Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Svinto: Låter mycket intressant. Ja det 14 mm. Nu har jag inte längdmåttet tillgängliga på inre lederna men det mäter jag ikväll eller imorgon. Hoppas det här är lösningen på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Några bilder. Här syns också plåttriangulering nr 2 under tanken. Ref från tidigare inlägg

CIMG1030%20(Small).JPG

På denna bild syns det att jag snittat av stolssidorna och vikt överdelen framåt. Vinkel är bestäms när jag provat stolarna med hjälmen på. Då kan jag låsa snittet med två svetstänger och sedan sy ihop sidostöden igen.

CIMG1034%20(Small).JPG

CIMG1037%20(Small).JPG

CIMG1040%20(Small).JPG

Jag har kommit på idag att det blir en vändning till av ramen. Men nu börjar jag bli van och jag vet precis vilken lyftstropp som skall användas vid varje fjärdedels varv. Vet också exakt var lyftstroppen skall fästas i ramen för att passa varje vändningssekvens.

Link to comment
Share on other sites

Svinto och Thomas: Nu blev jag osäker på vilken gänga det är. Jag vill minnas att det är 14 mm. Men kommer inte ihåg säkert. I vilket fall ser inre leden ut så här tillsammans med en linjal. Linjalen ligger i kant med vänstra delen även om det ser lite skumt ut på bilden.

CIMG1048%20(Large).JPG

Link to comment
Share on other sites

Det verkar finnas möjligheter. När styrväxeln skall in "på riktigt" vet jag exakt vilken längd som krävs för yttre/inre styrled. Ett annat alternativ är att använda andra yttre styrleder. De jag köpt är 850 leder. Konan på spindeln är anpassad för "850-kona" men det finns säkert andra leder med 850 kona.

I övrigt bygger jag fyra fästen i ramen som skall hålla övre tankramen. Två av fästena är monterade men inte helt svetsade på alla ställen än. De två främre är kvar. Jag sparade de "knöligaste" fästena att tillverka till sist. Eventuellt sätter jag ett fäste på mitten också då blir det 6 stycken M12 bultar som håller 56 liters tanken plus dubbla sidostöd i 4 mm plåt.

Link to comment
Share on other sites

6 st M6 håller för 13 ton om jag räknat rätt. Ca. 200G m.a.o. M12:orna håller för ca 1000G så det borde räcka med tanke på att bältesinfästningarna bara behöver klara ca. 2 ton.

Jag tror du är på den säkra sidan Calle.

Link to comment
Share on other sites

Drake: M12 känns tryggt och extra tryggt efter din beräkning.

Streetrod: Jag ser också fram emot att få regplåtar. Och du, vilken snygg bil du har. Jag gillade verkligen nosen på bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu är M12 fästena på plats för tanken. Alla svetsar är inte klara än utan bara punktade men det kommer. Ett par av den kan inte göras förrän bilen vänds en omgång till. Hurra vad kul det är att snurra bil.

Ett Suck har dykt upp. Kardan. Här har jag gått och trott att det var rätt kardaner (jag köpte två, en i reserv) som anskaffades. Men inte det inte. Det var 27-75or och inte 27-82or. SUCK och ett SUCK till båda med stora bokstäver. Så nu jagar jag 27-82or.Det kanske finns någon på forumet som har en över?

Link to comment
Share on other sites

post-3056-1236715491_thumb.jpgKul bygge,

jag ser fram emot att se den på vägarna 2009!

mvh Johan

(T23 med inviduell hjulupphängning och V8)

Streetrod, det där ser ut som en korsning mellan en 7:a och en T23. Vad har du för ram?

Snyggt och kul bygge!

Link to comment
Share on other sites

Hej Cealm,

jag har en yrkessvetsare som även har byggt rallybilar som kontinuerligt besiktigar mina klantigheter.

Han påtalade att när man triangulerar ska man kapa av hörnet på förstärkningstriangeln där den möter de båda rören. Triangeln blir då svetsad på de två långsidorna men inte i "spetsen".

