Jump to content

Är det någon som vet...


Magoo
 Share

Recommended Posts

Är det någon som vet om Esther i Ugglerum fortfarande säljer ramar eller om dom inte tillverkar ramar längre? :icon_blink:

Vore kul om det blev ytterligare ett Dala7 bygge på gång. Vårt bygge framskrider snabbt, ganska mycket tack vare det stöd som grabbarna på Dala7 ger. Jag tycker du ska kolla med dem.

http://www.dala7.nu Om du slår till så välkommen i "klubben"

Eddy

Link to comment
Share on other sites

vad är skillnaden på chassie storlek på dala7 ramen å esther?? jag har alla vägar öppna. Jag ska ha en VW motor i min bil... hade jag tänkt iaf?? Har dala 7 gjort många chassien??

Jag vill ha en ram som är perfekt dvs att man inte åker på anmärkningar när man tar den till sfro osv...

Link to comment
Share on other sites

Dala 7 gör en ram som är breddad och förlängd för att passa volvomotorer och normalstora förare. Det borde gå fint att få plats med en VW motor där.

Efter vad jag har hört så skall deras ramar hålla mycket hög klass. Hade jag inte byggt min ram själv, så hade jag nog köpt av dem. I vilket fall som helst så är de mycket bra att ha och göra med, jag har köpt mina dämpare därifrån och jag blev mycket nöjd.

Link to comment
Share on other sites

vad är skillnaden på chassie storlek på dala7 ramen å esther??  jag har alla vägar öppna.  Jag ska ha en VW motor i min bil...  hade jag tänkt iaf??  Har dala 7 gjort många chassien??

Jag vill ha en ram som är perfekt  dvs att man inte åker på anmärkningar när man tar den till sfro osv...

Det skiljer en del på chassiena faktiskt.... Dala7 är 12 cm bredare än en Locost och Esther är något smalare än en Locost ca 2-3 cm tror jag. Så 14-15 cm skillnad i bredd. Längden har jag ingen uppgift på.... Dala7 ser väldigt breda ut om man jämför dom med andra sjuor tycker jag... Sen är Dala7 som sagt avpassad till Volvo bakaxlar och fram- spindlar medan Esther har Ford bakaxel och framnav, går nog i och för sig att få andra allternativ också om man frågar. Både Esther och Dala7 ramarna håller mycket hög klass vad gäller tillverkningen måste jag säga. En annan skillnad är om jag inte är helt ute och cyklar att Esther använder sig av uniballs i hjulupphängning medans Dala7 har bussningar. Här får någon rätta mig om jag har fel !

Link to comment
Share on other sites

sitter uniballs i min esther..

Esther har alltid uniballs...

Men är det inte en Dala7 som du har igentligen Acke. Har inte du den breda ramen i din bil ?

För att förtydliga det hela lite så är Dala7 en breddad Esther

Link to comment
Share on other sites

vad är skillnaden på chassie storlek på dala7 ramen å esther??  jag har alla vägar öppna.  Jag ska ha en VW motor i min bil...  hade jag tänkt iaf??  Har dala 7 gjort många chassien??

Jag vill ha en ram som är perfekt  dvs att man inte åker på anmärkningar när man tar den till sfro osv...

Vad jag vet , så har ingen av ramarna som Dala7 levererat fått nå´n anmärkning vid besiktning 1. Vad gäller skillnad met Ester...Känner du till helan och halvan.... Det är jag som är helan :icon_oops: ser åtminstone ut som honom när det gäller bredden, och jag platsar i "cockpit" :icon_oops: Vi valde Dala7 just av den orsaken. Annars hade ett Locostbygge bara fått stanna vid en dröm :(

Eddy

Link to comment
Share on other sites

nipps.. det är en esther... det är Björn Svensson i kalmar som byggt den...

