Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

En 100% off-topic fråga: Har ni andra på forumet också haft mygg hela året 2008/2009?

Jag blir inte klok på detta. Att det finns mygg i omlopp fram till oktober möjligen något extremt exemplar i november förvånar mig inte men vi har haft mygg precis hela perioden från förra våren. Jag "tar hand om" i snitt 2 till ungefär 5 stycken i veckan. Som exempel kan nämnas 1 styck igår kväll runt kl 23 och nyss ytterligare en 07:00.

När det varit riktigt tok-kallt dvs minus 10 och lägre då slipper jag dem ute i alla fall. De har funnits i skiftet februari / mars med varierad temp från noll till en bit under minus 10.

Jag skall boka in några svalor och några familjer svartvita flug(mygg)snappare till matperioden 2009 /2010.

Glömde att säga att årets första myggbett fick jag i februari. Nu ertappade jag inte myggan på plats och tog heller inte hand om någon "tankad" sådan men bettet jag hade hade alla tänkabara likheter inklusive att det kliade lite grann också.

Kan också meddela att de mygg som finns inomhus inte låter. Det är inte lokalt i Assartorp. Jag hade en mygga på jobbet också för en månade sedan. Det skulle kunnat vara en som följt med hemifrån men ... nä tror inte det.

Det här kan bli ett tufft myggår 2009 bara så ni vet.

Lite frukost nu och på med myggmedel sedan ut och jobba med bakplåt nummer 2 på bilen.

Link to comment
Share on other sites

..tänk på att om du använder sk liggunderlag att det inte är specielt beständigt.. bättre att använda skumgummi.. bara ta kontaktlimm och limma galonet på gummit runt kanterna..sedan nita fast några tryckknappar så ligger dynan still, men man kan lätt ta ut vid rengöring / grusuttömning...

angående gängning... brukar man(rätta mig om jag har fel )villja ha minnst samma tjockler på materialet man gängar i som skruvens tjocklek eller ännu hellre 1,5 gånger..

popnit är mycket lämpligt på tunväggiga material..

tror iofs att en m4 håller i 3 mm material då du ju inte kommer att belasta så mycket, eller demontera så ofta..+ att du?? troligen använder flertalet skruvar...

/ Michael

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Tack för tipsen. Vilket kontaktlim är bra att använda? Till förra bilen använde jag spraylim från 3M. Det limmet fungerade bra sedan provade jag en annan sort för 3M varianten fick jag inte tag på fler gånger. Det limmet kändes mest som gult vatten med ungefär samma vidhäftning. Det kanske är bäst med "burklim" och pensel istället?

Jobbat lite med höger bakplåt. Men först en bild på förarstolens stabiliseringskonstruktion för ryggstödet.

CIMG1221%20(Small).JPG

Efter det så kommer tre bilder på höger bakplåt. Jag hittade ingen lämplig gängtapp och letade inte heller så energiskt. Det blir popnit, 3,2 mm.

CIMG1218%20(Small).JPG

CIMG1219%20(Small).JPG

CIMG1220%20(Small).JPG

Sista bilden är kort på en f.d. "Livsfarlig ledningstolpe". I samband med ombyggnad av järnvägen genom Arboga för runt 15 år sedan lyckades jag få en koppel med bra och kraftiga stolpar. Den plus tre till bär upp carporten. Kan väl nämna att jag fick med original betongklumpar som håller stolpen. Cirka 1,6 m höga eller djupa kanske mer rätt och ungefär 40 cm i diameter. Det blev fyra ordentligt djupa hål för att få ner betongplintarna men stolparna står stadigt! Lita på det.

Just dessa stolpar har en idealisk diameter eller faktiskt två idealiska diametrar. Jag använde den under grova diametern att rundbocka höger bakplåt. Väldigt bra att Sevenbilar (mina) och Livfarligledningstolpar råkar passa ihop så bra. Delar av scutteln till andra bilen bockades runt den minde stolpdiametern.

CIMG1215%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Angående kontaktlim... 3m är det enda spraylim jag använder... har testat dom flesta billiga, men dom är i förhållande till 3m kass.. Det går inte att motivera att priset är "bra"...det är skilnad som natt och dag..

på jobbet limmar vi kilometervis med galon.. använd frisklufts mask om man är innomhus eller minst kolfilter mask (höll på att skriva kolfiber :D ) men vi använder endast "burklim".

iofs sprutar vi det ibland men då med en spruta kopplad till 200 liter fat.. När solen skiner blir galon varmt och då vill man inte att limmet släpper..