Varför han vill ha det så har jag inte riktigt klart för mej men jag ska fråga honom vid något tillfälle.

Jag ser att du har svetsat även i hörnen i trianguleringarna på bilderna ovan.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Antas: Låter intressant att få veta skälet. Jag brukar slipa av spetsen så plåten ansluter och sedan svetsa hela vägen ner.

På hjullastare och "normalplåtade" maskiner dvs 5 mm och uppåt tror jag svetsarna går hela vägen. Hans förslag kanske är bra för tunnplåt dvs mindre än 5mm. Vi får se vad svaret blir jag kanske får ändra metod när jag kör tunnplåt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Även om jag gjort annat en kväll och kommer hem sent så vill jag ut och göra något i verkstaden. Idag blev det förstärkningar till övre tankramens fästen för 12 mm bultarna. Boxade upp dessa lite lagom så det håller för M12 bultarna. Sedan behöver jag ju inte dra fast tanken så hårt jag orkar med ett 3 meters förlängningsskaft. En prydlig nylock och lite lagom kraft blir bra.

Imorgon skall jag köpa ett par Triss-lotter. För jag tror obs tror jag haft nästan ruggig tur nyss fast jag är inte helt säker än. Men kanske.

När jag boxade fästena till tanken och skulle hämta material i materialförrådet då står jag och väljer mellan 3 eller 4 eller 5 mm plattjärn och råkar jag titta ner bland lite hydraulmotorer mm och vad ser jag. Jo en kardandel. Normalt är det föga upphetsande att hitta en kardandel men för en bilbyggare som letar efter 27-82 kardaner kan läget vara helt annorlunda. Just denna kardandel såg väldigt mycket större ut än en 27-75. Fram med skjutmåttet. 27 mm är rätt och 82 mm. Jipppi. Fast det är nu det lilla "men´et" kommer. 27-75an råkar ha 70 mm kardanstång och denna 27-82 har bara 64 mm kardanstång. Går det att hantera?? Eller är den lika oanvändbar i alla fall?

Men att bara av en tillfällighet råka titta åt rätt håll och sedan ha en 27-82 i lager utan att jag ens visste det. Undrar varför jag lagt den bland hydraulmotorer? Kan jag ha fler 27-82 fast med 70 mm stång? Just denna kanske var tänkt till någon drivning för en hjullastare eller grävmaskin. Kommer inte ihåg vilket eller om den bara ramlat dit.

Hoppas, hoppas, hoppas att den är användbar. Jag lär återkomma med info.

Link to comment
Share on other sites

Han påtalade att när man triangulerar ska man kapa av hörnet på förstärkningstriangeln där den möter de båda rören. Triangeln blir då svetsad på de två långsidorna men inte i "spetsen".

Jag tror det är därför att om svetsen vid förstärkningsplåten skulle börja spricka så ska inte sprickan kunna fortplanta sig ända till svetsen som håller ihop rören. Om forstärkningsplåten lossnar kanske röret böjs, men konstruktionen håller ihop iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Backen: Mycket intressant. Det låter som det är rätt modell. Lagerskålarna (hålet som de siter i) skall vara 27mm och 82mm skall det vara "utvändigt" lagerskålarna. Utvändigt själva gjutgodset tvärsöver blir cirka 5 mm till = 87mm Har din kardan dessa mått?

Kan jag nå dig via telefon?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Japp, så är det.

Jag har skrapat Triss lotterna. Det gick så pass bra att jag inte på något sätt behöver fundera på hur vinsten skall spenderas. Det blir Svenska Spel mer som får fundera på hur de skall investera mina inbetalda 2*25 kr.

Tillbaka till kardaner.

Bilden börjar klarna. Det finns tydligen tre typer av kardanrör, 64mm, 70mm och 76mm. Alla dessa varianter kan ha "lilla Cheva-korset" dvs 27-82. Just för tillfället är läget så att jag har en 64mm del, kan köpa (tack vare Backen) en komplett 76mm den jag lämnat i första läget för kortning är 70mm.

