Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter och grubblar över det där med geometrin på spindlarna (Taunus) och där ligger jag helt galet. För att fylla ut hjulhusen bak sitter det 30 mm spacerplattor med fälgar som har ET30. Samma sak som ET0 utan plattor, eller hur?

Fram sitter det samma saker, alltså 30 mm spacer, fälg 7X15 ET30.

ET 0 kanske inte är att rekommendera, och mina problem att få bilen att styra in i kurvorna i konbanan härstammar sannolikt därifrån.

Om jag fimpar spacerplattorna fram - och bygger nya skärmfästen - boder allt bli bättre. Men då är skillnaden i spårvidd mellan fram och bak gigantisk.

Lösningen är smalare skärmar bak då. Och inga plattor.

Funderar vidare i natt.

Posted

Mjo, det är nog bästa vägen - och samtidigt skaffa spindlar med bättre geometri!

Redan nu så tycker jag att det är för stor differens i spårvidd.

  • 1 month later...
Posted

Efter ett par halvdagar i garaget - englandsresan (plus en tvådagars jobb"konferens" direkt efter hemkomsten) har tagit på krafterna - provstartade jag motorn i går. Den nya kamaxeln gjorde susen, åtminstone när jag tomvarvar i garaget. Helt annan sång i motorn i år!

Så i morse gjordes det entré väldigt tidigt för en garage/provkörningsdag. Lite småfix med garvajer och luftfilter och sånt var det dags att åka en liten runda inom området.

Stendöd. Gick perfekt när jag åkte hem i går, och jag har inte ändrat nånting vad gäller insprutning och tändning.

Med startgas tänder den till. Alltså tycks EDIS funka hjälpligt.

Frågan är vad som hänt under natten. Är det spöken?

Ska göra ett litet försök i kväll men Megatune vill inte lira med min nya laptop.

Fan, jag blir gråhårig av dessa elektronikproblem som överrumplar mig.

Om jag inte hittat felet innan torsdag så åker insprutningen ut. In med Weber 45, det fungerar alltid.

Att göra den närmaste tiden:

Montera nya bromsok fram (Wilwood midilite) samt tillverka nya bärarmar (för bredare spårvidd) och gå igenom hela bilen och se att allt sitter fast.

I dag, efter nederlaget med motorstyrningen, är motivationen så låg som den kan bli.

Nej för tusan, i kväll hittas felet! Så himla omöjligt kan det inte vara. Eller kan det?

Posted

Problemen lösta hoppas jag.

Datamaskinen fick jag pilla med ganska mycket innan portar och sånt var korrekt inställda, och därmed fick jag kontakt via megatune.

Det visade sig att signalen från vevaxelgivaren försvunnit längs vägen. Alla kablar mättes upp, alla EDIS-grejor byttes mot reservgrejorna som låg på hyllan.

Lösningen då? Varvräknaren. Antingen har den pajat eller så har det hänt något i kontaktstycket på baksidan, för när jag fimpade ledningen till sprutet startade motorn lika fint som förut.

Simpelt men tidskrävande och frestande på mitt begränsade tålamod för skitsaker. Nåväl, nu är allt frid och fröjd för stunden.

Hoppas nu bara att de nya fina oken medger montering av 13-tumsfälgar. Jag råkade köpa en omgång gamla Compomotive av typ krysseker 7X13 med et -7. Finfint för geometrin!

Billiga. Ska bara se till att få frakten ombesörjd på locostvis.

Det är fälgarna i mitten på bilden. Centrum kan givetvis lackas i annan färg om jag blir sugen på det.

8513822574.jpg

Återstår bara att försöka gräva ihop stålar till riktiga däck också.

Posted

Ännu en garagedag till handlingarna.

Har mixtrat lite med vevhusventilationen för att slippa problem med diverse oljespottning ur oljestickshål och påfyllningslock.

Men när jag känner mig energisk ska jag snabbrenovera motorn, byta kolvringar och kanske vevlager. Tror ringarna har gjort sitt och är en del i vevhuskompandet.

motorrum.jpg

Om vädret är bra i morgon (högoddsare) tar jag och åker på en liten vårrunda - ända till Flen där det är rallytävling - och passar på att finjustera insprutningen längs vägen.