Förövrigt kan en galon sits ,bli hyfsat svettig att sitta på under varma förhållanden..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Jag kommer inte ihåg 3M numret. Kan ha varit 3850 ? Har du 3M´s produktnummer i minnet för sprayen?

I bilen jag kör har jag ett lager liggunderlag med galon ovanpå och det fungerar bra. Det största fördelen förutom att jag tycker det är bekvämt är att det är helt regntåligt. Torka av sätet med en gummiskrapa och lite papper sedan är det torrt igen. Därför är jag inte på något sätt rädd för att råka ut för regn under åkturerna, såklart är det trist att bli blöt själv men någon dyngsur stol som behöver en vecka eller två är det aldrig tal om.

Nu är båda bakplåtarna på plats, verkstaden städad igen för 9354-gången. Snyggt och prydligt. Skall starx åka och hämta en tillklippt 1,5mm stålplåt (620x550) som är den mittersta tredjedelen för att det skall blir en bilbakdel.

Kort kommer lite senare.

Link to comment
Share on other sites

ohh... numret... ärligt vet inte då spray slut här hemma.. har inte köpt på ett tag då jag ju har sas "gratis" ;) på jobbet sedan några år blir ju att man limmar där..

Link to comment
Share on other sites

Några bilder på bilen.

- Bakplåtarna är på plats.

- Tankarmaturen färdigborrad genom bakplåten

- Båda skärmarna har fått sina fästhål borrade mot ramen och bakplåtarna, totalt 8 stycken M8 som håller fast dem.

Plåtklädseln är väldigt stabil i förhållande till aluminiumplåt men det kanske inget annat att vänta sig med 1,5mm stålplåt. Skärmarna är i 1,8 mm rostfriplåt. Total bredd över bakskärmarna är 1885mm. Bakljusen är till lastbil eller lastbilssläp. Det extra bromsljuset mitt på bågen kommer från Biltema (syns på bilderna men inte så bra).

CIMG1224%20(Small).JPG

CIMG1225%20(Small).JPG

CIMG1226%20(Small).JPG

CIMG1227%20(Small).JPG

CIMG1229%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Vilken tjocklek har du på plåten till instrumentbrädan. Tänkte fixa till en instrumentbräda själv. Skall se om jag kan hitta någon "surplus"-plåt hos någon, vill helst inte köpa en hel plåt det blir så mycket över!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Stålplåten är cirka 1,5mm tjock. Viss sladdrighet blir det med så tunn plåt. Då jag har en scuttlebåge och tillhörande tvärslå i 30x3 mm rör och poppar fast instrumentbrädan blir det stadigt ändå.

Den här instrumentbrädan skall bytas till 2 mm rostfritt och den plåten är inte sladdrig. Jag gjorde dock en "quick and dirty" för att få fram instrumentkänsla i bilen och denna bräda kommer säkert överleva ett tag men inte i för alltid. Jag tog en plåt jag hade som var lite för kort just vid kardantunneldelen så där har jag skarvat i neråt. Det blir aldrig riktigt bra med med svetsning av tunnplåt (för mig), dessutom körde jag kant-i-kant utan bakomliggande extra plåt. Ett par smällar med gummiklubban mot brädan och betonggolv som mothåll så gav sig "svetskurvorna". Därefter slipade jag ner svetsen på framsida. Baksidan är som den är för där skall ingen titta.

Ikväll kanske jag lyfter i motor och växellåda tillfälligt för att tillverka lite olika fästen på bilen samt en tvärgående stabiliseringsbåge direkt bakom V8 cylindrarna. Motor och växellåda är för stora för att ha den ordinarie tvärgående balken i bilens "normala höjdplan". Det blir en liten uppbyggnad. Kommer kanske också at göra kylarfästen och noskonfästen och tow-barfästen. Eller så gör jag något helt annat, tex tar den andra Sevenbilen och åker ut och åker istället.

Det skall bli spännade att se vad det blir..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här är ett "off-topic" bildbevis (ref tidigare inlägg). Tog nog tio kort på myggan sedan behagade den inte sitta kvar längre. Just nu vet jag inte alls var den är annat än i huset någonstans. Den kanske är och hämtar en bunt kompisar för gruppfoto?

