Jump to content

LinMP - 2/7 - nästa: drivlina sätts i ramen


Recommended Posts

jeg vet mycket väl hur slutväxeln påverkar resten av växlarna. Med en M47 lär det bli svårt att få till en etta som är användbar på bana. Samtidigt vill jag att bilen ska göra uppemot 320km/h på högsta växeln den dagen jag hänger på en snigel. Så planen är att ta vad jag får till att börja med och sedan skaffa någon eller ett par andra diffar att testa med. Ska försöka bygga så det går att byta utan att skruva isär hela bilen.

Motor kommer bli en B230FT/FK bottendel med B234F cylinderhuvud, åtminstone i slutändan. Kommer ha ett vanligt bojsänke (B230F) som byggmotor och troligen kör jag 234-toppen på den till att börja med. 16V-toppen kommer få ett pa hyfsat vassa kammar och en lättare massering. Stannar troligen på standard ventilstorlek och gör bara en lättare portning. Effektmålet som sugmotor är ca 220-230hk vid ca 7000-7200rpm. Så slutväxeln får anpassas till maxvarv på motorn i slutändan. Framtiden kommer nog innehålla en M3/diesel ZF-låda (6-växlad) så det kommer beredas plats för en sådan.

Jag bygger inte för att få en bil man slipper ändra utan jag ser till att bygga så kompromisslöst som går på chassi-sidan men sansar mig till vettiga prestanda med utvecklingspotential på drivlinan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hehe.. den ska få kaross. Så den kommer inte lyfta. Kika på en radical, sen en Acura LMP-2 och förändra proportionerna lite...

Utan kaross blir det liksom flygplan, jag vet. ;)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Med den effekten som krävs för att få ett fordon att förflytta sig i 320km/h så hade jag satsat på andra delar än en Ford Sierra diff.

Projektet blir intressant att följa. Allt nytt är skoj!!

Link to comment
Share on other sites

Det blir 7,5" diff. Ska väl tåla en del. Cossies har ju den diffen och 600hk e ju ganska vanligt. Tänker nog ha kylning av diff-oljan oxå. 320km/h borde uppnås med 400hk eller så. Ska sikta på lite drag. :)

Åter igen; bilen kommer inte vara såpass effektstinn från början. Det hela kommer ske i steg. Hade jag byggt allt på en gång hade jag tröttnat innan man är klar. Först körbar bil, sedan förädling. Men planeringen innefattar kapacitet hos chassit. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Kommer använda de knutar som satt i vår fräser-Saab som hade ca 270hk och hade gått 25.000 mil innan de hamnade där.. de är helt glapp-fria. Mao behöver du nog knappast oroa dig. :)

Link to comment
Share on other sites

Lite mera CAD:ande har lett till att huvudstrukturen börjar arta sig. Några pinna kommer flytta sig lite och en drös trianguleringar tillkommer. Så jag vet att det saknas en del på den här ritningen. Hade vi vetat bättre skulle vi inte ritat i Autodesk Inventor. Skitprogram. Buggigt som f-n, kraschar hela tiden, omständigt att rita rörkonstruktioner med (fixar inte bockade rör utan dessa blir flera delar), man måste måttsätta hela skärlistan för hand (jättekul om det är 100-talet delar) etc etc. Så ni som tänker CAD:a - välj Solid Works eller liknande. Autodesk har helt enkelt släppt en Alpha-version pga. man dominerar marknaden och kan bete sig som M$/Adobe.

Så här ser det ut hittills:

post-361-126639238304_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att det börjar komma fram ritningar! Ser bra ut tycker jag.

Jag vet inte hur mycket ni ritat upp i caden utöver ritningen ovan, men tänkte jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter från min egen cad vända.

Jag gjorde enkla modeller av nyckelkomponenterna i bilen Motor, växellåda, kardan, drivaxlar, ratt, rattstång, styrväxel, tank, stolar mm. Modellerna är mycket enkla,

typ lite klossar och cylindrar med rätt yttermått ihopsatta. Modellen på kardanen inlkusive knutar är t.ex bara en enda solid cylinder med lagom ytterdiameter och rätt längd.

