Jump to content

Övre Säkerhetsbältets Infästning


Antas

Recommended Posts

Eftersom man måste ha 3-pkt bälten monterade så kommer jag att ha det.

Bälten kommer från donatorn (Scorpio 2,9-88). Till de båda nedre fästpunkterna har jag använt originalbultarna (fingängade). Dessa bultar förefaller vara av 8.8 kvalité. Den övre fästpunkten är tänkt att sitta på störtbågen. Konstruktionen blir ett genomgående rör dia 15 mm genom störtbågsröret dia 60 mm. I det genomgående röret skall en bult (12 mm) gå som håller övre fästdelen på bältet ( roterande). På baksidan av störtbågsröret har jag tänkt att svetsa fast en mutter. Idag var jag till Laitis Bil&Bult i Luleå, det visade sej sannolikt omöjligt att få tag i härdade bultar i längd 90 mm med fingänga.

Måste man ha härdade bultar till säkerhetsbältet? Nästa fråga är, måste bulten vara fingängad?

Någon som vet?

Ska försöka bifoga en bild på fästpunkten.

Nähä,det gick inte alls att bifoga en bild! Kan det bero på att jag har för många bilder inladdade?

Ska försöka ta bort några och prova igen.

Nu tycktes det fungera.

Antas från ett snöslaskigt Luleå

Link to comment
Share on other sites

"Hittills" innebär det att jag måste välja härdat och fingängat i fortsättningen?

Vad anser du om "normalgängat" 8.8, M12 och att man låser muttern med en s.k. "Fokkernål" alt saxpinne.

("Fokkernål" är något som jag har med mej sedan flygeritiden, det är ung. som en säkerhetsnål som går genom ett hål i bulten efter muttern).

/Antas i Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Gustaf, ditt kunnande och erfarenhet är en stor trygghet för oss byggare. Min hustru litar definitivt inte på mej så det är bra att kunna hänvisa till dina expertråd.

Idag köpte jag två bultar, härdade, M12 med insexskalle.

Nu till nästa fråga.

Jag hade tänkt svetsa fast en M12 mutter på baksidan av störtbågsröret eller duger det med en nylocmutter (ej fastsvetsad) på baksidan? Bör man som komplement även ha fjäderbricka?

Är det rekommendabelt, eller krav, att ur säkerhetssynvinkel låsa muttern med saxpinne eller tidigare nämnda "Fokkernål"?

Av erfarenhet vet jag hur svårt det är att borra i en härdad bult men det fixar min granne enkelt.

Solen skiner från en kristallblå himmel i Luleå, tyvärr är det varmgrader (mera njutbart med -15c!)

Antas

Ah...ser nu att du skrev om nylocmutter i ditt svar. Jag läste slarvigt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Enligt vägverkets författningssamling så skall fästpunkterna hålla för 13,5 kN under minst 0,2 s.

Om jag har räknat rätt så borde det räcka med en M5 8.8!!? Eller har jag missat en decimal? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jag tror du ska ha 8,8 som är segare och inte så spröd som 12,9 i tvärriktningen.

förr hade alltid bälten 7/16 UNF gänga 11,11mm. den är fingängad. är det inte så fortf.?

Link to comment
Share on other sites

på jobbet används alltid 7/16 fingänga... har för mig den är 8,8..kan kolla på måndag.. vi har en hel hög olika långa bultar beroende på applikation.. vi använder både svets mutter eller avlånga ``plattjärn´´med fast mutter på som monteras innanför karosseriplåten..eller lösa vanliga muttrar.. jag skulle inte heller använda höghållfasta bultar...men det e jag det..gick mig en runda ut i garaget... kollade på flertalet bältesbultar i olika längd... en del hade ingen som jag såg hållfasthets märkning.. men dom med 8,8... som en händelse såg jag att dessa bultar e kompatibla med bromsok och styrarms infästnings bultar på triumph/ lotus/caterham spindel...lycka sas...

Link to comment
Share on other sites

på jobbet används alltid 7/16 fingänga... har för mig den är 8,8..kan kolla på måndag.. vi har en hel hög olika långa bultar beroende på applikation.. vi använder både svets mutter eller avlånga ``plattjärn´´med fast mutter på som monteras innanför karosseriplåten..eller lösa vanliga muttrar.. jag skulle inte heller använda höghållfasta bultar...men det e jag det..gick mig en runda ut i garaget... kollade på flertalet bältesbultar i olika längd... en del hade ingen som jag såg hållfasthets märkning.. men dom med 8,8... som en händelse såg jag att dessa bultar e kompatibla med bromsok och styrarms infästnings bultar på triumph/ lotus/caterham spindel...lycka sas...

Mina söner påstår att jag är så gammal att jag är analog, själv vet jag att jag är ung fortfarande eftersom min saligen hädangångne far levde i tum-åldern.

Går 7/16 in i ett rör med innerdiametern 12 mm?

Hur kommer man åt bultar 2 st 7/16 och 2 st muttrar med fingänga i längd 90 mm med 30 mm gängad del?

Här uppe i norr tycks det vara omöjligt, tom i specialbutikerna.

Har nu tvingats genomlida schlagerskrålet. En vinkelslip är, enligt mitt förmenande, mera musikalisk än sångarna. Nej, nu var jag orättvis!

Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

kan kolla på jobbet om vi har så långa... tror inte det...men kollar på måndag..

apropå analog... då jag tillhör dom äldre på jobbet (snart 45) så brukar mina kollegor ibland fråga hur det var på den tiden, då allt var svartvitt hmm..

Link to comment
Share on other sites

Det finns en som jag vet säljer bra UNF i flera längder även på postorder, men billigt är det inte.... http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

De har även tillbehöret för det ultimata lättviktsbygget, duk och dope för sträckning av duken. Inte särskilt krocksäkert, men LÄTT SOM FAN!

Mvh

Fredrik som funderar på om det är motiverat med en jettwister vid locostbygge :-)

Link to comment
Share on other sites

Skika et PM med din adress så bjuder jag på 2 st bult + muttrar. okej längden blir då 3 3/4"

Ibland hör Gud bön även från de icke troende!

Jag har skickat ett PM med min adress.

Tack för hjälpen!

Antas

Link to comment
Share on other sites

skulle annars säga att vi har bultar i längderna dvs skaftlängd ink gänga 18,32,50,60,80,102,127,140mm

på 80 bulten är skaftet utan gänga 45mm och på 102mm utan 70mm... .

vi har vanliga muttrar och ``nylock´´, svets mutter, plattor med på svetsad mutter..

obs vi säljer inte utan använder i produktionen... meeen...

om det inte löst sig skicka pm

Link to comment
Share on other sites

skulle annars säga att vi har bultar i längderna dvs skaftlängd ink gänga 18,32,50,60,80,102,127,140mm

på 80 bulten är skaftet utan gänga 45mm och på 102mm utan 70mm... .

vi har vanliga muttrar och ``nylock´´, svets mutter, plattor med på svetsad mutter..

obs vi säljer inte utan använder i produktionen... meeen...

om det inte löst sig skicka pm

Tack för att du tog dej tid och gjorde dej besvär.

Jag får bultar med posten.

Vad vore byggeriet utan detta forum!

Här i Konungarikets utpost i norr regerar hustrun just nu i köket med bullbak, själv ska jag göra en, helst oobserverad, passage genom köket för att förflytta mej till garaget för att fortsätta mitt bakande på säkerhetsbältesinfästningarna.

Antas (-2,5 c i Luleå. Lugn, bara lugn om om ca 3,5 månader mörknar det igen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...