cealm Posted July 10, 2009 Author Posted July 10, 2009 mloisg: Skall de ligga i blöt över natten för att bli "hanterbara" eller löser de upp sig då och bara blir en geggig sörja. Spröd, hmm, det borde ju gå bra för blockhuggaren dvs grenröret får vara naket det är förstav vinkeln tills den tittar ut genom sidan jag tänkte klä på. DEn är lätt att byta om det skulle behövas.
mloisg Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Jag brukar bara lägga dom i en hink en ½ timme innan man ska smaska dit dom. Tror inte det är något problem överhuvudtaget vid någorlunda normal körning. och definitivt inte med blockhuggers. Problemen kommer med för stor värmekoncentration exempelvis där fyra rör ska in i en collector, då blir det en kolhalt som heter duga.
cealm Posted July 10, 2009 Author Posted July 10, 2009 mloisg: Ok då vet jag hur de skall hanteras, åtminstone i teorin. Nu är jag också lycklig ägare till en dragande kopplingscylinder av fabrikat Arrowsmith.
Michael Th Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 om man använder handskar så försvinner resten av kliet..
cealm Posted July 11, 2009 Author Posted July 11, 2009 Bygger avgassystem nu. Jag får till det riktigt bra men saknar en 60 graders 2,5 tum böj. När rören är klara skall jag ta hål för utblåsen i sidoplåtarna. Därefter kan sidorna mpnteras "på riktigt", jag borrade loss den för avgasbygget. Lite styrväxelfästessvetsning skulle sitta bra nu. Men först ett avgasrör.
Maestro7 Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 Citat: ".....men saknar en 60 grader......." Själv saknar jag bara en 5-10 grader. Hade femton! (15) grader i garaget i morse! I mitten juli - det är hemskt! :lol: :rolleyes: Lycka till med bygget i "sommarvärmen"! :notworthy:
Drake Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 Avgasbandage minskar dessutom ljudet en hel del. Bra vid bullerprovet m.a.o. Speciellt rostfria headders kan få ett rätt trist och lite "pingigt" ljud. Upp till 70% värmeminskning i motorrummet om man ska tro reklamen. Fast en enorm skillnad blir det. Jag doppade bara bandagen i en hink och lindade. Det är ju bara glasfiberväv vad jag förstått så det borde inte bli nån skillnad hur länge dom ligger i blöt, förrutom att färgen försvinner om du har svart bandage, tror det är grafitpulver dom använder. Jag kände inte att det kliade nånting alls, fast jag år å andra sidan rätt härdad vad det gäller glasfiber-kli. Har nästan blivit beroende! :prop:
cealm Posted July 11, 2009 Author Posted July 11, 2009 (edited) Lilje7: Du får ta ut en avgasslang sedan kan du köra motorn som värmekälla. Nu har jag fått hem och även provat ut att 60 graders böjen passar som avsett. Lite svets här och där så har jag ett avgasutblås på var sida utanför chassit. Köpte lite andra saker också på Biltema. Jag gillar deras öppna hjälmar. Jag köpte en till denna gång i silver och gick ner en storlek till Large. Den andra hjälmen med XL är lite för stor. Den här kändes mycket bättre i passformen. Med det priset kan man kosta på sig en extra huvudbonad. För det är mycket vad hjälmen är. Varmt och gott åt huvudet när man kör. Kanske blir lite mindre vindbrus nu också. Vindbruset kommer jag inte sakna. Köpte för 189 kr en sladdlös arbetslampa. Skall bli mycket intressant hur den fungerar. Den verkar vettig och priset är ju vettigt också. Biltema Västerås är bra för många saker finns tillgängliga för "kläm och känn" tex tror jag att jag hittade ett par bra gummidamasker till styrväxeln. egentligen är det en servicesats till stötdämpare 220 respektive 230 mm långa. Det som kan ställa till det är diametern vid "inloppen". Mäta är nästa steg. Hoppas en av dem fungerar. För originaldmasken som jag också köpt där blir inte riktigt bra. Drake: Jag klämde lite utanpå plastförpackningen med avgasbandage på Biltema. Nej den kliade inte (då i alla fall). Glasfiber, bläääää det är ett material som jag inte trivs ihop med eller om det är glasfibern som inte trivs med mig. Resultatet är samma i alla fall. Men som Michael Th skriver handskar är ett måste eller så kommer jag över till dig Drake. Så håller jag med lite avgasbandage till "ditt beroende". Edited July 11, 2009 by cealm
Drake Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 (edited) Så blev mina. PS. Zinkgalv under skyddar en del mot rost som kan vara ett problem ibland! Edited July 11, 2009 by Drake
cealm Posted July 11, 2009 Author Posted July 11, 2009 Drake: Hur många meter "kliförband" är det på varje blockhuggare?