Det går snabbt att göra så enkla modeller och när jag placerade in dem i CADen hittade jag ett antal fel som var mycket enklare och snabbare att rätta i cad än senare med vinkelslipen.

Jag var lite tveksam i början om jag skulle lägga tid på att göra modeller av motor mm, men såhär efteråt är jag övertygad att jag fick igen tiden 10:1 i minskat antal fel under byggtiden.

Jag ritade f.ö i IronCad. Lätt att lära sig, men krashar ibland det också.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nog bli klossar av drivlinan för min del oxå. Stol(ar) har jag måtten på ett ungefär spikat... har valt att ha någon centimeters marginal. Motor & växellåda kommer nog ha gott om plats då jag vill gardera mig för plats åt ett kraftfullare paket om man skulle vilja ha något sådant. Tex. har jag dimensionerat kardantunneln för en 6-växlad ZF-låda. Den knepiga biten blir runt bakvagnen; tillräckligt starkt och att inget tar i eller sticker ned utan att jag får mina 7° lutning på golvet bakom ryggstödet. :prop:

Vi är nog fast i Inventor iom att vi börjat där. Inte helt lätt att flytta projekt enligt min kompis Robban som ritar.

Den roliga biten kommer när karossen ska träs över modellen för cassit. :P

Link to comment
Share on other sites

Det som inte brukar hänga med är tydligen måttsättning och gerning/fasning.

Robban hävdar att Autodesk har sett till att göra sina produkter så inkompatibla med standarder som går för att låsa in folk...

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Igår kväll var farsguben och jag på garage-besök hos Magnus Carlsson i Gråbo. Han håller på och sätter ihop en MK. Har inte kikat på en naken MK förut men man kan konstatera att de inte använder onödigt mycket järn i sin konstruktion. Min egen kommer bli betydligt stadigare. Och bredare!

Lite dealjsbilder... upright: inte så vidare mycket gods! Men man ser att det ganska enkelt skulle gå att använda länkhuvuden så toe går att justera.

post-361-126658959263_thumb.jpg post-361-126658960809_thumb.jpg

ENdast 2 bultar för diffen, inget i bakkant. Liten tanig dimension i kardantunneln.. inga krafter som tas omhand där direkt.

post-361-126658957131_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul med nykapade rör. Ett par svetsar och så har du en bil (nästan).

Men hur blir det med bildförsörjningen i tråden? Du är fotograf så jag känner på mig att vi kommer behöva påminna dig lite då och då eller??

Du vet historien om skomakarens ungar som fick gå barfota ........

Link to comment
Share on other sites

Har fisslat lite mer... här är bilderna från förra uppdateringen. Nyare i bloggen. :) http://www.ftteam.com

En spik på lämlig plats längs mittlinjen. Bra för kryssmätning. :)

post-361-126762887071_thumb.jpg

Guben mäter och funderar..

post-361-126762893271_thumb.jpg

Första profilen sågad! Skäggig gube = jag!

post-361-126762897177_thumb.jpg

De första delarna utlagda på bordet.

post-361-126762902202_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igår nästade vi ihop bakramen och sågade några bitar till. Förresten så får man gärna kika in bloggen (http://www.ftteam.com) och studera den önskelista vi har för GTR-bilen inför säsongen 2010. Ni kanske har något i gömmorna? :)

Har letat lite halvhjärtat men inte blivit särskilt klok på det där med fotutrymme... bredd enligt SFRO? Och brukar färdigköpta pedalställ bli godkända? Tänkte köpa ett Willwood med inbyggd bromsvåg.

