Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är inte motorhuven i väl tjockt material(=tung!) om den klarar av all de grejorna utan att vika sig? Eller missförstår jag något? :blink:

Posted

Är inte motorhuven i väl tjockt material(=tung!) om den klarar av all de grejorna utan att vika sig? Eller missförstår jag något? :blink:

Den är tillverkad av 1,2 mm alu från en skylt. Längs långsidorna är det 4 öron som tar stöd innanför ramen, och så vilar den på skutteln. Det blir rätt så stadigt utan att den blir tung.

Posted

Har börjat snickra på torrsumpen idag.

1. Kapade och svetsade igen oljepickuppen.

2. Tog bort en plugg till oljepumpen, som ska användas som tryckpump i smörjningen.

3. Tog bort och pluggade hålet till oljestickan.

post-1399-0-23039600-1451126390_thumb.jpg

Posted

Det bli en 2 kammars sugpump som är remdriven från veven.

Den suger oljan till tank som därefter matar ordinarie oljepumpen i motorn.

Pelle17b kör så och jag tänker kopiera det.

Posted

Fritt ur minnet så kör Pelle en Pace pump (kan ha fel..). Fördelen med att bara köra sugpump är att man kan med "vanlig" rem som drivning och behöver inte kuggremmen. Oavsett så är torrsump rätt väg att gå för en svängvänlig sjua :thumbup:

Posted

Pumpen heter: CD2000 oil pump, 2 stage with 1.1” rotor sets, short nose.

2 st JIC -10 fittings in.

1 st JIC - 12 fitting ut.

Vanlig kilrem låter intressant, jag trodde att det måste vara kuggrem.

Pelle har en hallgivare som kollar att remskivan snurrar, och är kopplat via Megasquirt.

Jag kör VEMS och hoppas att jag också kan köra så.

Posted

Oj då, är det en race engine in the making? Ska du börja med fortåka? Skall du på med turbo du med?

Posted

Oj då, är det en race engine in the making? Ska du börja med fortåka? Skall du på med turbo du med?

Planen är att det ska bli en pigg maskin. Nu är den ju bara på 1300cc så några tävlingsplaner är inte aktuella, och att byta motor som "vissa" håller på med hela tiden det tycker jag låter jobbigt :thumbup:

  • Like 1
Posted

Den må vara liten men kolla Pelle17B som satte nytt banrekord på Challege!

Posted

Den må vara liten men kolla Pelle17B som satte nytt banrekord på Challege!

Ja då finns det fortfarande hopp... :eclipsee_steering:

  • Like 1
Posted

Idag blev det lite "vedbo-trim" på spjällhusen.

Det var inte igår man körde med slipstift i insug, portar & kanaler, så det var riktigt kul att göra det igen.

Nu kommer jag bara ta bort kanter som kan ge turbulens i insuget, vet inte om den blir snabbare med det kommer kännas bättre att ha gjort det.

post-1399-0-94130200-1452540192_thumb.jpg

Posted

Vågat, ska du blankpolera det med?

Jag nöjer mej med att putsa lite för att få bort de grova.

  • 2 weeks later...
Posted

Nu har jag fått hem det nyborrade blocket, så ikväll blev det ordentlig rengöring med Yes & varmvatten.

post-1399-0-98197900-1453829191_thumb.jpg

Posted (edited)

Vad använder du för färg? Min är så skittrist grå och ful.

Orkar inte polera!

Edited by vedde
Posted

Här är färgen jag kör med.

Köpt på Clasic Motor Marknad, en återkommande marknad i Västerås.

post-1399-0-04578600-1453921781_thumb.jpg

Posted

Nu är det lite kul att meka 7:a.

Beställa delar & bygga motor. Nu gäller det bara att allt flyter på så jag får hem grejerna i tid innan sommaren.

post-1399-0-41075200-1454604448_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Igår började jag gå igenom toppen.

Lossade alla ventiler och inspekterade, inga skador på dom.

Allmän rengöring av ventiler och förbränningsrum.

Kollade spelet mellan ventil och styrning, helt ok.

Dock hittade jag en spricka i brickan ovan en ventilfjäder, där knastren nyper åt ventilen. Så den ska bytas.

