Jump to content

Planering I Rätt Ordning


Kvick

Recommended Posts

Hej! Nu får ni stå ut med ännu en nybörjare i detta forum.

Jag och en kompis har planer på att börja bygga en Super 7.

Vi har redan fixat lokal så vi klarar oss, förutom att öppningen är lite för liten,

men det ska vi lösa på nåt sätt.

Men vi som är totala nybörjare och hörde först talas om Super 7 för 1 månad sen i princip,

och vi har ingen som helst aning om i vilken ända vi ska börja, dvs hur vi ska lägga upp

själva planeringen.

Kan man börja svetsa på ramen efter ett bestämt mått och senare i planeringen börja tänka på vilken motor

och donatorbil man ska införskaffa sig? Eller måste man

ligga i framkant och börja göra beräkningar redan i tidigt stadie för att

inte riskera att allt skiter sig?

vad bör man egentligen ha med sig i huvudplaneringen från början? Vilka ritningar ska man

gå efter och så vidare? Känns som att jag och min kompis har en hel del spånande och planering att göra...

Vore ändå tacksam för tips om hur man ska lägga upp planeringen osv...

Ha de gött!

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att först bestämma sig för vad bilen ska vara. Trogen originalet (lätt, liten och lätt motor), enkel att bygga (köpa kit, använda färdiga delar) eller "typsvensk" (B230, Volvoaxlar etc.). Det påverkar ramens storlek...

Jag tycker inte att man ska svetsa ramen förrän man vet vilken motor, låda och bakaxel man vill ha, och helst vilka spindlar man ska ha fram. När man vet vilka spindlar man ska ha, och hur bred ramen blir, bör man rita upp framvagnen för att kunna placera bärarmsfästena och planera längden på bärarmarna för så lite bumpsteer som möjligt (typ 0) och för att få rollcentrum där man vill ha det.

Då kan man planera ramens konturer och baserat på storleken på motor och låda planera "innanmätet" på ramen så man slipper "brutna", krokiga och skarvade rör.

Min erfarenhet är att inga ritningar är "rätt" men att man kan utgå från McSorley eller BeLo (om de senare finns kompletta?).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det mesta är med på "mina" ritningar (som leto gjort). Du hittar dem under Bibliotek/Ritningar. Byggbilder finns på

http://groups.msn.com/super7karlstad/belo.msnw?albumlist=2.

Ritningen är gjord för Taunus-spindeln som tyvärr ger för stor styrradie med de flesta fälgar. A-armar och infästningspunkter i ramen måste alltså anpassas beroende på val av spindel. Jag misstänker att problemet är detsamma med McSorleys ritningar.

Leto och jag pratade senast idag om att göra en uppdatering på rintningarna, men då måste vi välja spindel först.

Wilwoods spindel ser bra ut och kostar inte allt för mycket (bara spindeln), men om man köper hela paketet så drar det iväg samtidigt som deras standardnav och bromsar inte går att klämma in i ett par 13" fälgar. Idealet vore att hitta lager som möjliggör användandet av Taunus-nav eftersom dessa finns på eftermarknaden ( i aluminium!). En sådan lösning skulle kunna bli en ny "standard" som många skulle accepptera tror jag.

(Har ni funderat på nav i kombination med Wilwood-spindeln inom SFRO, Gustav?)

Lycka till med bygget!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det absolut första man bör/kan göra är att kolla hur mycket pengar man vill/kan lägga på bygget, själv är jag fattig/snål så jag har väl inga "dyra" komponenter någonstans tror jag. B)

har man tur och/eller bra kontakter, kan man ju få vissa komponenter till skänks av motorintresserade när dom hör vad det skall användas till, min bakaxel och bromsar runt om tex är just sådana.

Och jag visste inte vad jag skulle ha för ram heller till en början, utan samlade delar i säkert två år (lågintensivt) innnan jag kom i kontakt med BeLo och LeTo, dessa herrar gjorde det MYCKET lättare att fortsätta.

men som tidigare sagts, det är ju ni som bygger och ni som bestämmer, lycka till! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Wilwoodspindeln är väl gjord för nav och lager från amerikanska Pinto/Mustang II. Gissningsvis finns även de i aluminium. Att hitta lager för Escort eller Taunus nav vore fint men lagertappen är väl större på Wilwoodspindeln så det kanske är knepigt.