Nu blir frågan hur jag bäst kan göra. Det blir att ringa till min bekant som är kardankortarexpert. På något sätt känns kardanfrågan mer löst än olöst. Kanske går att kombinera det jag har eller ordna en transport av en komplett kardan från Backen.

Slutsatsen: Triss gick inte bra men kardenprojektet går bra om än inte riktigt i mäl än.

Link to comment
Share on other sites

Putsade några fästen till tanken idag.

Kardaner. Har nu pratat med min bekant som verkligen vill ha allt exakt vid kortningen av kardan. Det innebär att han skall ha en "hel kardandel" för kortningen så han kan sätta upp den i svarven ritsa refernslinje, indikera före och efter samt sticka av och då veta att när kardan sätts ihop bilr absolut exakt rätt.

I praktiken betyder det att den kardandel som jag hittade igår inte kan användas. Backens kardan på 76 mm kan användas men kräver transport i sin helhet går inte att dela upp i ett mindre paket. Min bekant kollar några ställen runt Örebro om det ligger 27-82-or och skräpar i ladorna. Jag lär återkomma i ärendet.

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från Locostsweden årsmöte i Motala. Trevligt att på plats träffa och prata med "bekanta" från forumet.

Ett bra genomfört årsmöte och god mat. Sedan var det roligt att gå runt ett varv (eller flera) på motormuséet. Jag var på motormuséet för cirka 3 år och som jag minns det från den gången har det byggts ut en del.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte bli annat än glad just nu. Två telefonsamtal och nu verkar svänghjulsproblemet få sin lösning. Jag skall ha ett 153 kuggars svänghjul med stora vevaxelbultcirkeln. Och det är vad jag kommer åka och köpa i Örebro-trakten på måndag eller tisdag. Han hade även koppling och lamell. Jag får ta loss T5-lådan och ta med den för det finns två (minst) typer av splines. Troligen är det rätt modell han har men för säkerhetsskull.

Bultarna som håller bromsoken på 140-spindeln har ställt till en del. Jag har via två Volvohandlare fått art no 943506 som reservdel. Dessa skall passa att fästa bromsoken med. Men gör de verkligen det?

Jag har en annan bult som garanterat passar på alla fem 140 spindlarna jag provat på. Lätt och enkelt att skruva i och glappar inte heller. De nya artno 943506 går tungt att det känns som gängorna i 140-spindel-godset får stryk. Även fast jag tagit bort "låskletet" på bulten. Det verkar som det är ytbehandlingen står för "trögheten" i gängorna. Stålborste samt lite annan omsorg har gjort känns bättre med gängorna. Det skulle vara bra att ta ett gängsnitt som extra puts. Vad kan det vara för gänga på dessa? Ungefär 12mm är bultarna. Någon som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Logik det är något som verkligen är ologiskt.

I Arboga lyser solen, snön smälter bort jag har verkstadsdörren öppen (som vanligt) och är ute och jobbar. Kan det bli bättre?

JA, det kan det. Nu tycker jag det börjar bli för varmt i verkstaden. Det är nästan plus 4 och nu är det på gränsen att jag blir svettig om jag jobbar för fort. Jag får sätta mig och vila och kyla ner mig emellanåt. I vintras hade jag minus 10 till omkring minus 15 i verkstaden och jag gnällde då också i och för sig.

Logik det är något som verkligen är ologiskt.

Link to comment
Share on other sites

Alfa-Ronny eller någon annan som innehar Locostflagga. Har du / ni en bild på eller kan ta en bild på hur våra Locostflaggor ansluts till ”flaggstången”. Vill gärna veta dimensionen på flaggorna också. Finns det flera flaggstorlekar? Som jag kom på och även nämnde på årsmötet i samband med att vi diskuterade reklam och information kring klubben på träffar och evenemang skall jag montera ett fast flaggstångsfäste på nya bilen. Det är lätt att göra det nu när jag ändå håller på och bygger. Det är betydligt knöligare att göra vid ett senare tillfälle.

