Jump to content

Kvick

Forumdeltagare
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Kvick

  • Birthday 03/19/1987

Contact Methods

  • MSN
    daniel@kvick.nu

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Klädesholmen

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Kvick
  • Ort
    Klädesholmen
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Jag gillar ändå lite tidigare talares koncept att man lika gärna kan gå sin egen väg, men som sagt det är viktigt att kunna se framsteg. Jag väger nog för att följa ett lagom vinnande koncept, jag och min kompis bråkar fortfarande om ifall vi ska köra den enkla vägen med vanlig bilmotor men han vill ha mc-motor, vilket egentligen var min idé från början, men som han sen verkade bli mer intresserad av. Jag tycker det verkar lite väl avancerat och en onödig väg o gå, för i vårt fall känns det som att även den enklaste vägen är svår nog för oss två. Men som donatorbil lutar det mer och mer mot en Ford sierra...
  2. Jag får tacka dig rickard ändå för att visa mig att det finns fler folk ute i världen som inte kan allt för mycket om meckande.. Jag har visserligen ägt 3 bilar, men inte hållt på med allt för mycket meckande, än mindre avancerat meckande. Men tack vare mitt jobb och min nyfunna intresse för bilar och sånt, så tror jag att detta bygget ska hjälpa mig att lära mig enormt mycket! Så även om detta kan ta en evighet så hoppas jag att det ska ge mig något i lärdomsväg... Ska ändå fundera på o skaffa nån donatorbil, ska bli kul o skruva ner varenda liten grej på bilen och lära mig mer om uppbyggnaden. SKa bli kul :)
  3. Jag har även diskuterat med min kompis om möjligheterna att bygga en locost med mc-motor. Mest var det nog bara en vild idé men jag antar att det skapar rejäla komplikationer och inte är allt för enkelt... jag tror dessutom att vi är lite på olika plan vad gäller för mycket jobb, jag vill gärna se resultat och kunna blicka framåt steg för steg medan han säkert kan nöja sig med att sitta o lösa massa supersvåra problem så att de till slut står still i arbetet. Jag vill helst göra det den vanliga vägen, en lagom billig donatorbil med en motor i fint skick och sen kunna ta de mesta av drivlina och styrleder osv... men ja vet inte vilken bil som vore mest lämplig, finns det ens en sån bil?
  4. Hejsan alla. Jag och min kompis hamnade lite i en diskussion om vilken donatorbil vi ska införskaffa, då han påpekar att donatorbilen i princip kan va vilken bakhjulsdriven bil som helst, och jag vill påpeka att man ska hålla sig efter en viss bilmodell som hänvisas till i böcker och ritningar, just för att göra det så enkelt som möjligt för oss i vårt planerade framtida bygge. Jag har hört tips om Fordbilar som Taunus, Scorpio, Sierra, Escort mfl. eller Volvo 740, 240 etc.. Jag kan visserligen förstå att valet av bil kan vara avgörande för hur mycket du kommer bli tvungen att göra modifikationer i chassieritningarna och bygga lite större/mindre eller använda fler onödiga lösningar för att det ska funka. Men skulle ni kunna hjälpa mig att konstatera nu på en gång att donatorbilen i princip kan va vilken som helst? Eller spelar det stor roll och isåfall varför? Vore otroligt tacksam för hjälp, jag vill inte hamna på konstiga villovägar och planera för något konstigt som vi inte kommer klara av.. man är ju trots att nybörjare...
  5. Tjena! :) Nej det var sannerligen inte igår. Visserligen hörde jag att du var hos Lennart i solhaga vid hans födelsedag och hade sjuan med dig men jag anlände tyvärr med syskonen en dag för sent för o hinna träffa dig. Det enda jag fick höra var sen från pappa att du hade med dig en häftig egenbyggd sportbil och så fick jag se bilder på den. Sen nu på senare dagar så har jag och min kompis blivit lite rastlösa och vill ha ett litet projekt att pilla med och jag ville gärna bygga o fixa med nåt gammal bilbygge, så kom jag o tänka på din bil och att du hade en hemsida och jag kollade in den och blev så himla sugen. Nu är väl inte jag direkt min far upp i dagen och har ärvt hans tekniska kunnande och vad som följer med i den biten men jag har på senare år blivit mer o mer fascinerad och intresserad av bilar och skulle så gärna vilja ha detta som ett lärande projekt, samtidigt som man är nyfiken och vill utveckla sina färdigheter inom bilbyggande. Så man kan väl säga att jag försöker sporra mig själv att lära mig mer och utveckla intresset. Vad angår själva förforskandet av sjuan så har jag mest försök höra mig runt vilka donatorbilar som vore lämpligast. Jag har hört en del om ford-bilar men även att volvo är ett bra alternativ. Har