Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sista dagen och sista varvet på Botnia Ring så började det låta illa från motorn. Nu när jag har lyft på toppen så förstår jag varför. :)

post-60-1191599679_thumb.jpg

post-60-1191599695_thumb.jpg

Posted

i cyl 1 till vänster, ser man att kolven är blank i bägge kanter där den gnuggat sig mot toppen..

Posted

Korrekt!!!!

Inte undra på att det lät om den.

Hoppas att hinna plocka ur veven i morgon och se hur lagerna ser ut. Tur att jag har en motor till. :)

Posted

Se till att kolla toppen, den har troligen blivit skev av smällen, inte ovanligt alls.

Jörgen

Posted (edited)
Sista dagen och sista varvet på Botnia Ring så började det låta illa från motorn. Nu när jag har lyft på toppen så förstår jag varför. :)

Extrautrustad 7a?

Är det en motorvärmare man ser sticka fram bakom blocket? :)

Edited by pelle17B
Posted

mät upp vevstaken också för att se ifall hålet är ovalt. det verkar som att motorn gått väldigt rikt på bränsle=mycket sot.

Posted
det verkar som att motorn gått väldigt rikt på bränsle=mycket sot.

Nä sotet kommer när han försöker komma lös ifrån sandfållan :P

Posted

Vilket påhopp!!!

Ena gången jag hamnade i sandfållan var pga att en viss Megabusa inte flyttar på sig när det kommer en högprestandavagn. Andra gången har nån R1 Westfield spillt ut litervis med glykol på hela banan. Känns lite som en sammansvärjning. :)

Dessutom hamnade jag inte i sandfållan(den dagen), jag hamnade i ett kärr. :lol:

Posted
Dessutom hamnade jag inte i sandfållan(den dagen), jag hamnade i ett kärr. :lol:

Hur många gånger då ? :whistling:

Posted

Alla locoståkare, ni ser vad folk(westfiledåkare) tar till för att hålla oss borta fråm banonrna :)

Är det inte gykol på banan, så ligger dom i vägen och mer eller mindre prejar ut en i sandfållan/kärret.

Men man får väl förstå det. Det kan ju inte vara roligt att plöja ner 300' på sin bil och sen ha en locost för 60' som ett plåster bakom sig.

Sen verkar alla westfieldsåkare vara mer i depån än på banan. Men det tar väl tid att prata Tilletstolar och Flatslideförgasare :)

Men som sagt var och en blir salig på sin tro.

Posted (edited)

Och varvtider...men tyvärr så är dom ju så snabba :revs: :heyjoe67_ferrari:

Edited by super7
Posted

Varvtider är inte allt, det gäller att göra det med stil och finess :)

Jag hoppas att alla har förstått att jag, megabusa och Rg500 skämtar med varandra. Det hänger kvar sen vi var i finland på sevendays.

Nog om detta

Nu har jag obducerat motorn och kommit fram till dödsorsaken. Det var ett vevstakslager som hade gått. Givetvis har det ju blivit repor/skador på vevaxeln coh vevstaken. Det ihop med att kolven har tagit i toppen tog livet av den stackarn.

Begravning äger rum i kretsen av dom närmaste.

Jag kan ta lite bilder om någon är intresserad.

Posted

nu tycker jag att rg är lite elak..... att håna en f...d även om den e död

å ja som nyss pratade med en kille som ska sälja en f...d Sierra ska åka

och titta på den i morrn

hmmm vikket e mest fulord f..d eller Sierra ?????

en som snart e på g med att bygga

Toffe

Åkersberga

Posted
Varvtider är inte allt, det gäller att göra det med stil och finess :)

Jag hoppas att alla har förstått att jag, megabusa och Rg500 skämtar med varandra. Det hänger kvar sen vi var i finland på sevendays.

Varvtider var ju för att kontara lite mot Micke...Pratade lite med han sen angående nått helt annat.

Men det min första tanke angående haveriet var olje tillförsel.

Har du haft koll på oljetrycket?

Tappar du det vid svängar utan att märka det?

Posted

Michael!