Jay-c Posted July 11, 2009 Posted July 11, 2009 har man någon gång jobbat med kolfiber så kliar inte glasfiber över huvud taget... :P lustigt dehär med avgassystem, dom bilar som har störst ljuddämpare brukar va de som har finast ljud, kanske finns nån koppling?
cealm Posted July 11, 2009 Author Posted July 11, 2009 Några bilder. Behöver justera vinklarna lite på var sida om de rör som kommer ut från chassit. Skall värma med gasen och se om jag kan "bryta till dem lite grann. Översiktsbild på styrväxelfäste Ploglampsförhöjning. En del av de kablar som skall in i bilen
cealm Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Jag skall spackla scuttleplåten på ett ställe. Har absolut noll erfarenhet av plåtspackling. Det är en kant på scuttlen som skall spacklas, ja jag vet svets kan göra samma jobb men inte här svetsen har redan gjort sin del som utfyllnad nu skall spacklet ta det sista. Är det bara att smacka på lite grann ungefär som man kittar en glasruta och sedan använda fingret för att "jämna till". Eller är jag helt fel ute? Ytan är en i stort sett 90 grades anslutning mellan två plåtar. Om jag nu lyckas med spacklingen hur hållbar är en sådan om plåten råkar svikta lite följer spacklet då eller är en sprika ett faktum?
Thomas Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 gör rent ytan först med aceton eller likn, och slipa så den blir repig. använd flexibel spackel som kan flexa lite så borde det hålla.
cealm Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Thomas: Tackar. Det jag har är Biltema art no 36-061 kortttrådig. Är det rätt modell? Aceton har jag också. Eller går det lika bra med thinner. Det har jag betydligt mera av än aceton.
Thomas Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 aceton är nog bättre. ang 36-061 känner jag inte till den men det är en glasfiber och det brukar vara hårt . är det tjockt du ska lägga på? plastic padding och stålplast har en spackel som heter flexibel.
cealm Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Thomas: Nej det ska inte bli så tjockt. Kanske 4 till 5 mm upp samt lika mycket åt sidan. Det skall jämna av en svetsfog bara. Rattstång på programmet. Snart skola det tu förenas till ett med ett rör och sex stycken pluggsvetsar enligt rekommendation i sfro:s NYA BYGGHANDBOK sidan 52 och 53. En bild på styrning och avgasrör.
Drake Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Köp lite epoxi på Biltema och blanda med deras microballonger så har du ett spackel som sitter! Fast det är klart om det är tunn och fladdrig plåt så är det bara tennspackel som gäller. Fast det är väl ingen risk?! :blink: Annars så är Biltemas glasfiberspackel en rätt bra produkt. Långtrådig till större blaffor och korttrådig till lite mindre, tror nog att även det håller. Min erfarenhetär att thinner funkar alldeles utmärkt, det är ju fettet som ska bort! Däremot så ska det alltid vara aceton när man tvättar GRP. Och du, pilla inte med fingrarna i kletet, det finns ju spackelspadar! :515: Ang, längd på bandaget så minns jag inte, men jag har för mej att jag köpte en 50-fots rulle 50 mm bred.
cealm Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Drake: Hmmmm GRP = Gör Rent Produkt ?? Då provar jag provar med det spackel jag köpte. Skall också kolla vad microballongerna har för artno. Blir det inte bra går det alltid att blästra bort. Imorgon måste jag få skarvröret till styraxeln borrat eller brotschad. De blev mycket "skägg" inne i röret när jag borrade plugghålen. Så de tu får vänta till imorgon med att förena sig. Kommer också få låna ett oljepumpverktyg som alla (tror jag) V8a människor använder för att pumpa upp oljetryck innan en V8a som varit isär startas för egen maskin. Eftersom jag får låna verktyget av en V8-klubbkamrat så pumpar jag oljetryck också. Det skall också tillverkas adaptrar eller snarare förlängare mellan yttre och inre styrled. Grovpunktade stryväxelfästet. Ingen Seven körning idag heller. Ett On- Off-regnområde drog förbi. Har inget med firman ON-OFF att göra. Förresten så har det varit ett bra tag. Öser ner -- uppehåll -- öser ner -- uppehåll -- bara regnar -- uppehåll -- öser ner....... osv osv Tur jag fick lite solbränna på Arboga Meet cruisingdagen 27 juni och så klart en del svetsande.
