Micael Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Sista dagen och sista varvet på Botnia Ring så började det låta illa från motorn. Nu när jag har lyft på toppen så förstår jag varför. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 vevlager? och kolven slagit i toppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Jag sätter mina pengar på att något måste bytas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Jag har svårt att se vad som är skadat på bilderna. Tycker det är suddigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 i cyl 1 till vänster, ser man att kolven är blank i bägge kanter där den gnuggat sig mot toppen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 5, 2007 Author Share Posted October 5, 2007 Korrekt!!!! Inte undra på att det lät om den. Hoppas att hinna plocka ur veven i morgon och se hur lagerna ser ut. Tur att jag har en motor till. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Se till att kolla toppen, den har troligen blivit skev av smällen, inte ovanligt alls. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 (edited) Sista dagen och sista varvet på Botnia Ring så började det låta illa från motorn. Nu när jag har lyft på toppen så förstår jag varför. :) Extrautrustad 7a? Är det en motorvärmare man ser sticka fram bakom blocket? :) Edited October 5, 2007 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 mät upp vevstaken också för att se ifall hålet är ovalt. det verkar som att motorn gått väldigt rikt på bränsle=mycket sot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 det verkar som att motorn gått väldigt rikt på bränsle=mycket sot. Nä sotet kommer när han försöker komma lös ifrån sandfållan :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 6, 2007 Author Share Posted October 6, 2007 Vilket påhopp!!! Ena gången jag hamnade i sandfållan var pga att en viss Megabusa inte flyttar på sig när det kommer en högprestandavagn. Andra gången har nån R1 Westfield spillt ut litervis med glykol på hela banan. Känns lite som en sammansvärjning. :) Dessutom hamnade jag inte i sandfållan(den dagen), jag hamnade i ett kärr. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Dessutom hamnade jag inte i sandfållan(den dagen), jag hamnade i ett kärr. :lol: Hur många gånger då ? :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 7, 2007 Author Share Posted October 7, 2007 Alla locoståkare, ni ser vad folk(westfiledåkare) tar till för att hålla oss borta fråm banonrna :) Är det inte gykol på banan, så ligger dom i vägen och mer eller mindre prejar ut en i sandfållan/kärret. Men man får väl förstå det. Det kan ju inte vara roligt att plöja ner 300' på sin bil och sen ha en locost för 60' som ett plåster bakom sig. Sen verkar alla westfieldsåkare vara mer i depån än på banan. Men det tar väl tid att prata Tilletstolar och Flatslideförgasare :) Men som sagt var och en blir salig på sin tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 (edited) Och varvtider...men tyvärr så är dom ju så snabba :revs: :heyjoe67_ferrari: Edited October 7, 2007 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 7, 2007 Author Share Posted October 7, 2007 Varvtider är inte allt, det gäller att göra det med stil och finess :) Jag hoppas att alla har förstått att jag, megabusa och Rg500 skämtar med varandra. Det hänger kvar sen vi var i finland på sevendays. Nog om detta Nu har jag obducerat motorn och kommit fram till dödsorsaken. Det var ett vevstakslager som hade gått. Givetvis har det ju blivit repor/skador på vevaxeln coh vevstaken. Det ihop med att kolven har tagit i toppen tog livet av den stackarn. Begravning äger rum i kretsen av dom närmaste. Jag kan ta lite bilder om någon är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 skickar mina kondoleanser må den vila i frid.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 nu tycker jag att rg är lite elak..... att håna en f...d även om den e död å ja som nyss pratade med en kille som ska sälja en f...d Sierra ska åka och titta på den i morrn hmmm vikket e mest fulord f..d eller Sierra ????? en som snart e på g med att bygga Toffe Åkersberga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Varvtider är inte allt, det gäller att göra det med stil och finess :)Jag hoppas att alla har förstått att jag, megabusa och Rg500 skämtar med varandra. Det hänger kvar sen vi var i finland på sevendays. Varvtider var ju för att kontara lite mot Micke...Pratade lite med han sen angående nått helt annat. Men det min första tanke angående