Jump to content

Recommended Posts

Posted

samma bmw-låda som jag kör med nu 1:1 på 5:an.

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

TobbeF: Kunde ana det. Du förstår ju vad jag menar med att hänga ramen på väggen som tavla.

Vad skall man ha för belysning på det? Bara det är E-märkt korrekt......

Edited by cealm
Posted

TobbeF: Kunde ana det. Du förstår ju vad jag menar med att hänga ramen på väggen som tavla.

Vad skall man ha för belysning på det? Bara det är E-märkt korrekt......

Tomten säljer en vacker tingest som må antändas medelst fotogen...

Posted

det är ju bra med garage böcker, och fin/arbetsrumsbords/säng böcker utan fettfläckar.. brukar iofs kopiera/skriva ut och ta med ut i garaget så fläckarna undviks..

2 ms... kanske skall sälja ena???

Posted (edited)

Michael Th: Nja jag har ett ihopbyggt MS och ett nu i påse. Nya bilen skall ha sprut och turbo som plattform den får ta det MS som är hopbyggt.

CealmSeven som har förgasare idag har en egen utsedd B230F som skall i. Bilen är färdigtypad från start med mer effekt mm så förgasaren var snabblösningen.

Tids nog motorbyte och det kan bli när bil tre är klar och fungerar med MS + turbo.

MEd lite flyt kanske jag kan få en kompis att bygga ihop "pås MSet" åt mig. Han har bättre känsla för lödkolv än vad jag har. Tänk dig själv om jag börjar triangulera MS med 5-10mm kopparplåt. Just nej, sånt höll ju inte jag på med numera, det är andra som gör det, eller?

Så svar på frågan är att det blir inget MS över, kanske till och med ett för lite redan.

TobbeF: --- Tomten säljer en vacker tingest som må antändas medelst fotogen... --- Skrämmande, har alltid trott att man fick av tomten bara man åt upp sin spenat och det gjorde jag faktiskt i torsdags. Bara så tomten vet.

Edited by cealm
Posted

M Mofid på MS forumet brukar alltid ha nån färdig MS till salu för rätt pengar.Då kan du också välja vad du vill ha i det och få backup.

Posted (edited)

Thomas: På detta forum? MS forum

Förresten är det någon som har en grundmapp till Volvo B230? Jag har (skall ta någon bild) en B230 som hänger i hjullastarens lastarmar. Tillverkade förut en motorställning för B230 med riktiga Trima-lastar-fästen. Med den kan jag lätta plocka in allt i verkstaden dvs hela ekipaget för att bygge och justera sedan köra ut hjullastaren om jag skall starta maskin och inte vill ha avgasslang. Kan lyfta och sänka till perfekt arbetshöjd oavsett om jag jobbar med motorn upp till eller nertill, tilta nästan uppochner eller motsvarande åt andra hållet. Praktiskt i alla fall.

Edited by cealm
Posted (edited)

Jag skrev några inlägg upp om motorvalet och att meningen kunde tolkas på två sätt.

I Bloggen på Nerikes Allehanda är tolkningen fastställd. Kortversionen på inlägget är-- > Utbildningsplattform / Volvo B230 med insprut och turbo / vikt inte det absolut viktigaste (Volvo valet) / planen på en mini-Seven långt ifrån borta det blev bara lite motorstyrning och turbo emellan eller samtidigt kanske. Slut på kort versionen.

Det är inget som hindrar mig att köra två projekt bredvid möjligen det faktum att hinna med ett 0 till 100. Allt får plats i verkstaden. Jag vill ha en motorstyd, turboladdad bil med årsmodell 2010. DEt borde hinnas med för det är bara 15 november än och varmt ute. Fast så klart det där 0 till 100 kan ställa till det för att hinna.... nej nu skall jag vara snäll Drake det är nog så att jag inte vill 0 till 100, 0 till 75 kanske är en kompromiss. Kan det vara ok? Allt över 75 är inte länge cruisingfart utan det är ett höghastighetsuppdrag skall det dessutom gå fort upp till hundra blir det nästan otäckt och farligt.

Edited by cealm
Posted (edited)

Thomas: Då var den tråden inlagd som "Favorit" i Megasquirt mappen.

Resonerade nyss med Janne E per tel och kan konstatera att mitt nya bilprojekt är väldigt likt hans bilprojekt. veddes bakdel på vedde-bilen är samma bakdel som jag numera har på nya kärran. Sånt här förenklar. V8 bilen det var lösvirke i allt och nya lösningar och gamla lösningar man fick fundera och prova och bygga. Små löjliga saker som plötsligt kunde betyda 1 eller 3 veckors tanke(härd)smälta.