Link to comment
Share on other sites

DÅ var äntligen en Scorpio-bakvagn hemma. En 96:a borde väl funka det med? Det saknades en drivaxel på denna så jag fick en lös ur högen... bortsett från Cossies och 24V är det väl samma drivaxlar på dem alla sammens? Det visar sig hur som helst. Grattis till Lennart på Bildelscentrum i Partille för att han stått ut med mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Inte mer än att det är trångt. Sedan beror det på hur bilen byggs dvs om du placerar pedalstället efter din egen längd samt vilken stol du har. Du har 1355mm utvändig bredd enligt din ritning så det borde vara lätt att få till en bra pedalställsplacering.

Förklaring:

Om du gör som jag så är stolarna i plåt utan stoppning och nästintill dikt an mot ryggstödet eller möjligen 20 mm från. Med det vinner jag uppemot 70-80 mm jämfört med en stoppad stol. Dessa 70-80mm gör stor nytta för jag kan flytta pedalstället lite bakåt. Kardantunneln är konad så tar jag 50 mm av dessa 70-80mm så ger det bra effekt i sidled dvs det blir mindre trångt men sedan är jag 1850mm lång som också tar sin del i längdutrymme.

I både CealmSeven och CealmSeven V8, speciellt V8 an är inte detta något problem efter som bilarna är längre och bredare än ett tex ett bokchassi. På de andra bilarna som jag har på gång blir det betydligt mer att mäta och planera för dessa har bok-bredd.

Summering:

Kolla SFRO grön eller Röd bok. Det finns ritningar och minimikrav mellan pedaler och förhållandet till rattstångens placering. Rita in på byggbordet ett tänkt pedalställ och ta ett kvastskaft eller något och placera in rattstången. Sedan upp och hoppa på byggbordet och placera in dig själv. Prova mot pedalstället vilken vinkel du får på benen också. Minimkraven på SFRO boken är tajt i en bokram.

Kort version av summering: Prova ett likande chassi som har samma mått som ditt. Mät på den bilen. Är det bra mått bygg så.

Avslutning och mer goda råd:

Det är sådan känsla med vad som är bra och dåligt och så stor betydelse på den egna längden, körstilen, hur du vill sitta mm. Vänta bara till du kommer till rattkringlans placering och vilken höjd du vill ha på kardantunneln. Låter det konstigt? Kanske men vinkel på armen som blir resultatet var i längd och höjd ratten hamnar är jätteviktig för att just du skall köra bekvämt. Kardantunnel är för mig ett armbågestöd som är viktigt att höjden är rätt på. Och allt detta samverkar med var rattstången passerar i bilens höjd och breddplan som i sin tur påverkar pedalstället.

Det du har framför dig är, kan jag lova, ett bland de viktigaste besluten du har att ta för att få din bil skön att köra. Bygg den för dig för det är väl förmodligen du skall köra den mestadels. Jag har hittat en bekväm och måttmässigt korrekt placering redan på den första bilen. Dessa mått, grundmått skall jag väl säja är överflyttade och lite förbättrade till CealmSeven V8 men i de tre kommande bilarna kanske jag blir tvungen att kompromissa lite pga litenheten i bokchassit.

Lycka till, det är många parametrar att ställa rätt, för bygga om är svårt om det blev ett felval.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Att ha andra stolar är inget alternativ för mig då jag (eftersom jag VET att man en vacker dag kommer krascha mer eller mindre illa... så är det om man inte håller igen på bana) ska ha FIA-klassade stolar. Det är mest bredden jag bekymrar mig över eftersom jag färlängt min ram med 10cm varav ca 5cm hamnar i sittutrymmet. Som det är just nu är det nog med plats (på ritningen) för ganska stora växellådor, men vad jag max behöver är plats för en BMW/ZF 6-växlad. Återstår egentligen hur brett utrymmet måste vara. Calle.. du får gärna berätta för mig på vilken sida i den röda SFRO-boken du hittar mått gällande pedelaställ och utrymme runtom. Jag hittar det då inte!