Om det är regnigt och jävligt monteras mina nya fina bromsok i stället.

bromsok.jpg

En och annan tur i omgivningarna runt garaget har det också blivit de senaste dagarna. Med vassare kamaxel och bättre koll på bränsle och tändning är det ganska stor skillnad på motorkaraktären jämfört med i fjol. Efter idogt hamrande på datamaskinen med de senaste versionerna Megasquirtfiler insåg jag att det var lika bra att återgå till gammal mjukvara, den som fungerade bra förra sommaren. Med nya fräscha filer får jag inte skiten att gå särskilt bra och jag vet baske mig inte vad det beror på. Kanske finns det för många variabler som jag inte borde behöva ändra men som har defaultinställningar passande helt andra (moderna) motorer med turbo och sånt.

Ska forska i ämnet någon gång.

Posted

Snygga bromsok, tycker att jag känner igen typen....

Tänk på att kolla upp centrering av oket över skivan samt att inte okhållaren tar i i bärarmarna vid fullt rattutslag.

Jag har i och för sig Sierra spindlar, 288mm skivor och MK-armar men mitt krävde lite nya inställningar och shims för att bli bra.

Mvh

Magnus

  • 2 weeks later...
Posted

Sliter mitt hår, elektroniska prylar är skitbra men svåra att förstå sig på...

Efter att ha bråkat ganska länge med bredbandslambdan sket jag i kostnaden och köpte ny sond på vinst och förlust. 915 spänn med frakt, inte så farligt trots allt.

Har bara hunnit med att montera sonden, kalibrera den och göra en kort provstart. Nu tycks det lira bättre mellan LC-1 och Megasquirt. Troligen var sonden paj.

Bilen gick förstås att köra även med trasiga delar, jag gjorde en nöjestripp till Arlanda tur och retur i går, med avbrott för nio timmars arbete.

För att vara på säkra sidan fetade jag på rejält med E85 och mina iakttagelser är ungefär så här: Bättre drag genom hela registret, bättre körställning (men det har ju inte med insprutningen att göra, snarare med ergonomi och geometri efter pedalställsbytet) och möjlighet att vara god skattebetalare. Det gick en halv tank på sju mil motorväg.

Och så har hastighetsmätaren lagt av. Någon som har koll på hur jag kollar om givaren på lådan levererar signal som den ska? Ursprungligen är det vajer på typ9-lådan och den är ersatt med nån manick som har två kablar kopplade. Det är trångt i kardantunneln men jag ska dyka in under bilen och demontera hela skiten. Kan vara nåt så enkelt som kabelbrott eller fel orsakat av ojleläckage (vi snackar fordgrejor...).

Mätaren är i vart fall en VDO, rimligen härstammar givaren från samma firma.

Frågan är om det går att mäta med ett vanligt mätinstrument eller om jag måste gräva fram mitt gamla oscilloskop som inte synts till på tolv år.

Posted (edited)

Eftersom jag just köpt på mig några VDO mätare så vet jag ju var du finner info om dem... Här hittar du lite info om just VDO mätare hur de kan kopplas..

KHmotorsport.se

Givare

Edit: Länk

Edited by Zyxx
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Helgen har erbjudit världens bästa åkväder - alltså har jag kört upp en hel del bränsle både med sambo och i ensamhet.

Det tycks vila en jämn kvot mellan nöje och elände.

Skitkul att sladda omkring och göra en och annan piruett - och nu börjar bakaxeln glappa. Kanske har den gjort det hela tiden utan att jag märkt det.

Extraskojig spontanslalom mellan lyktstolpar på öde jätteparkering med mycket rattande som följd - och nu har nånting i styrningen börjat kärva. Troligen lagringen i rattstångens övre del. Styrväxeln har jag bytt till en splitterny i kväll, fast det kan förstås vara någon spindelled som kärvat till sig. (som sista åtgärd fyllde jag en injektionsspruta med smörjmedel och stack hål på damaskerna innan jag åkte hem, kanske har det givit resultat i morgon)

Värmen i solen är härlig - men nånting är lite tokigt med kylningen. Gissningsvis sitter det en sugande fläkt på tryckande position med omvänd rotation. Det blåser verkligen lite genom kylaren när fläkten går. Testar med fläktbyte i första hand. Tempen ligger på 100 grader vid forcerad körning trots 82 graders termostat. Eller är det normalt kanske?