( å de sitter ett Esther märke i fronten.... plus att den e smal.. sittbrunnen är ca: 41 cm vilket e roligt då nästan alla stolar är från 43cm å framåt.. :icon_blink: )

http://www.trampebil.se/budda/B...ages/image8.htm

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

En Esther har i stort sett samma yttermått som en Caterham. Det som skiljer är profilhöjden på fackverket & mått kring insteget.

Profilhöjden är högre just för att en Volvomotor skall passa.

En annan sak Esther har som inte så många andra har är ett antal mycket bra resultat i Roadsport.

Jag skulle nog välja en Esther (& nej , jag får inte betalt för att tycka så).

En annan sak: det där med bredare bilar "så att nordbor får plats" köper jag inte riktigt. Själv är jag 1.87 & väger 110 kg & åker originalseven utan problem...

Ett mycket starkt skäl för Dalabilarna är att de bygger på Volvoprylar även i övriga bilen vilket är en stor fördel när man bor i Sverige.

B

Link to comment
Share on other sites

nipps..  det är en esther... det är Björn Svensson i kalmar som byggt den...

( å de sitter ett Esther märke i fronten....  plus att den e smal..  sittbrunnen är ca: 41 cm vilket e roligt då nästan alla stolar är från 43cm å framåt.. :icon_blink:  )

http://www.trampebil.se/budda/B...ages/image8.htm

Ok.... då är jag med ! :thumbup: För Björn har även byggt en del breda chassin har jag för mig....

Jo bredden på sittbrunnen kontra stolsbredder är jag smärtsamt medveten om !!! :(

Link to comment
Share on other sites

Per: jo, men detta är den första bilen björn byggde tror jag... När jag var där så hade han 3 eller 4 st å tyckte det var någon för mycket.. :)

ang, stolar så kolla min hemsida och ombyggnaden av kevlarstolen...

gissa om det sved att sätta kapen i en kevlarstol ?!?!?! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Måste bara reda ut en del frågetecken. Ackes bil är den första jag byggde, ser ut som en Esther men är 8 cm bredare. Då det var den första bilen jag byggde så fick jag mycket tips o råd av Lasse Svensson (Esther) och Ulf Eklund (Estherram med suzukimotor) ,(Båda kända förare från Roadsport-serien)

Därför är Ackes bil en bred Esther.

Var senare inblandad i Faster Seven (längre ,bredare) Aha gick det upp ett ljus för någon ??

Då detta samarbete senare skar ihop och Anders (Dala7) var anledningen till den första bilen där ,så föll det sej naturligt att ramarna byggdes i Borlänge istället

Hälsningar Björn

Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga ang uniballs eller bussningar....

Dala7 har bussningar i framvagn och bussningar i infästning av k-stagen på bakaxeln, men uniballs i k-stag mot ram bak. Var det nån som förstod det där? Finns bilder på www.dala7.nu annars.

Om det är ytterligare frågor och funderingar så maila gärna till info@dala7.nu så tar jag eller Anders tag i frågorna.

Ps, ingen ram har fått någon anmärkning på 1:a SFRO besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nå har blitt litt kjent med det Svenske Locost miljøet så ser jeg at det er utrolig mange varianter av Locost som blir bygd. Alle har sin egen lille vri med bredere, lengre,høyere og forskjellige aksel valg. Det er forstålig når det er bygd for gatebruk. Dette med bredere ramme for å få bedre sitteplass er etter mitt skjøn ikke nødvendig da det fins så mange stoler på markedet i dag som passer i en vanlig ramme. Når man nå skal velge ramme så må man også vurdere Luego rammen som er godkjent for Locost racing og blir solgt i Sverige. Den nye serien vil bli stor de kommende årene og den som har det minste interesse av racing vil nok ergre seg grønn hvis han har bygd en bil som ikke kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

Rune, jag förstår din vurm för Locost racing, vilket är kul och jag tycker själv det vore jättekul med en Locost serie i Sverige. :wohow:

Många av oss kommer dock aldrig att tävla utan bygger för att kunna åka på vanliga vägar eller vara med på öppna bandagar. Dessutom har många racingserier av naturliga skäl snäva restriktioner rörande motoralternativen. Valet av stolar, fälgar, däck etc begränsas också ganska rejält. De extra centimetrarna på bredden på många av de nyare ramarna bidrar givetvis även till bekvämligheten. Jag förstår att man måste ha ganska rigida regler men det är oerhört begränsande för kreativiteten om man främst vill åka på gata... Det hade kanske varit välgörande med vikt eller tidsbestraffning och haft lite friare regler så fler kunde vara med.