Med måtten mm vet jag ungefär hur hög ”flaggstången skall / bör vara” samt om den skall vara en integrerad del i bilen dvs hopfällbar och alltid på plats eller om det bara skall bli ett fäste för en ”lös flaggstång”.

Jag är på många evenemang runt om i Arboga, Örebro, Västerås och Eskilstunas närområde och en sån enkel sak som en diskret monterad flaggstång på bilen är en kul reklamgrej som kan användas och alltid finns med. Vad kostar en flagga ?

Hopfällbar hydraulrörsflaggstång eller kolfiber flaggstång. Något att fundera på. Hydraulrör lockar mest men det är inte säkert att det finns sådana som passar bra i varandra. Det kanske är ett fiskespö som är modellen. Lättvikt ni vet………….

Kan jag ha dragkrok kan jag ha ett flaggstångsfäste också. Ju mer jag tänkt på desto mer vettig låter idén.

Går nu ut i värmen (puhhh) och kollar på placeringar mm av fästet. Bilder kommer tids nog.

Link to comment
Share on other sites

Igår och idag:

Svetsat klart tankfästets undre del. Övre delen är färdig redan.

Svetsat klart tvärslån i scuttlebågen ett 30x3 rör eller om det var ett 28x3. Stabilt fäste för instrumentbrädan.

Svetsat klart 75% av främre trianguleringen i nosen på bilen

Svetsat klart båda stolarnas övre ryggstödsvinkling.

Svetsat tillbaka ett par utsågade 50mm plåtrondeller i förarstolen, skall flytta nedre fästena för bälten. Praktiskt att ha en plåtstol......

Svetsat klart växellådsfästet

Kapat till bäda stolarna främre del till rätt längd

Borrat upp åtta hål till 12 mm för störtbågen

Värmt tillbaka med hjälp av gasen ett 42x4 rör som fick för sig att böja sig lite i samband med svetsning. Två omgångar med gasen så gav röret upp och kröp tillbaka och blev ett rakt rör igen.

Putsat ur vevaxeln där lagret för ingående axel till växellådan skall monteras.

Att göra imorgon:

Köpa lite mer 30x30x3 rör (6 meter)

Köpa och hämta svänghjul / tryckplatta / lamell

Köpa bult för att bulta fast tryckplattan

Att trösta sig med:

För varje sak som görs minskar jobbkön med exakt en sak........Det är tröstande att tänka på om jag tycker att allt går sakta, trögt eller står still.

Link to comment
Share on other sites

Bra saker:

- Bytt riktning på inloppet till bensintanken dvs sågat av vridit en bit och sytt fast igen.

- Kapat till en bunt (6 stycken 30x30x3) rör som skall användas till bakre delen av bilen

- Klart att tillverka slutgiltigt fäste för tanklocksarmaturen. Kvällen tog slut så det får bli imorgon.

- Justerat övre fästramen till tanken så nu passar perfekt dvs lätt och enkelt att plocka på eller plocka av.

- Köpt en pipa 30x30x3 till bilen består snart av 11 styck * 6 meter av den sorten.

Mindre bra sak:

- Svänghjulet som jag skulle köpa / hämta visade sig vara ett 168 kuggars. Jag skall ha 153 kuggar.

Mitt-emellan-bra saker:

- Köpte en tryckplatta till 153 kuggars svänghjul (lite rostigt men inte så farligt)

- Köpte en kardan med 27-82 kors till någon Cheva. Kan vara en kardan att korta det beror på lite på vilket sätt ändbitarna är fastsatta. Kan vara rätt kardantyp kan var mindre lämplig.

- Har en egen kardan med stora Cheva-knutkors. Kan vara användbar som reserv. Finns omvandlare 27-82 -- 27-92.

- Skall åka och hälsa på ett svänghjul till i helgen, det är ett 153 kuggar men är det stora eller lilla vevaxelbultcirkeln? Troligen stora men jag vill se det först för att vara säker.

