Jump to content

Ansöka Om Chassi Nummer


Recommended Posts

Hej

Har ringt vägverket idag ang chassi nummer.

Jag har sett att nästan alla har fått välja ett eget chassinummer.

VV i telefon hade inte helt koll men sa att jag fick ta blanketen. :Ansökan om dispens, undantag från gällande krav på fordon och 600kr.

För att få ett tillgivet chassi nummer, jag vill ju välja själv :D

Har sökt lite på forumet men inte hittat vilken blankett ni som har personligt chassi nummer har använt er av!

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fyllt i några blanketter....

Jag hittade fritt på ett nummer och bankade i som mitt chassinummer

och det var ingen som ifrågasatte det....

Det där du skriver låter inte som att det stämmer med de krav

vi har på oss.... Kolla igen är mitt tips....

Link to comment
Share on other sites

Citat från SFRO:

1. Chassinummret på Bil, min 8 mm högt och 8-17 tecken, skall vara instansatt till byggbesiktning. På Bil skall även ett sekundärt chassienummer finnas min 4 mm högt,.

Chassinummret, på MC, min 4 mm högtoch 8-17 tecken, skall vara instansatt till slutbesiktning.

Under en tio-årsperiod får två eller flera fordon, INTE , ha samma chassinummer.

Ägaren bestämmer själv chassinr obs. ej personnummer. Kontrollera med t ex Vägverket (Bilregistret) att chassie nummret inte finns

Jag hittade på mitt chassinummer, sedan ringde jag vägverket som körde en koll i registret samt mailade mig utdraget från registret att mitt chassinummer inte fanns på annat fordon.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nu snackade jag med bilregistret på vv och inte va hon helt munter på mig.

Jag kunde inte välja chassinummer själv. Plus att den skulle vara 17-18 siffror långt.

Det va ingenting jag kunde boka. utan jag skulle skicka brev till vägverket trafikregistret i örebro och maila gick inte heller för de scannade in breven?!?

Om vi säger att chansen att någon skulle ha samma chassinummer som mig innan jag hinner bygga klart är lika med noll är det inte bara att stansa in numret och i värsta värsta fall får man lägga till en siffra i slutet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla, ny på forumet.

När jag reggade en Hult-Healey var det som de andra skrivit bara att hitta på ett eget och skriva det på pappren jag skickade in.

Att tänka på utöver det de andra redan skrivit är att det primära numret måste sitta synligt i motorrummet.

Det sekundära fick gärna sitta dolt.

Nu var det iofs ganska länge sedan jag gjorde det så de kan ha ändrat reglerna (och bilen är inte klar den heller.....)

mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Nu snackade jag med bilregistret på vv och inte va hon helt munter på mig.

nej , nej och nej !!

Hon har fel !

Det hon snackar om är "BMI" godkända chassinummer som på bilar serietillverkade i sverige ska börja

på bokstaven Y och bestå av 17 tecken.

Vi som bygger amatörbyggda fordon är undantagna från den regeln.

Jag hade samma bekymmer som du fast med SBP när jag besiktigade min bil 2005 och du behöver inte

ha det på din bil. Min besiktningsman var övertygad om motsatsen och hade fel fel fel och jag fick bilen

godkänd efter två dagars "besiktningsmansstudier"......

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

jag säger som jag sa innan med tanke på att de "vanliga" tjänstemännen vet inget om sånt här SFRO ska man höra med.

Man ska inte fråga myndigheter en massa för de har ingen koll. hör med din SFRO kille.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; hade inga problem alls med mitt chassinummer (namn + siffror) - ingen har över huvud taget ifrågasatt det i någon instans.

Något sekundärt nummer har jag för övrigt inte heller. Det ska inte behövas på amatörbyggda bilar, om jag uppfattat texten rätt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...