Pac Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Är inte motorhuven i väl tjockt material(=tung!) om den klarar av all de grejorna utan att vika sig? Eller missförstår jag något? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Är inte motorhuven i väl tjockt material(=tung!) om den klarar av all de grejorna utan att vika sig? Eller missförstår jag något? :blink: Den är tillverkad av 1,2 mm alu från en skylt. Längs långsidorna är det 4 öron som tar stöd innanför ramen, och så vilar den på skutteln. Det blir rätt så stadigt utan att den blir tung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 26, 2015 Author Share Posted December 26, 2015 Har börjat snickra på torrsumpen idag. 1. Kapade och svetsade igen oljepickuppen. 2. Tog bort en plugg till oljepumpen, som ska användas som tryckpump i smörjningen. 3. Tog bort och pluggade hålet till oljestickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 hur blir ditt oljepumpsarrangemang till detta bygget ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 27, 2015 Author Share Posted December 27, 2015 Det bli en 2 kammars sugpump som är remdriven från veven. Den suger oljan till tank som därefter matar ordinarie oljepumpen i motorn. Pelle17b kör så och jag tänker kopiera det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 vad använder ni för sugpump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Fritt ur minnet så kör Pelle en Pace pump (kan ha fel..). Fördelen med att bara köra sugpump är att man kan med "vanlig" rem som drivning och behöver inte kuggremmen. Oavsett så är torrsump rätt väg att gå för en svängvänlig sjua :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 28, 2015 Author Share Posted December 28, 2015 Pumpen heter: CD2000 oil pump, 2 stage with 1.1” rotor sets, short nose. 2 st JIC -10 fittings in. 1 st JIC - 12 fitting ut. Vanlig kilrem låter intressant, jag trodde att det måste vara kuggrem. Pelle har en hallgivare som kollar att remskivan snurrar, och är kopplat via Megasquirt. Jag kör VEMS och hoppas att jag också kan köra så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Oj då, är det en race engine in the making? Ska du börja med fortåka? Skall du på med turbo du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Oj då, är det en race engine in the making? Ska du börja med fortåka? Skall du på med turbo du med? Planen är att det ska bli en pigg maskin. Nu är den ju bara på 1300cc så några tävlingsplaner är inte aktuella, och att byta motor som "vissa" håller på med hela tiden det tycker jag låter jobbigt :thumbup: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 He he , touch`e! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Den må vara liten men kolla Pelle17B som satte nytt banrekord på Challege! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Den må vara liten men kolla Pelle17B som satte nytt banrekord på Challege! Ja då finns det fortfarande hopp... :eclipsee_steering: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Idag blev det lite "vedbo-trim" på spjällhusen. Det var inte igår man körde med slipstift i insug, portar & kanaler, så det var riktigt kul att göra det igen. Nu kommer jag bara ta bort kanter som kan ge turbulens i insuget, vet inte om den blir snabbare med det kommer kännas bättre att ha gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Vågat, ska du blankpolera det med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Vågat, ska du blankpolera det med? Jag nöjer mej med att putsa lite för att få bort de grova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 26, 2016 Author Share Posted January 26, 2016 Nu har jag fått hem det nyborrade blocket, så ikväll blev det ordentlig rengöring med Yes & varmvatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Har du målat det eller polerat det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 26, 2016 Author Share Posted January 26, 2016 Den är målad för några år sedan (som har flagat lite) och ska får ett nytt lager färg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 (edited) Vad använder du för färg? Min är så skittrist grå och ful. Orkar inte polera! Edited January 26, 2016 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 27, 2016 Author Share Posted January 27, 2016 Här är färgen jag kör med. Köpt på Clasic Motor Marknad, en återkommande marknad i Västerås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 När är den i år då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Kollade deras hemsida 2016-03-25 http://www.classicmotor.se/sidor/kalendern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Kollade deras hemsida 2016-03-25 http://www.classicmotor.se/sidor/kalendern Låter som ett utmärkt sätt att spendera en långfredag, om jag kan så ska jag åka dit i år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 4, 2016 Author Share Posted February 4, 2016 Nu är det lite kul att meka 7:a. Beställa delar & bygga motor. Nu gäller det bara att allt flyter på så jag får hem grejerna i tid innan sommaren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest croner Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Jag antar att du har läst på om Urban Granbergs Suzuki Swift GTI RWD Turbo? Det finns en väldigt lång byggtråd här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15812&postdays=0&postorder=asc&start=126. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 11, 2016 Author Share Posted February 11, 2016 Jag antar att du har läst på om Urban Granbergs Suzuki Swift GTI RWD Turbo? Det finns en väldigt lång byggtråd här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15812&postdays=0&postorder=asc&start=126. Den har jag missat, ska lusläsas. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Igår började jag gå igenom toppen. Lossade alla ventiler och inspekterade, inga skador på dom. Allmän rengöring av ventiler och förbränningsrum. Kollade spelet mellan ventil och styrning, helt ok. Dock hittade jag en spricka i brickan ovan en ventilfjäder, där knastren nyper åt ventilen. Så den ska bytas. Jag har köpt nya ventilfjädrar och dom ska schimsas 1,5mm för lite bättre tryck i fjädern innan allt monteras. Naturligtvis så ska ventilerna slipas in igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 24, 2016 Author Share Posted February 24, 2016 Idag kom oljetanken till torrsumpen hem, så nästa steg blir att tillverka fästen till den. Igår gjorde jag klart fästet för lilla remskivan på vevaxeln till oljepumpen. Jag vill ha hem oljepumpen NU ! så jag kan bygga vidare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 12, 2016 Author Share Posted March 12, 2016 Har fått hjälp av gumman att sy ett förvaringsfack i galon. Locket stängs med kardborreband så att en fet Rolex och tjock plånbok ligger säkert :P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Blir det så pass tätt att du kan förvara cigarrerna där också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Inge bra att dem i käften iaf. De brinner fort när man kör utan ruta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 20, 2016 Author Share Posted March 20, 2016 Nu sitter toppen på plats :) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Ser bra ut det där :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 27, 2016 Author Share Posted March 27, 2016 Idag var det lite härligt utomhusmekande igen. Har dragit nya schyssta kablar till bränslepumparna förbi några tveksamma kontakter, för att minska risken till kommande strul. OCH börjat skruva tillbaka saker igen :D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 ... OCH börjat skruva tillbaka saker igen :D En milstolpe i all ombyggnationer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 1, 2016 Author Share Posted April 1, 2016 Idag har jag börjat fixa till mina hemmasnickrade insug. Godstjockleken på rören är 4 mm, och den kanten har nog tagit bort en del av flödet. Så nu har borrmaskin och diverse fräs & slipstift åkt fram för att bättra på flödet :eclipsee_steering: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Efter div slipande under veckan var det dags för lite finskruva, så idag monterade jag insug, fuelrail & trottel boddy. Insuget ser repigt ut på bilden, men i verkligheten är det en schysst kanal så nu bör det härliga flödet ha ökat lite :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 27, 2016 Author Share Posted April 27, 2016 Efter div, mejlande och ringande till Pace Products om oljepumpen så fick jag äntligen kontakt med dom igår. Jag skickade och betalade min beställning den 2/2 och nu säger dom att de sista delarna är färdiga i slutet av nästa vecka :angry: Men det tror jag inte på förrän jag har fått hem paketet :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Hej Anders Du har ju COP på din motor - vad för drivare har du i VEMS:et? Logiska eller de andra? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Om de är EDIS eller Normal som du undrar, så kör jag på Normal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 ??? Kör du dem från VEMS:et direkt eller genom något? Är det direkt på full volt eller 5v logisk direkt från VEMS.? Annars kvittar det då jag kommer köra mina COP direkt från VEMS. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Det ligger +12v och gjord direkt på COP. Sedan styrs dom direkt från VEMS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 (edited) Jag har 2 sladdar, 12v och jord - där 12v kommer genom VEMS:et. Har du 12v, jord och ytterligare en sladd från VEMS? Då kanske den är logisk 5v? Klurigt detta. / Fredrik Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Edited June 7, 2016 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 Vedde, VEMS jordar genom ecun. Spolarna ska ha 12V direkt matning. Jag har svarat med lite mer info i din egen tråd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Idag var det dags för locost lackbox ute i det fria. Jag har kört 3 säsonger med en svetsad huv som fläckvis sakade färg, men nu är ordningen återställd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Nu när du är inne på puts och finnish, betyder det att du är på rull och dyker upp i Eskulstuna den 23/6 :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 I väntan på oljepumpen blir det lite "puts & finnish". Tror inte att jag hinner få klart motorn & hänga iden till 23/6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Äntligen har oljepumpen dykt upp. Nu ska jag bygga fäste och fixa slangar mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Ser att du lyssnade på mitt tips om kilrem till enbart sugpump Pace kan vara rätt tråkiga att göra affärer med om man vill ha saker samma år. De är en av anledningarna till att jag kör Autoverdi pump. Deras prylar är i alla fall bra när man väl har dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.