Jump to content

Recommended Posts

Posted

Oh, my god! Vad har du hittat på nu då?

Inget som går fort va?

Posted (edited)

Speciellt tillägnat dig Drake:

Att trigga mig till minitider på 0 till 100 det är inte lätt för dig men att trigga tankar när du skriver, kraftuttag, plog det är en helt annan sak ska du veta. Du ser själv hur det går, en plog och vad händer jag var tvungen att gå ut och mäta och prova. Det är ett alldeles för litet blad och mitt andra snöblad är för stort men dubbel bredd på det som finns på bilden. Tow-bar fästena är dimensionerade för att klara stora belastningar, tro mig. Det är kraftuttaget kvar men jag har små hydraulpumpar som lätt passar in i motorrummet och som tål varvet.

Såja Drake, andas lugnt och sakta nu. Jag kommer inte bygga till bilen med ett snöblad även om det är fullt möjligt för snökedjorna jag redan har är gjorda för bilens däck. Det är redan monterat ploglampor på bilen.

Är du beredd på en bild nu?

CIMG4603%20(Medium).JPG

Edited by cealm
Posted

Jaha, då var den natten förstörd då.

If you can´t beat them osv.... Ska surfa in på ett traktorforum nu och se om jag kan få nån ro i kroppen.banghead.gif

Posted (edited)

Godmorgon Drake sovit gott? Vilket / vilka traktorforum har du nattsurfat på? Några bra länktips annars har jag bra länktips till dig.

T.ex:

Maskinskyddarna och en stilfull trailer för köpeDVD

eller

Maskinistens jämförelsetabeller

eller

Tidningen med STORT T

Undrar om jag kan skicka ett SMS (som jag betalar) med en traktorbakgrund och ett fint motorljud inklusive kam till din telefon. Det vore en fin present. Kanske måste få låna din telefon eller betala kontant till dig. Hmmm får jag låna din telefon eller SIM kortet räcker, skall bara kolla lite på det. Vilken bild och ljud gillar du mest numera efter nattsurfningen? Ett Hmmm till: Om jag fyller på ditt telefonkonto med 100 kr om du har kontantkort då räcker det till 5 bilder och 5 tillhörande ljudupplevelser. Vi behöver inte heller transportera telefon eller SIM. Så smart!!

Eller en presentprenumeration i julklapp på TP till dig. Nej Tomten har nog redan sett ut rätt present, så varför skicka dubbelt.

Kolla på TP sidan du kan investera i hur mycket DVD som helst. TP finns på flera språk också.

Massor med GRATIS film också

En Hesselman, visst är den fin?

Edited by cealm
Posted

Jag har själv ägt en bra mycket mer avancerad version av G-tech än den du har Calle, och ska du mäta HP så har du en del att ta hänsyn till innan du ger dej på siffertolkning som sanningar via en G-tech.

Lär igenom här i första hand:

http://www.gtechprosupport.com/support/HP1.htm

Enligt gamla loggar jag har så räcker det att man använder 90kW enligt g-tech burken för att komma

under 5 sek 0-100 med en bil på 830kg. Och jag vet att bilen det gällde den gången hade mer än 123hkr.

Jag tror sanningen ligger närmre det dubbla i "kW" mot vad den visar.....

Så det gäller att studera bruksen riktigt noga inför användningen, allt är inte solklart i en g-tech.

Posted

Kollade lite snabbt bara och jag tror jag hittat felet. En punkt rätt långt ner i dokumentet:

"incorrect driving style"

Mhoahahahahahahaha! laugh.gif

Posted (edited)

Drake: Varför läste du förbi-- > incorrect vehicle weight är det för du också har en liten rund och tung bil.

Edited by cealm
Posted (edited)

En journalist ringde nyss och undrade om jag vill vara med i ett reportage. Det alltid kul att prata med journaliter och den vägen nå en läsarskara med vårt intresse för Sevenbilar.

Den aktuella tidningen är riksomfattande.

Edited by cealm
Posted (edited)

Mycket mer seriös tidning!.