Roadsportserierna har dessutom fått så starkt fäste att jag undrar om de inte alltid kommer att vara ett första alternativ i Sverige. Lite synd kanske...?

Link to comment
Share on other sites

Det er klart jeg brenner for Locost racing og jeg håper å tror at de fleste av dere vil gjøre det etterhvert. Første anledning er på Anderstorp 7 mai, og jeg jobber nå med påmeldingene. Det ligger an til ca 20 biler og da blir det bra racing. De fleste av dere vil forhåpentlighvis komme i deres Locoster for å se på, og det vil være med på å samle miljøet noe som er bra. De bilene som vil være konkuransedyktige i løpene er nok mer avansert enn den vanlige gatebil som deltar i Roadsport. I Sverige der det er mulig å få skilt på bilene vil alltid den delen være størst, men jeg har stor tro på at racing delen vil bli minst like stor der som her i Norge. Så det jeg sier er at de som skal bygge nå og har litt interesse for racing, bør vurdere en bil som kan brukes i serien først som sist. Jeg tror som den entusiast jeg er at det vil bli Locost racing som blir det store frem for det å delta i Roadsport.

Skal man klare å beholde noenlunde Locost prinsipp så må det være et snevert regelverk ellers så tar det helt av. Man kan da si at det vil bli billigere hvis man får bruke alt som passer og fins lett tilgjengelig, men et slikt regelverk vil bli utnyttet til det fulle av de rette personer og da blir det dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Skall man tävla så skall man inte välja en Dala7.

Då är det bättre att sikta in sig på en liten lätt "symaskin"

Dala7 är en locost för väg och öppna bandagar. En rolig bil man bygger själv.

När vi siktade in oss på Volvo som donator är det för att det är:

1. Billigt

2. Vanligt

3. Bekvämt

Går nått sönder så behöver man i stort sett bara lyfta på en sten i gamla Svedala och hitta en del. Inget krångel med att leta förtvivlat i utlandet efter delar.

Smaken är som baken.

Tur att vi alla kan samlas under locost paraplyet och ha kul med den bil, modell och avsikt man själv önskar.

Link to comment
Share on other sites

Bara ett kort inlägg:

Dala7 chassit tillkom efter ett antal besök hos olika tillverkare där jag INTE hade en chans att pressa mig ned i någon ram. (Inte ens i en bred Esther(nu mera Ackes Budda))Därför skapades Dala7 ramen enkom efter min STORA O FETA KROPP.Den som stod för mätning var Björn Svensson och på den vägen är det!

En kommentar till uttrycket "så att nordbor får plats" så vill JAG gärna få plats med en trevlig sportstol när jag skall ut på banträffar eller på locostträff.

Jag tror att det var Real7s bil jag såg på Se7en days i Karlskoga juni 02 och skulle själv aldrig sitta på golvet med bara ett liggunderlag som dämpning.

Link to comment
Share on other sites

Tur att vi alla kan samlas under locost paraplyet och ha kul med den bil, modell och avsikt man själv önskar.

Jeg er helt enig i dette og drømmesenarioet er jo tredve Locoster på banen og to hundre utstilt i depoet. Jeg kjører faktisk ikke min bin selv fordi jeg konsentrere meg veldig i å bygge opp klassen og legger mye vekt på det som skjer i depoet og rundt klassen. De fleste racing klassene står spredt enkeltvis rundt i depoet med lite kontakt teamene i mellom. I Locost her i Norge er vi en stor familie som står i lag i en gate med eget inngangsparti og felles fester om kvelden. Dette er en av hovedårsakene til sukksessen her og det håper jeg at vi kan få til i Sverige å.

