Kvick Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Hejsan alla. Jag och min kompis hamnade lite i en diskussion om vilken donatorbil vi ska införskaffa, då han påpekar att donatorbilen i princip kan va vilken bakhjulsdriven bil som helst, och jag vill påpeka att man ska hålla sig efter en viss bilmodell som hänvisas till i böcker och ritningar, just för att göra det så enkelt som möjligt för oss i vårt planerade framtida bygge. Jag har hört tips om Fordbilar som Taunus, Scorpio, Sierra, Escort mfl. eller Volvo 740, 240 etc.. Jag kan visserligen förstå att valet av bil kan vara avgörande för hur mycket du kommer bli tvungen att göra modifikationer i chassieritningarna och bygga lite större/mindre eller använda fler onödiga lösningar för att det ska funka. Men skulle ni kunna hjälpa mig att konstatera nu på en gång att donatorbilen i princip kan va vilken som helst? Eller spelar det stor roll och isåfall varför? Vore otroligt tacksam för hjälp, jag vill inte hamna på konstiga villovägar och planera för något konstigt som vi inte kommer klara av.. man är ju trots att nybörjare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Om du själv anser att du är nybörjare och inte vill "skapa en massa nya egna lösningar" rekommenderar jag starkt att bygga efter ett välkänt koncept. Bara att välja en annan motor än vad som är vanligt kan skapa en massa krångel och nya frågeställningar som man inte kan förutsäga innan man står med problem upp till knäna. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Det finns idag ingen "ideal" donatorbil enligt min åsikt och erfarenhet, ingen bil där man kan plocka alla delar och bli nöjd. Det finns Sierrabaserade kit/designer (som MK Indy) där man kommer nära med Sierra som donatorbil men det är fortfarande saker man måste ta från andra bilar. Styrväxel, är en sådan typisk sak - den behöver nästan alltid kortas eller bytas till en kortare (smalare). Därför tycker jag inte heller att en donatorbil alltid är så nödvändigt. Ska man bygga riktigt billigt och återanvända delar som instrumentering, stolar, kabelhärva osv är det förstås smidigt men av alla bilar jag besiktat har få varit byggda så. Därför tycker jag också att man gott kan välja en donatorbil till motor och låda om det känns viktigt. Sierraspindlar, diff etc är så lätt att hitta så det kan man köpa löst... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvick Posted August 28, 2008 Author Share Posted August 28, 2008 Jag har även diskuterat med min kompis om möjligheterna att bygga en locost med mc-motor. Mest var det nog bara en vild idé men jag antar att det skapar rejäla komplikationer och inte är allt för enkelt... jag tror dessutom att vi är lite på olika plan vad gäller för mycket jobb, jag vill gärna se resultat och kunna blicka framåt steg för steg medan han säkert kan nöja sig med att sitta o lösa massa supersvåra problem så att de till slut står still i arbetet. Jag vill helst göra det den vanliga vägen, en lagom billig donatorbil med en motor i fint skick och sen kunna ta de mesta av drivlina och styrleder osv... men ja vet inte vilken bil som vore mest lämplig, finns det ens en sån bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Hej! Det är nog precis som Gustav Ulander säger svårt att generellt svara på denna fråga. Själv köpte jag en sierra som donator för att nu endast ha tagit diff och axlarna samt styrväxeln från den. Sedan har jag stoppat i Saabmotor, opelväxellåda med saabs slavcylinder, mercakylare, Saab styrstång och bälten. Modifierat pedalställ från Autobianchi :). Framspindlar från taunus, vilket inte rekommenderas numer Osv. Jag har nog inte hittills upplevt det svårt att plocka delar från olika bilmärken. M :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Håller helt med ovanstående talare. Jag köpte ingen donator alls faktiskt eftersom jag inte hade plats. Jag kör precis som Janne L med saabmotor och opelväxellåda. Det bestämde jag tidigt, så motor/låda skuille ändå inte komma från donatorn. Sen blev det Volvo 940 bakaxel, 140 spindlar, 240 rattstång, mercakylare, Golf handbromsspak osv. Har man ingen donator känner min sig inte "tvingad" till att använda dess delar. Men det är nog en smaksak, mycket blir säkert smidigare om man har en riktig bil att plocka delar från och titta på lösningar. Kan tillägga att jag inte ens ägt någon bil innan jag började, än mindre