Jump to content

Locost Bygge X2


Recommended Posts

Tjena tjena...

Är relativt ny här, men har ägnat mycket tid åt att söka och läsa ang era andra byggen och funderingar, samt att jag ställt frågan om hur vida det skulle gå att själv bygga en alu ram smidigt, vilket har övergivits tillsvidare...

Ska ta reda på i morgon om min SFRO besiktningsman godkänner att jag bygger med 1,5mm godstjocklek... Samt att jag ska kolla upp vad jag får ge för rör... Har några olika att fråga så förhoppningsvis blir det inte allt för dyrt. Och det blir 2 byggen då kompisen i garaget också är på att bygga.

Så en liten snabb spec på våra bilar som det ser ut att byggas nu...

Min:

Motor: Yamaha R1 -04 snurra (turbo?)

Motorstyrning: MoTeC

Växellåda: MC + back låda av något slag...

Bakaxel/diff: Nått med diffbroms

Ram: Egen svetsad enligt boken, fast med extra triangulering

Styrväxel: BMW E21(?)

Spindlar fram: ?

Kompisens:

Motor: Volvo med turbo antagligen B230

Motorstyrning: ?

Växellåda: Volvo

Bakaxel/diff: Sierra diff

Ram: Egen svetsad enligt boken, fast med extra triangulering

Styrväxel: Ford Sierra

Spindlar fram: Ford Sierra

Ska försöka hålla er så updaterad jag kan under byggets gång. Blir lite hopkok i bägge bilarna då vi tar lite av det vi har liggandes.

Edited by Ozze
Link to comment
Share on other sites

imorrn är inbokat möte hos SFRO mannen som skall besikta dessa två "bestar" när dom är klara... ska diskuteras lite material val odyl... så man inte gör bort sig innan man börjar, men han verkade då inte ha nått emot att vi annvänder 1.5mm gods, vilket är bra...

MVH

Link to comment
Share on other sites

Har varit och diskuterat lite med Herr SFRO nu... och han tyckte inte det var några problem att nyttja 25x25x1,5 mm och tyckte tom att vi kunde köra med 20x20 i trianguleringarna... Men tror det blir 25x25 överallt för enkelhetens skull... Hursom var det en riktigt trevlig "filur" som hadde mycket tankar och idéer...

Men nu har man fått lite spel... Har börjat tvivla på motorvalet... skulle vilja ha hel aluminium maskin... Men då jag har 2 sådanna motorer stående så blir det nog med största sannolikhet Fiat snurra iaf (sniken också :D )

Har börjat klura på någon typ av pushrod lösning till dämparna fram... så att jag kan få fritt fram till spindlarnas centrum... Och få dit en diff fram med... sedan är det bara klura ut låda och bygga kardantunnel ... = 4wd...

Tittade på bugatti Veyron (stavning?) 490.xx bhp / Ton ... borde ju gå att slå med en strässfläkt monterad... :busted_cop

Lurar just nu på 2x bmw diffar, Ford MT75 4wd låda och adapter till fiat TC motor... :Hmm:

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda runda rör (20 mm) till trianguleringarna? Det blir lättare att komma åt i hörnen då!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda runda rör (20 mm) till trianguleringarna? Det blir lättare att komma åt i hörnen då!

Hälsningar,

Bengt

Mjo... Men är lite lat också... kör jag med 25x25 överallt så kan jag bara beställa utan att räkna ut hur mycket jag behöver av varje.

Kollar man efter bokens chassi så skulle det gå åt 32,04m 25x25 om man inte räknar diagonalerna *1,11Kg /m = 35,56kg, och diagonalerna är 7m * 0,684kg/m = 4,79kg... Skulle jag däremot annvända allt i 25x25 så blir det 32,04 + 7 = 39,04m och detta skulle då väga 43,33kg dvs viktskillnad på 2,98kg... okej, visst men inte så mycket... blir iofs mera när man plockar på extra trianguleringar... men tja... Det känns som att det blir jobbigare...

Och sen vet jag inte om det är riktigt värt att jaga små kilon på ramen när man kastar i en motor som väger över 100kg komplett exkl grenrör och koppling/svänghjul...

Kör du själv med rundrör i trianguleringarna ?

