Jump to content

Framvagn


bonde_robban

Recommended Posts

var kan man hitta ritningar på framvagnar är det någon som har bra tips?

tänker bygga med 140 spindlar och orginal kuleder men har inte hittat någon orginal framvagn att måtta på

är det någon som har bygt en egen infästning för 140 kulleder och har en måttskiss på det?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Min garagepolare Olle har byggt på 140-spindlar. Jag försöker bifoga ritningar på hans framvagn, men har för säkerhets skull också lagt upp dem på http://groups.msn.com/super7karlstad. Titta under "Dokument/Drawings/Locost Olle" så hittar du en pdf som du kanske kan ha nytta av.

Olles ram är bredare och högre än bokramen, så du kan kanske inte ta alla måtten rakt av. Dessutom är framvagnen byggd med inflyttade stötdämpare.

Ritningarna är gjorda av leto, så han vet mer om du undrar över något.

Hälsningar,

Bengt

PS Ibland har det varit problem att komma åt Dokument-mappen om man inte är medlem. Ansök bara så släpper vi in dig! Inga kostnader eller krav! DS

Oltho___104_14_041127.pdf

Link to comment
Share on other sites

Saxat från sfro.com:

Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte.

Så 940 går bort, men du kan köra med 140 tex.

Min lösning med 140 undre spindelleder.

Link to comment
Share on other sites

140 har väl ett märke som ska moneras utåt eller inåt för kulbulten går i ett spår och kan inte vinklas åt andra hållet.

Opel har också såna kulleder som pressas i och vill du bulta dem så har Amazon och Cortina sådana som exempel

Link to comment
Share on other sites

Inga märken på 140 undre spindelled, har orginalleder. Tips är veteranmarknader, där kan man hitta nya orginal leder till bra pris (Köpte mina för 100:- st).

Lägger även med en bild på min framvagn.

post-328-1203777939_thumb.jpg

140 spindel, 140 under spindelled, transit styrled som övre spindelled.

Ramen är en bokram och alla fästena till framavagnen är enligt boken.

Den övre bärarmen är ändrad i fästet till övre spindelleden, har vinklat fästet 5 grader för att leden inte skulle bottna.

Har mätt min fjädringsväg vid hjulet och den har 19,5 cm.

Har tyvärr inte längdena på bärarmana i huvudet :(.

Link to comment
Share on other sites

kanon

mycket bra med både ritning ock lite bilder

men hur fäster 140 leden i sitt säte det lilla jag har sett av den har jag inte sett någon bultning är den bara pressad eller hur sitter den??

Edited by bonde_robban
Link to comment
Share on other sites

Jag fick modda mina bärarmar eftersom mina ursprungliga leder inte längre är godkända. Jag använde en u-balk med 4 mm gods, nu har jag inte gjort SFRO 1, men det känns väldigt stabilt. Hålet fick jag borrat av en plåtverkstad, 50 mm i diameter. Nej, de sitter inte bara med två M8-bultar längre :). Men en lite parantes är att jag provkörde med bärarmarna som de är på bilden, fast plåten helsvetsad. Det böjde sig lite runt bultarna som håller u-balkarna :whistling:

bararmar01.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...