Å andra sidan så är det ju en del av grejen med hobbybil, att vistas i garaget och vara konstant irriterad över gäckande fel och egenheter...

Hastighetsmätaren förresten. Det tycks vara givaren som lämnat in. Det sitter någon sorts vinkelväxel på lådan, sammanfogad med originalvajerns ändstycke.

Givaren sitter gängad i änden av växeln, typ ordinär gänga för vanlig vajer, kanske 14-15 mm. VAG-nummer stämplat. Troligtvis får jag en prischock när jag ska beställa en ny, men då får jag åtminstone en chans att ta reda på ursprunget. Kanske finns det begagnat på skroten.

Edited by stigge
  • 4 weeks later...
Posted

Sådärja. Hemma igen efter en liten sväng till min riktiga hemstad, Luleå.

Dragen på släp visserligen.

Redan när jag backade ner från släpet hade ett skärmfäste skakat sönder. Vägarna (inklusive - eller kanske i synnerhet E4) är förjävla dåligt underhållna.

Trots att folket i norra delen av landet också betalar bilskatt. Bottenbetyg!

Sedan gick det mesta enligt planerna. Mestadels uppehållsväder och trevliga åkmiljöer som vanligt. det är ju inte så många (bara en enda tror jag, en Westfield) sjuor i stan så jag fick svara på frågor om och om igen. Skjutsade några bekanta som blev förtjusta, lät en kille i Boden provköra för att få inspiration att färdigställa sitt eget bygge, resonerade med Antas som jag stötte ihop med på ett motorevenemang.

Allt sladdande och varvande kostade dock gängpaj i toppen där ventiljusteringarna sitter. En hade lossnat lite och med vass kam blir det inte så många gängor i ingrepp och till sist var det rensat i hålet med påföljd att hela skiten lossnade. Vippan klämde till insugsventilen lite olyckligt och skaftet blev krokigt. Skit också.

Tur att Biltema finns. Det är tändstiftsgänga i ventiljusteringarna. Felet avhjälpt, kostnad 79.90! återstår att se hur länge det sitter ihop.

Ventilen riktade vi på plats mha ett stadigt järnrör.

Nu har det fungerat klanderfritt i 40 mil och jag tänker inte göra någon seriösare reparation så länge det hänger ihop. Jag varvar bara 7200, det ska väl en Pinto tåla...

Tyvärr fick jag avbryta vistelsen lite tidigare än planerat men jag hann med besök både hos Danielsson i Stugunäs och Anton i Hörnefors längs vägen i går kväll.

Fick stånd av hans Ultima.

Posted

Det var kul att se din bil också,vart mest impad av grillen man kaske skulle göra nått liknande.

  • 2 weeks later...
Posted

Hur kul är det att polera fälgar egentligen?

Jag har köpt lite utrustning som ska underlätta, men det får bli när vädret är dåligt.

IMG_0186.jpg

Centrumfärgen kan bli gul. Eller svart. Eller grå. Inte guld, det är den enda jag utesluter.

IMG_0184.jpg

Men som sagt, så länge solen skiner prioriterar jag körning...

IMG_0187.jpg

...och grejorna från Rally Design har inte dykt upp. Sex veckor sedan jag beställde nu.

Måste kännas toppen att inte kunna leverera på grund av denne Darren, GTS-mannen som inte vet vad kundvård är.

Posted

Update:

Grejorna från UK har blivit skickade tydligen.

Update 2:

Jag känner mig oerhört nöjd med att ha en bil som visserligen inte är perfekt men den går klanderfritt sedan en tid tillbaka.

Har säkert kört närmare 150 mil utan större (frånsett det som kan härledas till vårdslöst handhavande) bekymmer.

