Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon gång våren 2004 sålde jag min förra sjua, ett bygge från Linköping som jag misshandlade under ett par år. Mer info om den här: http://www.kraniel.com/page.asp?id=62

post-2647-1214816844_thumb.jpg

Sedan följde några år med Alfaproblem - en turbomatad Bertonecoupé som jag aldrig fick fart på. Så den fick gå i våras - och sedan råkade jag köpa garagegrannens sjua...

post-2647-1214816927_thumb.jpg

Kort snabbfakta:

Motor: Suzuki Swift GTI 1300 ("G13B")

Garret T25 Turbo med intercooler

8,0:1 comp

170-200 hk

Fyrpetad Mazda 323 från 1980

Bakaxel från Ford Cortina GT 66 med trummorna kvar.

Spindlar och bromsar fram från Triumph Spitfire Mk IV

Spax coil over fram och bak

Styrväxel från Mini dryga 2 varv, vänd uppoch ner för att passa.

Hårdlödd ram direkt kopierad efter Catherhams

Vikt: 520 kg (när den vägdes senast...)

Sen jag köpte den har det inte hänt särskilt mycket. Än... Den har passerat Bilprovningens nålsöga och fått rulla en del. Och bränt min fru på benet - dum bil!

Härnäst ska jag försöka koka ihop ett set nya stötdämpare - 10 år gamla Spaxare inger inte mycket förtroende. Och kanske se om det går att pressa ut lite mer effekt - den känns lite trött. ;)

I ängslig väntan utanför SBP:

post-2647-1214817452_thumb.jpg

Posted

Välkommen! Hoppas att du får tid att skriva några sköna anekdoter om dina upplevelser med sjuan! :thumbsup:

Posted

Har den bilen ett förflutet i göteborg? Ringde på en bil med sådan motor och långa bakre länkar för ca 5 år sedan ( eller var det mera...)

Posted

Som sagt Välkommer i gemenskapen...(även om du inte byggt bilen) är du mycket välkommen..

och din 7 as spec kan man ju inte klaga på... i alla fall inte jag.. :rolleyes:

som innan sagt `` Hoppas att du får tid att skriva några sköna anekdoter om dina upplevelser med sjuan´´

och bilder är alltid intresanta...iofs har vi inte lika mycket space för bilder här som på tex Rejsa... men ..

Mvh Michael

Posted

Välkommen till locost forumet!

Ser fräck ut Clover!

En liten brännskada på benet måste inte betyda att bilen är elak. Det kan vara en snäll bil och brännskadan en ren olyckshändelse.

/Peter

Posted

Näää klart att Clovern är snäll. :)

Tack för trevligt välkomnande! Det lär bli en hel del anekdoter från mina Se7enäventyr - de har ju till och med diskuterats förr här på forumet:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4757 (fast rätt länk till artikeln är http://motorklubben.expressen.se/public/sh...le.aspx?aid=728 )

Nummerplåten fram är ett klistermärke - men till besiktningen skruvade jag på den riktiga plåten. Tänkte riva bort klisterlappen och lacka om näsan i en lite mindre skrikig gul färg.

Bilen är ursprungligen byggd i Göteborg - jag var där och tittade på den för ett tiotal år sedan. Inte som spekulant, utan jag hade några kompisar i Alfaklubben i samma garage. Sedan var den ute på annons någon gång runt 2000 och sen igen ett par år senare. Magnus (Sollenberg - han har nog också hängt här på forumet) ägde den sedan i sex år innan han insåg att familj och fritid behövde mer utrymme än vad lådbilen medgav. Så då norpade jag den.

Lite har jag faktiskt pillat med den - renoverat växellänkaget, försökt vålda loss stötdämparna (utan framgång), dragit lite el - och mer lär det bli. Nästa steg är att byta bakskärmar, stötdämpare och sy ett hamnkapell.

En till bild:

post-2647-1214894817_thumb.jpg

Posted

Jag tror bestämt att din gamla bil stod i samma bås som min rallybil när jag hyrde garage i Tensta för fem-sex år sedan.

Hamnkapell är guld värt, jag använder det ofta till min bil. Om inte annat så undviker man att få fågelskit, spyor och fimpar i bilen om den står centralt parkerad.

Posted

Hamnkapell??!! :unsure: sittbruns kapell vet jag vad de e... men.. bild kanske??!!

Posted (edited)

Grattis Kraniel till ett mycket fint köp :thumbsup:

En Clover med dom "rätta" måtten :)

Edited by Matz
Posted
Hamnkapell??!! :unsure: sittbruns kapell vet jag vad de e... men.. bild kanske??!!

nail_Pic2KapellSandberg.jpg

;)

Posted
Jag tror bestämt att din gamla bil stod i samma bås som min rallybil när jag hyrde garage i Tensta för fem-sex år sedan.

Hamnkapell är guld värt, jag använder det ofta till min bil. Om inte annat så undviker man att få fågelskit, spyor och fimpar i bilen om den står centralt parkerad.