Men ok hör AB av sig så säger jag inte nej till dem heller. Det är alltid roligt att sprida Seven-koncepet brett i landet.

Min V8a visar tydligt att det även är möjligt att ha lite tyngre Sevenbilar (med tresiffriga prestanda).

Edited by cealm
Posted

V8an delvis vinterparkerad men är ändå redo inom cirka 5 (eller kanske 10) driftminuter att träffa en journalist innan vinterdvalan blir fullständig.

Posted

Drake: Jag är klar med G-techen nu så du får överta den för samma summa som jag gav.

Posted (edited)

Värmde på V8-gjutjärnet idag. Samtidigt passade jag på att fylla på med glykol. Det är så praktiskt att jag kan rundköra vattnet mellan motorn och till expansionskärlet utan att passera termostaten. Nu när jag fyller glykol då får motorn pumpa bort lagom mängd vatten som jag sen ersätter med glykol i expansionskärlet. Det blir bra rundgång och snabb blandning med metoden. Imorgon tar jag med en droppe till macken och kollar hur många minus V8-kylet är god för nu. Det skall bli 8 minus grader på torsdag. Brrrrrrr

Tidningen Lands reporter kommer onsdag eller torsdag nästa vecka om allt går i lås. Vi spikar dagen på måndag. Jag kommer föreslå onsdag för då är det bara minus 4 grader.

Allt enligt yr.no (klockan 21 fredag-kväll)

Imorgon 12 december är det Lucia-cruising i Köping. Det är mycket lockande att åka dit med CealmSeven V8 för det är ju en Cruising-Seven-V8a-bil men det är ett antal timmar dit och min förhoppning är att jag kommer på bättre tankar, och inte åker.

Eller så kan jag ju ta tow-bar till någon lämplig plats i Köping för att sedan koppla loss. Så har jag gjort förr....... Men njaaaaaa eller inte eller kanske ändå eller kanske inte ut och åka..... Att det skall vara så svårt beslut.

Edited by cealm
Posted (edited)

Då får väl jag bestämma åt dig: Åk! :)

Blir det kallt om tårna är det ju bara å hoppa in i v70n å diesla hemåt i värmen, sätt gärna på en bra skiva också.

/ Björn, livscoach på deltid

Edited by Kilkenny
Posted (edited)

Ringde Köpings V8-kollegor och kollade tider mm för Lucia-cruisingen.

Cruisningen startar 17:45 och håller på till 19:45. Klubben hade ordnat ett 2 timmars Stora gatan tillstånd. Stora Gatan är normalt en gågata.

Björn, livscoach på deltid rekommenderar att jag åker in. Jag är mycket lockad av att göra så. Man skall ju lyssna på sin personliga livscoach på deltid.

Åker jag är det helt klart med Tow-bar tåg till Köping och losskoppling. Sedan är det fri frysning för oss utan tillstymmelse till tak eller värmeanläggning på eller i bilen. Några repor och sedan upptining i V70 diesel. Brrrrrrrr. Titta på de andra bilarna och sedan hem igen.

Det är många timmar kvar än att vända och vrida på mina åkavsikter.

Hela fordonståget är nog inte aktuellt CealmSeven står på hjuldollys men visst det är inte mer än 20 minuters jobb så är den fri att koppla in med tow-bar efter V8an och V70.

Från www.yr.no Arboga

Kveld kl 18 – kl 24 0°

Delvis skyet. Svak vind, 2 m/s fra nordvest. 0 mm nedbør.

Edited by cealm
Posted

Tow-bar-ekipage kopplat men än hinner jag komma på bättre tankar och stanna hemma.

Posted (edited)

Vad tusan, har ni gaddat ihop er på Västkusten? Oroväckande!

Eller vill ni båda skicka mig på kåken, ta bort första å så kan "ordet" läsas annorlunda..

Edited by cealm
Posted (edited)

MEd stöd av livscoachen på deltid Kilkenny samt min gode vän Janne E så åker jag mot Snölandet nu.