cealm Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Rattstångs-gången är nu klar. Kvar att göra är lite trianguelringar på styrväxelfästet. Slipa ett par saker och grund- samt täckmåla. - Kolla nyss med Custom Bildelar i Örebro jag kan byta mina Raptor-dämpare från 2 tum till 2,5 tum. Då behöver jag inga övergångar eller något annat utan samma dia hela vägen. - Lustig placering på tempgivare. I botten på blocket och rakt bakom avgasflänsen. Med standard grenrör så passar det bra med blockhuggare blir det slagsmål om utrymmet. Dessvärre vinner tempgivaren tillfälligt. Men bort skall den och hålet pluggas. Tydligen har Cheva sb två tempgivare. - Skall även upp till firman jag köper hydraulrör ifrån titt som tätt och se om de har 64 mm bockningsutrustning i så fall kanske de kan bryta lite i mina just nu raka 2,5 tums avgasrör. - Ratt är under inköp, hittat ett par på Blocket. Det är ingen som till bra pris har en 330 till 360 ratt med lilla bultcirkeln dvs 6 håls så den passar på Snap-Off fäste. Fick den hårda vägen lära mig att Snap-Off fästen inte är lika i håldelning, dvs firman borrar enligt en mängd olika 3-håls-koordinater. Jag trodde jag kunde ha samma ratt på båda bilarna och blev lite irriterad när det inte passade. Frågade Janne Sellholm när jag fick bromsslangarna gjorda. Då förstår jag varför det inte passar. Det finns så klart andra med samma delning som mina olika men de Snap-Off fästen kan finnas här i trakterna eller någon helt annanstans.
cealm Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Nu har jag 2,5 tums dämpare. Det gick bra att byta. SÅ ekiperade jag på bilen lite mer saker av "nödvändig karaktär". På vägen hem från Örebro hälsade jag på ett annat V8-Sevenbygge. Alltid trevligt att räkna cylindar mm. Tydligen kan jag ännu inte min Biltema katalog tillräckligt bra. Det fanns ju unversalgummidamasker till styrväxeln för 240. Varför har jag inte sett det förut? Köpte med mig två á 50 kr styck. Nu har jag totalt 3 damasker. I bästa fall räcker det med en på var sida annars får det blir två på var sida. Vänster avgasrörsystem är hemma nu, dvs inte klart men jag kommer inte behöva kapa och svetsa för att få till rätt vinklar. Standardrör i kombination har löst uppgiften. Höger sida ligger illa till för kapning svetsning. Skulle vilja utnyttja en standardlösning även där. Men ....... Hittade Metallspackel på burk hos Biltema. På burken står det att den är vibrationstålig, stark, snabbtorkande, krympfri, lätt slipbar. Det jag möjligen saknade eftersom den heter Metall---- skulle vara svetsbarheten. Köpte en burk för denna produkt tror jag är mer rätt till det spackeluppdrag jag har att göra. Eller vad tror ni? Biltema Metallspackel (36-059).
cealm Posted July 14, 2009 Author Posted July 14, 2009 Lite bilder. Kort och stadig växelspak Växelspak med de kontrakter och instrument som behövs. Hastighetsmätare saknas på bilden. Observera blinkers och helljus kontakterna framför växelspaken. Äntligen en vettig placering. Det går tydligen åt att bygga en bil för att hitta rätt ställe för alla brytare så man slipper leta efter dem i både ljus och mörker. Skall sedan bygga om CealmSeven på motsvarande vis. Vänster sida med 2,5 tums rör och dämpare Bult till blockhuggarna. Vaccumförpackade med bäst före datum (nästan). Översiktsbild på cockpit. Höger sida på väg att bli något.