MVH

Link to comment
Share on other sites

Om en liknande konstruktion var ritad idag på ett seriöst företag så skulle där med all sanolikhet va rör i all triangulering. Rör blir vrid styvare än rhs profiler med samma diameter.

Själv så använde ja 25mm rör i all triangulering. Det med vikten är gansak svårt att hålla nera om man ska bygga så att ramen ser ut att stämma till en lite starkare motor (min 170 hk). Jag gissar på att min ram innan målning med alla fäste + bärarmar fram vägde ca 100 kg, de va precis man bar den själv till o från släpet. Vikten springer gansaka fort iväg.

Men skulle man bygga en ram för lite mer racing så tror jag nog det går att svetsa ihop en med vikt på 55-60 kg. men då ska det bli problem med sfro för den ramen håller inte länge med lite hård körning, men dock ett par riktiga race på bana.

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu jobbar jag på att få ner vikten iaf... R1 snurra inhandlad ska bara hämtas... :) årsmodell 2004 med ca 900mil på nacken... Dock så är antagligen toppackningen pajj... Men allt går att fixa...

MVH

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man använder fyrkantrör i ramen får man raka anliggningar även för runda rören vid triangulering. Dvs man måste inte hålla på och trixa, bara att kapa med rätt vinkel...

Jag kör själv med runda rör 20 mm (på inrådan från leto). Fungerar kanon!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Har börjat hamstra delar nu... Yamaha R1 motor står på garage golvet i väntan på rep... Tar tydligen in kylvatten i oljan... får se hur svårt åtgärdat det är. Motorn har iaf gått ca 900mil sedan ny och har hunnit med en renovering för 80 000:- !!! Som gick på garanti pga frabrikations fel i samband med startmotorn... Motorn har gått ca 400 mil innan detta problem med kylvattnet uppstod..

Link to comment
Share on other sites

låter som om det vore en engelsk maskin. skämt åsido. såg i en MC-tidning att de tog ur bra effekt på R1 nu. runt 180hkr på bakhjulet? hmmmm. fantastiskt bra faktiskt. hoppas du inte får mer problem utan att moroen blir bra för dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var idag och fick pris på ett nytt ställe... 17:- /m för 25x25x2 och 20:-/m för 20x2 ... Vi har iaf bestämmt oss för 2mm gods i chassit.. Hellre stabilt och tåligt än att det blir mjukt, tråkigt om man ska måsta göra om det. Beställningen på rör går iväg i veckan. Så börjar bli dags att göra iordning bord att bygga chassi(na?) på.

Tack för all er info och inrådan till 2 noviser på locost...

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag hämtades rör... slutnotan på dessa blev 4000:- inkl frakt och alles... då blev det 90m 25x25x2 och 66m 20x2 hehe... Japp allt kommer inte gå åt till ramarna, men förr eller senare är det slut... lika bra att ta i lite i överkant när man ändå kan...

Nu är det bara att fixa ett byggbord kvar... blir nog spånskiva med lite reglar på... hoppas det funkar fint.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Såg annonsen om din motor på sporthoj. Det lät som om det var motorrenoveringsfirman som strulat till det eftersom den var nyrenoverad men läckte. Skumt. Ska du köra med R1 och Typ9 växellåda???

Hmm... jasså ? jag hittade annonsen på blocket... lät inte som att det var så när jag pratade med han som sålde den utan han hadde / har åkt med den som jag förstod det iaf... Har du länk till annonsen på sporthoj ? vore interssatn att läsa...

Nä blir bara hojjens orginal låda och elektrisk bakväxel av något slag, är inte helt hundra säker på hur jag ska lösa det ännu.

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wohooo.... Nu händer det lite iaf... :) Har idag snickrat ihop ett bord att bygga på... 12mm spånskiva, lite reglar och en till 12mm spånskiva. Vart stabilt och bra, ska nog duga till att bygga 2 chassin på iaf. Men dröjer nog fortfarande en stund innan vi börjar då vi måste försöka flytta runt / bort lite bilar ifrån garaget innan den finns nog med plats för att bygga.

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jahapp...