Just det det snöar!!!! Här och nu. Ringde nyss och kollade med Köping och snö där med.

Då åker vi route 512 norrut, efter 1,5 km route 513 norrut därefter route 572 sedan knappt 1 km på E20 sedan norrut igen på route xxxx där xxxx kan vara 572 men osäkerhet råder.

Hej på ett tag....

Skall ut och koppla på snöplogen på CealmSeven V8 ref i ett inlägg någon eller några sidor bakåt.

Edited by cealm
Posted

Precis hemkommen från Köpings Lucia Cruising. Såvitt jag vet och såg så var CealmSeven V8 enda Sevenbilen som cruisade eller var "köraktiv" i Köping. Ett trevligt initiativ från V8-kollegorna i Köping.

Anlände med Tow-bar-ekipaget och kopplade från i centrum. Sedan körde jag och dottern två cruisingvarv i lugnt och sakta mak tillsammans med ett antal andra V8or från lite när och fjärran.

Det uppskattades tydligt från både funktionärer och åskådare att en Seven med V8a dök upp.

Jag hade också blivit lovad av Köpingsklubben att få köra Tow-bar-ekipaget på Lucia Cruisingens avlysta gågata. Roligt att få visa upp funktionen Tow-bar och mycket ovanligt att få köra en V70 lagligt med lite Tow-bar släp på gågatan.

Tog lite film från cruisingen med mobilen. Hoppas att det blev något. Skall framkalla och se. SEdan tog jag några vanliga "snöbilder" när vi kommit hem.

Posted

Ett par bilder fråm hemkomsten efter Köpings Lucia Cruising 2009.

CIMG4686%20(Small).JPG

CIMG4687%20(Small).JPG

CIMG4692%20(Small).JPG

Posted

På lite äldre dagar så vill man ju inte böja sig för mycket utan jag vill ha en bra arbetsställning.

Expansionskärls (eller var det pensionskärls) höjden och placeringen som jag förmodligen är ensam om i Sevenkretsar är ett resultat av att oljetråget på bilen INTE sticker ner under ramkanten. Jag valde att sätta motorn högt. Den höjden jag har nu på kärlet gör att kylsystemet fungerar. Det som är kvar att göra är att montera den extra avluftningen från toppen av termostathuset. Till den operationen fick jag ett T-kors av AndersK när han hämtade Vitblockarna.

Posted

Kul att du åkte förresten, trots att vi hejade på :D

En riktig Viking! :thumbsup: :thumbsup:

Posted

Jag åkte ju bland annat för ni hejade på. Du tror väl ändå inte att jag är en motvalls.... va?

Posted

Nu har några bilder kommit ut från Lucia Cruisingen i Köping. Därmed beviset att CealmSeven V8 plus besättning verkligen var med. På sidan 2 av bilderna finns två bilder. Men jag startlänkar upp sidan 1 för att ni skall se att det fanns en alldeles äkta Lucia hela kvällen vid västra vändpunkten på gågatan Stora Gatan. Jag kanske borde haft en Luicakrona monterad på hjälmen eller i alla fall lite glitter. Att tänka på till nästa år.

Länk till Cadillac58.com´s bilder

Posted

Nu har jag testat Calle. 16,17 sek. Terminal 148 kmh med min sura 525:a i regn!

0-100 fick jag inte att funka, läste senare att det bara var att släppa av efter 100 men jag har ju lite svårt för det så det blev en 402-meters tid av bara farten. prop.giflaugh.gif Ska bli kul att testa i torrt väglag, nu spann det mest i starten. Enligt kalkylatorn ovan så ska jag ha mer än dom 192 som står i regpappret???

Återkommer med 0-100 när jag lärt mej att sluta gasa i tid, kanske ska ta lite av ungarnas adhd-medicin innan.prop.gif

Posted

Drake: Det är helt ok tid, jag hade också fyrsiffrigt först. Det är ingen fara. Får du lite mer träning och vana att gasa samt lite torrare väg så klarar du också tresiffrigt som jag gjort....... (kunde bara inte låta bli att skriva så..)