Mygga%202009-03-30%20CIMG1241.JPG

Skall strax lägga upp fler bilder på bilen med kvällens jobb.

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: När det är dags för gruppfoto....då......

Lite bilder på vad jag gjorde ikväll. Det blev verkstad och ingen Sevenåktur. Bra gjort av mig......

Nu har jag lyft i V8-an och måttat in kylare, noskon samt planerat för rattstång.

CIMG1246%20(Small).JPG

CIMG1250%20(Small).JPG

Lite mer kromat bling-bling.

CIMG1251%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Jag kommer inte ihåg 3M numret. Kan ha varit 3850 ? Har du 3M´s produktnummer i minnet för sprayen?

3M har 2 bra limmspray 08090 kontaktlim & 08080 all lim 180 / 162 kr st

Link to comment
Share on other sites

ppgtony: Tack för info. Då vet jag vad jag kan fråga våra lokala handlare efter.

Bygger för fullt:

- Svetsat in trianguleingsplåtar i horisontalplanet bakom "cylindrarna"

- Förstärkningsportalen direkt bakom "cylindrarna" är klar. Ett rör 30x3mm.

- Kylarens fästen är klara

- Bygger flipfront så noskonen lätt kan "vikas åt sidan"

- Inga mygg ute just nu men dagen är inte slut än.

- Skall kolla måtten på kommande bilbatteri för att bygga batterifästen.

- Vill plåtklä kardantunnel, men kan inte komma överens med mig själv om aluminium eller tunn stålplåt eller tjock insvetsad stålplåt i hela kardantunneln. Trätan fortsätter.....

- Beroende på ovanstående skall "rails" för bromsslangar och bränsleledning samt eventuellt även elledning svetsa in i kardantunneln.

Lunchen är avslutad så då är det dags att fortsätta med bygget nu. Bilder till kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Flip-fronten är klar och fungerar till största belåtenhet. I (egen) sann byggaranda blev gångjärnen väldimensionerade, 3 stycken M10. Noskonen är sedan skruvad med 6 stycken (2x3) M6. Nu kan noskonen väldigt lätt vikas framåt-nedåt.

Jag skall ta några extra kort senare på bara flip-fronten

Gjorde en mall för ett 60 Ah batteri och det verkar passa exakt mellan kardantunnel och ett par ramrör. Det är bara att köpa batteriet och bygga klart fästet.

Lite bilder.

Några remsor med maskeringstejp ger en bra uppfattning om scuttle och motorhuv. Jag kommer nog göra en motorhuv till denna bil. Men det är tveksamt om jag har den med vid regbesiktningen. Den andra bilen är besiktad utan huv. Skillnaden här är att förgasaren och luftrenaren sticker upp så högt och även fördelaren. Målet är att slippa huven på regbesiktningen.

CIMG1275%20(Small).JPG

Stabiliseringsportal.

CIMG1276%20(Small).JPG

CIMG1278%20(Small).JPG

CIMG1279%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att du måste ha ett annat filter vid bullerprovet, även om det är snyggt så låter det nog för mycket. Var min SFRO-gubbe som tipsade mej.

Link to comment
Share on other sites

Skumgummi=bra idé. Eller någon typ av originalplåtburk med liten intagstratt (fullproppade med skumgummimadrass).

Då var alla hål till bältena borrade. Nu skall ett par distanser svarvas två med krage och två utan. De med krage skall "sänkas in" i 30x30x3 rören så det bli mothåll för bulten. Hål 12samt Dy=20 och krage 25mm sedan svetsar jag fast allt. Stabilt och bra. Kan nämna att jag borrade för bältesfästen rakt igenom plåtstolarna. Distanserna gör att det blir direkt mothåll på stolen också. Varje stol kommer alltså sitta fast med totalt 6 stycken M8 och 2 stycken M12.

Gjort en mall i mjölkpapp som sedan skall bli en trämall för tillverkning av scuttle.

Det här var vad jag hann med idag. Kanske skall nämna att jag plockat fram material till tow-barfästen och bestämt mig för konstruktionens placering och dimension.