Link to comment
Share on other sites

Locost går alltså inte att gatregistrera i Norge?

Men vi borde kunna få åka dit med våra ändå med våra svenska bilar och anordna en stor träff i samband med någon tävling på en bana nära svensk/norska gränsen.

Vore lite kul att retas lite med de norska myndigheterna - eller skulle de kunna stoppa oss på de norska gatorna? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nei det kan de selvsagt ikke. Det går faktisk en Locost på Norske skilt. Den ble bygd og registrert i Sverige av en Nordmann bosatt der. Når han flyttet tilbake til Norge fikk han med bilen som flyttegods og fikk Norske skilt. Så det er mulig, vi kan muligens få skilt på en her i Norge, men da må vi betale avgift tilsvarende en 2004 westfield som er på rundt 170 000,-

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket starkt skäl för Dalabilarna är att de bygger på Volvoprylar även i övriga bilen vilket är en stor fördel när man bor i Sverige.

Fast de verkar bygga på nästan hela Volvos modellprogram med undantag för 300 och 400-serien. Knappast lämpligt om man är ute efter "single donor".

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket starkt skäl för Dalabilarna är att de bygger på Volvoprylar även i övriga bilen vilket är en stor fördel när man bor i Sverige.

Fast de verkar bygga på nästan hela Volvos modellprogram med undantag för 300 och 400-serien. Knappast lämpligt om man är ute efter "single donor".

Fast de verkar bygga på nästan hela Volvos modellprogram med undantag för 300 och 400-serien. Knappast lämpligt om man är ute efter "single donor".

det där är ju dock en sak som man kan avgöra själv i mkt. hög utsträckning.....

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Jag tror att det var Real7s bil jag såg på Se7en days i Karlskoga juni 02 och skulle själv aldrig sitta på golvet med bara ett liggunderlag som dämpning.

Jag har också ett fett arsle & har kommit på att det dämpar ganska bra i sig...

Den gången var dock avsaknade av säte pga att det var dyngsurt sedan dagen innan.

Problemen med stolar i bilen är framförallt två:

1, estetiskt, det ser ju ut som det sitter någon i bilen alltid (bra stöldskydd kanske...)

2, När ni någon gång börjar KÖRA med era bilar kommer ni (i de flesta fall jag sett bilder på) att upptäcka att ni sitter på tok för högt.

Problemet med att sitta som jag gör är att skyddet underifrån är noll.

B

Link to comment
Share on other sites

2, När ni någon gång börjar KÖRA med era bilar kommer ni (i de flesta fall jag sett bilder på) att upptäcka att ni sitter på tok för högt.

För högt för vad???? Risken att välta, slå huvudet i broar, ducka för trakikflyg eller vadå?

:D

Link to comment
Share on other sites

Fast de verkar bygga på nästan hela Volvos modellprogram med undantag för 300 och 400-serien. Knappast lämpligt om man är ute efter "single donor".

140, 240 och 740..... jag tror att Volvo gjort några fler modeller än så.

Mer info på www.volvocars.se så vidgar vi våra vyer lite ;)

Med det är ju som Arrowsmith säger. helt upp till en själv.

Link to comment
Share on other sites

Dala7an hurpass lätt är den att komma upp i 750kg ? den är ju lite större än esther och nyttjar volvos stabila grejjor. Jag vill gärna komma upp i 750 kg så att jag klarar effekten på min motor!

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
1. Ruta

Som sagt, kör lite först...

Turbulensen bakom rutan är värre än att vara utan ruta.

Dessutom känns det väldigt konstigt att sitta högt, man får inte samma kontakt med bilen.