Update 3:

Det där med handhavandet. Jag älskar att busköra. Till sist fick drivningens sista utpost nog - nej, jag menar inte däcken - och havererade, lyckligtvis utanför garageporten.

drev2.jpg

Blir nog lite AGA-diffning i morgon med mig-svetsen bara för att lattja lite innan bakaxelbytet.

drev1.jpg

Tillräckligt hårda för att göra hål i kåpan, inte stadiga nog att palla för hårdkörning...

Funkar det med migen och vanlig tråd? eller ska jag köra med rostfritråden (vet inte varför jag ens funderar)

De axlar jag grillat fast dreven i har gjorts med pinnsvets.

Posted

byt de 4 dreven. de behöver inte shimsas mer än lagringen

Posted

Nej, det är ingen idé att lägga pengar och energi på en Taunusaxel.

Jag ska hänga dit en axel från Volvo 740 eller 940 (någon som vet om det är samma bredd på dessa) och någon form av diffbroms/spärr.

Då får jag stadiga grejor billigt plus skivbroms på köpet.

Kan väl inte tänka mig att det krävs någon ny registreringsbesiktning för sånt under förutsättning att det ger samma spårvidd?

En 240-axel har jag som är klar för ändamålet men den blir för smal. I alla fall om jag har tänkt fylla ut skärmarna med hjul.

Ett annat alternativ är en Atlasaxel men det är ingen vara som växer på träd.

Någon som har koll på Aussie Locker, kan det fungera? Enkelt och billigt verkar det vara.

Posted

jag har ingen erfarenhet ac dem. men slungdiffen på 940 lär vara stryktålig.

Posted

Slungdiffen håller väl igång uppemot 30-40 knyck bara? Kanske räcker, vad vet jag?

Huvudsakliga ändamålet är inte drifting och sånt även om det kan vara kuligt ibland.

Typiskt förresten att det rasar nu när jag jobbar långskift i stort sett varje dag ett par tre veckor framöver = ingen tid att inhandla ny axel...

Men det ska vara lite tuggmotstånd i livet har jag hört.

Posted

Jag kan tänka mej att slungdiffen kan upplevas lite oberäknelig i en så lätt bil när den diffar ibland och ibland inte....

Posted

Ojoj, alldeles nyss ringde det på dörren och där stod en postkille med mitt paket från England.

Bäst att åka till garaget innan jobbet och kolla vad som finns innanför wellpappen!

Och mäta hur bred bakaxeln är, jag kanske kör en lågbudgetvariant på diffad axel, hittade en 140-axel med diffbroms på blocket.

Bara fem mil bort dessutom, det kan vara värt att åka och titta på den i alla fall.

Åska och ösregn i Uppsala, för övrigt.

Posted

140 och 740/940 är alla ungefär lika breda som Taunusaxeln. Regbesiktning "ska" ju egentligen göras (du byter väl bromsar bak också nu?).

/Gustaf

Posted

Jo, visst blir det skivor, helt klart.

men om jag gör motorbyte i vinter så blir det ju två flugor på smällen.

Har tänkt lite på val av axel.

-Atlas. Om jag hittar någon så är det stabila grejor men innanmätet är inte superbilligt.

-Volvo 140. Gamla prylar, vet inte hur det är med tillgång och pris på reservdelar.

-740/940. Känns bäst ur alla synvinklar. Billig i inköp, "billig" uppgradering både för diff och slutväxel.

-"tysk axel". Alltså en likadan som sitter där i dag. Finns säkert på någon skrot men varför hänga in lika dåliga bitar igen?

Ska kolla på närmaste bildemontering i morgon (finns massor på blocket men det drar fort iväg om man ska köra och hämta prylar långväga).

Finns måtten på fästöronen till fyrlänken att hämta någonstans på nätet? Borde väl i och för sig finnas i någon av locostböckerna.

Garageupdate:

Öppnade paketet från Rallydesign som hastigast.

Widetrackbärarmarna ser helt okej ut men passar inte rakt av i öronen på en Pegasus. Till den andra bilen ser det ut att passa.

Frågan är om jag ska göra egna med utgångspunkt från dessa som passar i fästena eller om jag ska flytta infästningarna i Pegasusramen.

Nya skärmfästen låg också i lådan. Locost, verkligen. Kostade inte så mycket och fungerar säkert efter lite modifiering. Förutom att de befintliga (kromade och snygga) har börjat spricka överallt och ser ut som ett lapptäcke av svetsfogar så hamnar skärmen i annat läge när jag fimpar de hiskeliga spacereländena.