Imorgon fortsätter biljobben med ........... det jag inte gjort klart tidigare. Mer exakt vet jag inte just nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

- Sågat ut en scuttlemall i MDF-skiva

- Skall såga ut scuttlemall nummer 2 ur samma MDF skiva

- Häftat upp tow-barfästen och tillhörande trianguleringsplåtar.

- Tagit fram ljuddämpare och börjat med fästen till dessa.

- Har tur att en kompis köpt en bunt med saker jag behöver på Biltema när han "passerade" , tex batteri, elfälkt, grillgaller borrmaskin mm så nu kan jag bygga igen.

Vi hann ut och åka någon mil också med CealmSeven. Riktigt skönt ute nu. Bilen gick bra också.

Tow-barfästet är lite roligt. Det skulle gå alldeles utmärkt att använda som snöplogsfäste så vad kan då vara bättre än de strålkastare jag köpt, det är snöplogs-strålkastare från Swedol (eller Hella noga räknat). Passar som hand i handske.

Nej nu skall jag ut igen och jobba. Bilder ikväll.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då var det kväll och dags att summera dagen i några ord och några bilder.

En lite tystare luftburk, nymålad och fin dock inte så glänsande som den andra.

CIMG1285%20(Small).JPG

Två kommande bilderna är på tow-barfästet inklusive trianguleringar mm för att få det starkt och bra. Jag gjorde undre tvärgående ramröret extra långt redan från början med tanke på en installation av en tow-bar.

CIMG1287%20(Small).JPG

CIMG1291%20(Small).JPG

Tillverkade fästen för ljuddämparna. Tre bilder från högra sidan. Vänster sida är klar också men fick inte komma med på bild. Fast det ser likadant ut som på höger sida. Stabilt och bra. Hade tänkt att göra en liten trevlig triangulering för extra stöd av fästet men jag upptäckte plötsligt att fästena är så grova att de lätt klarar ett par hundra kilos tryck utan att vika sig så jag skippar trianguleringen. Det håller ändå.

CIMG1310%20(Small).JPG

CIMG1295%20(Small).JPG

CIMG1296%20(Small).JPG

Ytterligare tre bilder på bilen utan något speciellt att visa mer än "bilen"

CIMG1309%20(Small).JPG

CIMG1306%20(Small).JPG

CIMG1297%20(Small).JPG

Då jag satt och byggde fästet för högersidas ljuddämpare så hinner jag tänka mycket. Ibland på det jag håller på med just då men lika ofta på helt andra saker (bilrelaterat). Det får jag skriva mer om imorgon för det hör ihop med kommande saker på bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ny dag massor med nytt att göra i verkstaden. Kom nyss på lite förbättringar för Tow-bar-draget.

Fick precis meddelande att min kardan är --- Den är färdig, monterad, målad och fin. ---. Nu har jag en kardan i toppskick. Det finns inget annat alternativ än PERFEKT för kompisen som "tillverkat" kardanen.

Det var trevliga nyheter på bilfronten inför frukost. Vanliga morgontidningarna som jag inhämt in har med största säkerhet inte trevliga nyheter. Möjligen serierna--------------

Nej dag att komma igång. Som vanligt bilder till kvällen, om jag nu gjort något att visa upp....

Link to comment
Share on other sites

Då var 2 X ljuddämparfästen klara. Synd att jag inte har några avgaser att skicka genom dämparna än.

CIMG1332%20(Small).JPG

CIMG1333%20(Small).JPG

CIMG1334%20(Small).JPG

CIMG1336%20(Small).JPG

Det höll på att bli popnitad al-plåt som kardantunnelklädsel men det fanns ingen på firman där jag skulle handla och får inte kontakt via telefon. Jag har nästan slut på 5mm plåt men jag skall kolla nu om jag kan fylla på lagret. Än är det inte avgjort...... Svarar inte han heller då får det bli ett tow-bar drag eller något annat istället till någon svarar.

Link to comment
Share on other sites

Fick oväntat verkstadsbesök av en liten sötnos vid 11-taget. Troligen smått yrvaken. Jag hann gå in efter kameran och ta en hel del kort utan att sötnosen brydde sig.

CIMG1338%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Suveränt, jag får ett par saker svarvade ikväll så jag kan bygga imorgon. Och så fick jag ett ebrev med svar på en tråd jag tappat bort om skärmfästen. Till och med jag kanske får till vettiga skärmfästen om jag får träna tillräckligt mycket. De blir ju bättre för varje gång.....

