Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Är inte motorhuven i väl tjockt material(=tung!) om den klarar av all de grejorna utan att vika sig? Eller missförstår jag något? :blink:

Den är tillverkad av 1,2 mm alu från en skylt. Längs långsidorna är det 4 öron som tar stöd innanför ramen, och så vilar den på skutteln. Det blir rätt så stadigt utan att den blir tung.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat snickra på torrsumpen idag.

1. Kapade och svetsade igen oljepickuppen.

2. Tog bort en plugg till oljepumpen, som ska användas som tryckpump i smörjningen.

3. Tog bort och pluggade hålet till oljestickan.

post-1399-0-23039600-1451126390_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fritt ur minnet så kör Pelle en Pace pump (kan ha fel..). Fördelen med att bara köra sugpump är att man kan med "vanlig" rem som drivning och behöver inte kuggremmen. Oavsett så är torrsump rätt väg att gå för en svängvänlig sjua :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Pumpen heter: CD2000 oil pump, 2 stage with 1.1” rotor sets, short nose.

2 st JIC -10 fittings in.

1 st JIC - 12 fitting ut.

Vanlig kilrem låter intressant, jag trodde att det måste vara kuggrem.

Pelle har en hallgivare som kollar att remskivan snurrar, och är kopplat via Megasquirt.

Jag kör VEMS och hoppas att jag också kan köra så.

Link to comment
Share on other sites

Oj då, är det en race engine in the making? Ska du börja med fortåka? Skall du på med turbo du med?

Planen är att det ska bli en pigg maskin. Nu är den ju bara på 1300cc så några tävlingsplaner är inte aktuella, och att byta motor som "vissa" håller på med hela tiden det tycker jag låter jobbigt :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag blev det lite "vedbo-trim" på spjällhusen.

Det var inte igår man körde med slipstift i insug, portar & kanaler, så det var riktigt kul att göra det igen.

Nu kommer jag bara ta bort kanter som kan ge turbulens i insuget, vet inte om den blir snabbare med det kommer kännas bättre att ha gjort det.

post-1399-0-94130200-1452540192_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår började jag gå igenom toppen.

Lossade alla ventiler och inspekterade, inga skador på dom.

Allmän rengöring av ventiler och förbränningsrum.

Kollade spelet mellan ventil och styrning, helt ok.

Dock hittade jag en spricka i brickan ovan en ventilfjäder, där knastren nyper åt ventilen. Så den ska bytas.

Jag har köpt nya ventilfjädrar och dom ska schimsas 1,5mm för lite bättre tryck i fjädern innan allt monteras.

Naturligtvis så ska ventilerna slipas in igen.

post-1399-0-18328500-1455442492_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kom oljetanken till torrsumpen hem, så nästa steg blir att tillverka fästen till den.

Igår gjorde jag klart fästet för lilla remskivan på vevaxeln till oljepumpen.

Jag vill ha hem oljepumpen NU ! så jag kan bygga vidare.

2016-02-24 17.08.20.jpg

2016-02-24 17.09.44.jpg

post-1399-0-10229700-1456331586_thumb.jpg

post-1399-0-78781100-1456331599_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag var det lite härligt utomhusmekande igen. Har dragit nya schyssta kablar till bränslepumparna förbi några tveksamma kontakter, för att minska risken till kommande strul. OCH börjat skruva tillbaka saker igen :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag börjat fixa till mina hemmasnickrade insug.

Godstjockleken på rören är 4 mm, och den kanten har nog tagit bort en del av flödet. Så nu har borrmaskin och diverse fräs & slipstift åkt fram för att bättra på flödet :eclipsee_steering:

post-1399-0-48831000-1459531249_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter div slipande under veckan var det dags för lite finskruva, så idag monterade jag insug, fuelrail & trottel boddy.

Insuget ser repigt ut på bilden, men i verkligheten är det en schysst kanal så nu bör det härliga flödet ha ökat lite :)

post-1399-0-05662500-1460134027_thumb.jpg

post-1399-0-59701800-1460134051_thumb.jpg

post-1399-0-88172700-1460134067_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter div, mejlande och ringande till Pace Products om oljepumpen så fick jag äntligen kontakt med dom igår. Jag skickade och betalade min beställning den 2/2 och nu säger dom att de sista delarna är färdiga i slutet av nästa vecka :angry:

Men det tror jag inte på förrän jag har fått hem paketet :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

???

Kör du dem från VEMS:et direkt eller genom något? Är det direkt på full volt eller 5v logisk direkt från VEMS.?

Annars kvittar det då jag kommer köra mina COP direkt från VEMS.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 sladdar, 12v och jord - där 12v kommer genom VEMS:et.

Har du 12v, jord och ytterligare en sladd från VEMS? Då kanske den är logisk 5v?

Klurigt detta.

/ Fredrik

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser att du lyssnade på mitt tips om kilrem till enbart sugpump

Pace kan vara rätt tråkiga att göra affärer med om man vill ha saker samma år. De är en av anledningarna till att jag kör Autoverdi pump. Deras prylar är i alla fall bra när man väl har dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...