Link to comment
Share on other sites

det finns så kallade övergångskors.

jag tror Summit har och de som säljer jänk.delar i sverige

jag kan länka andra knutkors tabeller jag har.

http://www.raceraust.com/australia/product...NSION_GUIDE.pdf

denna är bättre http://www.raceraust.com/australia/product...NSION_GUIDE.pdf

http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinav...oints_05-06.pdf

http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinav...C238CDF698BACF2

http://www.americanracing.se/shop/index.ph...=%27Knutkors%27

OBS HÄR ÄR DET DU SÖKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

här är det kors du söker. "konverteringskors PRC 353 Hansen racing

http://www.hansen-racing.com/kataloger/hr16_kap_10_kraft.pdf

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Då är konverteringen inget problem för knutkorsen. Tackar.

Fick idag korn på en Volvo 760 kardan från en i bekantskapskretsen. Volvo 760 finns den med både stel och mulitlink bakaxel? Är det samma kardan eller samma typ av kardan, knutkors mm, men möjligen lite olika längd.

Bilen står en bit hemifrån och måste pallas upp eller lyftas för vi skall kunna se vad det är för något undertill. Är det stel axel då skall kardan vara intressant. Är det mulitlink bordevi lätt kunna se det utan att palla upp bilen. Det vore bra att veta om det är någon idé att gå vidare eller multilink bilar kan glömmas vad gäller 27-82 kardan.

Fortsatt att bygga.:

- Tillverkat undre fästet för bältestvärslåns mittfäste, inte svetsat än för bilen måste vändas först.

- Tillverkat och svetsat en bunt olika delar i bakvagnen.

- Slipat stolarna och faktiskt spraymålat en av dem med primer. Skall ändå blästras sedan men det såg lite trevligare ut

- Tillverkat fästet för bränslepåfyllninganordningen, inte svetsad på plats än men snart.

- Svetsat det sista på bakaxeln för dämparfästena

- Kapat bort större delen av panhardstagsfästet på bakaxeln

Det var väl vad som hänt ikväll. Färre saker i jobbkön och det är bra.

Link to comment
Share on other sites

760 multilink är enbart sedan och från 1987 år modell. Samtidigt fick de den så kallade 900-fronten. Lätt att se utan att lyfta och dona. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

ezroller: Tack för info. Det är en Volvo kardan jag måste ha tag på i rätt storlek. Jag har hunnit skaffa lite andra kardaner men dessa går inte att använda för att korta trots att knutkors mm stämmer. Sånt händer...

Har svetsat en hel del i bilens bakre del idag och nu börjar det så smått blir klart där. Till och med en fästplåt för bränslepåfyllningen är på plats så jag kunde hänga på den BLANKA armaturen. Gick hur bra som helst att spegla sig i den. Petrol står det också graverat. Undre mittfästet till bältestvärslån kom också på plats idag. Skall skärna klart genomföringen för rattstången också. Det blev inte riktigt klar förra gången för syrgasen tog slut. Syrgas fixade jag direkt men hålet för blev "ofärdigt". I eftermiddag så blir det ordnat.

Jobbar med stolarna igen. Har borrat 8 fästhål. Just nu svetsar jag bakre stabiliseringar på stolen. Plattjärn på högkant direkt svetsat mot stolen. Ett fäste för att kunna skruva fast handbromsens främre fäste är på plats också.

Skall ner nu och byta Mison flaska 2 så inte det blir slut på gas i helgen. Det skulle vara riktigt trist.

Link to comment
Share on other sites

Skärmarna snart på plats. Kommer måtta ut för bakljusen imorgon. Tur att jag har stora bakskärmar för bakljusen är STORA. Lastbilsbakljus, det finns en bild på dem i ett tidigare inlägg i tråden. Jag är mycket nöjd med att jag "sam-slipade" vänster och höger bakskärm när jag byggde dem. Jag har även gemensamma borrade "nollpunkter". Det är inte svårt att få till båda sidorna jämt. En del borrande, sågande, mätande och slipande men inte tillnärmelsevis så knöligt som det var när jag satte plastskärmar på andra bilen. Jag har nyrullade plåtskärmar för byte på den bilen. Jag gillar plåt.