Link to comment
Share on other sites

Igårkväll fick jag ytterligare ett oväntat besök (ref inlägg 425): En fladdermus for runt vid huset och verkstaden. Mycket välkommen, Jag har prima mygg att servera, ät så mycket du orkar, och fritt husrum samt bra ersättning vid gott jobb. Jag trodde de sötnosarna skulle sova en stund till men det här var kanske ett hungrigt och piggt exemplar. Den är välkommen att bjuda in mängder av kamrater (hungriga sådana).

Sol, frost och fint ute. Idag blir det nog 12 grader varmt när det ser ut så här på morgonen. Hoppas det går bra att bygga idag.

Det som finns i "uppdragsröret" att välja mellan är tex:

-- plåt i kardantunnel

-- fäste för kylfläkt

-- borra varvräknarhål

-- tillverka towbardraget

-- säkert någon Seventur under dagen / kvällen

-- fräsa bromsok

-- scuttlejobb och om det går bra mer planering för motorhuv, ja läste rätt att tillverka motorhuv men det är inte samma sak som att jag kommer besikta och köra med motorhuv.

-- tillkommer nog ”kardanhämtning” samt besök hos Agenturaffären om den är öppen. Den rad kan medföra att något ovan försvinner.

Ref till inlägg 424, längst ner. Nu är det avgjort med vilken plåt jag kommer använda till kardantunnelns klädsel. Det har varit ett evigt ältande hit och dit aluminium- eller stålplåt. Al plåt först tillgänglig på tisdag nästa vecka, stålplåt står utanför verkstaden nu. Valet är lätt. Jag har hämtat 4 mm stålplåt som jag klär tunneln med och svetsar in. Det är det absolut enklaste att göra och blir stadigare än 1 mm alplåt och jag slipper borra en massa popnithål. Dessutom ger det mig säkert mellan 7 eller 8 extra lagliga besiktningshästkrafter. Jag borde vara uppe i runt 225 till 250 lagliga hästkrafter nu enligt "gamla besiktningsreglementet".

Bild på lite plåt som skall installeras: (känsliga varnas, plåtarna är 4 mm, plattjärnen är dock bara 3mm)

CIMG1359%20(Small).JPG

En bild på Tow-bar-stångens fäste mot bilen. På bilden ovan syns U-balkarna som skall bli dragstång. Det är vikta plåt U-balkar som jag sen boxar hela baksidan på när tow-bar-stången är klar. Gods 4mm. Hoppas verkligen att tow-bar fungerar på bilen det borde det göra för det kräver en del vikt för bilen skall följa bra och där har jag inte slarvat.

CIMG1348%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

(känsliga varnas, plåtarna är 4 mm, plattjärnen är dock bara 3mm)

Arrgghh ... vad är det för känningar jag får i hjärtat?? Det här måste vara historiens absolut tyngsta Se7enbygge. För en gramjagare som jag så är det ganska kul att läsa om ett bygge där man fullständigt struntar i vikten. Så helt olika filosofier.

Kör hårt :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Såja, såja ta ett djupt andetag, förresten ta tio stycken..........

Ja jag jagar inte gram bara effekt nej skoja bara jag gillar stabila "balkbyggen" (och V8or och dieselmotorer..........)

Halva tunneln klar. Skall strax åka och hämta en kardan.

Link to comment
Share on other sites

Har du extra förstärkta bromsar...

vi har byggt en del bepansrade polisbilar på jobbet och där brukar sitta jättebromsar på dom..liksom extra förstärkta däck .. men så är dom oxå delvis skottsäkra...

vi gör inte själva bepansringen bara el radio och inredning..

Link to comment
Share on other sites

Cealm kan man lita på, varje gång man går in på denna tråden så drar det i smilbanden, på bra sätt förståss :)

bygg hårt!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tunneln påklädd och helsvetsad. Snart tredje (2,5 noga räknat) 5kg svetstrådpaketet avklarat. inte på kardantunnelen utan totalt på bilen.

Hämtade kardanen igår, ser väldigt fin ut.

Fick telefon precis att de svarvade grejorna till bältesfästen mm är klara. Hämtas givetsvis omgående.

