Jump to content

Breddad 7:a På Sierra - Fredo's Bil


Recommended Posts

Jaha...

Det går väl inte att undvika att lägga upp en egen byggtråd. Även om inte mycket har hänt ännu så är det lika bra att ta tag i saker och ting.

Jag har tänkt bygga en 7:a på Sierrakomponenter men chassiet jag har är breddat ad modum Dala7. Så det blir väl Sveriges lättaste Dala7 alternativt Sveriges tyngsta bok 7:a beroende på hur man vill se på det. Jag vill ha en glidar 7:a och kommer inte att bygga för banåkning. kanske nästa bil.... :lol:

Förutsättningar:

Allmänt händig med trä och tapetsering som första område, mekaniska kunskaper något sämre men har iofs jobbat på bondgård och mekat och svetsat. Ser fram emot att lära mig mer om bilar och som det verkar så lär man bli tvingad till det per omgående. Vi var 3 som skulle bygga tillsammans. En ritar fortfarande skisser (javisst är han arkitekt...) och en fick ta tag i vårbruket. Kvar är jag och jag kör ändå...

Efter att ha plågat er här på forum ett tag med frågor om donatorer och chassin så bestämde jag mig i slutet på april för att köpa ett tämligen färdigt chassie. För 8000 fick jag chassie, spindlar fram, taunus bakaxel, kardan, sveriges bredaste noskon (?) och bakskärmar. 37 mil enkel resa som påbörjades söndag sen eftermiddag, lasta på takräcke och sedan köra hem. Det gick, men det var ett helvete att lasta av själv klockan halv tre på morgonen.

Väl inne i garaget såg det ut såhär

post-1404-1179269370_thumb.jpg

post-1404-1179269396_thumb.jpg

Mer eller mindre klart att vrida om nyckeln alltså...

Under maj månad köpte jag en dekaltrimmad ford Sierra Cosworth wannabee och rev den med glädje. Fasiken vad skoj att meka utan att behöva bry sig om lack och annat. Vinkelslipen var min bästa vän näst efter 5-56. Elsystemet var en enda härva av murkna och till stora delar eftermonterade sladdar och jag gick rätt hårt fram där, så här i efterhand kanske det var lite väl hårt, men gjort är gjort.

post-1404-1179269339_thumb.jpg

Motorn är en 2.0 SOHC och en fråga som kvarstår är hur/om den skall förädlas något. Motorn såg ut som skit, men det var främst läckage från ventilkåpan och allmän patina. Och den gick helt ok. Gustav Pinto här på forumet har taggat mig till att göra det mesta av motorjobben själv så han lär väl få ett par PM med frågor - så går det när man är snäll!

post-1404-1179269389_thumb.jpg

Eftersom det är väntans tider (barn nummer 2 skulle ha kommit igår...) så är tempot halvlågt. Jag väntar dessutom på en svets, verkar dock lösa sig nu. Under tiden har jag rivit motorn och köpt på mig ett par Scorpio ok till bakvagnen. Jag var dessutom tvungen att testa elektrolytmetoden... Så här blev det för mig.

Före - ser tröstlöst ut

post-1404-1179269363_thumb.jpg

ner i "badkaret", kör med zinkanod men tror inte att det tillför något egentligen

post-1404-1179269381_thumb.jpg

Lacka upp, nya kolvar (framoken) och renoveringssatser från Feltema gav följande slutresultat...

post-1404-1179269353_thumb.jpg

Just nu fortsätter insamlandet av delar. Coilovers och spindelleder skall införskaffas. Ritningar på bärarmar ligger och skräpar här och där och så fort svetsen har hittat hem till mig så kommer den tyngre produktionen igång. Fram tills dess gäller översyn och kassering av de detaljer som inte går att rädda. ett högt uppsatt mål är att klara av SFRO1 detta år för att sedan pula på i lugn och ro. Men tiden går och det kan nog komma att bli tight. Men tidsoptimist har jag alltid varit så jag låtsas som ingenting och kör på!

Vill även passa på och tacka för ett vänligt bemötande här på forum. Jag kommer säkerligen att plåga er med frågor genom hela byggperioden, men vadå, det är ju det som är meningen.