Ett ljus i mörkret, jag har en 2liters fård capri motor i garaget som jag själv tänkte använda före jag bestämde mig för att låta Elwa-motors ta hand om ett bygge till min bil.

Om jag får behålla insuget och förgasaren så är den din för 400kr

/john

Posted

Det är ingen fara.

Jag har en 2.0 zetec i garaget. Den skall bara portas och fixas lite med. sen åker den ner i bilen.

Ang oljetillförseln så kan det nog stämma. jag försöker hålla koll på trycket. Men det är ju lite svårt i kurvorna. Tills nästa år blir det en annan typ av sump.

Posted

kanske är läge för en liten minneskrets till oljetryckslampan ?

antingen som håller kvar typ 10 sekunder eller tills manuell reset

kan inte va så svårt att tota ihop, ev. med flera ingångar för olika givare.

Posted

Det jag märkt på min motor är att oljetrycket sjunker ganska mycket

om man kör med lite för lite olja....har både en analog mätare och en varningslampa.

Lampan tänds inte men man ser att trycket faller till cirkus 0,5 kg eller nått.

Har provat 2 st olika tråg på motorn dels ett omgjort original tråg med

bafflar, har för mig att oljetrycket sjönk mindre med det jämnfört med

Westfield tråget jag köpte till den här sommaren.

Var ett irriterande oljeläckage som gjorde att jag bytte olje tråg.

Kan skicka bilder om du vill se hur det är gjort.

//Nisse

Posted

man kan koppla en givare som slår från tändningen om trycket sjunker för lågt.

jag köpte förra veckan en oljetryckskontakt som tänder lampan vid 2 bar. den kommer från Europa specialisten in UK de har 2 olika

Posted

ps. de jag hittade i sverige var vända så att de slöt vid 2 bar och högre inte 2 bar och lägre. de kan som sluter vid 2 bar kan man koppla via tändningen om man vill och sedan ha en överbryggning vid start så man slipper mala ut batteriet innnan man når 2 bar och tändn. slår till.

Posted
Det jag märkt på min motor är att oljetrycket sjunker ganska mycket

om man kör med lite för lite olja....har både en analog mätare och en varningslampa.

Lampan tänds inte men man ser att trycket faller till cirkus 0,5 kg eller nått.

Har provat 2 st olika tråg på motorn dels ett omgjort original tråg med

bafflar, har för mig att oljetrycket sjönk mindre med det jämnfört med

Westfield tråget jag köpte till den här sommaren.

Var ett irriterande oljeläckage som gjorde att jag bytte olje tråg.

Kan skicka bilder om du vill se hur det är gjort.

//Nisse

Har du några bra bilder så får du gärna skicka dom. Har också både lampa och mätare, men som sagt man vill ju titta på banan så man inte hamnar i kärret hela tiden.

Jag har hört att sumpen till gamla CVH-motorn skall passa. Den var i plåt så då kan man ju svetsa till den med gamla migen.

Posted

man kan som på min opelmotor ha en hel plåt under vevaxeln som hindrar oljan att gå upp över sumpen

Posted
Varvtider är inte allt, det gäller att göra det med stil och finess :)

Jag hoppas att alla har förstått att jag, megabusa och Rg500 skämtar med varandra. Det hänger kvar sen vi var i finland på sevendays.

Nog om detta

:thumbsup: :P

Nu har jag obducerat motorn och kommit fram till dödsorsaken. Det var ett vevstakslager som hade gått. Givetvis har det ju blivit repor/skador på vevaxeln coh vevstaken. Det ihop med att kolven har tagit i toppen tog livet av den stackarn.

Begravning äger rum i kretsen av dom närmaste.

Jag kan ta lite bilder om någon är intresserad.

R.I.P :console:

Posted

ps Micael,

jag hade ju kunnat ställa diagnos på din motor också som jag gjorde på Elisen. Men jag såg ju hur du reagerade så jag vågade inte tala om för dig vad som hade hänt med din motor :hypocrite:

Posted
ps Micael,

jag hade ju kunnat ställa diagnos på din motor också som jag gjorde på Elisen. Men jag såg ju hur du reagerade så jag vågade inte tala om för dig vad som hade hänt med din motor :hypocrite:

Ha Ha!!!

