r Anders Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Du har väl vinterdäck på eller? Ja det är ju mönster i däcken = vinterdäck :hypocrite: Quote
r Anders Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 Nu har jag sorterat ut 2 buggar. Jag glömde smörja gasvajern när jag monterade den, med resultatet att gasen gick trögt & hackigt. Med lite bra smöra så är det OK. Sen funka inte kylfläkten som den skulle. Provade att byta termokontakten i kylaren och fläkten är färdig inför varma sommardagar. Quote
Rikard Larsson Posted March 29, 2011 Posted March 29, 2011 Vad smörjde du med? Min gaswire har lite svårt att gå tillbaka och egentligen vill jag inte sätta dit kraftigare returfjäder. Sprutade i WD-40 i wiren utan förändring. Din smörja är kanske bättre? Quote
r Anders Posted March 29, 2011 Author Posted March 29, 2011 Jag har Lithiumfett på sprayburk från Biltema, men motorolja funkar nog också bra. Quote
Rikard Larsson Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Mitt projekt har stått stilla i över ett år och ibland har jag stillat abstinensen med att handla saker. Tydligen har jag handlat en speciell gaswire som ska ha låg friktion :) Sitter handbromswire från cykel nu, hoppas wirebytet hjälper. Quote
pelle17B Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Jag kör med handbromswire till cykel. Hade också lite problem med att gasen inte gick helt tillbaks. Jag valde att bättra på returfjädern med en fjäder från en såndär gammaldags justerbar skrivbordslampa. Löste problemet, men blev lite hårdare gaspedal förstås. Känns också rätt bra att ha dubbla returfjädrar med tanke på vad som händer om man bara har en och den går av. /Peter Quote
Thomas Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Köp gaswire till en bil för de brukar ha plastöverdragen wire som ger lägre friktion och eliminerar risken för att kardelerna trådar upp sig. och fastnar med gashäng. Quote
Daffe Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Jag har också kört med cykelwire, det jag har valt är en teflonbehandladwire till mountenbikes, inte helt gratis men har funkat kanon. Quote
r Anders Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 (edited) Jag har noterat att mitt kylsystem behöver fixas till. Då jag byggde ihop det har jag lyckats koppla in slangen från motorn som ska gå till värmepaketet till expansionskärlet (jag har inget värmepaket). Resultatet blir att direkt då jag startar motorn fylls expansionskärlet nästan upp till max. Jag har 2 funderingar: Tror att expansionskärlet ska anslutas till överkanten på kylaren och vid utloppet från termostaten, kan det stämma? Har nån bra tips på små expansionskärl? Med lock på 0,9bar. Edited April 6, 2011 by r Anders Quote
r Anders Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Jag har 2 grova i botten & 1 tunn upptill. 1 av de grova är pluggad. Quote
cealm Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 --- Tror att expansionskärlet ska anslutas till överkanten på kylaren och vid utloppet från termostaten, kan det stämma? --- Högsta punkten på kylaren = ja, utlopp från termostaten = både ja och nej. På min Volvo motor = Nej, på V8 motorn = Jaaaaaaaaaaa annars blir jag inte av med luften i systemet. Den stora slangen, dvs bottenslangen på expansionskärlet är kopplad på en Volvo kylare ungefär mittpå kylaren. DEt kan säkert se olika ut kylare emellan men Volvo 740/240/940 har så. Varför små expansionskärl när det finns stora? Mer volym är bra att ha. Quote