Vi hörs!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Inte det minsta! På locket ser det ut som brons eller nåt.

Det är alltså Biltemas motorfärg som skall klara 150grader C. Borde räcka mer än väl temperaturmässigt. Sedan rasar väl hälften av färgen av nere vid postlådan på jungfruturen, men då har de i alla fall varit snygga en gång. Jag försökte låta bli att lägga svart färg på handbromsdetaljerna (i synnerhet fjädrarna) då det ju är helt lönlöst. Men suget blev för stort...

När det händer ngt nytt i garaget lägger jag upp det.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kolvarna är av märket BUDWEG och jag köpte dem av Nobtec i Norrköping.

Det var svårt att få tag i dem faktiskt. Han ville renovera oken och jag ville bara köpa kolvarna. Vi argumenterade fram och tillbaka tills jag förklarade att jag höll på att bygga en bil och det liksom var vitsen att jag skulle göra det själv. han hade då inget pris på dem eftersom han köpte i parti så han fick höfta. Blev 200kr styck vilket antagligen var en mycket god affär för honom. Men så blev det.

Kolla med vem som helst som renoverar ok och stå på dig så får du dem säkert.

Jag har inte hittat ngt bra sätt att köpa kolvar direkt (och nu behövs det inte längre ;-))

MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag väntar fortfarande på herr svetsreparatör som jobbar på en kemppii 180A Mig till mig (hoppas jag). Allt har dock inte stått stilla.

Dels så har jag fått en till son (3365g, 50cm, ingen ljuddämpare) och dels så har jag rivit ner toppen.

Min nya favorit i verkstaden är min förseglingsapparat (se bild nedan). Ett klart tips istället för små påsar och skit. Borde finnas en massa sådana här inom livsmedelsindustrin. Se till att få en kraftig plastrulle bara. Funkar oerhört bra att packa in smått och stort för att skydda och hålla ordning i väntan på upprustning eller montering.

post-1404-1179873718_thumb.jpg

Apparat

post-1404-1179873726_thumb.jpg

Resultat

Jag har även fixat iordning bromsskivorna fram vilka var i det närmaste nya, ingen kant alls. Så det var ett par hundralappar sparade där...

Beträffande motorn så har Guru-Gustav tipsat mig om att "En renoverad (nya lager, kolvringar, honade lopp) bottendel och en topp som planas cirka 0,5 mm tillsammans med en hyfsad trimkam brukar ge rätt förutsättningar. Använder man en rätt bestyckad förgasare och fördelare med ändrad tändkurva brukar det funka bra."

Mmmm... det där sista lär han få förklara ett par gånger till, men så går det om man svarar på frågor från nykomlingar :prop:

Jag rev toppen helt och det var nog lika bra. Kamlagren är lite snedslitna och ser ut att behöva bytas. Ventilerna är skitiga och så även ventilsätena. Verkar dock gå att fixa till

post-1404-1179873732_thumb.jpg

topp

post-1404-1179873737_thumb.jpg

ventiler

Nu till dagens fråga...

Gjorde inte Ford sina egna kamaxlar???

Min är från Federal Mogul och har på axeln följande gjutna koder: 26C, K 355-C och FMC 3

På den bakre ytan finns även instansat : Federal Mogul, HF och Z10574

Googlade runt lite men hittade inget bra... Eller är det helt enkelt en standard eftermarknadskam från FM??

Kanske någon därute som vet?

Någon som har satt en anständig trimkam i en pinto som kan råda om vad som funkar bra beträffande lyft, duration och allt det där???

Nu är det godnatt och åter till papparollen.

/Fredrik

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Här händer inte mycket... Barn och hund gör sitt och det har gått troll i svetsköpet så nu blir det en ny migatronic istället. leverans denna vecka är utlovad (tror på det när jag har den i garaget).

Två stolar har inhandlats då jag fick ett ok pris på ett par Cobrastolar (roadster 7 i svart fuskskinn, 4:punktsförberedda).

Har även fått hem lederna till farmvagnen nu och visst är det en rejäl skillnad i godset (och vikten).

