, har insett att sierra e det jag söker, men typ växellåda svänghjul mm bolt-on. Alla årsmodeller funkar?

:unsure:

MVH// Björn

Link to comment
Share on other sites

Frågan har varit uppe förut, så det blir kanske lite tunt med svar nu.

Dessutom kompliceras det kanske lite av att du skriver "Zetec -04", det finns lite olika fyror de året så det är bra att veta vilken bil motorn kommer från (eller var ämnad till).

Så länge det är "gamla" Zetec passar växellådor från alla årsmodeller av Sierra och Scorpio med fyrcylindrig motor. Men de har olika växellådor (typ 9 1983-88, MT-75 1989-1998) och därför blir anpassningarna olika också.

Typ 9 är fysiskt mindre och mer lättmekad, det finns fler drevsatser till den. MT-75 är större, modernare, mer svårmekad men håller lite bättre i originalskick. I en sjua håller båda lådorna utmärkt till 200 hk eller lite till så hållbarheten är knappast ett bekymmer.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Okej, då vart det som jag trodde....det jag inte visste var när mt75 steg in.

Min är en blacktop, vet inte fall det hjälper nått, ingen anning vilken bil den skulle suttit i.....har det någon betydelse? Passar inte växellådorna beroende på vilken version det e då lr.

Han jag köpte den av sa iaf att typ 9 passade och det va den generella uppfattningen jag hade av alla zetec motorer.

Nu känner jag mig lite förvirrad.

Link to comment
Share on other sites

Aha....då e jag med i matchen.....näpp ingen duratec.

Då e det med andra ord en fråga om man vill ha en liten smidig låda lr om en större får plats då.

Tunneln e ju anpassad för en m47 låda....har alldrig sett en mt75 i verkligheten men tror jag har sett en på bild och den ser ju en aning biffigare ut.

Men då vet jag det jag behöver veta, och jag bugar och bockar till therealpinto :notworthy:

MVH// Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Utöver det som är skrivet ovan så behöver jag även andra grejer från en donator. Om man tar en sierra från 89 med en pinto i, kan jag ta övriga grejer utöver lådan? Då syftar jag på: generator, startmotor, vattenpump å dylikt.

Tacksam för svaren.

MVH// Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Generatorn går att trixa dit men inte vattenpumpen. Startmotorn kan lira beroende på vilket svänghjul du kör med.

/Gustaf

Jag lyfter nu min gamla tråd

Jag har hittat en sierra.

Startmotorn å svänghjul: Jag har sett att många kör med 1.8 svänghjul till en zetec.

Kan jag ta det svänghjulet som sitter på den pinton som är i bilen? (Bilen i fråga är en 89)

Kan man få ett recept? Det är inte hela världen om startmotor inte skulle passa. Men jag vill gärna ta så mkt som möjligt från donatorn.

Tackar på förhand

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Okej. Nytt svänghjul då.

Hur blir det med startmotor? Generator är bara att fräsa till ett nytt fäste för.

Blir det till att pröjsa för en zetec startmotor eller kan man få det att funka?

Link to comment
Share on other sites

Startmotorn kör du med lilla DOHC har för mig att det är den som sitter på Automat bilarna.

Jag kör med original generatorfäste och en en liten japps generator.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Startmotorn kör du med lilla DOHC har för mig att det är den som sitter på Automat bilarna.

Jag kör med original generatorfäste och en en liten japps generator.

//Nisse

Okej, då blir det väll att köpa en separat ändå. Skall ju ha manuell växellåda, så automatare kan jag ju inte köpa. Tanken var att om det inte funkar får man väll vattenskära till ett fäste till generatorn.

Hur som haver. Tror jag har ganska bra pejl på vad jag skall ha och vad jag inte skall ha.

Hela sammansättningen får man väll köra fortsatta frågor i en (då startad) byggtråd.

Sket sig förövrigt med donatorköpet, blev sjukt avtänd att köpa bilen för ägaren verkade fasen påtänd och förstod inte vad jag sa för något. Dessutom vill jag nog ha en Typ 9 låda och denna hade en MT75:a

Men jag tacker och bockar för svaren :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...