Peugeot 205 med Öhlinare?

Jepp, det var jag i alla fall! Hade din plats också ett tag för en Alfa 75...

Posted

näe jag hade en volvo inne i hörnet, mittemot han med hundkojan och mustangen.

Intressant förresten med långa armar bak, jag inbillar mig att det ska vara skitbra jämfört med de korta som sitter i alla andra bilar.

Posted
näe jag hade en volvo inne i hörnet, mittemot han med hundkojan och mustangen.

Intressant förresten med långa armar bak, jag inbillar mig att det ska vara skitbra jämfört med de korta som sitter i alla andra bilar.

Ah! Den ja!

Långa armar bak hjälper en hel del mot märkliga medstyrningseffekter på bakaxeln.

På den förra lådan hade jag korta fåniga fyrlänksstag som gav mig några otäcka ögonblick av bumpsteer när jag körde över ojämnheter i underlaget. Arslet kunde kasta ut fullkomligt oförberett. På den nya bilen är bakvagnen betydligt lugnare och mer förutsebar över gupp - så visst hjälper det!

Posted
Näää klart att Clovern är snäll. :)

Tack för trevligt välkomnande! Det lär bli en hel del anekdoter från mina Se7enäventyr - de har ju till och med diskuterats förr här på forumet:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4757 (fast rätt länk till artikeln är http://motorklubben.expressen.se/public/sh...le.aspx?aid=728 )

Nummerplåten fram är ett klistermärke - men till besiktningen skruvade jag på den riktiga plåten. Tänkte riva bort klisterlappen och lacka om näsan i en lite mindre skrikig gul färg.

Bilen är ursprungligen byggd i Göteborg - jag var där och tittade på den för ett tiotal år sedan. Inte som spekulant, utan jag hade några kompisar i Alfaklubben i samma garage. Sedan var den ute på annons någon gång runt 2000 och sen igen ett par år senare. Magnus (Sollenberg - han har nog också hängt här på forumet) ägde den sedan i sex år innan han insåg att familj och fritid behövde mer utrymme än vad lådbilen medgav. Så då norpade jag den.

Lite har jag faktiskt pillat med den - renoverat växellänkaget, försökt vålda loss stötdämparna (utan framgång), dragit lite el - och mer lär det bli. Nästa steg är att byta bakskärmar, stötdämpare och sy ett hamnkapell.

En till bild:

post-2647-1214894817_thumb.jpg

Byta skärmar !

Kan det tänkas att dom kan vara till salu ?? om så är fallet kan du väl hojta till, kan vara intresserad.

/ Micke

Posted (edited)

Jag tror inte du vill ha mina skärmar - den ena är sprucken, den andra är fransig...

post-2647-1215002591_thumb.jpg

:unsure:

Över till någonting helt annat - jag skrev en rad om mitt äventyr hos SBP och min blivande arbetsgivare publicerade det på webben:

http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11861

:racesmile:

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Posted (edited)

hoppsan då

Men du jag kan gärna ta dom om du ska hiva dom, för då kan jag kolla bredder hjulhusdiametrar mm innan jag köper ett par som är lite snyggare än dina :)

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Posted
Men du jag kan gärna ta dom om du ska hiva dom, för då kan jag kolla bredder hjulhusdiametrar mm innan jag köper ett par som är lite snyggare än dina :)

Varsågod och hämta! :D

Nu sitter de nya skärmarna på plats - så långt allt väl.

post-2647-1215448881_thumb.jpg

Men jag får inte liv i mina blinkers. Fram- och sidoblinkers lyser med ett svagt, fast sken. Bak händer ingenting.

Så vad kan vara fel? Vad av det här ska jag riva i??

post-2647-1215448888_thumb.jpg

Posted

hur mycket drar de nya baklysenas blinkers? kan hända att reläet behöver 21W

om inte så kolla upp alla jordpunkter.

Posted (edited)

Hej,

Skulle gissa att det är som Thomas säger att blinkersreläet vill ha mer last. Diodlamporna drar nog nästan ingen ström.

Runt 21W är rätt mycket effekt att kyla bort i ett motstånd så man kanske skall fundera på hur stort det behöver vara rent fysiskt. Blinkersen är ju inte tänd hela tiden, men den bör ju tåla att vara tänd på ena sidan hela tiden utan att börja brinna om det skulle bli fel någonstans. Alternativt finns någon annan lösning att lura blinkersreläet.

Jag skulle börja med att fulkoppla in de gamla blinkersen temporärt parallellt med de nya och se om det börjar funka igen för att fastställa att det verkligen är ovanstående som är problemet.

/Peter

Edited by pelle17B
Posted
Varsågod och hämta! :D

Nu sitter de nya skärmarna på plats - så långt allt väl.

post-2647-1215448881_thumb.jpg

Men jag får inte liv i mina blinkers. Fram- och sidoblinkers lyser med ett svagt, fast sken. Bak händer ingenting.