Posted

[Hej Stigge! Tack för provkörningen. Verkligen inspirerande att till slut äntligen få

köra en "seven" själv.

Posted (edited)

Om inte annat så fick du svart på vitt varför det var smart av dig att bygga en rymligare bil. :thumbsup:

Så här ser de nya fina bärarmarna ut. Och skärmfästena.

wishbones.jpg

Tyvärr krävs det för mycket modifieringar för att få dessa anpassade till bilen. Därför får dom ta plats i den andra bilen (ser ut att passa som handsken, grovt mätt med tumstock) och de gamla armarna från den blir utgångsmaterial till långa Pegasusarmar.

Jag beställde grejorna med vetskapen att det var höga odds på bulta-på-passning.

Ett par omgångar färgborttagning på 13tumsfälgarna har bara tagit det yttersta krackelerade svarta lagret. Verkar vara pulverlackat guld.

rim2.jpg

Men (det blir många men, alldeles för många) när jag byter bakaxel kanske jag behåller Volvons fembultade mönster - jag har färdiga nav till framvagnen med Volvomönster - och då får det bli hyllvärmare av fälgarna. Och 14tums fälgar med lite minilitelook till den här bilen. Två uppsättningar med olika stuk finns i lager...

Edited by stigge
Posted

Ny axel inhandlad - eller åtminstone beställd. Vandrade runt på bilskroten och hittade en 740 automat från 88 eller 89.

Håller tummarna för att det ska sitta 4.10-axel men säker kan man aldrig vara. Hämtas i morgon och sedan vidtar rensning och tillverkning av nya fästen. Om jag är lika lat som vanligt blir det att skära loss öronen från befintlig axel.

Lekar med tanken att borra om bultmönstret i drivaxlarna mha noggrann mätning och sedan borrning utan att lämna bort till någon som har fräs med delningsdocka. Tre hål per axel, det borde jag kunna fixa.

Posted

Nya axeln har 3,91:1 som slutväxel.

Det får duga.

Nu är det "bara" att demontera den gamla, flytta över (eller tillverka nya) fästen och allt annat som hör till. Och fundera på om jag ska ha fembultat eller fyrbultade hjul.

Beror mest på arbetsinsatsen för att eventuellt borra om drivaxlar och skivor.

Posted

Det var ett riktigt hundgöra att plocka bort den trasiga axeln utan att ha assistans. Men nu är den borta och i morgon ska jag börja mäta lite för att få fästena på rätt ställe. Jag ska försöka skära försiktigt med skärbrännaren och återanvända allihop.

skrot.jpg

På väg ut. Men om Volvoaxeln går in genom hålet återstår att se, den är lite längre från medbringare till kåpa.

stag.jpg

Bussningarna har sett sina bästa dagar, särskilt de som sitter i undre stagen. Nya pressas in i morgon på jobbet (jag har redan bytt i ett stag i garaget men det kostade ett skruvstycke och det gör jag inte om).

ujoint.jpg

Här måste det byggas om. Men jag har inte bestämt mig för vilket alternativ jag ska välja.

Antingen fimpar jag bakre medbringaren på den fina axeln som hör till bilen och byter till en som passar eller så tar jag en Volvoaxel och sätter Fordgrejor i framkant på den.

Känns lite synd att kapa i specialgjorda grejor som fungerar bra. Kan bli en fin hyllvärmare i stället.

ratio.jpg

Jag hade hoppats på 4.10 men det här får duga, tidigare satt det 3.89 så det blir samma sak i stort sett.

axlar.jpg

Sida vid sida och i princip lika breda. Det här kommer att bli bra!

14tum.jpg

Här är vad jag har att välja på i fälgväg. 7X14 och ET20 ungefär på den silvriga och 6X14 ET25 på den guldiga (som inte kommer att vara guldig om jag sätter dom på bilen, har svår guldallergi) och det är mest en fråga om vilken däckdimension jag ska välja. Sextummarna sväljer inte mycket mer än 185 (det sitter 185-65 på bildens fälg) och jag nöjer mig kanske med det. Äsch, jag vet inte hur det blir.