haveriet var olje tillförsel. Har du haft koll på oljetrycket? Tappar du det vid svängar utan att märka det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Michael! Ett ljus i mörkret, jag har en 2liters fård capri motor i garaget som jag själv tänkte använda före jag bestämde mig för att låta Elwa-motors ta hand om ett bygge till min bil. Om jag får behålla insuget och förgasaren så är den din för 400kr /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 8, 2007 Author Share Posted October 8, 2007 Det är ingen fara. Jag har en 2.0 zetec i garaget. Den skall bara portas och fixas lite med. sen åker den ner i bilen. Ang oljetillförseln så kan det nog stämma. jag försöker hålla koll på trycket. Men det är ju lite svårt i kurvorna. Tills nästa år blir det en annan typ av sump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Vevlager ,ja det var som jag trodde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 kanske är läge för en liten minneskrets till oljetryckslampan ? antingen som håller kvar typ 10 sekunder eller tills manuell reset kan inte va så svårt att tota ihop, ev. med flera ingångar för olika givare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Det jag märkt på min motor är att oljetrycket sjunker ganska mycket om man kör med lite för lite olja....har både en analog mätare och en varningslampa. Lampan tänds inte men man ser att trycket faller till cirkus 0,5 kg eller nått. Har provat 2 st olika tråg på motorn dels ett omgjort original tråg med bafflar, har för mig att oljetrycket sjönk mindre med det jämnfört med Westfield tråget jag köpte till den här sommaren. Var ett irriterande oljeläckage som gjorde att jag bytte olje tråg. Kan skicka bilder om du vill se hur det är gjort. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 man kan koppla en givare som slår från tändningen om trycket sjunker för lågt. jag köpte förra veckan en oljetryckskontakt som tänder lampan vid 2 bar. den kommer från Europa specialisten in UK de har 2 olika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 ps. de jag hittade i sverige var vända så att de slöt vid 2 bar och högre inte 2 bar och lägre. de kan som sluter vid 2 bar kan man koppla via tändningen om man vill och sedan ha en överbryggning vid start så man slipper mala ut batteriet innnan man når 2 bar och tändn. slår till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 8, 2007 Author Share Posted October 8, 2007 Det jag märkt på min motor är att oljetrycket sjunker ganska mycketom man kör med lite för lite olja....har både en analog mätare och en varningslampa. Lampan tänds inte men man ser att trycket faller till cirkus 0,5 kg eller nått. Har provat 2 st olika tråg på motorn dels ett omgjort original tråg med bafflar, har för mig att oljetrycket sjönk mindre med det jämnfört med Westfield tråget jag köpte till den här sommaren. Var ett irriterande oljeläckage som gjorde att jag bytte olje tråg. Kan skicka bilder om du vill se hur det är gjort. //Nisse Har du några bra bilder så får du gärna skicka dom. Har också både lampa och mätare, men som sagt man vill ju titta på banan så man inte hamnar i kärret hela tiden. Jag har hört att sumpen till gamla CVH-motorn skall passa. Den var i plåt så då kan man ju svetsa till den med gamla migen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 man kan som på min opelmotor ha en hel plåt under vevaxeln som hindrar oljan att gå upp över sumpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Varvtider är inte allt, det gäller att göra det med stil och finess :)Jag hoppas att alla har förstått att jag, megabusa och Rg500 skämtar med varandra. Det hänger kvar sen vi var i finland på sevendays. Nog om detta :thumbsup: :P Nu har jag obducerat motorn och kommit fram till dödsorsaken. Det var ett vevstakslager som hade gått. Givetvis har det ju blivit repor/skador på vevaxeln coh vevstaken. Det ihop med att kolven har tagit i toppen tog livet av den stackarn.Begravning äger rum i kretsen av dom närmaste. Jag kan ta lite bilder om någon är intresserad. R.I.P :console: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 ps Micael, jag hade ju kunnat ställa diagnos på din motor också som jag gjorde på Elisen. Men jag såg ju hur du reagerade så jag vågade inte tala om för dig vad som hade hänt med din motor :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 11, 2007 Author Share Posted October 11, 2007 ps Micael, jag hade ju kunnat ställa diagnos på din motor också som jag gjorde på Elisen. Men jag såg ju hur du reagerade så