Jag hann inte hela gårdagens lista igår utan en del får bli idag istället.

En tråkig sak är att T5 lådan inte passar. SUCK och gnäll. Här har jag gått och trott att det var rätt T5a men det är det inte. I alla fall inte utan ombyggander rätt stora sådana. Nu måste jag köpa rätt T5a. T5or finns i många konstellationer troligen har jag en som varit monterad på en 60graders V6a. Dessa motorer är inte riktigt lika åttorna. Däremot om det varit en 90graders V6 så hade det passat "bult-on". 90 graders V6 är egentligen "en kapad V8a". Det här är ännu inte helt säkert klarlagt men det pekar i den riktningen än så länge.

Kompisen som kortade kardanen hade två typer T5 en åtta och en sexa som vi jämförde mot. När jag satt ihop allt så märkte jag vissa problem men inte allvarliga förrän igår när vi kan se båda typerna bredvid varandra. Jag skall senare skanna in en bild så är det lätt att se skillnaderna. Det är till och merd så att jag allvarligt överväger att tillverka en adapter till en Volvo låda och använda den istället. Effekt och vridmoment skall inte ge problem. Det kan till och med bli enklare med en adapter istället för att bygga om den befintliga T5an. Volvo måtten kanske ändå utesluter ett vettigt giftemål med en Cheva 305. Parallellt letar jag intensivt efter rätt T5a. Jag som trott att det bara varit kardaner och svänghjulsproblem men dessa har ju löst sig så varför sitta utan problem när det är så enkelt att skaffa ett nytt ........

Som parentes kanske det blir så att jag har en ny och fin och betald kortad kardan med splittnya knutkors som har smörjnippel. En fin väggdekoration kan det bli. Den skulle absolut passa men det är bättre om den förbinder en Cheva 305 och T5 med en bakaxel.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Påklädd kardantunnel.

CIMG1365%20(Small).JPG

CIMG1367%20(Small).JPG

Ny kardan (som jag kanske får bilanvändning av)

CIMG1368%20(Small).JPG

Diverse svarvade bitar som stöd för bältesfästen. De större med 8mm hål är inte till för bältesfästen men fick vara med på gruppbilden.

CIMG1376%20(Small).JPG

Jag tog med bromsoken så jag fick dem avfrästa. Pilarna markerar de avfrästa ytorna. Vi tog 4,00mm till att börja med. Eventuellt behövs det 4,63 mm det får provas in på plats senare. Skulle det behövas så är det bara att sätta oken i fräsen och ta det sista.

CIMG1361%20(Small).JPG

Här syns de olika måtten på T5-orna. En bra sak verkar vara att V8-lådan och V6-lådan i alla fall är lika 2långa", 620mm.

T5%20V8%20BW%201.JPG

T5%20V8%20BW%202.JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mysteriet med T5an. Har kollar vidare en del och en bekant i Örebro har sålt ett tio-tal lådor och nu hade han ytterligare ett par som hade kommit hem. Måtten är, hör och häpna för det gjorde jag, samma mått som jag har på min låda. Kan det vara så att jag har fel mått, längdmätt, på sprängkåpan. Kompisen hade en NASCAR sprängkåpa som han snabbmätte på och fick måttet cirka 161mm. Snart vet jag om jag också har 161 mm eller om det är där problemet ligger. Om det är så då borde det gå att "spaca" T5an mot sprängkåpan.

Jag har mätt på Volvos sprängkåpa och utsticket och djupet till växellådans "monteringskant är hanterbara. Det knöliga är att M47an använder sprängkåpan bakre del som främre växellådsgavel. Varför finns det inte att köpa färdiga adaptrar. Jag har en länk (när jag hittar den) till en firma som säljer alla möjliga adaptrar. Jag kanske får gå över till GETRAG låda istället. Öppen för alla idéer bara de får plats i min rätt rymliga kardantunnel.

Har förresten svetsat in bussningarna (gruppbilden i förra inlägget) för bältesfästen. Skall bara slipa till det hela så stolarna glider ner fint. Sedan kan det bockas av i uppdragslistan.

Link to comment
Share on other sites

Tänker bara på T5 numera. Rycker lite i en PowerGilde låda. Det skulle isåfall innebära tillbakagång till automat. Går väl det med för så var det tänkt från början med bilen även om automatlåda är lite ovanligt i Sevenbilar.