Så vad kan vara fel? Vad av det här ska jag riva i??

post-2647-1215448888_thumb.jpg

Tackar tackar var och när skulle det kunna passa, är ju även rackarns intresserad av att se på din fina bil

Skicka ett PM med adress osv

/ Micke

Posted (edited)

........så klockrent något från biltema nu kan bli.................

Överväg ett jordat effektmotstånd paralellt med blinkerskretsen som alternativ till relät du hittat.

Edited by Arrowsmith
Posted
........så klockrent något från biltema nu kan bli.................

:D

Biltemareläet sitter på plats och funkar. Så om ingenting brinner upp så får det sitta kvar - annars blir det till att handla på Elfa.

  • 3 weeks later...
Posted

Den är riktigt, riktigt fin. Och jag är riktigt avis på dina dämpare :wub:

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Ny knapp i kupén:

post-2647-1218299212_thumb.jpg

Ny cornerweight:

post-2647-1218299229_thumb.jpg

Nya hjulvinklar:

Hjulvinklar, före:

Camber:
LF: -1,9		  RF: -2,2
LR: -0,9		  RR: -0,9

Caster:
LF: 5,5		   RF: 2,0

Toe-in:
LF: 8 mm		  RF: 6,5 mm
LR: -4 mm		 RR: 0 mm


Hjulvinklar, efter:

Camber:
LF: -1,9		  RF: -2,1
LR: -0,9		  RR: -0,9

Caster:
LF: 6			 RF: 6

Toe-in:
LF: -1 mm		 RF: -1 mm
LR: -2 mm		 RR: -2 mm

Edited by Kraniel
Posted
Snygg blå färg på den, händer det någet om man vrider på den eller ?? :o

Det händer något. Det är en pysventil som släpper ut en del av övertrycket mellan kompressorn och wastegaten. Grundladdtrycket ligger på ungefär 0,5 bar övertryck och sedan kan jag reglera en skvätt till med pysventilen. Nu kör jag med ungefär 1 bar övertryck.

Ska man tolka minus som toe out?

Yes. Jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det på ett vettigt sätt. Men det är alltså 1 mm toe-out på varje sida fram.

Helst hade jag velat ha någon mm toe-in på bakaxeln, men det är lite svårt att åstadkomma på en stel pinne. Men det var kul att se att någon tycks ha skränkt den, eftersom den faktiskt har en skvätt negativ camber.

Posted

Tjena Daniel!

Hur upplever du bilen nu efter ordentlig hjulinställning? Såg att du hade lite olika värden mellan höger och vänster...

Jag har byggt allt själv och har jag tur kan jag justera in allt perfekt, men...

Jag har byggt med de dion axel bak så jag skulle rent teoretiskt kunna shimsa lagerhusen så jag får lite toe in bak.

Läste dina artiklar via länken från din tråd, kul och bra skrivet. Det enda negativa är att nu är det ännu värre att vänta tills bygget är färdigt för åka...

//Mattias (som bygger mc seven)

  • 4 months later...
Posted
Tjena Daniel!

Hur upplever du bilen nu efter ordentlig hjulinställning? Såg att du hade lite olika värden mellan höger och vänster...

Jag har byggt allt själv och har jag tur kan jag justera in allt perfekt, men...

Jag har byggt med de dion axel bak så jag skulle rent teoretiskt kunna shimsa lagerhusen så jag får lite toe in bak.

Läste dina artiklar via länken från din tråd, kul och bra skrivet. Det enda negativa är att nu är det ännu värre att vänta tills bygget är färdigt för åka...

//Mattias (som bygger mc seven)

Hej hej,

Sent ska syndaren svara... nåväl, skillnaderna mellan höger och vänster är inte större än att de ligger inom felmarginalen - ingenting man förnimmer från förarplats och det finns andra skillnader i toleranserna som är större än så. Men bilen känns lite mer stabil, även om skillnaden inte blev så stor som jag hade hoppats.

Förresten, mer läsning om lådbilslivet: http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=18983 :thumbsup:

Posted

Kul läsning!!

Man ler igenkännande och LÄNGTAR verkligen till våren!

/Bengt

Posted (edited)

mycket rolig läsning! :)

måste få min på väg snart......... :whip:

Edited by Kilkenny
  • 3 months later...
Posted

post-2647-1239692179_thumb.jpg

Ett ganska tafatt försök att sätta barnstol i bilen.

Hela historien hittar ni i senaste numret av Automobil som landar i tidningshyllorna idag.

Posted

även ett solskydd i sidorutan kan var lämpligt för att skydda avkomman från stark solstrålning..

Posted

Bra tips! De hade jag inte tänkt på.

Nu ska jag leta i instruktionsboken efter isofixfästen.

Posted

Jag tror inte isofix kom förrän en årsmodell senare på Clovrarna, om den inte är exrautrustad förstås (den ser lite extrautrustad ut)

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...