Mitt råd är att oavsett vilka riktningar man väljer, rita upp framvagnen för att kolla var rollcentrum och helst bump steer hamnar. Det skiljer ju beroende på vilken markfrigång man väljer, hur stora hjul man vill ha etc. Det ger nämligen också en riktning om hur man bör planera bakvagnen, kanske främst i vilken höjd rollcentrum bör ligga, ungefär.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju helt klart som att det är mer jobb att tänka igenom i förväg innan man sätter igång med själva arbetet.

Jag och min kompis har egentligen ingen erfarenhet alls av bilbyggande eller

sånt. Vi hade tidigare en gammal buss som vi skulle bygga om, men det projektet

gick tyvärr i graven för att det gled ur våra händer och blev på tok för stort

och alldeles för dyrt.

Men i detta projekt så vill vi kunna va lite mer realistiska. dvs göra iordning en bra budget

och göra i stort sett göra så mycket jobb som möjligt själva.

Vi lider inte direkt av någon fattigdom så att vi inte skulle ha råd att lägga ut de pengar som behövs,

kanske inte allt på en gång, men lite varje månad osv...

Vi vill inte köpa ett komplett chassi, hela tanken är att det är en lärande kurva och att vi ska svetsa

och rita på chassiet på egen hand så gott de går. Vi vet inte riktigt vilken ritning vi ska gå efter

men vill gärna göra det efter den mest kompletta och med bäst guide osv..

har kollat efter gamla fordar osv som donatorbil...

Vilka bilar tycker ni är bäst som donatorbil? Vi kan nog tänka oss att lägga ut mellan 3000-6000 kr för en bil.

Och sen på tal om BeLo, hehe, pappa Torsten hälsar! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet Kvick. Själv lärde jag mig att Sevenbilar fanns för drygt 2 år sedan (juni 2006). Idag har jag en bil kan åka med när jag vill. Det är hur kul som helst.

Valet av bil (modell/ritning) är inte alltid lätt och kanske inte skall vara lätt heller. Det är bra att få tänka till en del först. Användning, komfort, pengar, verkstad/garagemöjligheter är frågor som måste besvaras. Personligen gillar jag Volvo och Cheva V8a motorer samt fram och bakdel med Volvo komponenter. Jag föredrar också "stora och rymliga" Sevenbilar.

Det är viktigt att gå igenom frågorna ovan så att ni blir helt säkra på er själva vad ni vill ha. För alla Sevenbilar är charmiga stora som små men den modell ni sedan väljer att bygga är just den ni skall ”leva ihop med” och gilla inte bara när den är klar utan under en byggtid också. (ref inlägg #6 om förra projektet)

Att titta på samt åka med lite olika Sevenbilar kan hjälpa till i valet. Klädesholmen -- Arboga verkar vara 35 mil. Ni är välkomna att hälsa på för att se och känna hur CealmSeven är som bil. CealmSeven är av Dala7-klass dvs bred, lång och hög. Sedan är min bil rätt tung också.

Som sagt välkommen och lycka till i alla funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för det vänliga bemötandet.

jag ska ta o sätta mig ner med min kompis och diskutera fram en framtidsplan

för jag tror som sagt detta kan ta ett tag.

Jag är oerhört sugen på att få köra en super seven, har bara hört att

dom ska va skitroliga o köra! Men sen så tror jag precis som

min kompis att själva byggandet är en lärande process där man hela tiden

utvecklas efter att stöta på nya problem och eventuella lösningar.

Jag skulle verkligen uppskatta om man fick lite tips på vilka bilar man kan

tänka sig köpa som donatorbil och vad och hur mycket man kan plocka från dom.

Ni som byggt bilar och har massa erfarenheter, vilken del av bygget anser ni vara

svårast/jobbigast och tar längst tid?

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Ja, 740 låter ju inte helt dumt... svenska bilar ska ju va ett säkert val.

Någon annan på forumet som försökt sig på ett bygge med en 740?