Slut för i dag, bara att gå hem och duscha bort all stinkande hypoidolja från kropp och kläder...

Posted

Ptjaaa, jag ska ju hinna få ihop eländet också, har tidsbrist å det grövsta tyvärr.

Sedan ska jag hitta en däckhandlare som ligger med 185/65 eller 195/60 14 eller liknande i lager. Struntar i r-däck till den här bilen, det får bli till den andra.

Posted

Hej!

Jag har ett liknande problem som du med bakaxeln och knutkorsen. Jag fick tipset att köpa ett "USA-kors" eller om det var "Amerika-kors". Det är ett osymetriskt knutkors, ena delen på korset har rätt mått för att passa på axeln och den andra på delen till bakaxeln. Det skall tydligen användas när man tex. byter bakaxel på en Volvo 140 till en 240 axel och vill behålla kardan. Jag har inte kollat upp tipset än men jag skulle börja ringa till Custom Racing i Örebro.

PerErik

Posted

Ett så kallat blandkors kan vara lösningen ibland, men i mitt fall ska axeln dessutom kortas nånstans runt 10 mm. Befintlig axel har dessutom såna där nållager som är nitade på plats, alltså ingen låsring.

Jag har gott om delar, så det finns utrymme för ett par egna försök till ny axel. I värsta fall får jag lämna in till firma men då hinner ju sommaren bli vinter innan allt är färdigt.

Posted

Dags att svetsa fästen på bakaxeln.

Är det någon som är expert på hur dessa ska vara vinklade?

På gamla axeln sitter fästena inte riktigt "lodrätt" dvs i linje med kåpans anliggningsyta, medbringaren pekar några grader uppåt. Ramens fästen är inte heller vinkelrätt mot marken.

Finns det någon tumregel eller något simpelt sätt att mäta fram rätt läge?

Hittar jag ingen info så svetsar jag dit skiten i rät vinkel och ser hur det blir.

Eftersom jag inte är ingenjör - och inte känner det där märkliga tvånget att räkna på allt som redan andra har räknat på - så kan jag leva med att det inte blir helt optimalt.

post-285-1217051327_thumb.jpg

Posted

Är du inte så petig så bulta dit dina lösa fästen i dina bärarmar och montera dom i bilen. Håll dit axeln mot fästena och luta pinjongvinkeln till samma vinkel som du har på vevaxeln i motorn. Punkta dit fästena när du har axeln rätt även i sidled och ta ut den och helsvetsa på pallbockar. Så extremt fel kan det inte bli skulle jag tro.

Posted

Försöker läsa på angående pinjongvinkel. Undrar om killen som byggde bilen vinklade axeln uppåt för att slippa få så tvära vinklar på knutkorsen, för den har i vart fall inte haft pinjongen i samma vinkel som vevaxeln. Mellanaxeln är ju ganska kort och utgående axeln från växellådan sitter kanske 7-8 cm högre än pinjongen.

Hur mycket vinkel pallar knutkorsen egentligen?

Posted

du SKA ha samma vinkel på pinjong som utgående på lådan och det är samma som vevaxeln.

de ska vara paralella. dvs om du hade monterad bakaxeln stumt mot lådan och sedan flyttat bak den och ev. lite åt sidan(pinjongen sitter förskjuten) utan att ändra på lutning eller snett

Posted

Jupp, och så ska jag montera. Bilen står ganska orubblig nu, så jag hissar fronten och lägger ett vattenpass på ventilkåpan för att kolla att allt är i våg.

Sedan tar jag samma vattenpass och ställer mot diffkåpans anliggningsyta.

Och innan jag svetsar något tänker jag kolla så fyrlänkens konstruktion inte ändrar vinkeln alltför mycket vid fjädringsrörelser. Det viktigaste är förstås att den ligger i rätt vinkel vid normalt körläge.

Jag känner mig inte helt säker på konstruktörens placering av ledpunkterna i chassit men jag kan ha fel där. Hoppas jag.

Posted

Eländes elände. Axeln ryms inte rent fysiskt genom hålet i ramen genom hjulhuset.