sökt efter 740 och sett om de finns andra som byggt med delar från den. Det hade ju som sagt varit smidigast att ha en donatorbil och ta det mesta från just den för att slippa att åka land o rike runt för att hitta nåt unikt och svårhittat från andra bilar, men jag vet som sagt inte, de kanske e bäst o hålla sig till en Taunus om de skulle va så. Jag har faktiskt hittat en 740 på blocket för ett billigt pris som ligger i trakterna som ja o kompisen blev lite nyfikna på. Jag hade väldigt gärna kommit upp med päronen och hälsat på och det var faktiskt lite av min önskan också. Kan inte minnas att jag hälsat på hos er sen vi övernattade på väg upp till fjällen för säkert 10-11 år sen. Hälsa alla andra där hemma! /Daniel
  6. Det var väldigt mycket hjälp på en o samma gång. Ja ska som sagt diskutera med min kompis om vad för bil vi ska köpa, och eventuellt göra så att vi köper bilen först och måttar efter axlar och motor o spindlar sen i efterhand för då lär vi ju inte göra fel. Hoppas man kan få tag på en hyfsat billig bil som fungerar fint, och inget är trasigt eller så... måste säkert gå o fixa nån stans. Jag skulle kunna tänka mig att de måste va svårt o få alla styrleder och spindlar att passa och få både fjädring och bränslesystem o funka. Som sagt jag har ingen tidigare erfarenhet av sånt här men kommer låta min nyfikenhet och längtan efter att få lära mig mer vara tillräckligt drivande. Jag kommer återkomma på forumet med jämna mellanrum och ställa dumma frågor till er veteraner... Ha de gött!
  7. Ja, 740 låter ju inte helt dumt... svenska bilar ska ju va ett säkert val. Någon annan på forumet som försökt sig på ett bygge med en 740?
  8. Tackar så mycket för det vänliga bemötandet. jag ska ta o sätta mig ner med min kompis och diskutera fram en framtidsplan för jag tror som sagt detta kan ta ett tag. Jag är oerhört sugen på att få köra en super seven, har bara hört att dom ska va skitroliga o köra! Men sen så tror jag precis som min kompis att själva byggandet är en lärande process där man hela tiden utvecklas efter att stöta på nya problem och eventuella lösningar. Jag skulle verkligen uppskatta om man fick lite tips på vilka bilar man kan tänka sig köpa som donatorbil och vad och hur mycket man kan plocka från dom. Ni som byggt bilar och har massa erfarenheter, vilken del av bygget anser ni vara svårast/jobbigast och tar längst tid?
  9. Det verkar ju helt klart som att det är mer jobb att tänka igenom i förväg innan man sätter igång med själva arbetet. Jag och min kompis har egentligen ingen erfarenhet alls av bilbyggande eller sånt. Vi hade tidigare en gammal buss som vi skulle bygga om, men det projektet gick tyvärr i graven för att det gled ur våra händer och blev på tok för stort och alldeles för dyrt. Men i detta projekt så vill vi kunna va lite mer realistiska. dvs göra iordning en bra budget och göra i stort sett göra så mycket jobb som möjligt själva. Vi lider inte direkt av någon fattigdom så att vi inte skulle ha råd att lägga ut de pengar som behövs, kanske inte allt på en gång, men lite varje månad osv... Vi vill inte köpa ett komplett chassi, hela tanken är att det är en lärande kurva och att vi ska svetsa och rita på chassiet på egen hand så gott de går. Vi vet inte riktigt vilken ritning vi ska gå efter men vill gärna göra det efter den mest kompletta och med bäst guide osv.. har kollat efter gamla fordar osv som donatorbil... Vilka bilar tycker ni är bäst som donatorbil? Vi kan nog tänka oss att lägga ut mellan 3000-6000 kr för en bil. Och sen på tal om BeLo, hehe, pappa Torsten hälsar! ;)
  10. Hej! Nu får ni stå ut med ännu en nybörjare i detta forum. Jag och en kompis har planer på att börja bygga en Super 7. Vi har redan fixat lokal så vi klarar oss, förutom att öppningen är lite för liten, men det ska vi lösa på nåt sätt. Men vi som är totala nybörjare och hörde först talas om Super 7 för 1 månad sen i princip, och vi har ingen som helst aning om i vilken ända vi ska börja, dvs hur vi ska lägga upp själva planeringen. Kan man börja svetsa på ramen efter ett bestämt mått och senare i planeringen börja tänka på vilken motor och donatorbil man ska införskaffa sig? Eller måste man ligga i framkant och börja göra beräkningar redan i tidigt stadie för att inte riskera att allt skiter sig? vad bör man egentligen ha med sig i huvudplaneringen från början? Vilka ritningar ska man gå efter och så vidare? Känns som att jag och min kompis har en hel del spånande och planering att göra... Vore ändå tacksam för tips om hur man ska lägga upp planeringen osv... Ha de gött! /Daniel
×
×
  • Create New...