B

Link to comment
Share on other sites

Dala7an hurpass lätt är den att komma upp i 750kg  ? den är ju lite större än esther och nyttjar volvos stabila grejjor. Jag vill gärna komma upp i 750 kg så att jag klarar effekten på min motor!

Det är definitivt inget problem att komma upp i vikt.....varken som chafför eller med bilbygge.... :hypocrite:

Många av de färdiga Locost bilarna ligger mellan 650-700kg i färdigt skick och dit kommer man lätt och till den vikten får du (om jag minns rätt) lägga till en chablon vikt på runt 70 kilo för verktyg och förare vid besiktning.

Pinto kan nog fylla i med exakta uppgifter här......

OM du inte kommer upp i dina 750 kg. så är det helt okej att vikta bilen vid besiktning, antingen om du vill göra det på ett "dolt" sätt och sedan plocka bort efter besiktning.

Eller för den delen vikta bilen och göra det "offentligt" hos sbp och få vikterna inskrivna i fordonsindentitets pappren. Saken är då den att du måste släpa runt vikterna alltid om du ska vara lagenlig.

Link to comment
Share on other sites

2, När ni någon gång börjar KÖRA med era bilar kommer ni (i de flesta fall jag sett bilder på) att upptäcka att ni sitter på tok för högt

Som sagt, kör lite först...

Real 7

Herregud, du har rätt.

I morgon åker jag ner till garaget och sågar sönder ramen.

Kanske du kan tipsa mig om en bil som går att köra med?????

Det låter på dig som om du dissar allt vad Dala7 (och locost) heter.

Mäter man en Dala7:a med 15" mot tex SuperSwift's bil så är Dala7:an 2 cm högre.

Du snackar vidare om att man sitter högt? Har du suttit i en Dala7:a eller vilar du dina åsikter på bilder?

Släpp sarjen och kom in i matchen.

Klart slut.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Ok, Mr Betelguse.

Såhär ligger det till:

De flesta som kör denna typ av bilar kommer förr eller senare fram till de slutsatser jag försöker förmedla dvs att sitta lågt & använda någon form av vindavvisare är den bekvämaste formen att köra.

Detta har inget med fabrikatet att göra.

Själv har jag kört runt med olika bilar av denna typ i över tio år & noterat samma egenskaper när det gäller detta på samtliga vagnar.

Frågan blir istället:

Vad är så uselt med dessa Dala 7 (till vilka jag nyligen rekommenderade folk med köptankar) att ägarna går i försvarsställning så fort de nämns oavsett sammanhang?

Skärp dig nu & skilj dessa allmängiltiga frågor från de olika märkena. Mina synpunkter har inget specifikt med något märke att göra.

Dessutom lär det dröja innan jag tar synpunkter från någon som inte ens kan skriva sitt riktiga namn under dem på allvar.

B

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ta allt personligt Zaphod??

Med tanke på att de flesta här inne på forumet bygger seven-replikor och inte har börjat köra med de än kanske man ska lyssna på en som verkligen kör....(och jag är också en byggare).

Det räcker ju att köra scooter utan hjälm för att märka att det blåser som f-n, du kanske sett någon med långt hår köra nercabbat och allt håret står rakt fram och INTE bakåt, det kallas turbulens.

Jag personligen kommer att göra allt för att komma ner och ur vägen för blåsten, i min bil har jag ändan 2-3cm över golvet.. pga stolen inte gick att fästa mot sidorna utan bultas mot golvet...

du lär väl märka det när du kör för första gången......

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Acke löst problemet med Turbulensen aldeles förträfligt :thumbup:

Sedan har jag för mig att jag läste något på forumet om simglasögon.... hummmm ....stämmer det?  :D

Vad tycker ni själva ? http://www.trampebil.se/budda/2...ages/image9.htm

hade inte bron varit i bakgrunden så hade jag trott att acke var en stridspilot från 1:a världskriget :lol:

IIIIIIIIS kallt...... :thumbup:

P.S.