På bilden visas till vänster opel undre led och sierra styrled som jämförelse. Till höger taunus undre led och transit styrled som övre:

Positivt var att "svamparna" till mina Sierra spindlar passar rakt av mot Transitleden.

post-1404-1180469608_thumb.jpg

Tråkigare att jag måste åtgärda det undre fästet då transit leden är på tok för stor. Men man kan inte få allt!

Oavsett så är jag glad över att ha köpt "rätt" leder från början och jag inser också att skillnaden i hållfasthet torde vara betydande.

/Fredrik

post-1404-1180469540_thumb.jpg

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Okej... jag förstår ingenting... jag laddar upp en bild på lederna och jag kan välja den som attachment men oavsett hur jag gör så blir det ändå bara den där förbannade "svampbilden"... Spelar ingen roll om jag tar bort svampbilden eller vad som helst...

:angry:

Obegripligt

post-1404-1180469768_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

post-1404-1180470165_thumb.jpg

:stupid: :icon_oops: :stupid:

Lova att ni aldrig frågar om vad jag gjorde för fel... aldrig... (för jag kommer aldrig att svara)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Haha.. nope... jag säger inget, jag var inte ens här när det hände... Jag minns inget heller...

Däremot kan ni få tala om vad detta är för slang. Säkert ngt skituppenbart så det kanske kan locka till skratt och ta focus från min bildmiss. Jag hittar den inte i min Haynes och funderar över vad som skall göras med den. Gummit är trasigt så bort skall det välan ändå.

Går från insuget, samma nippel som vacumslangen till luftburken, och ned till blocket ovan motorfästet. Känns som en liten metallventil i botten (kluckar lite).

post-1404-1180471172_thumb.jpg

post-1404-1180471184_thumb.jpg

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ahhhh... det skulle passa bra :icon_oops:

Vevhusventilationen berörs bara helt kort i min haynes så det förklarar varför jag inte sett den på bild.

Sitter den gängad eller??? Jag har känt lite på den med en polygrip men den verkar vara bosatt. Eftersom gummimembranet är kass så är den oduglig såsom den sitter idag. Sen blir det mikunisar så det blir ingenstans att koppla in den...

Så ni som vet, gänga eller hur sitter den fast?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

oups... inser att jag inte har ngn koll alls på just denna bit. Det kommer att bli ett senare problem dock. Men vet du hur den sitter fast?

(Jag ser att du är inne) :icon_smartass1:

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Min sitter inte fast alls. Metallhylsan glider mer än gärna ur gummitätningen i tid och otid.

Mitt förslag är att du vrider lite försiktigt på den med en polygrip.

Skulle inte det fungera så antar jag att det bara är att trappa upp konflikten tills den hoppar ur.

Link to comment
Share on other sites

Nej men nej.... Jag är precis som vanligt missförstådd... När ni hjälper mig, snälla håll er på en nivå så att även min 3:årige son förstår för då kan han hjälpa mig senare!

Javisst hoppar hylsan ur bara man nyser i riktning mot motorn... MEN SJÄLVA HUSET MED GUMMIPACKNINGEN OCH HEL FY F-N ????

Alltså:

Hur får en lågintelligent, medelålders man bort skräpet???

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Haha.. nope... jag säger inget, jag var inte ens här när det hände... Jag minns inget heller...

Däremot kan ni få tala om vad detta är för slang. Säkert ngt skituppenbart så det kanske kan locka till skratt och ta focus från min bildmiss. Jag hittar den inte i min Haynes och funderar över vad som skall göras med den. Gummit är trasigt så bort skall det välan ändå.

Går från insuget, samma nippel som vacumslangen till luftburken, och ned till blocket ovan motorfästet. Känns som en liten metallventil i botten (kluckar lite).

post-1404-1180471172_thumb.jpg

post-1404-1180471184_thumb.jpg

/Fredrik

Lite svårt att se på bilderna, men det är nog kylvattnet från toppen som rinner ner där. Se också Gustafs svar i denna tråd "Råttbo".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Juli har varit lätt att summera - trögt!

Å andra sidan har jag fått en till son i Maj samt haft en hel del släkt besök.

Jag har ägnat mig åt att samla på mig prylar istället. Coilovers (GAZ) har anlänt och drivlinan flyttar lite fram och tillbaka i väntan på slutlig placering. Hydraulrör till bärarmar har anlänt och 33,7x2,6 köpte jag 1 meter från en lokal mek verkstad. Hållare till bakre oken är fixade. Har även gjort i ordning ett par plattor för motorfästet. Tänkte använda sierrans originalkuddar.