Extra kul blir det när man är ensam. Blånagel och klämskador får jag räkna med.

Trots att jag har slipat bort material från axeln, främst runt kåpans anliggningsyta, går det inte att få skiten att åka in i hålet.

Nu testar jag att demontera medbringaren, går inte det så ger jag upp för i kväll.

Hoppas det går att återskapa rätt moment för pinjongmuttern, annars rasar väl den nya axeln också.

Fast det är fint väder!

Posted

Var försiktig när du håller på med medbringaren på pinjongen.

Det sitter en "engångs" stukhylsa runt pinjongaxeln för att hålla rätt lagerförspänning

efter monteringen om jag inte minns fel !!

Posted

de tidiga volvo hade inte så de hade schims emellan. kan de ha börjat med sån skit. som opel?

Posted

Jag får ta och kolla upp det där i morgon, prio 1 är att få området i kardantunneln/golvet runt medbringaren att bli tillräckligt stort. När jag gav upp i går kväll (fästen är svetsade på axeln, nu ska den våldas tillbaka in i chassit) hade jag upptäckt att den nya verkar ha pinjongen mer centrerad i bilen än taunusgrejorna. Eller så var jag bara trött, svetsblind och irriterad.

Prio2 är att smida ihop mellanaxel som fungerar, prio3 att fixa samma bultmönster för hjulen fram&bak. Åsså broms & handbroms förstås.

Kruxet är att jag är borta hemifrån 14 timmar per dag och sedan ska jag vara effektiv i garaget. Kanske hinner jag till kjula.

Posted

Det närmar sig.

Kvar att göra:

Dra bromsrör.

Hitta en svarv med tillhörande yrkesman för tillverkning av mellanaxel.

Konstruera ett fungerande handbromsarrangemang.

Byta till fembultade nav för framhjulen.

Inhandla däck 185 eller 195/x 14.

Ändra/tillverka/våldsjustera skärmfästena i framvagnen eftersom det blir annan ET nu.

Provköra och efterjustera och kontrollera att axeln är centrerad som den ska.

Det ser alltså inte så jätteljust ut för mig och deltagande i Kjulakörningen. Men det kan gå. Jag har sisådär ungefär ingen tid till förfogande (från tidig fredag morgon fram till lunch plus ett par timmar sent i kväll) om jag inte fimpar nattsömnen.

Notering för framtiden: skaffa en anställning som innebär semester eller åtminstone arbetsdagar kortare än tolv timmar när det är säsong för sladdövningar.

Posted (edited)

Gjort i dag:

Svetsat ihop en mellanaxel (som faktiskt, peppar peppar, verkar vara vibrationsfri)

Fixat bromsrör och sånt som hör till bakbromsarna.

Funderat.

Funderat.

Funderat. På det där med hjulfrågan. Började så smått att borra om drivaxlarna till 4X108 men det var så otroligt tidsödande och trist med min bristfälliga utrustning så nu blir det nog volvomönster fram också eftersom det ligger fembultade nav på hyllan.

Och förlängt funderandet. Fälgar. Vilka. Hur breda däck behövs?

Valet står mellan 195-60 och 185-65 14. Ska kolla med däcknasaren om 195 går att montera på sextums fälg.

Sextummarna är elegantare än sjutummarna och kräver mindre jobb innan dom är i någorlunda skick. Å andra sidan måste jag använda spacers i så fall, för det ser eländigt ut om det inte fyller ut skärmarna bak. Ett gäng 25 mm tjocka i aluminium låg på hyllan så alla alternativ är öppna.

Och sen är det bara handbromsvajerns väg från axel till spak som ska lösas. Och det borde inte vara något större projekt.

Jag har förresten provkört eländet i dag - både sladdande och snabbt och lugnt och försiktigt - och det verkar funka fint förutom oljeläckage från pinjongtätningen.

Edited by stigge
Posted

Nu är det näääästan färdigt.

Bilen är körbar igen. Med vissa små detaljer som ska fixas.

Handbromsen fungerar men är inte i sin slutliga version, jag befarar att diffhuset kan knäcka vajern vid full infjädring. Det blir demontering av stötdämparna igen, bara för att kolla frigången överallt.

