Jump to content

Assymetrisk Undre Länkarm


ejorris

Recommended Posts

Håller på att svetsa fästen för undre länkarmarna fram. Jag använder Ascona/Mantas framvagsdelar. Bussningarna är inte helt "symetriska" eller kanske skulle man kalla det inte i linje med varandra, se bild (dock överdrivet). Vinkeln är ca 5grader. Har svetsat två fästen, punktat ett tredje och skulle idag punkta det sista. Då märker jag, vilket måste vara självklart, att om jag låter länkarmen göra stora utslag så kommer det ju att bryta i fästena..... Jag antar att det inte spelar så stor roll vid små utslag och att jag antar oxå att jag försöker se till få "0-brytning" vid normalläge.

Vill dock inte dra dit sista fästet innan nån kan bekräfta att jag tänker rätt.

/J

post-1349-1191496700_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag använder ju Ascona/Mantans länkarm som även i original måste ha samma typ av brytning. Har för övrigt redan fått OK av Gustaf (therealpinto) att denna framvagn är bra. Punktade just dit det sista fästet och, mätt ute vid spindelleden, har jag ett slag på 20cm utan att det börjar bryta nämnvärt och det måste ju räcka med marginal.

Finns bild på crocs.nu, album Risholt 2012, så ser man bättre hur det ser ut

Edited by ejorris
Link to comment
Share on other sites

Originalframvagnen bygger på att man har hyfsat mjuka gummibussningar som kan ta deformationen. Då funkar det och det är ganska vanligt att produktionsbilar är byggda med viss grad av "låsning" för att styra rörelsen. Men då kan man inte bara ersätta gummi med stenhårda nylonbussningar eller ledlager...för då går något sönder.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

den vinklade delen är inte den i linje med den främre tror du?och egentligen när du nu gör egna bärarmar varför inte göra vanliga A-armar på traditionellt vis. det har jag och kör med Ascona B. Bevisligen så funkar ju orig. bra i Rally t.ex. och de har en bra fjädringsväg.

Link to comment
Share on other sites

Originalframvagnen bygger på att man har hyfsat mjuka gummibussningar som kan ta deformationen. Då funkar det och det är ganska vanligt att produktionsbilar är byggda med viss grad av "låsning" för att styra rörelsen. Men då kan man inte bara ersätta gummi med stenhårda nylonbussningar eller ledlager...för då går något sönder.

Rekomenderar du Gustaf att jag byter tillbaka till gummibussningar? Dessa PU-bussningar är köpta hos dr-manta i tyskland och verkligen avsedda för denna framvagn. Sett ett flertal inlägg i opelsportsclub som diskuterat och använder dessa, och jag antog att det var helt OK att byta till dessa.

Och ja, vi kan väl kalla det ett cobra inspirerat bygge.

Edited by ejorris
Link to comment
Share on other sites

Visserligen så är ju din bild överdriven som du skrev men, låter man rörelsen ske i den vänstra bussningen så kan man direkt se att det blir ett ganska stort "lyft" i den högra mao. det kommer att bryta rätt duktigt där :icon_blink: det får väl inte bli mer än några millimeter om ens gummibussningar skall svälja det......

Tror jag iallafall :P

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Tog en bild men sitter på fel dator. Ritar en till där jag nogrannare visar hur de skär. Notera att de två vänstra fästena ligger i linje med det vänstra av de högra, dvs det blir "bara" ett fäste som ej är i linje, skall försöka räkna på hur mycket det bryter mot det yttersta fästet. Jag har dragit åt fullt och har lätt ett 20cm slag i ytterkant utan att jag tycker att det bryter. Jag känner mig rätt lugn, om nu inte Gustaf vill att jag ändrar till gummi..... då är det bara att lyda eftersom han antagligen kommer att besikta min skapelse.

Räknat lite och kommit fram till att om jag låter armen vrida 25grader, vilket motsvarar drygt 20cm i fjädringsväg mätt vid hjulet så kommer det ytterst på det högra fästet bryta totalt 2.5mm i ytterlägena, dvs +-1,25 från ett neutralläge. Har inte full koll på hur mycket man behöver låta däcket kunna slå mellan ytterlägen. Om man bara tillåter 15cm ute vid däcket så är man nere på +-0,85mm.

ps. det är ju roligare utan gummi! :icon_oops:

/J

post-1349-1191596919_thumb.jpg

Edited by ejorris
Link to comment
Share on other sites

bärarmen är så konstruerad...

då jag såg det görsta gången på en kompis opell skrek jag rakt ur.. kunde inte förstå varför.. han satte i pu bussningar och en herrejösses stor turbo på en vovlo maskin.. och var lika glad för det... vet iofs inte om han hittat ut ur garaget.. han bygger motor efter motor sen råkar han sälja dom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...