Nu har jag hur många andra helt färdiga eller på-väg-färdiga exempel där jag kan få byggreceptet direkt, tex så här --- > skaffa ABC123 plus en XYZ finns i England prata med NN men kom ihåg att ta med en ÅÄÖ också för då blir det lättare + ytterligare en från bil xyz + slipa lite och kapa vid pilen = allt klart och fungerar.

Jag skall lyfta ur alla pinaler från kartongerna och lägga lite mer överskådligt på hyllor. Sedan para ihop dem, framvagn, bakvagn mm. Det jag bygger först är bakvagnen, det är nytt för eftersom jag inte haft någon delad bakaxel förrän nu.

Motorplacering börjar ta form, Det kan, om det går, bli både och dvs fästen mm för en bredvidmotor men förberedd för vanlig motorplacering. Det är huvudspåret just nu. Om det går att förverkliga det är inte riktigt klart än. Jag tycker det borde gå.

Vitblockarna tänker jag avyttra. Om någon är intresserad så går det bra att skicka ett PM. Det får räcka med att jag nu, sedan igår, vet både teoretiskt och praktiskt (äntligen skall sägas också) vad och varför en Vitblockare heter som den gör. Känner mig mest hemma med Rödblockare. Specen på Vitblockarna (än så länge) är -- > En volvo s 40 2.0T nästan komplett och ett block 2.0T gått 1700Mil med ett enkelt fel. Av detta skall det kunna komma ut en färdig Vitblockare. Finns intresse, skicka PM.

Edited by cealm
Posted (edited)

Pratat med therealpinto nyss och nu har jag bestämt mig för motor fram. Skippar bredvidmotorn. Kollade lite annat också samt lite frågor om bakdelens hållbarhet för dragkrok. Vår bedömning är att det är bara en ren konstruktion inget annat, sedan om jag kan få som på CealmSeven V8 900kg dragvikt det kanske kan vara att ta i men runt 500 kg borde gå. Jag satsar på 900kg ändå. Bågens konstruktion är en del av det bärande för kroken på V8an Gör jag en liknande på nya bilen så varför inte 900kg?

Namnproblem. Det är inte 3,5 jag bygger men jag kör bygget i denna tråd och den blir ju lätt i förhållande till övriga Sevenbilarna. Då ligger den inte fel tråd mot den bakgrunden. Det här får vara en "förserie" på en styck innan jag hugger tänderna och vinkelslipen eller metallkapen "den riktiga" 3,5an. Kör jag igång båda då kan det vara bra att ha en som samma tråd för allt. Så frågan blir om förseriebilen borde heta 3,4 eller förseriebilen fast genom att den är tyngre borde heta 3,6. Eller utgå jag från motorn T4 = Turbo fyra för den andra kallar jag ofta V8 eller V8an. Skall tänka till lite. T4 låter bra. Det ger chassinummer xxxxxxCEALM0226T4 och det ser trevligt ut. (x = det jag tilldelas och inte styr själv)

På tal om kap, skulle köpa en ny kapklinga till den stora metallkapen. Drygt 1000 eller om det var 1200 kr för en klinga. Klingan jag har är helt slut och går inte att slipa heller.

Edited by cealm
Posted

Snacka om HJULAFTON :prop: :prop:

Lycka till kompis det skall bli mycket intressant att följa utvecklingen av detta!!!!

Janne

Posted

Cealm: Kanske 3.5 BETA 1 eller kanske 3.5 RC1 (RC = Release Candidate)

Posted (edited)

Tack Janne E. Hjul ja, det var väl möjligen det enda jag kunde sakna i hämtpaketet. Men det kommer ordna sig det med. 13 tum denna gång, mer originallikt. De andra kärrorna har 16 tum.

Vilken bredd är bruklig på 13 tummare fram- och bakhjul plus profilhöjd?

Jocke4U: Ja det är tänkabara alternativ. Eller så blir det ingen kollision i tråden förrän jag börjar på riktigt med 3,5. Jag kör så tills vidare. Undrar om jag kommer ha förra meningen som argument för att avvakta 3,5. Litar inte riktigt på mig själv där.

