Jump to content

Är det någon som vet...


Magoo

Recommended Posts

Grejen är väl den att vi alla har en vision om hur den perfekta sjuan ser ut... och den ska man ha för det är den egna drivande kraften.

Min kommer att se något annorlunda ut med en sarg runt hela kupen, ingen separat scuttle och inte heller ha bågarna vid bakskärmarna sen må det vara hädelse eller fult i vissas ögon men jag tycker det ser bra ut, och vad andra tycker är upp till dom...

Min blir nog runt de 70cm som ni skriver om.. min har samma höjd som bokramen och sen 13cm markfrigång då hamnar man väl där nånstans. plus en båge på 40-41cm

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte blanda mig in i diskussionen om olika ramtyper, original eller ej, men känner att det hettar till på vissa punkter på ett lite onödigt sätt. Man ska inte behöva försvara sitt ramval eller val av färdigbyggd bil gentemot oss andra. Förhoppningsvis blir vi alla nöjda till slut ändå med våra bilar.

Man missförstås så oerhört lätt i forum (har själv råkat ut för det då jag gärna "retas" lite men menar verkligen aldrig någonting negativt eller ont, läs tex tändstiftstråden). Så använd smiliesarna så ni inte missförstås! :blink:

Jag känner både folk som bygger Dala7or själva och folk som kör runt i färdiga Catherham superlightbilar som inte rör ett verktyg. Och jag tycker att det är mer som förenar oss än skiljer oss åt.

Sverige är inte så fasligt stor och om vi alla träffas i framtiden med våra bilar så kommer många säkert att ändra uppfattning om varandra och se fördelar i de olika biltyperna. Ska man kritisera så gör det gärna då "face to face". Tills dess så är detta forum en fantastisk plats att lära känna andra likasinnade och utbyta erfarenheter. Någon skrev att de som bygger lär sig massor av de som har färdiga bilar. Det gäller åt andra hållet också, jag lär mig massor av er som bygger och det hjälper mig att hitta nya lösningar på saker jag vill förändra. Känner tung respekt för alla hemmabyggare! :notworthy:

Inga stridsyxor nu va? :D

Link to comment
Share on other sites

Angående tubulens så kan ett tätare typ av galler/vägg/jalusi bakom föraren minska "baksuget" ganska ordentligt.

Tror faktiskt att ett vindskydd bakom föraren mest hjälper om man har sidorutor också...

Nä - jag tror helt enkelt att vi får inse att det kommer att blåsa för dj-ligt när man kör och att det inte är mycket man kan göra åt det. Det är väl knappast någon som bygger en Locost för att den skall vara bekväm utan det är en bil som man bygger för att ha kul med när det svänger :D

Vi som fortfarande är i byggstadiet får försöka suga upp alla erfarenheter från de lyckostarna som har färdiga bilar att köra med. Förhoppningsvis unviker vi på det viset allt för många bygg/konstruktionsfel ;)

Det e bra att det blåser i dessa bilar.

Det är det enda man blir blåst på i en dylik.

Allt annat e ju bara stora plus!!!!

Så hoppas alla här kommer ut på vägen nån gång så vi får umgås i blåsten oavsett märke!

Heja på allihopa!!!

PS, det blåser kallare här uppe i norrland DS

Link to comment
Share on other sites

Ohh jösses... här var det diskussion.... :blink:

vet inte riktigt var jag skall börja... vi börjar nog med pekpinnen.... :stop:

Som någon skrev ovan så är det lätt att missförstå varandra över Internet när man inte kan "läsa" av motparten i kroppsspråk och tonläge

( vilket står för nästa 80% av kommunikationen.. :icon_smartass1: )

Så att använda smilys är mycket nödvändigt för att förmedla vad man verkligen försöker säga..

( ex: ironi är lite svårt att få fram via tangenter..)

Jag är även moderator och admin på andra forum och har varit i ett par år nu så jag vet hur lätt folk kan råka i luven på varandra över nätet utan någon riktig anledning...

Ett sätt att stävja sådant är att moderatorerna går in å raderar eller ändrar på inlägg, vilket aldrig är roligt att behöva göra..

Så när ni skriver ett inlägg läs igenom det en gång till innan ni skickar så slipper jag hoppa in å leka polis... :( ( ingen fara ännu, men hårda diskussioner eskalerar så lätt... )

Vidare till rutor... jepps.. jag har använt mig av simglasögon vilket funkar alldeles utmärkt... :D Nackdelen är att dom har en tendens att imma igen efter ett tag, men det skulle nog lösa sig om man gjorde ett litet hål i sidan så det kommer in och ut lite luft...

