Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja

Jag har inga erfarenheter alls av motor byggen, men skulle det vara någon ide att turbo konvertera en x-flow motor, det skulle troligtvis bli avsevärt mycket billigare än att sug trimma den motorn. Sökt lite på internet efter info, men har inte hittat något, kan det vara för att det inte är någon ide med att göra det. Jag har inbillat mig att bottendelen på x-flow motorn är ganska stark.

Kom gärna med tankar om detta.

Jon

Posted

Nu vet jag inte vad du har för effektmål med din x-flow, men ska du börja fundera på att överladda så vore det nog bättre att sikta på något nyare än en gammal x-flow. Varför inte exempelvis zetec när du förefaller lite Ford-frälst ? X-flow motorn går medd största säkerhet överladda en del med framgång men det är ju inte det ultimata ämnet att plocka hög effekt ur precis. Visst ser bottendelen inte uppenbart klen ut, men inte är det något extra ordinärt med den... Nu har jag inte skärskådat en massa X-flow motorer och är inte någon Ford fantast men den jag synade sist hade stålvev och omarbetade lättade kolvar och stakar och var ett riktigt 6siffrigt högkostnadsbygge från början och var en högvarvig maskin vilket sätter krav på bottendelen. Den är tillsalu i bitar för en billig peng skulle jag tro och kan nog donera bitar om du ska överladda. Prata eller PM:a Berne här på forumet, det är hans maskin.

Posted

Allt går att överladda ;-)

En kompis byggde en enkel turboanläggning på en X-flow i sin Escort, men det är mycket specialjobb eftersom det inte finns insug för insprutning som passar rakt på osv.

Det finns garanterat enklare och billigare sätt att nå samma effekt... :-)

/Gustaf

Posted

Okej tänkte att man i framtiden kanske skulle vilja kräma ut lite mer ur häcken, det får bli en x-flow orginal att börja med iaf. Tack för alla tipps.

  • 1 month later...
Posted

om du vill göra det enkelt så sug genom en förgasare SU eller Weber 40mm gör ett eget insug. bygg om fördelaren så du får hög t ändning när turbon inte laddar om du ska ha komp.sänkt. obs Turbon måste vara avtätad för att klara att man suger med förgasare för när du släpper gasen så får du undertryck innan turbon och då går oljan från turbon ut i turbinhuset. visst kan man ta relativt hör effekt, nu har man t.o.m. tagit 500+ hkr ur en gammal Volvo B20. men mellan 150-220hkr är inte större problem. håll varvet på rimlig nivå och ett bra vrid som det blir så är det bra.

  • 4 weeks later...
Posted
Tja

Jag har inga erfarenheter alls av motor byggen, men skulle det vara någon ide att turbo konvertera en x-flow motor, det skulle troligtvis bli avsevärt mycket billigare än att sug trimma den motorn. Sökt lite på internet efter info, men har inte hittat något, kan det vara för att det inte är någon ide med att göra det. Jag har inbillat mig att bottendelen på x-flow motorn är ganska stark.

Kom gärna med tankar om detta.

Jon

Har en Xflow med ca 145häst, dubbla Webrar

Seriöst bygge, passar Caterham och andra sjuor

Har motorfästen, avgas dvs komplett kitt

Inte billig men ett jävla klös

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51027

Bengt Metz

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...