Link to comment
Share on other sites

Det som gäller är VVFS 2003:22 och inget annat. SFRO böcker är stöd, hjälp, tips mm. I det här fallet finns rekommendationen / ritningen i gröna boken. Det skall ses som ett tips och hjälp. Jag kollade igenom VVFS 2003:22 för flera av de bilder som finns i Grön eller Röd SFRO bok är kopior av originalhandlingen men den med mått på pedalstället hittade jag inte, så den finns säkert i texten på ett eller annat sätt men det letade jag inte efter.

Alternativt så har SFRO med stöd av VVFS 2003:22 själva skapat ritningen i Grön bok som tips.

Ingen av mina bilar har fått pedalstället mätt av den slutgiltiga myndighetsutövaren, dvs SBP eller Transportstyrelsen däremot hade SFRO ett påpekande att min gaspedal skulle flyttas lite i bilens längdriktning. Vilket var mycket enkelt att lösa. Samtidigt kan jag säga att jag hade två SBP besiktare på V8an och en av dessa dock inte den som var i tjänst utan en "hjälpbesiktare utom tjänst" kröp mer eller mindre ner i pedalutrymmet men utan tumstock såvitt jag vet. Han var där nere länge. Riktigt längre så ett tag undrade jag om han fastnat. Vad han gjorde där vet jag inte och frågade inte efter heller men jag fick inga frågor efteråt eller påpekande eller något.

Det var en lång text men som sagt det är VVFS 2003:22 som gäller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har krafsat lite till i fars garage (mitt eget är för fullt med bildelar, moppar, cyklar, gräsklippare mm. så därför bor bygget hos far & mor i Öjersjö, 3 km härifrån). EN pinne saknas för att golvet ska vara komplett, bortsett från triangulering av motorrummet (blir löstagbart kryss anpassat efter tråg etc.) och sittbrunnarna. Tror jag ska få motorn långt bak nog för att få plats med luftstyrning bakom kylen upp ovansidan huven. Får fundera på hur jag löser växelspaken eftersom växellådan hamnar långt bak. Kardanen kommer bli sisådär 30-35cm.

Några stackars bilder finns på http://www.ftteam.com

Link to comment
Share on other sites

Igår gjordes det lite mer... en bild från början av dagen... farsan sitter på de andra. Gå o kolla in bloggen lite senare så finns de där. Hinner nog inte uppdatera båda ställena idag: Teamet & Bloggen

Vad sägs om arrangemanget när vi höll på och mätte in bitarna? Proffsigt? :D

post-361-126978078915_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var o handlade lite järnbitar igår förmiddag... lite 25x25x2 och 2 längder 48,3x3,25mm varav de senare ska vara burstål tills SBF har bestämt sig för vilka regler som faktiskt gäller för sjuor. De har haft 2 månader på sig att svara snart. Så den övre delen av "buren" (det kommer egentligen bara vara en huvudbåge med sidosträvor och tvärsträva) kommer bli avtagbar ifall SBF tycker att jag ska använda FIA-specat rör.

Bild på shopping-korgen:

post-361-126993976328_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Vi får se hur mycket den "rules" på GTR:en i sommar. Den ska ju bli fräserbil i Gasa Till det Rasar på Anderstorp... går det inte fort nog kanske man kan vara ivägen i vart fall! :D

Link to comment
Share on other sites

Alu kan man köpa på andra ställen... fast där jag köpt måste man ha kundkort. De säljer inte kontant alls.

Ska försöka komma på var det var man kunde köpa kontant...

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Ngn skyltfirma säljer om man ber snällt.. polare köpte där... får nog kolla om man kan lämna ut deras namn.. :P

Har blivit lovade spillbitar av lexan för rutor i GTR-bilen (245:an) av dem...

Link to comment
Share on other sites

Idag bidde det in alles 8 järnbitar som hamnade på plats. Har nu kommit till arsel-ändan, dvs. ryggstödet. Fortsättning på kardantunneln är nästa delmål. Och att få bågen vid ratten böjd. Och på plats! :)

Dagens status

post-361-127014388892_thumb.jpg

En del filande innan det passade!

post-361-127014390378_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...