Stolarna sedan. Helt underbara att sitta i, jag tror aldrig jag haft så bekväma stolar någon gång. Jag blir nog tvungen att lägga ett tunt lager galon i stolarna för annars blir plåten så varm om bilen står i solen i sommar. Nu har jag svetsat en tvärgående balk (plattjärn) som gör att ryggstödet har stöd och plåten är stabil. Det är bara 1,25mm plåt i stolarna så det behövs lite stabiliseringsbalk. Mot den tvärgående balken har jag lagt ett annat plattjärn 40x5mm som går nästan hela vägen upp på nackstödet. Jag svetsade nertill först sedan rödglödgade jag järnet och pressade / böjde det efter stolens kontur. Så svetsades järnet fast. Med det så blev nackstödet och stolen stabil men ändå lite fjädrande.

Jag är så nöjd som sagt så jag satte mig behagligt tillrätta i först förarstolen. Det var rätt snart efter att jag rödglödgat och svetsat 40x5mm plattjärnet så på köpet fick jag stolsvärme. Det var inte dumt det. Gjorde på samma sätt när passagerarstolen var klar. Även där var var det varmt och skönt. Till sist fick jag lov och resa mig och fortsätta jobba. Det det med stolsvärme utan el tål att fundera på. Stolarna är svetsbara och utrymme har jag så kanske jag borde sy fast några rörslingor. Men inte nu. Det får bli ett senare projekt.

Jag skippar nog aluminiumplåten på bakdelen och kör stålplåt istället. Då borde jag kunna klä på bilen i helgen. Det blir alltså tre delar "bakplåt". Sida och rundning gånger 2 i stålplåt och den raka bakre delen får jag se vad det blir för materialval.

Provat noskonen. Tur att det är en stor noskon. Det behövs! Vill gärna ha en flip-nos. får se om det är möjligt för det är risk att kommande towbarutbyggnad fram tar i en flip-front. I så fall får det bli traditionell montering. Det går det också.

Jag har tagit en del kort på bilen men de får komma in i ett senare inlägg, inte ikväll i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Dax för lite bildbevis att jag verkligen jobbar med bilen och inte bara skriver att jag gör det:

Så här ser bilen ut nu bakifrån. Bilnosen får vänta ett tag med att bli forumpresenterad.

CIMG1144%20(Medium).JPG

De fyra kommande bilderna visar bilen från lite olika håll. Svetsarna för de horisontella och vertikala stolstabiliserarna syns tydligt. Det var de som var så varma och goa att luta sig mot när svetsningen och rödglödgningen sakta kallande. (Ref till föregående inlägg)

CIMG1148%20(Medium).JPG

CIMG1152%20(Medium).JPG

CIMG1149%20(Medium).JPG

CIMG1153%20(Medium).JPG

Här syns både den horisontella och vertikala stolstabiliserarna. Den horisontella är 1,5x20mm och har stöd mot en tvärsgående 30x30x3 balk. Den vertikala stabiliseraren är 5x40mm. Observera också att jag har Biltemas bak- och bromsljus monterat upp på störtbågen.

CIMG1146%20(Medium).JPG

Hade svårt att låta bli att prova hur en cykelhållare ser ut på dragkroken.

CIMG1141%20(Medium).JPG

En blänkande påfyllningsarmatur.

CIMG1139%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

En del ytterligare uppdrag utförda på eftermiddagen.

Tex:

- Motorfästena är färdigsvetsade dvs lite lock och stabiliseringar.

- Tillverkat två trianguleringsplåtar till bakre övre rörramen, fast kan inte sy fast dem förrän bilen vänds.

- Trianguleringsröret i nosen färdigsvetsat

- Två stöd till förar och passagerarstol tillverkade och fastsatta. Kvar att göra är att borra 4 stycken hål för fästet mot stol.