jag vågade inte tala om för dig vad som hade hänt med din motor :hypocrite: Ha Ha!!! Det har du rätt i. Du kom ju med rätt diagnos direkt. Även om tajmingen var otroligt illa valt. Är du synsk, eller? Släkt med Saida? :) Men jag tyckte nog inte att det var h-stakar i den motorn. Såg mer ut som vanliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 11, 2007 Share Posted October 11, 2007 det är väl inte så svårt. jag sade vevlager 5 oktober i första inlägget. det hörs också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 11, 2007 Share Posted October 11, 2007 Dr Nicklas ! :notworthy: När du ställer dina diagnoser hur går du tillväga ? /micke Erfarenhet :banghead: Ha Ha!!!Det har du rätt i. Du kom ju med rätt diagnos direkt. Även om tajmingen var otroligt illa valt. Är du synsk, eller? Släkt med Saida? :) Men jag tyckte nog inte att det var h-stakar i den motorn. Såg mer ut som vanliga. Saida ringde alltid till mig för rådfrågning :P Ja han sa att det skulle vara riktiga stakar i den, men såg inte riktigt ut så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christer Posted October 11, 2007 Share Posted October 11, 2007 Dr Nicklas ! :notworthy: När du ställer dina diagnoser hur går du tillväga ? /micke Kanske. Dr Nicklas kan tala om för mig vad ja kommer att hitta (eller inte hitta) när ja öppnar wankeln på söndag?? wankel seven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 12, 2007 Author Share Posted October 12, 2007 (edited) Du får börja ta betalt för dina insiktsfulla diagnoser. Hittills så har du ju 100% rätt (1 rätt på 1 fråga). Det enda du behöver justera är tajmingen. Att häva ur sig "Det kan vara en vevstake" till nån vars precis bil har stannat är som att säja "Det kan vara Hiv" till nån som har ont i huvudet. Även om du hade rätt med vevstaken. :) Det blir spännande att se hur du klarar Christers Wankel. Där finns ju varken vevstake eller vevstakslager........ Så kom igen nu, vad har christer för fel?? (Om du bommar nu så kommer nog din synskhet bli ifrågasatt, i och med att du landar på 50% rätt. Då kommer nog saliga Saida vrida sig i graven.) Edited October 12, 2007 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Kanske. Dr Nicklas kan tala om för mig vad ja kommer att hitta (eller inte hitta) när ja öppnar wankeln på söndag??wankel seven Ja du kommer inte att ha några hela ventiler, ingen fräsch kam, inga hela vevstakar etc. Klart som f..n att den inte går bra :D I ärlighetens namn hoppas jag att du inte hittar allt för mycket tok :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 nu vet jag ju inte vad problemet med Wankeln är men går den risigt och det inte är nåt yttre så är det nog tätningsproblem, antingen kolvtätningar eller huset som är slitna. eller axeltätning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christer Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 (edited) Ja motorn öppnad för mycke portad, eller fel portad för lite material mellan insugskanal och tätyta för vatten,, båda gavlarna skrot, men resten verkar va ok. har börjat leta delar,, även beställt lite andra uppdateringar, wankel seven Edited October 17, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 Jag kommer att åka med race motorn nästa år räcker det ej så får man väl överväga att byta r1 motorn till en big bore hayabusa (Dom där hayabusorna är för "tama" otrimmade o dessutom snart i var mans mun ) :biglaugh2: /micke För tam ??? :whistling: . Du trimmar och trimmar R1 motorn, men är ändå osäker om det räcker mot standard Busa´n :hyper2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christer Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 käner mig träffad!!!!! uppdateringar är framtvingade av er,,,,,,,, KI,,,MI,,,NI wankel seven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Christer, inga dumma ideér om ytterliggare trimmningar nu :busted_cop :stop: . Våra bilar är alldeles för jämna för att du ska få förstöra det med trimmning :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Hörde jag överladdad Busa... :heyjoe67_ferrari: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christer Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Christer, inga dumma ideér om ytterliggare trimmningar nu :busted_cop :stop: . Våra bilar är alldeles för jämna för att du ska få förstöra det med trimmning :racesmile: Nej någon motor trimmning är inte planerad,,men trimma bromsar,trimma växelåda,om det finnes någon ork trimma "gubben" wankel seven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.