bonde_robban Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 var kan man hitta ritningar på framvagnar är det någon som har bra tips? tänker bygga med 140 spindlar och orginal kuleder men har inte hittat någon orginal framvagn att måtta på är det någon som har bygt en egen infästning för 140 kulleder och har en måttskiss på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 Hej! Min garagepolare Olle har byggt på 140-spindlar. Jag försöker bifoga ritningar på hans framvagn, men har för säkerhets skull också lagt upp dem på http://groups.msn.com/super7karlstad. Titta under "Dokument/Drawings/Locost Olle" så hittar du en pdf som du kanske kan ha nytta av. Olles ram är bredare och högre än bokramen, så du kan kanske inte ta alla måtten rakt av. Dessutom är framvagnen byggd med inflyttade stötdämpare. Ritningarna är gjorda av leto, så han vet mer om du undrar över något. Hälsningar, Bengt PS Ibland har det varit problem att komma åt Dokument-mappen om man inte är medlem. Ansök bara så släpper vi in dig! Inga kostnader eller krav! DS Oltho___104_14_041127.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Hej! Vilken undre spindelled är tänkt att användas till "Olles" framvagn? Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Volvo 940 har jag för mig. SFRO gillar inte dessa längre, men om du köper original så kan det gå. Kolla med din besiktningsman! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 Saxat från sfro.com: Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte. Så 940 går bort, men du kan köra med 140 tex. Min lösning med 140 undre spindelleder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 140 har väl ett märke som ska moneras utåt eller inåt för kulbulten går i ett spår och kan inte vinklas åt andra hållet. Opel har också såna kulleder som pressas i och vill du bulta dem så har Amazon och Cortina sådana som exempel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 Jag hittade inget märke på mina, köpte icke original på autoexperten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted February 23, 2008 Share Posted February 23, 2008 Inga märken på 140 undre spindelled, har orginalleder. Tips är veteranmarknader, där kan man hitta nya orginal leder till bra pris (Köpte mina för 100:- st). Lägger även med en bild på min framvagn. 140 spindel, 140 under spindelled, transit styrled som övre spindelled. Ramen är en bokram och alla fästena till framavagnen är enligt boken. Den övre bärarmen är ändrad i fästet till övre spindelleden, har vinklat fästet 5 grader för att leden inte skulle bottna. Har mätt min fjädringsväg vid hjulet och den har 19,5 cm. Har tyvärr inte längdena på bärarmana i huvudet :(. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonde_robban Posted February 23, 2008 Author Share Posted February 23, 2008 (edited) kanon mycket bra med både ritning ock lite bilder men hur fäster 140 leden i sitt säte det lilla jag har sett av den har jag inte sett någon bultning är den bara pressad eller hur sitter den?? Edited February 23, 2008 by bonde_robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 23, 2008 Share Posted February 23, 2008 pressad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Ismälld med lagom stort rör och storsläggan :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonde_robban Posted February 24, 2008 Author Share Posted February 24, 2008 bra de borde la inte vara så knivigt då, men hur tjock bör plåten vara och hur stort ska hålet vara?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Jag fick modda mina bärarmar eftersom mina ursprungliga leder inte längre är godkända. Jag använde en u-balk med 4 mm gods, nu har jag inte gjort SFRO 1, men det känns väldigt stabilt. Hålet fick jag borrat av en plåtverkstad, 50 mm i diameter. Nej, de sitter inte bara med två M8-bultar längre :). Men en lite parantes är att jag provkörde med bärarmarna som de är på bilden, fast plåten helsvetsad. Det böjde sig lite runt bultarna som håller u-balkarna :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Jag svarvade ringar som har ca 5 mm anläggningsyta mot splinden på spindelleden. Skall försöka att komma i håg och ta bild på hur jag gjort, närbild! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Lite bilder på min infästning av undere spindelleden. :racesmile: ;) :helmet: :revs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Ser ut som en bra lösning :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.