pelle17B Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 (edited) Jag har kopplat från thermostathuset till via T-koppling till expansionskärl och övre delen av kylaren. Från nedre delen av kylaren till stålröret på sidan av motorn som går från vattenpumpen. Har också dragit en tunnare slang från sidan av thermostathuset (innan thermostaten)till tunna anslutnigen på ovan nämnda stålrör. Detta så att lite vatten kan cirkulera även med stängd thermostat. Har också noterar att man behöver lufta systemet vid thermostathuset för att få det helt fullt. Jag har anslutit en slang till till en av anslutningarna på sidan av thermostathuset som jag pluggat och bara använder för luftning. På nya motorn har jag gängat i en bromsnippel där för att kunna lufta enkelt. Originaltryck på kylarlocket ca 0.8-0.9 bar Jag kör 1.2 bar och det verkar funka. I början råkade jag få ett lock som inte öppnade förrän 1.8bar. Då trycktes packningarna i vattenpumpen sönder :-(. /Peter Edited April 6, 2011 by pelle17B Quote
Thomas Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Det ska anslutas till absoluta högsta punkten. Om det är kylaren eller motorn vet jag ej i det specifika fallet. den nedre på exp.kärlet ska vara i närheten av vattenpumpens intag så den kan "fylla på" vatten om det behövs. Den kan var nära nedre kylaranslutningen eller på den med ett T-rör. Quote
r Anders Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 Carl-Erik, Peter & Thomas. Tackar för infon :thumbsup: , jag börjar förstå hur det funkar. Nu är det bara att bygga om så fort som möjligt. Quote
Jocke4U Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 (edited) Det ska anslutas till absoluta högsta punkten. Om det är kylaren eller motorn vet jag ej i det specifika fallet. den nedre på exp.kärlet ska vara i närheten av vattenpumpens intag så den kan "fylla på" vatten om det behövs. Den kan var nära nedre kylaranslutningen eller på den med ett T-rör. Blir lite fundersam...men antar att du menar... Den lilla övre på expansionskärlet Det ska anslutas till absoluta högsta punkten. Om det är kylaren eller motorn vet jag ej i det specifika fallet. EDIT: Om man släpper ut den lilla övre i det fria ...några problem? Edited April 7, 2011 by Jocke4U Quote
Thomas Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Den lilla överst på kärlet ska till högsta punkten för att lufta ur. Om den går fritt så trycker den ut vatten samt bygger inget tryck = kokar lätt. och kan få hotspot på toppen Quote
Jocke4U Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Bra info, sen skall man också få ihop slangdragningen :unsure: Quote
r Anders Posted April 9, 2011 Author Posted April 9, 2011 Byggde om kylsystemet idag efter tipsen på detta eminenta forum, och provturen gav ett positivt resultat. Nu borde den klara både banåkningar & Power Meet. Har även justerat stötdämparna bak (fjädrarnas förspänning & dämpningen) så att den inte är så stötig. Har satt däcktrycket på 1,8 kilo. Vad brukar vara lagom i en 7:a? Quote
cealm Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 r Anders: --- Har satt däcktrycket på 1,8 kilo --- Jag har nog runt 2,5 (ja Drake det är för att bära upp bilarna..) Quote
Kilkenny Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 r Anders: --- Har satt däcktrycket på 1,8 kilo --- Jag har nog runt 2,5 (ja Drake det är för att bära upp bilarna..) *noterar noggrant i pannloben* Quote
r Anders Posted April 10, 2011 Author Posted April 10, 2011 Sökte lite mer i forumet och såg att ca 1,4 - 1,5 är helt OK i gatdäck på gatan. Ska testa det. Bana är som vanligt en helt annan sak. Quote
cealm Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 --- Sökte lite mer i forumet och såg att ca 1,4 - 1,5 är helt OK i gatdäck på gatan -- Hmmmm, mina cirka 2,5 är kanske lite mycket? Hmmmm igen. Skall snart byta från vinterluft till vår & sommarluft i däcken. Kanske skall vara så vågad att bara ha 2,2 eller 2,3......... Återkommer i ärendet. Quote