Kardan fick en våldsam behandling vilket avhandlades i annan tråd. Återstår att se om den kan balanseras.

har idag lagt en hysteriskt dyr beställning på M14 länkhuvuden samt bussningar, varför är det "fel" saker som kostar?

Har även designat om bilen lite i huvudet vilket kommer att innebära att bakvagnen får göras om, men bättre nu än senare.

Fästen för säten är ditsatta för att kunna testa placeringar med stol på plats.

Det tråkigaste var att upptäcka ett mätfel i framvagnen som innebar att nosen "dippade nedåt". Bottenplattan är vågrät, men de övre balkarna var i spänn. Kändes inget vidare, blev vinkelslip och svordomar.

Förgasarbryggan måste fixas i ordning, som den är nu är insuget alldeles för "brett" vilket gör att filtren inte kommer att få plats. Dessutom måste bryggan fästas till insuget på ngt bra sätt... hmmm. Som det är nu så hänger bryggan i gummislangar mot insuget, men jag vill attt den skall vara fast förankrat, jag vill inte att den lossnar i ett gupp :blink:

Får ta en titt på ngn MC vid tillfälle och se hur det skall vara.

Nytt växellådsfäste ala BeLo är "under construction" och borde bli färdigt snart.

Återkommer med bilder när jag har ngt värt att visa.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Tja...

Hur uppdaterar man ett bygge efter typ 5 år ????

Haha, men det är väl det som är grejen med hobbyprojekt, det kommer och går och följer livet.

Jag fick mitt andra barn och med det även en betydligt mer omfattande "vardag". Jag bytte jobb ett par gånger, renoverade ett hus och samtidigt så sprang jag runt i garaget och pillade sakta... mycket sakta.

Mitt problem var (och är) att min svetskunskap är för dålig. Jag måste ha gjort A-armar till en hel armada bilar vid detta lag. Men jag hade ständiga problem med att svetsarna drog snett, och vid genomsågning så var jag inte fullt nöjd med kvaliteten. Trots allt så är ju upphängning ganska viktiga detaljer i en bil! Projektet tog sig därför över från ett rent bygga själv till ett bygga kit upplägg. Då stötte jag på en rad andra problem. Det chassi jag hade köpt som var tänkt för en volvo7 passade dåligt. Allt fler delar behövde bytas ut. Jag moddade lite här och där, men blev inte nöjd. Projektet stannade av.

Efter att ha suttit ner och med handen på hjärtat frågat mig om jag skulle komma att slutföra projektet eller inte så fick jag ge upp. Jag köpte en "fabriks locost" istället, dvs en opel speedster. Den är inte byggd av mig och det är trist, men jag har i alla fall en rolig bil att åka rubt i och budgetmässigt så gick det nog på ett ut.

Jag tittar fortfarande in i forumet med jämna mellanrum och ser hur ni alla duktiga och engagerade (män)niskor bygger vidare. Jag är imponerad! På sätt och vis önskar jag att jag hade valt en lite enklare väg från början. Antingen bygga från scratch ett bokchassi eller motsvarande så man vet att det mest kommer att passa ihop. Alternativt att ha gått på ett mer komplett kit från början.

Men varför deppa. När jag åker förbi en 7:a med min speedster så vinkar jag alltid glatt och fasiken vet om det inte någon gång kan bli en sån i garaget trots allt.

Men för tillfället så får fabriksmonterat duga.

Speedstern har dock rätt mycket "locostkänsla" när man sitter i. Platt golv, synligt chassi, klonk och stötar. Det fick bli min gyllene medelväg.

Etfer att det senaste året ha gått runt och flyttat på byggdelar så kommer jag nu att sälja av en del grejer, förhoppningsvis kan någon annan förvalta dem och ge dem det liv de förtjänar.

Ha det gott och jag hoppas att jag på sikt får tillfälle att bygga igen (möjligen med hjälp av en bättre svetsare!).

Lev väl! Och tack för all hjälp och insipiration som ni har gett mig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...