Rikard Larsson Posted May 31, 2007 Share Posted May 31, 2007 Har kört min motor ca 5 minuter totalt i små omgångar. Först idag som jag fixade med en provisorisk kylare så jag vågade köra mer än en minut i sträck. Hursomhelst så tickar motorn. Det ska tydligen vara normalt innan oljetrycket kommit upp (hydrauliska ventillyftare), men hur lång tid ska det ta innan det inte tickar mer? På filmen låter det värre än i verkligheten, mikrofonen verkar tycka om mellanregistret bättre än basen... Oljetryck finns, jag har till och med haft av ventilkåpan och kollat så där finns olja (där var snustorrt innan jag startade den). Några idéer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 31, 2007 Share Posted May 31, 2007 ibland kan det ticka i 15-20 minuter. men stäng av den ett par ggr så lyftarna får vila och släppa ut luft så fixar det sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 1, 2007 Author Share Posted June 1, 2007 OK, nu känns det lite bättre. Hoppas, hoppas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted June 1, 2007 Share Posted June 1, 2007 Hej! De riktigt gamla 16-v (OG 900)kunde ticka i nästan 1 timme om de stått länge enl. speedparts mekaniker. Kommer du upp till Emmaboda förresten?? // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 1, 2007 Author Share Posted June 1, 2007 Jag ska fylla på tanken (reservdunk...) och köra den lite längre ikväll, så får vi se vad som händer. Man kan tydligen lyfta ventilkåpan och känna på lyftarna så de känns stumma efter ett tag. Men gör INTE om mitt misstag jag gjorde igår, tänkte först inte berätta det men va fan. Jag hade läst om detta med tickande på saabturboclub-forumet och hade för mig att man skulle lyfta ventilkåpan för att se om ventillyftarna skumma. Så jag lyfte av kåpan och tänkte att motorn måste väl gå för att de ska kunna skumma, och drog igång motorn... Fett hår har numera en ny betydelse i mitt vokabulär... Ja, jag kände mig som en jävla idiot. Idag hittade inlägget jag läst igen och det stod stumma inte skumma. Fördelen är att mycket blev rent och lite rosttåligt när jag torkade bort oljeskvättet... När är Emmaboda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted June 1, 2007 Share Posted June 1, 2007 En del motorer vill ha speciell olja för att inte ticka. Lite segare mineralolja kan hjälpa på en del hydrauliska lyftare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 1, 2007 Share Posted June 1, 2007 Bra. Då är ramen inoljad så den inte rostar. Jag hade en Mazda 626 -94. Den gick som en klocka i 10000 mil men fick den stå på tomgång en stund (15min+) så började den ticka. Det ska vara så sa man på Mazda-verkstaden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 1, 2007 Share Posted June 1, 2007 Det med maza känner ja igen.. and tickandet. på peugeot tar det mellan 15-20minuter minst innan det börjar lugna sig.. håller de på efter det så kan man i värsta fall hälla i lite stp ngt. kommer inte på va det heter.. har hjälpt på motorer där de har hängt sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Pappa var och lyssnade igår, han har meckat mycket med bilar på "förgasartiden". Han tyckte inte alls det lät som ventil-tick, mer som slammer, metall mot metall. Så jag är mer inne på något annat än ventiltryckarna. Kan det bli ett "klonkande" av dåliga lager? Börjar misstänka vevlagerras... Kan tillägga att jag inte hörde motorn igång innan jag köpte den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 (edited) Alltså, jag är ingen supermek men spontant låter det son du har nåt fel i motorn. Visst tickar en motor innan lyftarna är fulla men det känns ju som det inte slutar att låta. Lyssna med skaftet på en skruvmejsel så kanske du kan lokalisera ljudet lite bättre. Edited June 4, 2007 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Jag har aldrig meckat med bilar innan men nått fel är där allt... Tyckte mig höra lite svagt tickande när jag startade motorn kall, och det ljudet var inte ens i närheten av klonkandet. Så jag har i princip uteslutit ventillyftarna, det ljudet ska tydligen vara ganska snällt, och mitt ljud gör att man vill ha hörselskydd på... Får väl skruva av sumpen och försöka känna på vev- och ramlager. Med tanke på hur det låter så borde man känna eventuellt glapp med "blotta handen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Kolla måttet på kamkedjespännaren. Kan vara kedjan som början bli slapp alt. balansaxelkedjan. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Balanskedjan är borta... Men jag tycker inte det låter som kedjerassel, mer som något slår ihop. Kan tänka mig att ett för stort glapp mellan vevaxeln och vevstaken kan orsaka ett klonk vid varje vändpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Har du oljetryck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Japp, ca 1 bar på tomgång (1500 rpm, har inte fått koll på tomgångsmotorn riktigt ;)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 1 bar låter lite med kall olja. Det blir nog till att riva ner sumpen och titta inuti. Antingen är oljesilen igensatt, pumpen dålig eller stort inre läckage någonstans. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 kollade in din film på yuotube och kan nog säga att det är vevstakslager som är problemet, bara att byta, vevenoch stakarna brukar klara sig. När du har så lågt oljetryck så är det med en fingervisning att det är lagerskada. Caper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Tack så mycket grabbar för alla tips! Ska köpa mig en mikrometer och plastiguage och kolla lagerspel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 (edited) Hej! Ljudet låter misstänkt likt en pinto som jag hörde för ca 6 år sedan! Den hade tyvärr ett skuret vevstakslager ! m :-) h Janne Edited June 4, 2007 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Just nu är jag nog tacksam om det "bara" är att byta alla lager. Det hade jag ändå tänkte göra, i och för sig inte än, men men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Hej jag var helt säker på att jag hade pajjat mina vevlager i helgen,jag var hade tänkt ställa av bilen för i sommar men jag beti hop och gick ut i garaget i kväll och det visade sig att rem skivan på veven var lös i bland har man tur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Gjorde remskivan att det klonkade? Jag har dragit åt min remskiva ganska hårt, men inte med exakt moment... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Jag andvände ett rör att lyssna i för när jag skulle hitta ljudet och när jag la de på blocket i höjd med veven lå lät det värst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Finns lite olika knep för att lyssna sig till om det är ram, vev eller kolvknack. Tror att ramlagerna låter värst vid lite belastning men vevlagren skramlar på mest hela tiden. Minns inte exakt men det är säkert andra här som har koll på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 Nu har jag plockat ner motorn lite och jag är ganska säker på vad som orsakade missljudet. Ett vevlager är rätt mycket mer illa åtgånget än de andra, men inget är bra vad jag kan se. När man ser kopparrepor är det väl slut? Ramlagerna såg bättre ut (men inte bra) utom nummer 5 längst till vänster som är riktigt dåligt. Konstigt eftersom det är vevlager nummer 1 som är sämst? Sen undrar jag varför 8 bultar var oljiga men 2 torra (de till överfall 2)? Vevaxeln såg bra ut, men jag ska plocka ur den och mäta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2007 Author Share Posted June 29, 2007 Ska såklart köpa nya vev- och ramlager. Är det bara att beställa standard? Är det inte risk att man måste ha under-/överdimension? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 29, 2007 Share Posted June 29, 2007 du kan aldrig sätta underdimension om inte veven är slipad för det. ta och märt den med mikrometer på flera ställen så ser du om den är oval. och vilken dimension du ska ha. den kanske är omslipad i ett tidigare liv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2007 Author Share Posted June 29, 2007 OK. Tack för svaret. De gamla lagerna är märkta med "STD" så den är inte omslipad. Ska mäta så den inte är oval bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 9, 2007 Author Share Posted July 9, 2007 Lösningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 dåliga vevlager kan banka staken oval o då nyper det i den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 9, 2007 Author Share Posted July 9, 2007 Antagligen är den oval eller liknande. När jag lossade lite på överfallen så gick den ganska lätt halva varvet och trögare andra halvan, kändes skev... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.