r Anders Posted April 10, 2011 Author Posted April 10, 2011 Hmmmm, mina cirka 2,5 är kanske lite mycket? Hmmmm igen. Skall snart byta från vinterluft till vår & sommarluft i däcken. Kanske skall vara så vågad att bara ha 2,2 eller 2,3......... Återkommer i ärendet. Det kan vara skillnad på vinterluft & sommarluft? Har man sommarluft så räcker det med 1,4 - 1,5 :prop: Quote
r Anders Posted April 10, 2011 Author Posted April 10, 2011 Tog fram svetsen och några rörstumpar idag för att förstärka skärmstagen fram. Det blev enklaste möjliga förstärkningen med ett extrarör på insidan av varje stag. Vid den obligatoriska provkörningen var skärmarna betydligt stabilare, så nu sitter de nog kvar hela sommaren. Quote
r Anders Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Vad gör man en solig dag som denna? Självklart blev det en tur på krokiga vägar för att hitta en favoritväg i närheten. Startade mot Anundshög, Tillberga & till Salavägen. Där dök en gammal favorit upp (från hojåkartiden) mot Vad, jäklar vad den svängde fint. Fortsatte mot Skultuna & hemåt. Helt klart så ska jag försöka hitta den "perfekta" slingan runt Västerås. Quote
Jonte Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Det låter bra. Så kan vi provköra dom vägarna under sommaren Skickat från min HTC Quote
r Anders Posted April 18, 2011 Author Posted April 18, 2011 Det låter bra. Så kan vi provköra dom vägarna under sommaren Jaaajjjjaaammmeeennsssannnn :thumbsup: Quote
r Anders Posted April 22, 2011 Author Posted April 22, 2011 Har hittat en bugg i hastighetsmätaren. Upp till 110km/tim visar den som den ska, men då jag fortsätter att öka farten (varvräknaren ökar) börjar hastighetsmätaren visa lägre & lägre fart? Jag har en cykeldator typ Sigma BC700 & givare samt neodym-magnet på kardan. Lösningen får nog bli att jag flyttar givaren till en drivaxel som snurrat 3,92 gånger långsammare. Quote
cealm Posted April 22, 2011 Posted April 22, 2011 r Anders:Det är ingen bugg det är en "feature". Med 110 km/h har du bara 10 km/h kvar till högsta lagliga hastighet i Sverige. Då drar din hastighetsmätare ner och anpassar sig. Det kommer bli rusning efter Sigma BC700 efter ditt avslöjande! Quote
r Anders Posted April 22, 2011 Author Posted April 22, 2011 r Anders:Det kommer bli rusning efter Sigma BC700 efter ditt avslöjande! :) Quote
r Anders Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Efter några provturer tyckte jag att den lilla vindavvisaren inte var tillräckligt hög så det blev till att bygga på med 2 st. extrarutor. Provade först att tejpa 1 ruta med den berömda silvertapen och sen ut & brumma. Jag måste säg att jag blev skapligt nöjd med min nödlösning av modellen Locost-Brooklands. Quote
r Anders Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Under veckan har jag fixat oljedroppet från motorn. Det var packningen mellan frontlåpan & blocket som inte höll tätt. Så det var bara att riva oljetråget & frontkåpan för att ta bort packningsresterna. Med nya packningar & packbox så verkar det tätt. :racesmile: Quote
Jonte Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Såg dig Badelunda idag :-) Skickat från min HTC Quote
r Anders Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Såg dig Badelunda idag :-) Lite kallt, lite blött men f-n så roligt :) Quote
r Anders Posted May 14, 2011 Author Posted May 14, 2011 (edited) Nyss hemkommen från bilträff på Hälla i Västerås med en massa (flera hundra) bilar & hojar. Det var en blandning av turbomaskiner, jänkare, bling-bling-bilar, japshojar, stora-högtalare-bilar & min lilla superseven. Sen blev det en hel del drifting på stora parkeringen, men min koppling mår inte så bra så 7:an slapp det. Edited May 17, 2011 by r Anders Quote