Bild på Simglasögonen....notera Ferrarin i bakgrunden..

Jag har dock bara kört min som inte har ruta så jag har ingen aning om hur det funkar med ruta... ännu..

( man har ju flickvän som är rädd om frisyren.. :icon_blink: å mitt förslag att hon kunde skaffa samma frisyr som jag gick inte riktigt hem... :prop: )

Och givet ser jag nöjd ut.. jag har alltid ont i smilbanden när jag kommer tillbaka från en tur i Buda, men det är en lätt uppoffring... :D

Ramar... smaken är som baken... ( i mitt fall hårig å ful..)

Alla kan inte tycka samma och det är bara att acceptera att vi har olika smak, tycke och ändamål men att vi alla sitter i samma båt som gillar sjuor..

Vissa vill ha "hardcore", vissa vill ha en "vardagsbil", vissa gillar original, andra replicor.... men alla gillar vi Super Seven...

att diskutera vilken ram som är bättre än nästa är meningslös då vi aldrig kommer tycka samma....

Och enligt vad jag förstår så är Dala7 och Esther mer eller mindre samma plus att dom alla är goda vänner, så varför skall vi stånga oss blodiga för att framhäva den ene framför den andre???

så älska din nästa även om han/hon inte tycker som du... ;)

thats my 0,02$

Link to comment
Share on other sites

Kanon att någon kommer fram äntligen med den gemensamma nämnaren,

Förövrigt skulle det vara kul om vi kunde anordna någon form av träff för oss som har en bil av Seven typ.

Jag var i kontakt med Vasallen som disponerar det gamla flygfältet vid tullinge, de kan fortfarande hyra ut banan fram till september i år innan det byggs bostäder där,

Det kostar 3500SEK att hyra banan mellan 12-17.00 en lördag eller söndag, huvudrakan är 40meter bred och 600 meter lån samt att det går via mindre anslutningsvägar att anordna rundbanekörning dock lite provisoriskt. Jag tror däremot att vi skulle kunna nyttja rakan till lite kul saker ex. konkörning och fullgastest.

Vad tror ni skulle detta vara intressant?

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt på vad det gäller Tullinge!

Toppen idé! :wohow:

Helst i juni om möjligt eftersom jag är borta i juli. Ska försöka få med mig både Mustangen och Seven. Mussen har jag tidigare kört på strippen där när det var julgran och tidtagning men nu har man ju möjlighet att med gästförare i ena bilen få möjlighet att får svart på vitt vilken som vinner 402.

Jag kan inte vänta! :icon_bach:

Link to comment
Share on other sites

Bra! Då har jag en förare till Mussen.

Jag har satt in en B&M spak så det är bara att lägga i ratchetläge och växla sekventiellt vid 6000 varv, lätt som en plätt!

----------------------------------

Förhoppningsvis så borde det finnas utrymme sedan till sommaren för en ny huvudgrupp med körerfarenheter/körupplevelser speciellt bland alla ni som testar era bilar för första gången eller gör nåt skoj med dem.

Ser fram emot att läsa storys om jungfruturerna! :D

Link to comment
Share on other sites

Bra! Då har jag en förare till Mussen.

Jag har satt in en B&M spak så det är bara att lägga i ratchetläge och växla sekventiellt vid 6000 varv, lätt som en plätt!

----------------------------------

Förhoppningsvis så borde det finnas utrymme sedan till sommaren för en ny huvudgrupp med körerfarenheter/körupplevelser speciellt bland alla ni som testar era bilar för första gången eller gör nåt skoj med dem.

Ser fram emot att läsa storys om jungfruturerna!  :D

Min kan du få direkt !!! Provkörde på Anderstorp i höstas.... och det är den bästa dagen i mitt "billiv": Skönare känsla än att köra en bil man själv har byggt på Anderstorp var helt unik ! Jag var så lycklig så jag bara satt och skakade hela kvällen !

Så prova det !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Min kan du få direkt !!! Provkörde på Anderstorp i höstas.... och det är den bästa dagen i mitt "billiv": Skönare känsla än att köra en bil man själv har byggt på  Anderstorp var helt unik ! Jag var så lycklig så jag bara satt och skakade hela kvällen !

Så prova det !!!!!