- Lyft in V8 motorn i verkstaden igen, och klappat om den lite

- Skurit ur hål för rattstången (gjort klart tidigare håltagning)

Lite annat inte direkt Seven-relaterat

- Fått besök av en Corvette med förare och passagerare. Jag gillar V8-ljud.......

- Startat en motorcykel och en moped

- Plus lite annat smått och gott.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

06:53 äntligen kan jag ut och bygga igen. Det var nästan att jag startade bygget 04:00 men så blev det inte. Sol och fint ute nu skall slå igång 7 kW värme i verkstaden.

På tal om tid är det bara jag som har "forumtiden" annorlunda mot "riktig tid". I Assartorp är klockan strax för 07:00 nu men jag ger mig tusan på att när jag trycker spara på detta inlägg så kommer det att stå 08:00. Petitess men om klockan kan visa rätt så är väl inte det fel. (Vitsigt)

Edit --- Det var det jag trodde 07:57 blev tidstämpeln i forumet. Fast det är klart Det kanske blir rätt om en vecka eller så när sommartiden slår till med full kraft.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

är det din dator som har fel klock inställning... här läser jag

Idag, 06:57:32
på ditt inlägg dvs 3 min i 7 Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Ok, något skumt är för min datorn går rätt men sedan några månader tillbaka har Locostforumet haft en annan tid.

Link to comment
Share on other sites

Bygget går vidare och det börjar så smått att lika en bil nu. Men det är fortfarande mycket, mycket kvar att göra.

CIMG1171%20Small.JPG

CIMG1172%20Small.JPG

CIMG1176%20Small.JPG

CIMG1193%20Small.JPG

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Tack för tipset. Skall prova om det är där som tiden felar mot datorn.

Edit: Problemet löst. Tack igen..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tillverkat en del av bakplåten till bilen. Den blir tredelad i typisk CealmSeven V8 stil. Dvs 1,5 mm stålplåt. Det blir stabilt må ni tro. En del jobb kvar på sidan med bakplåten innan fotografering. Skall vika in överdelen en bit över bakre rambågen med 1,5 mm stålplåt så blir det lite kraft som går åt i händerna för att knåda plåten över kanten. Fast jag gissar att en gummi / plastklubba blir bäst att använda.

Jag skall prova och gänga 4 mm och skruva fast plåten istället för att poppa. Jag vet inte hur gängorna drar i 3mm gods det kanske fungerar. Ett tag tänkte jag svetsa plåten men den får bli löstagbar. Det är väl löstagbart med svets också fast kanske inte mer än en gång...

Jag har borrat ett fästhål till för högra skärmen just nu sitter skärmarna med 4 stycken M8 och det skall på två eller tre M8 till. Det går åt ett bra fäste. För varje skärm väger nästan prick 10 kg.

Har också svetsat en åttondel av trianguleringen på portalen över inre K-länken.

Funderar vidare på vad det skall bli för material i den bakre mittersta tredelade plåten? Aluminium eller stålplåt? Det blir troligen stålplåt där med för det har jag gott om.

Jag skall rita upp och såga ut instrumentbrädan. Jag har en färdig i aluminium men den känns lite synd att använda för den är så fin. Riktigt blank och inga repor och passar perfekt mot scuttlebågen. Det blir en mall för att tillverka instrumentbrädan i stålplåt. Då får även instrumenten sitta i 1,5 mm..

Jag har ändrat placeringen av bältesfästen för både låsdel och motsatta delen. Idag kunde jag prova ut att 12 mm bultarna inte kommer att sitta ivägen. Nu kan jag bora de nya hålen

Stolarna skall få två tunna plattjärn svetsade i kryss undertill som extra stadga på sittdelen av stolen.

Jag börjar bil klar med beslutet om stolklädseln. Det blir galon som poppnitas fast. Det som inte är riktigt klart än är om det bara blir galon på stolarna eller om jag skall ta ett lager med liggunderlag alternativt "yoga-matta" som stoppning. Faktiskt så lutar det åt att bara ta galon. Jag återkommer när beslut är taget slutgiltigt och infört på stolarna. Fram tills dess det är klart kan jag ändra mig enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...