Jump to content

Isärtagning Av En Ford Typ9 Låda


Morty

Recommended Posts

Hej!

Håller på att skruva isär min typ9 V6 låda för att modifiera ingående axeln.

Finns det något bra tips på att göra detta smidigt eller man måste dra av ingående axelns lager från axeln med en avdragare?

Vad ska man passa på att byta i lådan?

Är det någon som har lite renoveringsinfo. till lådan eller en bra länk?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Haynesboken till Granada och Capri innehåller beskrivning av hur man tar isär lådan. Värd att handla bara därför...

Jag bytte alla lager i min låda innan jag stoppade i den i Caprin, och jag minns inte om avdragare krävdes till ingående axelns lager, jag tror inte det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är lådan nerplockad i molekylnivå.

Vad ska man passa på att byta? Lager på ingående, utgående, bottenstock och packningar?

Man kan inte se något slitage på synkringarna, vilket får en att fundera på om den överhuvudtaget använts.

Var får man tag i delar till en T9 låda förutom Burton Power? Finns det någon svensk leverantör?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Om ni vill slippa handla från England så kan jag rekomendera Elwa Motors, http://www.elwamotors.com

Han har ingen bra shop men det går att få delarna hemskickade efter ett tfn samtal. Verkar som om han har det mesta på lager till äldre Ford plus ett enormt kunnande. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Låter kanon om du kan kopiera eller skanna sidorna. Jag har visserligen den andra dokumentationen som jag fick av dig, men lite bildtips kan man aldrig få för mycket av.

Kan du maila dem eller vi ska lösa det som förra gången?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skall prova och scanna men det blev en tur till Sturup i det vackra vädret i kväll.

Hinner nog inte förän på Onsdag ( Tisdag kväll bilir nog en tur till Vikingatider i Lödde) jag hör av mig hur vi skall lösa leveransen.

//Kenneth

Edited by Kenneth Lundblad
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eftersom jag har en V6 låda så är ingående axel en aning längre än från en 4 cyl motor.

Jag blir inte riktigt klok på vilket mått som är förlängt.

Är det någon som har sin typ 9:a lös som kan kontrollmäta måtten enligt bilden?

Skulle en ingående axel från en växellåda till en 4 cyl motor passa direkt i min V6 låda?

post-696-1183411681_thumb.jpg

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej

Var ute och mätte på en lös låda jag har stående

Längst in du har 112,2 har jag c:a 98 var lite svårt att mäta urtrampningslagret siter kvar.

mitten du har 46 har jag 42

längst in du har 49 jag har 30,2

Jag har en kompis som har en typ-9 i delar kan evenuelt låna axelen av honom om du vill titta och prova.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är olika utväxlingar i lådorna så kan man inte bara stoppa i ingående axeln från en "fyra".

Man måste kapa hela axelns längd och därmed även korta hylsan som urtrampningslagret löper på, och slipa av splinesen i framkant så inte de bottnar i svänghjulet. Jag gjorde det senast för ganska precis 1 år sedan...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tackar för snabbt svar.

Misstänkte att utväxlingen spelade roll.

Man gör det inte lätt för sig med att köpa delar som inte passar ihop plus att lådan är av senaste typen med stubbaxel och andra lager och givetvis helt annat pris på delarna...

Enligt sprängkåpan behöver jag korta axeln dygt 31mm så Kenneths mått stämmer säkert bra.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...