Jag körde själv min bil på bana för första gången på Anderstorp i maj i förra året och håller med, upplevelsen av att köra på bana är otrolig, speciellt med en helt tom bana och så "enkel" som Anderstorp. Det går inte att jämföra med vanlig landsvägskörning och 80.000 gånger roligare än alla bilspel i världen! :wohow:

Jag har monterat en liten Bulletcamera kopplat till min på min störtbåge så jag kunde dokumentera min jungfrutur på bana. Tvingar alla mina vänner att se filmen... En klar fördel med den är att själva kameran är stor som en tumme och kostar 1500-2500 kronor och blir betydligt billigare om den går sönder än själva filmkameran som istället kan ligga skyddad och dold.

Link to comment
Share on other sites

F-N, jag måste lära mig att inte vara så glappkäftad...

Jag är totalt nollställd på web men jag ska kolla med Jocke på Dala7 om inte han kan lägga ut filmen via deras hemsida.

Det värsta är att jag hade bara kameran igång i början - jag lovar jag körde bättre sen... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

OK, nu ligger filmen ute på www.dala7.nu

under "Bilar och Byggen" och sedan under SuperSwift film".

Var lite hyggliga nu mot Dala7 som bjuder på filmvisning av högsta klass,

beställ en ram eller två som tack och för att visa er goda vilja. ;)

Måste återigen upprepa att jag inte brydde mig speciellt mycket om att hitta spår etc så granska inte filmen för kritiskt. :icon_oops:

Men glada eller retsamma kommentarer mottages ändå tacksamt.

Den gula 911an är brorsans, en 74a med RS-spec, men den var inga problem att köra ifrån... däremot hade jag liiite problem med en sprillans ny 911 GT3...

Link to comment
Share on other sites

Den gula 911an är brorsans, en 74a med RS-spec, men den var inga problem att köra ifrån...

Vad hade du för motor i bilen sa du? I vilket fall som helst så blev jag ännu mera taggad att bli färdig med min egen när jag läste det där :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det är det som är så skoj med Sevenbilar att man för en så billig penning kan köra ifrån betydligt dyrare fabriksbyggen, de sitter förvisso i T-shirt med klimatanläggning och 16 högtalare till stereon, men körkänslan är större i en öppen bullrig bil. Hade det varit en kurvigare bana och en bättre förare än jag i en Seven så hade nog även GT3or etc fått stryk...

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så är det en seven som har varvrekord på "ringen". Där rullar ju en i annan superbil också så det torde väl vara bevis för at det går undan rätt så hyfsat...

Vet inte vilken sort det var men skall forska lite... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

På raka banor har oftast superbilarna ett klart övertag eftersom de har så ohemult höga toppfarter - för att inte tala om Montoya som höll en snittfart på 209 km/h på ringen i sitt ringrekord med Formula 1-bil.

Svårt att veta om en Seven har rekord eller ej, det beror i vilken klass man menar.

Men de är erkänt snabba där...

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Caterham har i alla fall haft rekordet. Ej det absoluta, utan det för vägreggade "produktionsbilar".

En kul grej var att då man slog rekordet gjordes även försök med en RUF 911 Turbo. Seven toppade ca 220-230 km/h på rakan & Porschen ca 320 km/h, ändå var seven betydligt snabbare än Porschen...

Filmen med Superswiften på Anderstorp visar klart att stora motorer inte behövs för att få en snabb bil, den är väl bara på 1300 cc?!?

B

Link to comment
Share on other sites

Javisst, det är bara 1300 kubik, och motor inkl låda väger 85 kilo.

Den låga vikten på bilen bidrar en hel del, den är ju skonsam mot bilen i stort.

Kräver inte lika avancerade bromsar, snällare mot bakaxel, låda etc.

Nu tycker jag att det vikigaste iofs är att man har kul för egen del och det finns alltid de som är värre...

Och som sagt tidigare: mest skillnad gör föraren...tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Och som sagt tidigare: mest skillnad gör föraren...tyvärr

Och höjden på bilen :D :D :D :D :D :lol: :) :hypocrite: :thumbup: :whistling: :wohow: :wohow: :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Javisst, det är bara 1300 kubik, och motor inkl låda väger 85 kilo.

Turbon gör att det låter som det sitter en mycket större motor i, på nåt sätt. Hade jag inte vetat hade jag nog gissat på en saabmotor när man hör ljudet. Tänk vilken kakafoni det ska bli på våra banträffar med trimmade sugfyror, mullrande turbomotorer och ylande mc-motorer och allt vad det är om vartannat. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...