Fick besök idag av byggarkompisen från Glanshammar som har en Rover 8 som motor i ett 7:442 chassi. Jag lånade ut en kompressionsprovare plus att han var intresserad av nya projektet. En motor med hydrauliska lyfta påverkar väl inte kompressionsprov eller? Det är ju tätheten i ventiler och ringar som mäts inte om det är mekanisk eller hydrauliskt lyftsystem. Vi tänker väl rätt?

Edited by cealm
Posted

jäpp rätt tänkt. tryckarna kan ju sjunkt lite men så full lyftöppning inte uppnås men ett kompprov görs med startmotorvarvtal så det lär inte påverkas.

Posted

Svetsarn heter Johan och blev 2:a i SM !

Då vet jag hur dina svetsar ser ut. Det är samma Johan som gjorde grunden på min ram, och svetsarna är kanon snygga. Min ram är tillverkad på ett svetsbord, rak & fin, så din ram ligger nog på samma höga nivå.

Posted

r Anders: Då är våra ramar släkt. Kul!

Janne E: Tack, måste kollas vad som kan passa.

Posted

Nu är det mesta ur kartongerna och bor på en hylla numera. Plockat runt lite och upptäckt att jag får plats med två färdiga bilar ett bilbygge utan byggram samt en byggram för bilbygge. Det skall ändå inte bli alltför trångt.

Ett lass till tippen, nu åker resten av Saab V4 lådorna, noll intresse plus en bunt mes annt som alrdig någonsin kommer användas. Lös motorerna är sorterad i storleksordning. Förresten Kilkenny kanske skulle räkna cylindar en gång till det har ju kommit in åtta till i och med dubbla Vitblockare och ingen är utslängd sedan sista räkningen. Jag borde vara över 70 nu, ja alltså inte år utan cylindrar. Kul. Fast jag hoppas det bara är en kort stund och att det kommer någon vänlig själ och köper två billiga vitblockare som kan bli en vitblocksmotor.

Posted

Hej Calle

Tack för besöket det var trevligt att få visa och ventilera lite.

Jag missade att du hade en plast Scuttle med i bagaget den borde vara anpassad efter ramen och då också passa på min, har du lust/möjlighet att gjuta av den till en form som man sedan kan få hyra för att göra en egen? Skulle gärna vilja ha en glasfiber scuttle istället för min tunga metall dito.

/Fredrik

Posted

vedde: Jag och plast, skojar du? Jag så oduglig på plast så det liknar inget. Om en jobbarkompis läser detta så kommer han ligga dubbelvikt med skrattkramper. Han har sett ett av mina försök..........

Sorry vedde. Kan inte.

Posted

He he Ok då

Du verkar så slängd i allt annat så jag trodde du kunde detta med. Jag kunde inte heller förrens jag försökte, gick fint om man är noggrann.

Är det någon annan som har en Scuttle form för bokram man kan gjuta av?

/Fredrik

Posted

Nä, Janne E inte jag..... Där har jag insett min total begränsning. Jag kan, om det krävs, borra ett hål i plast men sedan får det vara nog.

Posted

Tänk om jag hade samma förstånd att någon gång inse sin begränsning :D :D

Janne

Posted (edited)

Är det någon annan som har en Scuttle form för bokram man kan gjuta av?

/Fredrik

Peter Lilja håller på att gjuta av min schuttel som passar på bokramen, jag kollar...

Edited by r Anders
Posted

Tack Anders

Väntar med spänning.

Ledsen för trådkapningen Calle :icon_oops:

/Fredrik

Posted

Ingen fara vedde det kan vara bra med en "trådkapning" ibland för att få ner just trådstorleken..... Jag vet de på forumet som har en 32 sidor lång tråd...... knappt kapad.

Posted

Tagit rätt på lite mer data kring alla prylar som ingick i anskaffningen. Kommer behöva jämföra en del mått med mera på bilens bakdel. Bara så ni vet, vedde och Janne E för ni har båda bilar som är bra mallar för min.

Posted

Bilder på materiel som är "hyllagd"

CIMG4515%20(Small).JPG

CIMG4516%20(Small).JPG

CIMG4517%20(Small).JPG

Lilla noskonen ingick i affären

CIMG4518%20(Small).JPG

Två FIAT motorer som förmodligen inte blir installerade i bil.

CIMG4519%20(Small).JPG

CIMG4520%20(Small).JPG

Båda Vitblocken skall sälja men jag gör det i en säljes-tråd. Har tagit rätt på lite mer om dessa plus tagit bilder.

Posted

Cealms Lösgodisbutik, själplock, pris/hg?

Hur stort är aggregatet förresten? dom låter hemsket gött sägs det....