Då jag nu antagligen har sålt motorn i min andra race bil (en lancia) så kommer jag antagligen att börja bygga på en sjua här i dagarna så att man kanske har nått att glida runt i sommar... Eller snarare hösten eller nästa sommar kanske... :hypocrite: Får väll se hur fort det går att få ihop en bil, ska hursom inte stressa ihop det utan ska bli som jag vill ha den från början hoppas jag iaf. Man kan väll / kommer väll alltid ändra sig lite med tiden men det får man ta då...

MVH

Link to comment
Share on other sites

Låter bra, vi behöver lite fler sjuor här i stan :)

bygger du nytt förresten ? sålde inte du din i höstas ? Kanske man kan få komma förbi o få lite inspiration ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vi köpte dom av en "lokal" firma i tillberga, sörby järn och metall... Hörde oss för hos arvid svensson också, men dom var dyrare och jobbigare att frakta hem grejjorna för oss då vi har garaget ute i tillberga.

Kan varmt rekomendera dem om det är någon som skall ha järn, har inte allt hemma men dom beställer gärna hem åt oss som håller på med lite byggen och så.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har inte blivit så mycket updateringar här nu på ett tag... men har iaf svetsat färdigt ramen näst intill. Är infärstningar för stötdämpare och bärarmar kvar samt det bakersta där bak. hehe, själva delen som utgör häcken på bilen dvs, diff fästen och det sitter redan på plats.

Så nu ska jag försöka beställa lite rör, uniballs och stötdämpare här i veckan och hoppas på snabb leverans. Sedan är det bara att fortsätta igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har börjat montera motorn i min bil nu iaf... har tagit lite tid för att fundera ut hur jag vill ha det / göra. Men nu känner jag mig nöjd med hur det kommer bli

post-1784-1228302778_thumb.jpg post-1784-1228381306_thumb.jpg

Edited by Ozze
Link to comment
Share on other sites

har meckat lite idag med... dock har det inte blivit så mycket som jag skulle viljat, men saknar grejjor... har iaf gjort en jigg för att bygga bärarmarna klart, ska iväg imorrn och köpa lite mera rör till bärarmarna så kan jag börja bygga sen.

Sedan har jag mätt glappet som är i uniballsen jag köpte, 0,04 - 0,18mm glapp på 7 st uniballs... dom blir reklamerade... känns med händerna att dom är glappa vilket jag verkligen inte gillar...

Men snart blir det fart på byggandet igen hoppas jag :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset... har redan ett sprut ligger... men man kan alltid behöva ett extra

Coolt va e det för motec sprut du har ?

Ska du använda yamahas trigger kamläges mm mm givare ?

kommar du använda map sensor,sitter det nån sån på 04 motorerna ?

Link to comment
Share on other sites

Uniballsen kom från snowball, har varit uppe förut men hoppades på att det skulle vara okej att annvända iaf. Då många verkar annvända hans uniballs. Men tyvärr kommer han att få tillbaka dessa. Har ägnat ett par timmar av dagen till att åka runt och klämma och känna på uniballs och det ser ut som att det blir skf uniballs för 460:- + moms ...

Vad åker ni andra med för något ?

Motec sprutet jag har ligger är ett M4e med advanced tuning upgrade så det är lite extra i min box :) Kommer att annvända det som sitter på motorn nu, så gott det går. Så triggers skall annvändas samt map-sensor (sitter monterad) sedan så ryker nog sekundärspjällen (elektriskt styrda) samt lite annat smått och gott som jag inte tycker behövs.

Edited by Ozze
Link to comment
Share on other sites

tänkte att ni kanske var intresserade av att veta hur pass glappa uniballsen var / är också?

nr - 1/100mm glapp

1 - 18

2 - 7

3 - 11

4 - 8

5 - 8

6 - 10

7 - 14

Detta är axiellt... är det bara jag som är petig eller? Dom SKF uniballs jag kännt på har varit tighta och fina, men nästan alla andra har varit åtminstonde lite glappa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja... då är det inget nytt under solen idag heller då på denna fronten...

Snowball förefaller ha sin kvalité kvar...

Du kan få länkhuvuden som är förspända om du vill ha absolut "nollglapp".

Det kostar lite extra och är nog inget att lägga extra pengar på.

Bra länkhuvuden i rätt kvalité så funkar det.

Vad är det du är ute efter?

Är du intresserad så skicka PM.

Det finns flera här på forumet som jag hjälpt med länkhuvud, inga missnöjda än....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...