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

CealmSeven är 140 framspindlar med ventilerade skivor och Volvo 240 ABS bromsok (som måste fräsas om lite för att påassa på 140 spindel), B230 förgasarmotor, M47 växellåda 740 bakaxel med 740 bromsok, rör 25x25x2, dämpare SPAX med 350mm utdragen, fjädrar fram 500, bak progressiva 130 och 170, 40liter TIG svetsad plåttack i en skum mittemellanrostfrikvalite, nej den är inte skum det är MS49 kvalite inte helt vanlig på "marknaden" men väldigt rostobenägen dock ej rostfri. Hembyggda stolar med lite liggunderlag som komfort och lite galon från Agenturaffären i Örebo ovanpå. rattstången är en ombyggd Volvo 140 och styrväxeln från 240, och förlängarna ut till spindeln är från Volvo 850 vill jag minnas. Plus en massa annat från Biltema, eller Jula eller Swedol med flera.

DEt är ett hopkok av Volvodelar. Drivlina mm är lätt att köpa "utan bil" det kan vara skönat att slippa en skrotbil att hantera. Skall jag säga som skrotat ut ett tiotal 240 / 740 fast nuförtiden antingen har jag material sedan dess eller så skaffar jag löst.

, vilken del av bygget anser ni vara svårast/jobbigast och tar längst tid? Vilken pinsam fråga du ställer men det är väl svaret som är mest pinsamt (för mig). DEt tog mig TRE månader av mer eller mindre konstant funderande på hur mina säkerhetsbälten skulle monteras. Ja så var det och där låg mycket tappad sug, mitten av mars 2007 till juni någon gång har jag för mig det var. Kom ingenstans men alla andra hade löst det på sina bilar fast på sätt som inte fungerade på min bil. Var millimetrar ifrån att bara köpa en bil i junitaget 2007 för att få åka 2007 för jag blev ju inte klar någon gång. Det blev inte affär men mycket trevlig kille som också finns lite då och då på forumet. Vi resonerade kring hans bältesfästen och jag fick några kort. TRE timmars jobb kanske och bältesfästena var klara. Ja det tog väl en vecka totalt tills allt var klart men effektivit jobb TRE timmar. Kvittrande och lycklig är bästa beskrivningen på mig då.

Du ser det som kan vara löjligt lätt på ett ställe kan bli oändligt svårt hos någon annan. Sen rullade allt på men regbes 2007 det var kört för CealmSeven.

Just det här att klara av så här problem och ändå ha lusten kvar att bygga när det går tuuuuuuungt det skall ingå i planen. Men ni är ju två se bara till att takta olika så minst en är på byggtoppen om den nadra råkar vara lite hängig.

Min nästa bil som är på gång känner jag inte alls som svår eller krånglig jag har ju löst allt på CealmSeven så det är bara att titta på den hur jag gjorde och bygga.

Forumet är till för att få tips / ideér och kunna stötta oss i bilbyggandet.

Jag borde väl avsluta med något käckt råd men jag tar en liknelse till någon jag känner skapligt, (tror jag) mig själv. Krångla inte till saker. Jag valde en B230 förgasarmotor 115 hk. Bilen är reggad som 135 hk. Det skall i en sprutmotor i bilen men det tar lite tid att lära sig. Den kanske finns i nästa år men nu vill jag kunna köra och det gör jag nu. Skulle jag valt allt jag vill ha så är inte säkert att jag haft en körbar bil än. I regbes så förberedde jag genom att jag har 135 hk. När insprutning mm funkar dvs jag lärt mig, lyft i den motorn och kör.

OBS! ovanstående beskrivning / text gäller mig. Sevenbilar byggs ju på lika många sätt som det finns projekt. Hoppas det kan hjälpa er något.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt mycket hjälp på en o samma gång. Ja ska som sagt diskutera med min kompis om vad för bil vi ska köpa, och eventuellt göra så att vi köper bilen först och måttar efter axlar och motor o spindlar sen i efterhand för då lär vi ju inte göra fel. Hoppas man kan få tag på en hyfsat billig bil som fungerar fint, och inget är trasigt eller så... måste säkert gå o fixa nån stans.

Jag skulle kunna tänka mig att de måste va svårt o få alla styrleder och spindlar att passa och få både fjädring och bränslesystem o funka. Som sagt jag har ingen tidigare erfarenhet av sånt här men kommer låta min nyfikenhet och längtan efter att få lära mig mer vara tillräckligt drivande.

Jag kommer återkomma på forumet med jämna mellanrum och ställa dumma frågor till er veteraner...

Ha de gött!

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel!

