Kraniel Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Någon gång våren 2004 sålde jag min förra sjua, ett bygge från Linköping som jag misshandlade under ett par år. Mer info om den här: http://www.kraniel.com/page.asp?id=62 Sedan följde några år med Alfaproblem - en turbomatad Bertonecoupé som jag aldrig fick fart på. Så den fick gå i våras - och sedan råkade jag köpa garagegrannens sjua... Kort snabbfakta: Motor: Suzuki Swift GTI 1300 ("G13B") Garret T25 Turbo med intercooler 8,0:1 comp 170-200 hk Fyrpetad Mazda 323 från 1980 Bakaxel från Ford Cortina GT 66 med trummorna kvar. Spindlar och bromsar fram från Triumph Spitfire Mk IV Spax coil over fram och bak Styrväxel från Mini dryga 2 varv, vänd uppoch ner för att passa. Hårdlödd ram direkt kopierad efter Catherhams Vikt: 520 kg (när den vägdes senast...) Sen jag köpte den har det inte hänt särskilt mycket. Än... Den har passerat Bilprovningens nålsöga och fått rulla en del. Och bränt min fru på benet - dum bil! Härnäst ska jag försöka koka ihop ett set nya stötdämpare - 10 år gamla Spaxare inger inte mycket förtroende. Och kanske se om det går att pressa ut lite mer effekt - den känns lite trött. ;) I ängslig väntan utanför SBP: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Välkommen! Hoppas att du får tid att skriva några sköna anekdoter om dina upplevelser med sjuan! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Välkommen till forumet! :) Gillar stuket på bilen, Snygg! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Snygg som tusan :thumbup: är nummerlåten ett klistermärke? :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Har den bilen ett förflutet i göteborg? Ringde på en bil med sådan motor och långa bakre länkar för ca 5 år sedan ( eller var det mera...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Som sagt Välkommer i gemenskapen...(även om du inte byggt bilen) är du mycket välkommen.. och din 7 as spec kan man ju inte klaga på... i alla fall inte jag.. :rolleyes: som innan sagt `` Hoppas att du får tid att skriva några sköna anekdoter om dina upplevelser med sjuan´´ och bilder är alltid intresanta...iofs har vi inte lika mycket space för bilder här som på tex Rejsa... men .. Mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Välkommen till locost forumet! Ser fräck ut Clover! En liten brännskada på benet måste inte betyda att bilen är elak. Det kan vara en snäll bil och brännskadan en ren olyckshändelse. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 1, 2008 Author Share Posted July 1, 2008 Näää klart att Clovern är snäll. :) Tack för trevligt välkomnande! Det lär bli en hel del anekdoter från mina Se7enäventyr - de har ju till och med diskuterats förr här på forumet: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4757 (fast rätt länk till artikeln är http://motorklubben.expressen.se/public/sh...le.aspx?aid=728 ) Nummerplåten fram är ett klistermärke - men till besiktningen skruvade jag på den riktiga plåten. Tänkte riva bort klisterlappen och lacka om näsan i en lite mindre skrikig gul färg. Bilen är ursprungligen byggd i Göteborg - jag var där och tittade på den för ett tiotal år sedan. Inte som spekulant, utan jag hade några kompisar i Alfaklubben i samma garage. Sedan var den ute på annons någon gång runt 2000 och sen igen ett par år senare. Magnus (Sollenberg - han har nog också hängt här på forumet) ägde den sedan i sex år innan han insåg att familj och fritid behövde mer utrymme än vad lådbilen medgav. Så då norpade jag den. Lite har jag faktiskt pillat med den - renoverat växellänkaget, försökt vålda loss stötdämparna (utan framgång), dragit lite el - och mer lär det bli. Nästa steg är att byta bakskärmar, stötdämpare och sy ett hamnkapell. En till bild: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 Jag tror bestämt att din gamla bil stod i samma bås som min rallybil när jag hyrde garage i Tensta för fem-sex år sedan. Hamnkapell är guld värt, jag använder det ofta till min bil. Om inte annat så undviker man att få fågelskit, spyor och fimpar i bilen om den står centralt parkerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 Hamnkapell??!! :unsure: sittbruns kapell vet jag vad de e... men.. bild kanske??!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 (edited) Grattis Kraniel till ett mycket fint köp :thumbsup: En Clover med dom "rätta" måtten :) Edited July 1, 2008 by Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 1, 2008 Author Share Posted July 1, 2008 Hamnkapell??!! :unsure: sittbruns kapell vet jag vad de e... men.. bild kanske??!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 1, 2008 Author Share Posted July 1, 2008 Jag tror bestämt att din gamla bil stod i samma bås som min rallybil när jag hyrde garage i Tensta för fem-sex år sedan.Hamnkapell är guld värt, jag använder det ofta till min bil. Om inte annat så undviker man att få fågelskit, spyor och fimpar i bilen om den står centralt parkerad. Peugeot 205 med Öhlinare? Jepp, det var jag i alla fall! Hade din plats också ett tag för en Alfa 75... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 näe jag hade en volvo inne i hörnet, mittemot han med hundkojan och mustangen. Intressant förresten med långa armar bak, jag inbillar mig att det ska vara skitbra jämfört med de korta som sitter i alla andra bilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 2, 2008 Author Share Posted July 2, 2008 näe jag hade en volvo inne i hörnet, mittemot han med hundkojan och mustangen.Intressant förresten med långa armar bak, jag inbillar mig att det ska vara skitbra jämfört med de korta som sitter i alla andra bilar. Ah! Den ja! Långa armar bak hjälper en hel del mot märkliga medstyrningseffekter på bakaxeln. På den förra lådan hade jag korta fåniga fyrlänksstag som gav mig några otäcka ögonblick av bumpsteer när jag körde över ojämnheter i underlaget. Arslet kunde kasta ut fullkomligt oförberett. På den nya bilen är bakvagnen betydligt lugnare och mer förutsebar över gupp - så visst hjälper det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 Näää klart att Clovern är snäll. :) Tack för trevligt välkomnande! Det lär bli en hel del anekdoter från mina Se7enäventyr - de har ju till och med diskuterats förr här på forumet: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4757 (fast rätt länk till artikeln är http://motorklubben.expressen.se/public/sh...le.aspx?aid=728 ) Nummerplåten fram är ett klistermärke - men till besiktningen skruvade jag på den riktiga plåten. Tänkte riva bort klisterlappen och lacka om näsan i en lite mindre skrikig gul färg. Bilen är ursprungligen byggd i Göteborg - jag var där och tittade på den för ett tiotal år sedan. Inte som spekulant, utan jag hade några kompisar i Alfaklubben i samma garage. Sedan var den ute på annons någon gång runt 2000 och sen igen ett par år senare. Magnus (Sollenberg - han har nog också hängt här på forumet) ägde den sedan i sex år innan han insåg att familj och fritid behövde mer utrymme än vad lådbilen medgav. Så då norpade jag den. Lite har jag faktiskt pillat med den - renoverat växellänkaget, försökt vålda loss stötdämparna (utan framgång), dragit lite el - och mer lär det bli. Nästa steg är att byta bakskärmar, stötdämpare och sy ett hamnkapell. En till bild: Byta skärmar ! Kan det tänkas att dom kan vara till salu ?? om så är fallet kan du väl hojta till, kan vara intresserad. / Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 2, 2008 Author Share Posted July 2, 2008 (edited) Jag tror inte du vill ha mina skärmar - den ena är sprucken, den andra är fransig... :unsure: Över till någonting helt annat - jag skrev en rad om mitt äventyr hos SBP och min blivande arbetsgivare publicerade det på webben: http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11861 :racesmile: Edited July 2, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 (edited) hoppsan då Men du jag kan gärna ta dom om du ska hiva dom, för då kan jag kolla bredder hjulhusdiametrar mm innan jag köper ett par som är lite snyggare än dina :) Edited July 2, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Men du jag kan gärna ta dom om du ska hiva dom, för då kan jag kolla bredder hjulhusdiametrar mm innan jag köper ett par som är lite snyggare än dina :) Varsågod och hämta! :D Nu sitter de nya skärmarna på plats - så långt allt väl. Men jag får inte liv i mina blinkers. Fram- och sidoblinkers lyser med ett svagt, fast sken. Bak händer ingenting. Så vad kan vara fel? Vad av det här ska jag riva i?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 hur mycket drar de nya baklysenas blinkers? kan hända att reläet behöver 21W om inte så kolla upp alla jordpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 (edited) Hej, Skulle gissa att det är som Thomas säger att blinkersreläet vill ha mer last. Diodlamporna drar nog nästan ingen ström. Runt 21W är rätt mycket effekt att kyla bort i ett motstånd så man kanske skall fundera på hur stort det behöver vara rent fysiskt. Blinkersen är ju inte tänd hela tiden, men den bör ju tåla att vara tänd på ena sidan hela tiden utan att börja brinna om det skulle bli fel någonstans. Alternativt finns någon annan lösning att lura blinkersreläet. Jag skulle börja med att fulkoppla in de gamla blinkersen temporärt parallellt med de nya och se om det börjar funka igen för att fastställa att det verkligen är ovanstående som är problemet. /Peter Edited July 7, 2008 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Ah, naturligtvis! Stömsnåla lampor får relät att balla ur. Ska testa att koppla in de gamla glödisarna och se vad som händer. Hittade detta: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137161 <-- blinkersrelä för LED-lysen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Biltemareläet låter ju klockrent för ändamålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Varsågod och hämta! :DNu sitter de nya skärmarna på plats - så långt allt väl. Men jag får inte liv i mina blinkers. Fram- och sidoblinkers lyser med ett svagt, fast sken. Bak händer ingenting. Så vad kan vara fel? Vad av det här ska jag riva i?? Tackar tackar var och när skulle det kunna passa, är ju även rackarns intresserad av att se på din fina bil Skicka ett PM med adress osv / Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 (edited) ........så klockrent något från biltema nu kan bli................. Överväg ett jordat effektmotstånd paralellt med blinkerskretsen som alternativ till relät du hittat. Edited July 7, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 8, 2008 Author Share Posted July 8, 2008 ........så klockrent något från biltema nu kan bli................. :D Biltemareläet sitter på plats och funkar. Så om ingenting brinner upp så får det sitta kvar - annars blir det till att handla på Elfa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted July 29, 2008 Author Share Posted July 29, 2008 Nu med nya stötdämpare. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted July 29, 2008 Share Posted July 29, 2008 Den är riktigt, riktigt fin. Och jag är riktigt avis på dina dämpare :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted August 9, 2008 Author Share Posted August 9, 2008 (edited) Ny knapp i kupén: Ny cornerweight: Nya hjulvinklar: Hjulvinklar, före: Camber: LF: -1,9 RF: -2,2 LR: -0,9 RR: -0,9 Caster: LF: 5,5 RF: 2,0 Toe-in: LF: 8 mm RF: 6,5 mm LR: -4 mm RR: 0 mm Hjulvinklar, efter: Camber: LF: -1,9 RF: -2,1 LR: -0,9 RR: -0,9 Caster: LF: 6 RF: 6 Toe-in: LF: -1 mm RF: -1 mm LR: -2 mm RR: -2 mm Edited August 9, 2008 by Kraniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Snygg blå färg på den, händer det någet om man vrider på den eller ?? :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Ska man tolka minus som toe out? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted August 10, 2008 Author Share Posted August 10, 2008 Snygg blå färg på den, händer det någet om man vrider på den eller ?? :o Det händer något. Det är en pysventil som släpper ut en del av övertrycket mellan kompressorn och wastegaten. Grundladdtrycket ligger på ungefär 0,5 bar övertryck och sedan kan jag reglera en skvätt till med pysventilen. Nu kör jag med ungefär 1 bar övertryck. Ska man tolka minus som toe out? Yes. Jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det på ett vettigt sätt. Men det är alltså 1 mm toe-out på varje sida fram. Helst hade jag velat ha någon mm toe-in på bakaxeln, men det är lite svårt att åstadkomma på en stel pinne. Men det var kul att se att någon tycks ha skränkt den, eftersom den faktiskt har en skvätt negativ camber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Tjena Daniel! Hur upplever du bilen nu efter ordentlig hjulinställning? Såg att du hade lite olika värden mellan höger och vänster... Jag har byggt allt själv och har jag tur kan jag justera in allt perfekt, men... Jag har byggt med de dion axel bak så jag skulle rent teoretiskt kunna shimsa lagerhusen så jag får lite toe in bak. Läste dina artiklar via länken från din tråd, kul och bra skrivet. Det enda negativa är att nu är det ännu värre att vänta tills bygget är färdigt för åka... //Mattias (som bygger mc seven) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 Tjena Daniel!Hur upplever du bilen nu efter ordentlig hjulinställning? Såg att du hade lite olika värden mellan höger och vänster... Jag har byggt allt själv och har jag tur kan jag justera in allt perfekt, men... Jag har byggt med de dion axel bak så jag skulle rent teoretiskt kunna shimsa lagerhusen så jag får lite toe in bak. Läste dina artiklar via länken från din tråd, kul och bra skrivet. Det enda negativa är att nu är det ännu värre att vänta tills bygget är färdigt för åka... //Mattias (som bygger mc seven) Hej hej, Sent ska syndaren svara... nåväl, skillnaderna mellan höger och vänster är inte större än att de ligger inom felmarginalen - ingenting man förnimmer från förarplats och det finns andra skillnader i toleranserna som är större än så. Men bilen känns lite mer stabil, även om skillnaden inte blev så stor som jag hade hoppats. Förresten, mer läsning om lådbilslivet: http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=18983 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Kul läsning!! Man ler igenkännande och LÄNGTAR verkligen till våren! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 (edited) mycket rolig läsning! :) måste få min på väg snart......... :whip: Edited January 6, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted April 14, 2009 Author Share Posted April 14, 2009 Ett ganska tafatt försök att sätta barnstol i bilen. Hela historien hittar ni i senaste numret av Automobil som landar i tidningshyllorna idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Glöm inte koppla ur airbagen på passagerarsidan innan du monterar barnstolen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 även ett solskydd i sidorutan kan var lämpligt för att skydda avkomman från stark solstrålning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraniel Posted April 14, 2009 Author Share Posted April 14, 2009 Bra tips! De hade jag inte tänkt på. Nu ska jag leta i instruktionsboken efter isofixfästen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Jag tror inte isofix kom förrän en årsmodell senare på Clovrarna, om den inte är exrautrustad förstås (den ser lite extrautrustad ut) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Weinö Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 Bilen lever fortfarande och är numera i mitt garage i Göteborgsområdet... Fortsätter i en egen tråd med mig som ägare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.