Citat från mitt första inlägg i den här tråden: -- Denna gång skall jag tillverka en bil med V8 och automatlåda i drivlinan. --

Några bilder:

Flip-front med fläkt bekvämt lutad mot kylaren. Ännu ej fastsatt

CIMG1380%20(Small).JPG

Till Sonett7 Biltemafläkt med måttband.

CIMG1381%20(Small).JPG

Bild på insvetsad rörbussning så inte mitt lilla 30x30x3 rör dras ihop när jag spänner musklerna och drar fast nedre säkerhetsbältesfästet. (Bussnings utseende finns på en gruppbild i tidigare inlägg)

CIMG1382%20(Small).JPG

Andra sidans bussning

CIMG1383%20(Small).JPG

Flygfoto över V8 bakre cylinderpar samt sprängkåpa och T5-låda. Det som just nu upptar en stor del av min vakna tid.

CIMG1385%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Du får nog byta dina anorektiska avgaskrökar Calle. Det är ju trots allt inte en Pintomotor du har, annars kommer du nog att tappa 50 hästar minst, fast det kan ju vara bra vid besiktningen. Hörde om en som sköt isär hela systemet när han hade tvåtums-krökar. Trist med lådan men hoppas att det löser sig. Är du säker på att det inte är en Ford-låda? Dom har olika längd på ingående axel har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Avgaskrökarna var bara några redan avkapade rör jag hade för att måtta in ljuddämparnas placering i längsled. Det kommer bli andra när motorn driftas.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det kanske det gör om du pressar avgaserna genom det, men om du går upp till ett 2,5-tums så kommer det fler goa hästar ur samma motor. Det där med vad ett rör klarar för hästantal är bara försäljningnys!

En 350 med orginalsystem kontra 2,5-tums system är minst 50 hästar extra. Grundregeln är max 0,2 PSI mottryck och en dämpare som flödar minst 2,2 cfm/hk. Sen börjar man fort tappa effekt.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se... det som skiljer mellan lådorna är alltså axeln; längden på splines:en, total längd på axeln och hur långt från gaveln splinesen börjar? Om den änden på splinesen som är närmast motårn stämmer hyfsat borde det väl kunna räcka med att kapa av den extra längden på stödlagerdelen och sätta dit ett annat lamellcentrum på lamellen?

Har tittat på skissen flera gånger utan att bli 100 klok... men du förstår hur jag tänker? :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det kanske det gör om du pressar avgaserna genom det, men om du går upp till ett 2,5-tums så kommer det fler goa hästar ur samma motor. Det där med vad ett rör klarar för hästantal är bara försäljningnys!

En 350 med orginalsystem kontra 2,5-tums system är minst 50 hästar extra. Grundregeln är max 0,2 PSI mottryck och en dämpare som flödar minst 2,2 cfm/hk. Sen börjar man fort tappa effekt.

oftast är det dämparna som motar. längden på rören är också avgörande och ett grovt rör ger inte per automatik hkr.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sant iofs. Varje böj är också en stor restiktor. Såg några formler men har inte dom i huvudet, det jag minns är att ett par böjar kan bromsa flödet lika mycket som en dämpare. Fast två tum ÄR för klent för 200 hästar! Prova att sätta in en nippel i hålet för lambdan och mät trycket. Lovar att det är över 0,2 psi om du gasar på. Ska se om jag hittar en bild som kan vara bra att ha i bakhuvudet när man bygger avgassystem eller portar toppar.

Link to comment
Share on other sites

ezroller: Jo det är fortfarande möjligt att lådan passar men inte säkert. Den "riktiga" V8 lådan är annorlunda. Måttolikheterna syns på skissen några inlägg upp. Det besvärligaste måttet (största skillnaden) är hylsan som urtrampningslagret glider på. Även om den skulle kapas så vet jag inte i nuläget om de finns splines under eller inte. Toppen som går in i stödlagret är ett litet problem. Den är bara och kapa en bit av om det skulle behövas. Det verkar i alla fall som den sprängkåpa jag har håller samma distansmått som den NASCAR kåpa vi mätte på, 161 mm. Mitt mått är osäkert fortfarande då jag har en balk ivägen för att kunna mäta exakt. När motorn är urlyft kan jag mäta ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...