Morty Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 Hej! Håller på att skruva isär min typ9 V6 låda för att modifiera ingående axeln. Finns det något bra tips på att göra detta smidigt eller man måste dra av ingående axelns lager från axeln med en avdragare? Vad ska man passa på att byta i lådan? Är det någon som har lite renoveringsinfo. till lådan eller en bra länk? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 Haynesboken till Granada och Capri innehåller beskrivning av hur man tar isär lådan. Värd att handla bara därför... Jag bytte alla lager i min låda innan jag stoppade i den i Caprin, och jag minns inte om avdragare krävdes till ingående axelns lager, jag tror inte det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 Hej Jag har Fords manual på tyska och någon engelsk troligen Haynes som pdf om du vill ha. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 12, 2007 Share Posted May 12, 2007 Tidigare i år hade Kitcar magazine en artilkelserie om hur man renoverar en typ-9 låda. Kan vara vär att kolla upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 12, 2007 Author Share Posted May 12, 2007 Låter intressant. Är det någon som vet vilka nummer man ska leta efter? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 5, 2007 Author Share Posted June 5, 2007 Nu är lådan nerplockad i molekylnivå. Vad ska man passa på att byta? Lager på ingående, utgående, bottenstock och packningar? Man kan inte se något slitage på synkringarna, vilket får en att fundera på om den överhuvudtaget använts. Var får man tag i delar till en T9 låda förutom Burton Power? Finns det någon svensk leverantör? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Byt alla lager och alla packboxar, det är min rekommendation. Jag köpte lager etc. på Ford men det börjar vara några år sedan nu. Burton är nog ganska prisvärt... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Om ni vill slippa handla från England så kan jag rekomendera Elwa Motors, http://www.elwamotors.com Han har ingen bra shop men det går att få delarna hemskickade efter ett tfn samtal. Verkar som om han har det mesta på lager till äldre Ford plus ett enormt kunnande. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 helt riktigt. de har hållt på med så länge jag minns , säkert från 60-talet. kört race m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Låter intressant. Är det någon som vet vilka nummer man ska leta efter?Mvh Magnus Hej KitCar March 2007 är del 1 och April 2007 är del 2. Jag har tidningarna om du vill så kan jag kopiera vi bor ju rätt nära varandra. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Låter kanon om du kan kopiera eller skanna sidorna. Jag har visserligen den andra dokumentationen som jag fick av dig, men lite bildtips kan man aldrig få för mycket av. Kan du maila dem eller vi ska lösa det som förra gången? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 (edited) Hej Skall prova och scanna men det blev en tur till Sturup i det vackra vädret i kväll. Hinner nog inte förän på Onsdag ( Tisdag kväll bilir nog en tur till Vikingatider i Lödde) jag hör av mig hur vi skall lösa leveransen. //Kenneth Edited June 11, 2007 by Kenneth Lundblad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Eftersom jag har en V6 låda så är ingående axel en aning längre än från en 4 cyl motor. Jag blir inte riktigt klok på vilket mått som är förlängt. Är det någon som har sin typ 9:a lös som kan kontrollmäta måtten enligt bilden? Skulle en ingående axel från en växellåda till en 4 cyl motor passa direkt i min V6 låda? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Hej Var ute och mätte på en lös låda jag har stående Längst in du har 112,2 har jag c:a 98 var lite svårt att mäta urtrampningslagret siter kvar. mitten du har 46 har jag 42 längst in du har 49 jag har 30,2 Jag har en kompis som har en typ-9 i delar kan evenuelt låna axelen av honom om du vill titta och prova. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Eftersom det är olika utväxlingar i lådorna så kan man inte bara stoppa i ingående axeln från en "fyra". Man måste kapa hela axelns längd och därmed även korta hylsan som urtrampningslagret löper på, och slipa av splinesen i framkant så inte de bottnar i svänghjulet. Jag gjorde det senast för ganska precis 1 år sedan... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 3, 2007 Author Share Posted July 3, 2007 Tackar för snabbt svar. Misstänkte att utväxlingen spelade roll. Man gör det inte lätt för sig med att köpa delar som inte passar ihop plus att lådan är av senaste typen med stubbaxel och andra lager och givetvis helt annat pris på delarna... Enligt sprängkåpan behöver jag korta axeln dygt 31mm så Kenneths mått stämmer säkert bra. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Ett alternativ, speciellt i en Locost, är att "bara" göra en distans mellan låda och sprängkåpa. Då slipper man kapa i axeln och får lådan lite längre bak bara. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.