vedde Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Tjena Cealm Ser fint ut! jag har tänkt samma placering för mina blinkers, tuta och helljus, för det är väl de man använder mest samt växelspaken, därav allt inom lättåtkomligt avstånd. Det går undan må jag säga, men jag försöker hålla jämna steg med dig men det är svårt. Jag hoppas på provstart av min under nästa vecka då semester inträder och man har lite mer fritid. Keep om trucki'n. /Fredrik
cealm Posted July 14, 2009 Author Posted July 14, 2009 (edited) 2,5 tum känns rejält. Nu har även höger sidan blivit klar. Adaptrarna mellan yttre och inre spindelled är under tillverkning. Den dragande kopplingscylindern av fabrikat Arrowsmith landade i postlådan idag. Fin liten sak. Ett fäste till den är också under tillverkning. Om jag hinner på 30 minuter skall jag ordna fixeringen i sidled av styrväxelen fäste. I mjölkpapp borde jag hinna. Sedan är det dags för nästa tisdags-bilträff vid Hjälmare docka. Sol och varmt och mycket bromsar och blinningar ute. Läste nyss att blinningar tycker om frukt. Så bra då. Jag skall ställa ut en skål med äpple, päron , banan och persika så kan de äta sig feta på frukten och inte på mig. Edited July 14, 2009 by cealm
Drake Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 (edited) Glassfiber Reinforced Polyester! Edited July 14, 2009 by Drake
Drake Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Hm, två tempgivare säger du? Är du säker på ett det inte är en knacksensor?? Normalt så brukar det sitta en plugg om det är avtappningshålet längst ner på blocket. Nåväl, du kör ju med en fugge så det borde inte vara nåt problem att skrota den.
cealm Posted July 14, 2009 Author Posted July 14, 2009 Drake: Aha var det det som GRP betydde. Det hade aldrig kunnat gissa. Tur jag frågade. Nog såg det ut som tempgivare och en anna V8a i klubben hade också en som satt ivägen för blockhuggarna. Jag kan ta ett kort imorgon på det jag forfarande tror är en tempgivare och lägga in i tråden. Jag har skaffat en konad plugg att stoppa in ihålet istället. Jag hann med att göra en mjölkpappsmall innan bilträffen. Tidigt imorgon (har inga grannar på vinkelslip-höravstånd) skall dessa tillverkas och svetsas på plats så styrväxelhyllan blir stabil i alla riktningar. Just det jag måste köpa en ratt till bilen. Det får jag inte glömma för CealmSeven Snap-Off passar ju inte pga olika koordinater på stiften och skall så vara. Jag måste fixa ett kuldrag till hjullastaren så jag orkar dra ut och framförallt skjuta in bilen i verkstaden igen med tow-bar(en). Det skulle kännas bra att kunna ta några kort på bilen ute i det fria med solen lysande.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 (edited) Drake: Så här ser det jag än så länge tror är en tempgivare ut. Morgonskiftet har tillverkat och sytt fast trianguleringar till styrväxeln. Nu sitter den fast. För att tillverka trianguleringar har jag kanske numera bytt metod eller övergått till att märka upp plåtar för kapning. Tidigare har jag ritat med tuschpenna men nu börjar jag använda maskeringstejp istället. Betydligt mer distinkta linjer så vida det inte bara är en enkel avkapning då fungerar tusch bra. Eller fortsättnignen blir nog kombination tusch - maskeringstejp. På för är maskeringstejp suverän. Bara rulla på och vinkalrna bilr rätt av sig sjäva nästan. Del av en liten 4-portas Holley fick också vara med. Edit: Tillägg: Fick precis telefon att adaptrarna till styrningen är klara samt kopplingscylinderfästet. Kanske får ihop en bil till sist är om det tar rysligt med tiiiiiiiiiiiiiid De kromade ventilkåporna har också kommit till Arboga. Väntar bara att Posten kör ut aviseringen så jag kan hämta dem. Edited July 15, 2009 by cealm
Jocke4U Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 De kromade ventilkåporna har också kommit till Arboga. Väntar bara att Posten kör ut aviseringen så jag kan hämta dem. Om man vet fraksedelnummer så brukar jag hämta innan Posten får ut lappen i lådan.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 (edited) Jo jag har numret och skall ner till stan nu och handla så jag kanske får ut ventilkåporna tillsammans med havregrynen och filmjölken med lite tur. Hämtar också adaptrarna samtidigt vid en på förhand uppgjord mötesplats. Låter spännande. Kanske skall ta trenschcoat, solglasögon och hatt för smälta in i omgivningen ........ Edited July 15, 2009 by cealm
super "8" Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Hejsan Det är oljetrycksgivaren, tempgivaren sitter insuget har jag för mig. Mvh Ralph