r Anders Posted May 28, 2011 Author Posted May 28, 2011 Nu har jag fått ordning på kopplingen. Under senaste tiden har motorn drällt olja från oljetrågspackningen och topplockspackningen som har landat på kopplingen. Resultatet har blivit att kopplingen släpper då jag gasar fullt. Nu är båda packningarna bytta & kopplingen rengjord. Vid dagens provtur höll kopplingen i som den ska, så nu vill jag inte se nå mer oljedräll. Quote
r Anders Posted June 10, 2011 Author Posted June 10, 2011 Idag blev det en fin tur på kurviga småvägar runt stan. Mötte en lycklig Andreas i sin på dagen nyköpta 7:a med kompressormatad BMW V8 så det var både muller och ryt när han drog iväg. Jag passade på att göra reklam för LocostSweden, så hoppas att han hittar hit. Quote
r Anders Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Ett av det enklaste jobben på 7:an var att montera SnapOff. Ta loss några skruvar, montera och dra fast några skruvar så var det klart. Varför är inte allt mekande så lätt? Quote
r Anders Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 (edited) Nu har jag byggt klart bakluckan, den rymmer ca 25 liter. Nästan kombivarning :) Edited July 7, 2011 by r Anders Quote
kengren Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Det där ser riktigt bra ut - vad har du använt för material? kenneth Quote
cealm Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 r Anders: Det var översiktsbildern det. Håller med dig en Snygg combi! Ibland drömmer jag om att ha en bagagelucka jag med. Nu har du fixat din, Kilkenny har en, DawiSeven har sin. Finns nog fler också som jag bara inte kommit på att nämna just nu. CealmSeven bilarna går fortfarande som "Sedaner". Hmmmm. Har du lite fler bilder på hur bagagerummet är byggt då tänker jag på var du satte fästen och hur själva utrymmet är byggt, Quote
Christer J Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Nu har jag byggt klart bakluckan, den rymmer ca 25 liter. Nästan kombivarning :) Kombivarning?!? Shit fan, min sportbilsdröm sprack just. Undrar hur du ser på min bagage som blir på 160 liter.. Lastbil? Quote
r Anders Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 Jag tog en bordsskiva med slätt plastlaminat och vaxade den. Därefter var det gelcoat & glasfiberarmerad plast på det. Sen sågade jag ut lagom stora bitar & plastade ihop det till en låda. Men om jag skulle gör om nått liknande igen hade jag plastat själva lådan runt en färdig form och sen plasta fast lådan under översta skivan. Hela (kombi)-bakluckan är skruvad i 7 plåtöron som är svetsade i ramen. Nu ska jag försöka hitta några DZUS på PowerMeet i lämplig storlek så det blir enkelt att ta bort hela paketet vid aktiv & inspirerande körning :) Quote
r Anders Posted July 24, 2011 Author Posted July 24, 2011 (edited) I går kväll var det 2:a Västeråsträffen på Hälla. Det var en massa ynglingar (ja jag är gammal) som samlades och visade upp sina bilar. Det var mest japsar & europeiska bilar, en hel riktigt snygga. Min 7:a var nog den mest udda, men många läste intresserat på mitt informationsblad som jag satt på rutan. Det var även lite drifting, sladdning på svenska. :racesmile: Edited July 24, 2011 by r Anders Quote
r Anders Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Dagens (STORA) jobb var att ändra växellänkaget så det blev lite längre mellan växlarna. Växellägena har varit för täta och lådan lite trögväxlad. Receptet var att borra ett nytt hål och flytta växelstaget. Resultatet blev en mycket mer lättväxlad låda. Tänk om allt kunde vara så lätt att åtgärda! Håller på att leta R-däck till Kinnekulle & har fått tag på ett sätt som kan funka. Har även fått korn på skurna AVON-slicks, men vet inte om det är ok att köra på det för "tävlingsledningen"? Quote
Berne Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Det är fritt att köra på slicks på Kinnekulle Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.