Det har du rätt i. Du kom ju med rätt diagnos direkt. Även om tajmingen var otroligt illa valt.

Är du synsk, eller? Släkt med Saida? :)

Men jag tyckte nog inte att det var h-stakar i den motorn. Såg mer ut som vanliga.

Posted

det är väl inte så svårt. jag sade vevlager 5 oktober i första inlägget. det hörs också.

Posted
Dr Nicklas ! :notworthy:

När du ställer dina diagnoser hur går du tillväga ?

/micke

Erfarenhet :banghead:

Ha Ha!!!

Det har du rätt i. Du kom ju med rätt diagnos direkt. Även om tajmingen var otroligt illa valt.

Är du synsk, eller? Släkt med Saida? :)

Men jag tyckte nog inte att det var h-stakar i den motorn. Såg mer ut som vanliga.

Saida ringde alltid till mig för rådfrågning :P

Ja han sa att det skulle vara riktiga stakar i den, men såg inte riktigt ut så.

Posted
Dr Nicklas ! :notworthy:

När du ställer dina diagnoser hur går du tillväga ?

/micke

Kanske. Dr Nicklas kan tala om för mig vad ja kommer att hitta (eller inte hitta) när ja öppnar wankeln på söndag??

wankel seven

Posted (edited)

Du får börja ta betalt för dina insiktsfulla diagnoser.

Hittills så har du ju 100% rätt (1 rätt på 1 fråga).

Det enda du behöver justera är tajmingen.

Att häva ur sig "Det kan vara en vevstake" till nån vars precis bil har stannat är som att säja "Det kan vara Hiv" till nån som har ont i huvudet. Även om du hade rätt med vevstaken. :)

Det blir spännande att se hur du klarar Christers Wankel. Där finns ju varken vevstake eller vevstakslager........

Så kom igen nu, vad har christer för fel??

(Om du bommar nu så kommer nog din synskhet bli ifrågasatt, i och med att du landar på 50% rätt. Då kommer nog saliga Saida vrida sig i graven.)

Edited by Micael
Posted
Kanske. Dr Nicklas kan tala om för mig vad ja kommer att hitta (eller inte hitta) när ja öppnar wankeln på söndag??

wankel seven

Ja du kommer inte att ha några hela ventiler, ingen fräsch kam, inga hela vevstakar etc. Klart som f..n att den inte går bra :D

I ärlighetens namn hoppas jag att du inte hittar allt för mycket tok :racesmile:

Posted

nu vet jag ju inte vad problemet med Wankeln är men går den risigt och det inte är nåt yttre så är det nog tätningsproblem,

antingen kolvtätningar eller huset som är slitna. eller axeltätning.

Posted (edited)

Ja motorn öppnad för mycke portad, eller fel portad för lite material mellan insugskanal och tätyta för vatten,,

båda gavlarna skrot, men resten verkar va ok. har börjat leta delar,, även beställt lite andra uppdateringar,

wankel seven

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Posted
Jag kommer att åka med race motorn nästa år räcker det ej

så får man väl överväga att byta r1 motorn till en big bore hayabusa

(Dom där hayabusorna är för "tama" otrimmade o dessutom snart i var mans mun ) :biglaugh2:

/micke

För tam ??? :whistling: . Du trimmar och trimmar R1 motorn, men är ändå osäker om det räcker mot standard Busa´n :hyper2:

Posted

Christer, inga dumma ideér om ytterliggare trimmningar nu :busted_cop :stop: . Våra bilar är alldeles för jämna för att du ska få förstöra det med trimmning :racesmile:

Posted
Christer, inga dumma ideér om ytterliggare trimmningar nu :busted_cop :stop: . Våra bilar är alldeles för jämna för att du ska få förstöra det med trimmning :racesmile:

Nej någon motor trimmning är inte planerad,,men trimma bromsar,trimma växelåda,om det finnes någon ork trimma "gubben"

wankel seven

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...