Såg förresten att bakaxeln i princip vilar mot de nedre längsgående ramrören vid normal körhöjd, det är alltså maximalt möjlig utfjädring redan från början och så ska det väl inte vara? Jag gissar att tidigare ägare har justerat fjäderspänningen för att ballongerna som satt på bakfälgarna inte skulle ta i skärmarna.

Med likvärdiga däck fram och bak ser bilen ut att vara åtminstone fem centimeter för hög bak. Det löser sig nog om jag släpper på fjädrarna lite.

I annat fall byter jag till kortare dämpare som sitter på den andra bilen. Kanske byter jag oavsett vilket, de nuvarande spaxdämparna har 11 år på nacken.

Mina orgier med migsvetsen när jag grillade fast fyrlänkfästena har resulterat i en aning toe out på axeln - eller så är det en synvilla. Det ordnar sig med en likvärdig orgie på framsidan av axeln skulle jag tro. Ska bara tillverka någon form av mätgrunka så jag kan se när det är rätta vinklar igen.

Bilen rullar numera på 195/60 14 på sjutumsfälgar. Kanske inte världens snyggaste men det får duga resten av åksäsongen.

Posted

Jo, och därför ska jag kompensera detta genom att lägga sömmar på motstående sida. Om det inte drar till sig så får jag lägga sömmar längre in på rören, det borde ge större effekt på vinklarna. Det är givetvis inte helt rätt väg men volvoaxlar är billiga om det skulle skita sig.

Huvudsaken däcken pekar åt rätt håll.

Posted

helst ska du svetsa motsvarande för annars kan de bli z formade

Posted (edited)

Tids nog är det min tur att svetsa länkfästen på en Volvo bakaxel. MIG känns enkelt att svetsa med. Föregående inlägg plus inlägg i andra trådar vittnar om "böjda" bakaxlar och alltid krav på motsvets.

Min fråga är om TIG ger samma effekt. Om jag måttar in mina fästen och loppar fast dem med MIG svetsen på sådant sätt att lopporna sedan kan slipas bort när TIG svetsen tagit över. Blir det exakt samma problem med risk för krökt axel och tvång på motsvets. Eller är det helt förkastligt att ens komma med TIG idén för det "håller inte" på en bakaxel.

Edited by cealm
Posted

Kom precis på ett svar själv, strax efter jag tryckt på svarskanppen i förra inlägget. Renhetskravet kanske är det som avfärdar TIG. Även MIG kräver rent men är mer förlåtande.

Posted (edited)

om man gör ett fäste som sas omsluter axeln... kan vara delat för enkelheten... så kan man ju svetsa på alla sidor... obs man måste inte helsvetsa hela varvet runt... en svets är mycket stark och om man svetsar runt hela vägen i ett stycke lägger man ju i princip en brottanvisning på hela röret.. pga material förändringen.. kol urbränning... några mindre svetssträngar så håller det massor..

vi ``hobby´´ svetsare helsvetsar i allmänhet allt för mycket.. det finns anledning att man innom industrin och innom proffs bilbygge inte helsvetsar överallt tex om man ``helsvetsar´´ en tävlings bil så innebär det inte jättelånga svets strängar, utan kortare med avbrott... fast många tror att helsvetsat blir starkare..fel fel fel... långa brottanvisningar med inbyggnad av spänningar...

att vi helsvetsar våra klena rör i schassiet är en annan sak..

hur var det 1 cm svets håller 500kg...elle något sådant... tål att tänka på när man eldar ihop saker....

Edited by Michael Th
Posted (edited)

Michael Th: Om man gör enligt ditt förslag med "helt omsluten box" och sedan märker upp tex 2 cm strängar och 2 cm uppehåll runt om på varje varv. Så svetsar man med MIG 2 cm, när den är klar tar man motsatta 2 cm. Sedan blir det vilopaus tills allt kallnat. Så håller man på till alla markerade strängar är klara. Man kan såklart jobba med både vänster och höger sida samtidigt.

Det kan ju ta en dag eller två att blir klar men frågan är har jag då minimerat risken för att "kröka bakaxeln". Är det så då är det värt tiden det tar.

Edited by cealm

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...