Det var minsann inte i går vi sågs! Jag borde ha läst din ort och lagt ihop ett och ett... ;-)

Du måste naturligtvis lura med dig Torsten och Ingella på en helgtur upp till Karlstad så att vi får ta en tur i 7an och gå igenom byggprocessen i detalj!!

Som flera tidigare har rått dig, så gäller det att funder igenom budget och användningsområde innan du startar bygget.

Om man är ute efter ett lågbudgetbygge skulle jag vilja påstå att en 2-liters Taunus är en bra donatorbil. Då kan du plocka hela drivlinan med motor, växellåda, kardan och bakaxel. Troligen kan du använda rattstång, pedalställ och kylare också. Framspindlarna är ett knepigare kapitel, men om du åker med fälgar från en framhjulsdriven bil så brukar de ha mycket negativ offset på fälgarna, vilket gör att styrradien blir acceptabel. Själv har jag Audi-fälgar.

Tanken svetsar du själv i plåt (om du inte är kung på att svetsa aluminium?). Glöm inte att ta reda på tankgivaren om den ser vettig ut!

Den enskilt största utgiften som man måste ta är stötdämpare. Jag har Gaz, men bussningarna minst sagt dåliga på dessa, så jag skulle rekomendera Spax t.ex. Mätare kan man spendera en mindre förmögenhet på, men med lite händighet kan man lösa det med orginalgrejor från någon lämplig bil.

Att svetsa ihop ramen går jättesnabbt. Någon vecka så kan man "provköra". Nästan klart tänker man då, sedan håller man på ett år och bara tillverkar och svetsar på fästen för ditt och datt och det känns inte som om det händer någonting. Då kan det kännas tungt, så det är bra att ni är två som kan driva på varandra. Bygger ni två bilar parallellt eller i serie?

Slå mig en signal så resonerar vi vidare!

Hälsa mor och far!

Hälsningar,

Bengt

PS På http://belo.mine.nu/Locost/download.htm kan du ladda ner "Racing and Sports Car Chassis Design". En pdf på 126 Mb, men den innehåller en del nyttigt om framvagnsgeometri. DS

Link to comment
Share on other sites

Tjena! :)

Nej det var sannerligen inte igår. Visserligen hörde jag att du var hos Lennart i solhaga vid hans

födelsedag och hade sjuan med dig men jag anlände tyvärr med syskonen en dag för sent för o hinna

träffa dig. Det enda jag fick höra var sen från pappa att du hade med dig en häftig egenbyggd sportbil och så

fick jag se bilder på den.

Sen nu på senare dagar så har jag och min kompis blivit lite rastlösa och vill ha ett litet projekt att pilla med och jag ville gärna bygga o fixa med nåt gammal bilbygge, så kom jag o tänka på din bil och att du hade en hemsida och jag kollade in den och blev så himla sugen.

Nu är väl inte jag direkt min far upp i dagen och har ärvt hans tekniska kunnande och vad som följer med i den biten men jag har på senare år blivit mer o mer fascinerad och intresserad av bilar och skulle så gärna vilja ha detta

som ett lärande projekt, samtidigt som man är nyfiken och vill utveckla sina färdigheter inom bilbyggande. Så man kan väl säga att jag försöker sporra mig själv att lära mig mer och utveckla intresset.

Vad angår själva förforskandet av sjuan så har jag mest försök höra mig runt vilka donatorbilar som vore lämpligast.

Jag har hört en del om ford-bilar men även att volvo är ett bra alternativ. Har sökt efter 740 och sett om de finns

andra som byggt med delar från den. Det hade ju som sagt varit smidigast att ha en donatorbil och ta det mesta från just den för att slippa att åka land o rike runt för att hitta nåt unikt och svårhittat från andra bilar, men jag vet som sagt inte, de kanske e bäst o hålla sig till en Taunus om de skulle va så. Jag har faktiskt hittat en 740 på blocket för ett billigt pris som ligger i trakterna som ja o kompisen blev lite nyfikna på.

Jag hade väldigt gärna kommit upp med päronen och hälsat på och det var faktiskt lite av min önskan också.

Kan inte minnas att jag hälsat på hos er sen vi övernattade på väg upp till fjällen för säkert 10-11 år sen.

Hälsa alla andra där hemma!

/Daniel

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...