Jag har köpt nya ventilfjädrar och dom ska schimsas 1,5mm för lite bättre tryck i fjädern innan allt monteras.

Naturligtvis så ska ventilerna slipas in igen.

post-1399-0-18328500-1455442492_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Idag kom oljetanken till torrsumpen hem, så nästa steg blir att tillverka fästen till den.

Igår gjorde jag klart fästet för lilla remskivan på vevaxeln till oljepumpen.

Jag vill ha hem oljepumpen NU ! så jag kan bygga vidare.

2016-02-24 17.08.20.jpg

2016-02-24 17.09.44.jpg

post-1399-0-10229700-1456331586_thumb.jpg

post-1399-0-78781100-1456331599_thumb.jpg

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Har fått hjälp av gumman att sy ett förvaringsfack i galon. Locket stängs med kardborreband så att en fet Rolex och tjock plånbok ligger säkert :P

post-1399-0-96808300-1457777466_thumb.jpg

post-1399-0-48804900-1457777479_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Idag var det lite härligt utomhusmekande igen. Har dragit nya schyssta kablar till bränslepumparna förbi några tveksamma kontakter, för att minska risken till kommande strul. OCH börjat skruva tillbaka saker igen :D

  • Like 1
Posted

... OCH börjat skruva tillbaka saker igen :D

En milstolpe i all ombyggnationer!

  • Like 1
Posted

Idag har jag börjat fixa till mina hemmasnickrade insug.

Godstjockleken på rören är 4 mm, och den kanten har nog tagit bort en del av flödet. Så nu har borrmaskin och diverse fräs & slipstift åkt fram för att bättra på flödet :eclipsee_steering:

post-1399-0-48831000-1459531249_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Efter div slipande under veckan var det dags för lite finskruva, så idag monterade jag insug, fuelrail & trottel boddy.

Insuget ser repigt ut på bilden, men i verkligheten är det en schysst kanal så nu bör det härliga flödet ha ökat lite :)

post-1399-0-05662500-1460134027_thumb.jpg

post-1399-0-59701800-1460134051_thumb.jpg

post-1399-0-88172700-1460134067_thumb.jpg

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Efter div, mejlande och ringande till Pace Products om oljepumpen så fick jag äntligen kontakt med dom igår. Jag skickade och betalade min beställning den 2/2 och nu säger dom att de sista delarna är färdiga i slutet av nästa vecka :angry:

Men det tror jag inte på förrän jag har fått hem paketet :mad:

  • 5 weeks later...
Posted

Hej Anders

Du har ju COP på din motor - vad för drivare har du i VEMS:et? Logiska eller de andra?

/Vedde

Posted

???

Kör du dem från VEMS:et direkt eller genom något? Är det direkt på full volt eller 5v logisk direkt från VEMS.?

Annars kvittar det då jag kommer köra mina COP direkt från VEMS.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted (edited)

Jag har 2 sladdar, 12v och jord - där 12v kommer genom VEMS:et.

Har du 12v, jord och ytterligare en sladd från VEMS? Då kanske den är logisk 5v?

Klurigt detta.

/ Fredrik

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Edited by vedde
Posted

Vedde, VEMS jordar genom ecun. Spolarna ska ha 12V direkt matning. Jag har svarat med lite mer info i din egen tråd.

  • Like 1
Posted

Idag var det dags för locost lackbox ute i det fria.

Jag har kört 3 säsonger med en svetsad huv som fläckvis sakade färg, men nu är ordningen återställd.

post-1399-0-22887000-1465750034_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Nu när du är inne på puts och finnish, betyder det att du är på rull och dyker upp i Eskulstuna den 23/6 :racesmile:

Posted

I väntan på oljepumpen blir det lite "puts & finnish". Tror inte att jag hinner få klart motorn & hänga iden till 23/6.

  • 2 weeks later...
Posted

Ser att du lyssnade på mitt tips om kilrem till enbart sugpump

Pace kan vara rätt tråkiga att göra affärer med om man vill ha saker samma år. De är en av anledningarna till att jag kör Autoverdi pump. Deras prylar är i alla fall bra när man väl har dem.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...