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Nu blev det inte lätt. Bud på alla varianterna. Temp, knack och olje. Och jag har ingen aning. Det jag vet är: - Vissa smallblock har två vatten tempgivare varav en finns upptill någonstans vid insuget och igår vid Hjälmare docka så jag ytterligare en variant med ungefär samma placeing i blocket som på en Volvo B230 fast längre fram. - Jag har en HEI fördelare och det finns ingen "in-kabel" mer än plus till den som jag vet om skall anslutas. - När jag tittar in i hålet den satt i ser det ut som att det skall vara "vatten innanför". Lite ljustbrunt inget borrat tryckhål eller ett "tomhål med gänga" utan mest "utrymme". sulle kunna hälla i lite vatten där termostaten skall sitta och se om det rinner ut ur hålet. Osäkerhet råder fortfarande. Men det skall kluras ut detta kanske med vattenprov. I vägen sitter den hur som helst. Jajamen det gick utmärkt att få ut paketet med bara fraktnumret. Jag valde blixt på kameran, det blänkte lite bättre då om ventilkåporna. Skall autosolas lite grann. Med så fina kåpor hur skall jag då motivera mig att göra en huv? Adaptrar mellan yttre- och inre styrled i avpassadlängd och gott om god mellan "skruvdel och mutterdel. Såklart en växelspaksförlängare. Nej jag skulle inte ha så kort och distinkt växelspak utan den skulle faktiskt höjas cirka 90 mm. Det är en Biltemaknopp och med tillverad massiv förlängare. Sedan får jag prova ut rätt längd om den är för lång och behöver svarvas något kortare. På bilden finns också ett påhängt fäste till Arrowsmith-cylindern.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Börjat med att slipa scuttlen för dess sidodelar och kommande metallspackling. Men skall först tillverka några plåtar som svetsas in i scuttlesidorna. Och målning sedan. När jag svetsat klart så kollar jag om det är möjligt att få scuttlen blästrad idag om inte då målar jag den nu. Vit skall den bli. Vitt syns bra i trafiken. Så får det bli blästring och ommålning vid något annat tillfälle istället.
AlfaRonny Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Rött syns ännu bättre ;) Ang. givaren så är den ganska lik min oljetrycksgivare så jag håller med Ralph.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 AlfaRonny: Har övre bågen signalorange. Kom förresten på en sak jag glmöt montera. Nämns i på någon sida bakt i tråden. Saftblandarfästet. Totalt glömt bort det. Det var heller inget skämt utan det skall på bilen. Undrar just var jag lagt det. Borde en oljegivare ha ett hål i sig som oljan kan trycka på? DEn här har inget hål och det är inte igenkleggat. Har putsat med stålborste för att kunna visa upp givaren på bild. Några bilder igen. Växelspaksförlängare på plats med tillhörande växelknopp. Massiv metallknopp. Scuttle innan alla plåtar är monterade, en av plåtarna är tillkapad Duschkräm. Blinningar och bromsar äter frukt? (se tidigare inlägg). Skojar de? En bra duschkräm fixar mycket tex Lugn och ro kring bygget.
AlfaRonny Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Borde en oljegivare ha ett hål i sig som oljan kan trycka på? DEn här har inget hål och det är inte igenkleggat. Har putsat med stålborste för att kunna visa upp givaren på bild. Absolut, då är det något annat
super "8" Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Hej igen Gör det enkelt för dig: häll i vatten i motor, kommer det inget ur hålet då så kör upp oljetrycket manuellt....... Knacksensor är det med all säkerhet inte.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Hade byggbesök och inspektion nyss. Det gav en röst till på vattentemp. Jag skall ta blomkannan och se vad som händer. Bygger scuttle fortfarande snart är den färdigsvetsad. Det är lite kvar att svetsa på de två yttre vindtunnlarna. Den inre är klar sedan tidigare. Det var bra att jag fick besök för nu lyfter jag inte scuttlen själv längre. Det är alldeles för stor risk att knäcka till ryggen när den skall på plats.Den är inte så jättetung men det är lyft- och böjvinkeln på ryggen när den skall på plats som är riskabel. Jag skall tillverka en snabel till hjullastaren så jag kan hantera scuttlen själv även i fortsättningen. Tog ut badrumsvågen och kollade vikten av ren nyfikenhet. Det var faktiskt inte mer än 20 kg. Det är lite till kvar att göra så scuttlen slutvikt blir väl några kilo till skulle jag tro, 23 kg kanske men inte över 25 kg i alla fall. En timmers jobb till sedan är det dags att klargöra mig själv och CealmSeven för onsdagens bilträff. Jag råkade missa eller kanske träffa en vatten-lerpöl igår. Jag tog med mig en större del av leran hem. Utspridd på ett sort område av bilen. Ouppmärksam bara, tittade på hur fint grannen klippt sitt gräs och plupp där satte jag vänster sidan rakt i lerpölen.
