Jump to content

3-punkts Bälten Utan Rulle


saab

Recommended Posts

Therealpinto: Från SFRO boken sid 50 och 51. Har reglerna eller tolkningen ändrats på punkten rullbälte? Våra bilar är av senaste modell dvs yngre än 1973.

Balte%20sfro%20sid%2050.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har köpt fasta 3-punktbälte med vad jag vet rätt märkning från carbuildersolutions i england :thumbsup: . De var de enda jag kunde hitta som hade fasta bälten med märkning. Har handlat många små prylar från dem, oftas har man delarna på 3 dagar. De har allt som finns i deras katalog på lager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan bara dela med mig av rådet jag fick från min SFRO man, Ludde Baronen: Skaffa "hela hyllan" till baksäte från en saab 900 9-3, sällan/aldrig använda och fungerar fantasktiskt bra monterade "horisontellt" bultat rakt i ramen... 500:- (för 3st rullbälten...

post-276-1233231285_thumb.jpg

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej!

Lyfter denna tråd med en fråga.

Hos diverse reservdelshandlares kataloger/webbkataloger står där att säkerhetsbältena är avsedda för baksätet - är dessa bälten även godkända för framsäten (=förare och passagerare i bil utan baksäte)?

Vill minnas att jag även hört/läst någotting om att man inte skulle godkänna begagnade säkerhetsbälten - stämmer det?

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det!

Jag gjorde min SFRO 2 för en månad sen och min Registreringsbesiktning i Torsdags, på båda besiktningarna hade jag fasta tre punktsbälten.

/john

Link to comment
Share on other sites

OK!

Men är där skillnad i märkningen på säkerhetsbälte avsedda för baksäte resp framsäte?

Det jag främst tänker på är rullbälten, som i kataloger är, benämnda med "för baksäte" även får användas i en Seven.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

rullbälten är en fördel.

jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån skillnad att krocka i baksäte eller framsäte . förutsatt att bältena är avsedda att monteras så som det blir i en 7:a dvs liggande eller "stående"

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde fästen för trepunkts rullbälten i min MK och köpte nya bälten på Mekonomen (de kallas fyrpunkts eftersom det är fyra fästpunkter). Ingen kollade märkningen på dem (är E-märkta) utan endast funktionen och att de låg rätt över axel m.m. vid SFRO och reg.bes.

Jag bytte förarbältet till ett fyrpunkts under körningen på Knutstorp (fick inte mitt sexpunkts i tid från England), men kommer att köra med trepunkts rullbälte i trafik för fast bälte upplever jag som väldigt störande om man ska vara flexibel i trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...