Ser inte grabben ganska nöjd ut på bilden förresten

D.S.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara Brooklandrutor på min bil och kör jag i stadstrafik, högsommar eller bara finåker så brukar en flygarluva eller annan mössa räcka samt ett par BRA solglasögon som täcker hela ögonen. Turbulensen är en sak men lika läskigare är stenskott, humlor och småfåglar, därför bör man ha något som åtminstone täcker ögonen på ett vettigt sätt.

Kör jag på motorväg, bana eller för/eftersäsong så är min integral Peltorhjälm helt perfekt. hörselkåporna som sitter i hjälmen är onekligen sköna att ha på motorväg. jag har dessutom satt in ett intercom från Cobra i dem så jag och min sambo kan snacka via våra hjälmar när vi åker, vilket var omöjligt med integralhjälmar tidigare. Tacksamt nog har jag aldrig fått höra att jag ska sänka farten etc - fattar inte hur hon vågar åka med mig, jag skulle aldrig göra det. Lika kul som det är att köra lika vidrigt tycker jag det är att sitta bredvid....

På tal om turbulens så har integralhjälmen en obehaglig effekt hos min sambo, hennes hjälm strävar uppåt av luftströmmar som träffar hjälmen underifrån i motorvägsfarter - klara strypkänslor med hakbandet på plats. Får väl skaffa en nackkrage från OMP eller nåt till henne.

Link to comment
Share on other sites

Angående tubulens så kan ett tätare typ av galler/vägg/jalusi bakom föraren minska "baksuget" ganska ordentligt.

Tror faktiskt att ett vindskydd bakom föraren mest hjälper om man har sidorutor också...

Nä - jag tror helt enkelt att vi får inse att det kommer att blåsa för dj-ligt när man kör och att det inte är mycket man kan göra åt det. Det är väl knappast någon som bygger en Locost för att den skall vara bekväm utan det är en bil som man bygger för att ha kul med när det svänger :D

Vi som fortfarande är i byggstadiet får försöka suga upp alla erfarenheter från de lyckostarna som har färdiga bilar att köra med. Förhoppningsvis unviker vi på det viset allt för många bygg/konstruktionsfel ;)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag skulle blanda mig i leken också.

Jag håller också på att bygga en bil med en Dala 7 ram,

En del frågor rörande kvaliteten på ramen vill jag avfärda direkt, den håller absolut toppklass vilket kan verifieras av fler som tittat på den bl a , Lars Nigel som byggde ramar till dragsters på 70-talet och en del andra som jag haft kontakt med innom Renult Formel V6. De som svetsar Dala 7 ramarna är riktiga yrkesmän med flera års erfarenthet av att dagligen använda en svets vilket gör att jobbet blir superbra. Även A-armarna som är gjorda i cromemolly rör håller samma fina toppklass.

Dessutom har Dala 7 grabbarna lyckats generera en kontakt med fler byggare runt om i landet som varit till stor hjälp för mig, stort tack till killarna i Västerås som gjort skräddarsydda spacers till ett vettigt pris.

Målet med min Dala 7 är att få en rolig gatbil till en vettig kostnad, jag har med andra ord ingen avsikt att börja tävla på något sätt.

Med Dala 7 kan du få en bil till en rimlig kostnad som också går att åka bekvämt i ( även under en längre sträcka ). det blir också plats för ett helt ok bagageutrymme där bak.

Storlek osv.. När jag köpte min ram tyckte jag den såg ut som ett höghus, nu kan jag konstatera följande. De replikor jag mät på håller en höjd på ca 70 cm vid instrumentbrädan, min har 71cm inget höghus alltså, gällande bredden så är min bil 181cm på bredaste stället = lågt och riktigt fett.

Sen får man inte glömma av alla andra fördlar med Volvo delar som är lätta och billiga att få tag i.

Dessutom, nu får ni ursäkta men kostnad per HK tror jag har en betyligt roligare ekvation än vad vissa andra har?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...