meckat (men jag hade körkort...). Så min första bil jag körde var faktiskt sjuan. Jag kunde svetsa och hålla i verktyg, men inte mycket om bilar. Detta forumet fick mig att ändå e mig på det och snart är jag klar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvick Posted August 29, 2008 Author Share Posted August 29, 2008 Jag får tacka dig rickard ändå för att visa mig att det finns fler folk ute i världen som inte kan allt för mycket om meckande.. Jag har visserligen ägt 3 bilar, men inte hållt på med allt för mycket meckande, än mindre avancerat meckande. Men tack vare mitt jobb och min nyfunna intresse för bilar och sånt, så tror jag att detta bygget ska hjälpa mig att lära mig enormt mycket! Så även om detta kan ta en evighet så hoppas jag att det ska ge mig något i lärdomsväg... Ska ändå fundera på o skaffa nån donatorbil, ska bli kul o skruva ner varenda liten grej på bilen och lära mig mer om uppbyggnaden. SKa bli kul :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 När jag plockade ner sierran så slog det mig hur enkelt den var byggd! Där hittade man inte några avancerade designlösningar! Innebar enkel och billig produktion och enkel att mecka med själv i klass med en Amazon :). Dagens bilar skall man knappt peta på :angry: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Det finns två svar: 1, du kan anse att alla andra har fel.... och bygga som du själv tycker är rätt och leta runt och lista ut hur grejor passar ihop. ( den versionen har jag tagit :blink: ) Den är roligt och faktiskt en stor del av bygget tycker jag. MEN det tar tid, i mitt fall har det innebärt att jag byggt om en del saker för jag hittat nya "bättre" delar. 2. Du bygger efter ett beprövat koncept så en större del av delarna passar. Och du har en större chans att bli klar. Detta innebär ju fortfarande att du kan byta drivlina men det är mycket värt att inte göra alla fel själv en gång till. Min bil är baserad på Saab och opel omega delar + saab delar. Inga ford delar vad ag vet. Detta innebär att man står rätt ensam när det inte fungerar någon stans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvick Posted August 29, 2008 Author Share Posted August 29, 2008 Jag gillar ändå lite tidigare talares koncept att man lika gärna kan gå sin egen väg, men som sagt det är viktigt att kunna se framsteg. Jag väger nog för att följa ett lagom vinnande koncept, jag och min kompis bråkar fortfarande om ifall vi ska köra den enkla vägen med vanlig bilmotor men han vill ha mc-motor, vilket egentligen var min idé från början, men som han sen verkade bli mer intresserad av. Jag tycker det verkar lite väl avancerat och en onödig väg o gå, för i vårt fall känns det som att även den enklaste vägen är svår nog för oss två. Men som donatorbil lutar det mer och mer mot en Ford sierra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Det kostar inte många kronor heller att göra motorbyte. Det är inte hugget i sten vilken motor en bil skall ha. Under förutsättning att övrig bilspec passar, effekt/vikt - utrymme mm så går det utmärkt att byta motor. SFRO tar en avgift för "kontrollbesväret", se deras hemsida. Sedan vill säkert Vägverket och kanske SBP ha något också för besväret. Jag vill minnas att en vägning också är obligatorisk. Som sagt bara för ni väljer en väg först så går det att ändra även när bilen har regplåtar i alla fall inom vissa gränser. Säkert vet ni redan nu vilka motorer som kan vara tänkbara (bil / MC). Får bilmotorn plats borde en eventuellt senare MC motor gå att få in i bilen. Fundera / planera / kom på eller skrota idéer rätt vad det är så har ni en klar byggplan (som ni är ense om även över tiden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 jo, att bygga en bil lite fortare med beprövat "recept" så man har en bil som går att köra inom överskådlig tid är nog inte dumt.. sedan kan man använda vintrarna till att i lugn å ro byta/modifiera till lite roligare eller mer avancerade delar... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 om nu inte barn hus eller annat kommer imellan eller hur Acke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Barn är väl gratis arbetskraft? :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 om nu inte barn hus eller annat kommer imellan eller hur Acke... nu tycker jag vi håller oss till ämnet här... :prop: :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.