Posted

Verkstaden är snart mottaglig för att börja bygga vidare på ramen. FIAT motorerna har fått pension och flyttas ut i "kylan". Har också ordnat runt en del annat i verkstaden så snart är ett byggutrymme på drygt 20 m2 säkrat för nya bilen.

Posted

Gör ett sista försök att omvända dig.

Du är väl ett traktorfreak har jag för mej? Dessutom så har du ju tydligen traktor-prestanda på din bilar: ;)

Kolla här hur fint det skulle kunna se ut på din uppfart om du bara lämnar den "smala" vägen och vidgar dina vyer.

post-65-125882133688_thumb.jpg

Posted (edited)

Vilken fin JD-traktor men du, vad är det där gula som skymmer traktorekipaget....??

Aha en Cobra, just ja så heter de, ja de är fina de med.

Edited by cealm
Posted

--- FIAT motorerna har fått pension och flyttas ut i "kylan". ---

Nu är det verkställt, motorerna är pensionerade, vad eller kanske mera om jag skall använda dem till något är osäkert i dagsläget. Nu är de på hemmet i alla fall.

Posted

Är det någon som själv gjort eller känner till om en lyckad parning mellan en Swiftmotor och någon annan växellåda än "rätt" samurailåda? TEx Volvo låda av någon sort, Getrag, Opel eller vad som helst som inte är för stort.

Finns det bilder kanske. Gärna både på "parningen" och såklart slutresultatet.

Jag har många tankar just nu på att hitta en bra, enkel, säker, gärna billig lösning på att kunna använda Swift plus "något".

Eller är det så att alla köpt en Samurajlåda som skall vara "bolt-on".

Vad kostar såna idag? Någon till salu till ett lämpligt pris?

Posted

Fortfarande nyfiken på adaptrar till Swift och andra lådor exkl Samuraj. Har ni tips och idéer så låt höra.

Hittat en Swift + Samurajlåda + ordnat med Transport via vårt forum. I slutet av nästa vecka skall jag kunna klämma, känna och klappa på en Swift-motor + Samuraj-låda. Samtidigt vinkar jag adjö till Vitblockarna.

Vilken tur att jag tittade på forumet 07:58 imorse annars hade jag kanske missat Swiften.

Posted

ska du ha en liten vxllåda så har du Volvo M40 PV/Amazon/140/vissa 240. 4 växlad.

Posted

Japp, jag har 2 eller om det nog är 3 M40 och en vad det nu var Mxxxx. SEr likadan ut som en M46 men utan 46ans överväxel. Tror inte den hette M45.

Men Thomas hur sätter jag ihop kombinationen på lättast sätt. Köpt adapter eller tillverka? Köpt är lättast men det finns inte, vad jag kan hitta.

Jag har inte TIG, fräs eller svar däremot har jag flera kompisar med rätt verktyg men de håller ju inte på med motor-växellådsadaptrar. Det är traktorer, råoljemotorer, hjulastare, grävmaskiner, kranar, båtar egentligen allt utom just växellådsadaptrar.

Posted

Skilsmässa!

Det är det mest rätta. Det blir inte bra att ha en liten 3,5 bil i samma tråd där jag kör ett nytt mer ordinärt bygge parallellt med 3,5-an

Det blir rörigt för alla parter speciellt för mig

CealmSeven har sin tråd

CealmSeven V8 har sin

Cealm-Tre-Komma-Fem har sin

och så skapar jag en helt ny tråd till min utbildningsplattform för insprutning och turboladdning.

Jag vet också vad den nya tråden skall heta. Kommer skapas snart.

Då kommer jag ha fyra egna biltrådar att skriva i. Det betydligt enklare.

Posted

Enklare?? För vem, är det inte bättre att du får egen liten avdelning :prop: :prop:

Det blir lättare att följa dina upptåg då!!

Janne

Posted

Så pratade jag med Berne igår, och hans råd var en Renault drivlina så det blev mittmotor trots allt. Det är tur jag har en CealmSeven GR att jobba med så 3,5-an har fritt tanke-spelrum. Dvs ingen idé är fel möjligen tillämpning men inte förrän jag börjar kapa och bygga.

Berne-rådet var att kolla på diverse Lotus mittmotorexempel. Fast sitter man inte väldigt långt fram i en mittmotorbil? I och för sig går det att bygga en mittmotor-Limo på 7 meter då är problemet löst. Det här skall bli en liten bil. Funderingar åt alla håll nu (igen).

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...