saab Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 finns det några krav på att 3-punkts bälten måste ha rulle eller godkänns även bäten utan rulle av sfro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Formellt sett är det möjligt att använda fasta bälten men jag tycker ju att rullbälten är mycket mycket mycket bättre. Det är sällan några stora bekymmer att använda rullbälten. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Therealpinto: Från SFRO boken sid 50 och 51. Har reglerna eller tolkningen ändrats på punkten rullbälte? Våra bilar är av senaste modell dvs yngre än 1973. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Man måste läsa reglerna för amatörbyggt fordon. En gammal bygghandbok är tyvärr inte en säker källa på sådana saker... ;-) Nya bygghandboken ÄR på väg. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 (edited) Hittar ni 3p utan rulle med märkning? tror det är svårt. Edited October 25, 2008 by eslöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Bra att ny SFRO-bok är på väg. Kommer vi fortfarande skriva 2008 när den finns att köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Nej, knappast 2008. Men 2009! /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 låter bra det! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Har köpt fasta 3-punktbälte med vad jag vet rätt märkning från carbuildersolutions i england :thumbsup: . De var de enda jag kunde hitta som hade fasta bälten med märkning. Har handlat många små prylar från dem, oftas har man delarna på 3 dagar. De har allt som finns i deras katalog på lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuggen Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 (edited) 0 Edited January 23, 2009 by kuggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 (edited) Kan bara dela med mig av rådet jag fick från min SFRO man, Ludde Baronen: Skaffa "hela hyllan" till baksäte från en saab 900 9-3, sällan/aldrig använda och fungerar fantasktiskt bra monterade "horisontellt" bultat rakt i ramen... 500:- (för 3st rullbälten... Edited January 29, 2009 by Lenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted July 31, 2009 Share Posted July 31, 2009 Hej! Lyfter denna tråd med en fråga. Hos diverse reservdelshandlares kataloger/webbkataloger står där att säkerhetsbältena är avsedda för baksätet - är dessa bälten även godkända för framsäten (=förare och passagerare i bil utan baksäte)? Vill minnas att jag även hört/läst någotting om att man inte skulle godkänna begagnade säkerhetsbälten - stämmer det? // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 Jag tror inte det! Jag gjorde min SFRO 2 för en månad sen och min Registreringsbesiktning i Torsdags, på båda besiktningarna hade jag fasta tre punktsbälten. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 OK! Men är där skillnad i märkningen på säkerhetsbälte avsedda för baksäte resp framsäte? Det jag främst tänker på är rullbälten, som i kataloger är, benämnda med "för baksäte" även får användas i en Seven. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 rullbälten är en fördel. jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån skillnad att krocka i baksäte eller framsäte . förutsatt att bältena är avsedda att monteras så som det blir i en 7:a dvs liggande eller "stående" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 Jag gjorde fästen för trepunkts rullbälten i min MK och köpte nya bälten på Mekonomen (de kallas fyrpunkts eftersom det är fyra fästpunkter). Ingen kollade märkningen på dem (är E-märkta) utan endast funktionen och att de låg rätt över axel m.m. vid SFRO och reg.bes. Jag bytte förarbältet till ett fyrpunkts under körningen på Knutstorp (fick inte mitt sexpunkts i tid från England), men kommer att köra med trepunkts rullbälte i trafik för fast bälte upplever jag som väldigt störande om man ska vara flexibel i trafiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.