Gerhard Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 - Vissa smallblock har två vatten tempgivare varav en finns upptill någonstans vid insuget och igår vid Hjälmare docka så jag ytterligare en variant med ungefär samma placeing i blocket som på en Volvo B230 fast längre fram. Har Volvo verligen någon modell av B230 med tempgivare i blocket bukar inte dom sitta i toppen en till sprutet och en till tempmätaren?
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Gerhard: Du har rätt, jag skrev blocket men menade toppen på B230.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 (edited) Yttre vindtunnlarna nästan klara. Det är spjällen som är kvar att göra och spackling och målning och helst blästring först. Bilträff nästa på programmet. Nostalgibyn Edited July 15, 2009 by cealm
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 (edited) Startade bra med , ja gissa vad, en laddning ösregn med tillhörade två åskknallar när vi skulle iväg. Men jag hade koll på www.yr.no och där skulle Arboga träffas av en liten liten slatt regn men sedan skulle molnen snett norr út på andra våta uppdrag. En timme senare dvs vid sjutiden startade vi istället. Kom några små larvstänk efter vägen men vid Nostalgibyn var det uppehåll och till och med sol. Runt 500 gäster hittade ut denna onsdag mitt ut i skogen. V8-or tar lite kvadratmeter i anspråk men det fick plats och det var både fullt och trångt och roligt. Edited July 15, 2009 by cealm
Drake Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Oljetrycksgivaren på en csb sitter precis bakom insuget. Det nedre hålet som din sensor sitter i är botten av vattenkanalerna. Basta! Vad det är för givare vet jag däremot inte. Super 8: varför skulle det inte kunna vara en knack-sensor?
Arrowsmith Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Jag är ödmjuk och naturligtvis långt ifrån 100% säker på att jag har rätt, men jag gav min röst åt knacksensor för jag har en jänke-sensor som är ruggigt lik den monterad på min egen sjua. Och Googlar du på "OEM GM knocksensor" så hittar du sådana här i mängder....... Hur gammal är motorn och var kommer den ifrån?? Redan med de uppgifterna kan du kanske direkt stryka min gissning.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Motorn är en 85 vill jag minnas, den är sista året med stora bultcirkeln på vevaxeln. Jag tror det var 86 som lilla cirkeln kom.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Nu vet jag vad det är. Jag gjorde "vattenprovet". Vannet jag hällde in rann ut ur hålet där givaren satt.
cealm Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 (edited) Bumpsteerkontrolltips. Hur man enkelt kan kolla sin bil under bygget eller efter när den är klar. Utrustning: - Ett laserpass, tex för 99 kr på Biltema, - En liten verkstadsdomkraft Option. (tips från therealpinto) - Ett millimeterpapper Gör så här. Laser på en höj och sänkbar plattform tex en domkraft. Ställs in på navcentrumhöjden. Rödpunkten (syns på övre bilden) läggs i botten på ett mönsterspår. Eller tejpa med maskeringstejp ett millimeterpapper tvärs slitbanan som rödpunkten skall träffa. Markera "nolläget" Sedan ställer jag mig på tow-bar fästet ( det finns monterat på bilen) och "bumpar" fjädringen. Då ser jag direkt om laser strålen "börjar klättra" på mönstrets kanter upp från botten alternativt flyttar sig på millimeterpappret. Om den börjar klättra då flyttar ju sig hjulen pga "bumpning". För min del kan jag även ta hjullastaren för att testa både bump och drop. Kom på idén när jag inte lyckades speciellt bra att själv försöka göra en extra bumpsteerkontroll häromdagen. Hoppa och skutta och noggrant titta på laserpunkten var inte lätt samtidigt när man är själv. Hissa upp och ner går också men då kom jag på varför ha lasern på bilen när det är lugnare att ha den på en domkraft och lägga rödpunkten på bilens däck (eller bromsskivkant) istället. För att vara säker på att jag inte tänkte fel så har therealpinto kollat idén innan detta inlägg. Det är möjigt att detta redan är berört i någon tråd någonstans på forumet (har inte letat)men i så fall är vi två som gjort på samma sätt. Edited July 15, 2009 by cealm
Thomas Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 med en övre bärarm som är kortare än den nedre så kommer hjulets Camber att ändra sig vid fjädring och då rör sig laserpricken.
Recommended Posts