Posted (edited)

Imorgon skall V8an ut. Frågan är om jag skall kränga på snökedjorna. För snökedjor är likstället med vinterdäck. DEt som jag just nu blev lite osäker på är kravet på M&S som vinterdäcken (de vanliga) skall vara märkta med. Det blir ju ingen vett med att godkänna snökedjor om man redan innan måste ha M&S däck på. Då faller idén tycker jag.

Undrar just var det var jag läste reglerna om snökedjor eller kanske ännu hellre VARFÖR jag läste det? Jag kanske glömt något så det fanns en extra plats ledig för lite värdelöst vetande...kanske

Edited by cealm
Posted

Nä, men VVFS 2003:22 undrar om den finns som talbok i Mp3 format?

Posted (edited)

Nu har tidningen Lands reporter och fotograf var på vinterbesök i CealmSeven fabriken. Då fick jag tillfälle att köra Sevenbil i vintrigt landskap. Sakta, sakta sakta.....

Körde bara fast lite grann två gånger, men med lite nytt tag så drog bilen igen. Bra med diff.

Vi har runt 20cm snö och V8ans ride heigt är cirka 14cm men med ploglampor och snöplogfästen (tow-bar-fästen) så fungerar det skapligt ändå.

CIMG4704%20(Small).JPG

CIMG4699%20(Small).JPG

CIMG4700%20(Small).JPG

CIMG4701%20(Small).JPG

CIMG4702%20(Small).JPG

Edited by cealm
Posted

Nu kan jag putta V8an in på sin verkstadsplats och då får jag mer rum för 6x4 bilbygget

Artikeln i Land skall gå någongång i jultaget eller en bit in i januari. Så var Land-redaktionens plan. De fick lite tips av mig om andra föreningar i trakterna som kan ha intressant verksamhet.

Posted

Hoppas det blir plusgrader någon dag så snön smälter på bilen.

Posted

Jag vill inte ställa in bilen men jag kan ju inte ge mig till och skaffa vinterdäck till den heller. Eller kan jag det?

Posted

man får inte ha dubbdäck på lastbilar så du får skaffa snökedjor ;)

Posted

Jay-c: Jo visst får du väl det, är det inte till och med ett lagkrav på gång. Eller är det bara på bussar måntro. Måste kollas upp...

Posted

Robson är rätt enkelt och bra. Har två bekanta som byggt sina egna Robsonsystem till respektive små skogsmaskiner. Dessvärre räknas inte det som vinterdäck.

Posted

Thomas: Ja boggielyft är det planerat för och också kollat det inte är något hinder. Vilket det såklart inte är men kollat ändå för säkerhetsskull så jag inte står där med en boggilyft som jag inte får använda.

En absolut helt annan sak. Är det någon som har och använder en enpelar-bil-lyft. Lite nyfiken på hur enpelarlyftar är, bra? dåliga? dyra? vissa märken som skall undvikas?

Posted (edited)

Jag har läst texten till reportaget i Land och är helnöjd. Anna B anteckande mycket när vi satt och resonerade och det var bara två pyttesmå ändringar jag såg. De var mer likt ett stavfel än ett sakfel.

Skall bli kul att se hur texten tar sig ut i verkligheten när bilder mm kommer in.

I vanlig ordning nämner jag www.locostsweden.se forumet. Vem vet det kan dyka in Land-läsare som kan bli kommande bilbyggare / fabrikörer.

Jag har ett eget exempel från förra året och ett reportage om CealmSeven I Nerikes Allehanda som gjorde att jag fick en kamrat till och att det blev en ny bilbyggare ett par mil från Arboga mot Örebrohållet (en som också finns på forumet ibland). Hans bil är SFRO 1 klar sedan ett bra tag.

Edited by cealm
Posted

1 pelarlyft har sina begränsningar när man ska göra nåt under bilen.

Posted

ja om du ska göra nåt mitt under bilen som kardan/ växellåda så är lyftkolven med fästen i vägen

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...