Olla Posted February 26, 2004 Posted February 26, 2004 Får man höra lite röster om att bygga ramen i rostfritt? vilka för och nackdelar finns det? kan nämligen fixa rören för samma pris som "bonnajärn" troligen billigare :ph34r: Måste jag beställa "BOKEN" genom nätet i england eller går den att köpa i sverige? Skulle vilja komma i kontakt med nån som byggt med SAAB motor, om tips om låda osv.. måste ju bygga med nåt vettigt ju :D vad många frågor det blev det var inte meningen oops :blink: Quote
Hayabusa_Rush Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Hej Alla. Om man skall bygga sin ram i rostfritt skall man använda samma material som används till rostfria avgassystem , har ingen aning om vad det är för legering. Vanligt rostfritt SS 2333 och syrafast SS 2343 spricker nämligen lätt i och runt svetsfogar pga vibrationer. Detta problemet är större ju tunnare detaljerna är, och förvärras ytterligare av temperaturväxlingar. Det skall tydligen vara i stort sett omöjligt att bygga ett avgassystem med "mejerirör". Skulle vara roligt om någon kunne berätta om egna erfarenheter av detta. MVH Fredrik Quote
therealpinto Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Hej När man väljer rostfritt är det viktigt att välja ett material som inte är sprött eller blir sprött vid svetsning (materialintyg kan krävas). Annars är det helt okej...ur SFROs synpunkt alltså. /Gustaf Ulander, SFRO Quote
Baalzamon Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Sedan väger rostfritt stål mycket mer än "bonnstål" också... Finns några stycken här som bygger med saabmotor och opel växellåda. Efter vad jag har förstått gäller det att välja rätt motor, så skall den passa på opel växellådor. Men jag har inte någon riktigt bra koll på vilka motorer det är som passar... Quote
Hayabusa_Rush Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Hej. Det med att rostfritt skule vara "mycket tyngre" stämmer inte. Rostfritt och syrafast SS2333, SS2343 väger endast 2.5% mer an vanligt stål gör men är 8.8% mjukare. (E-modul =193Gpa mot vanligt stål = 210Gpa) / Fredrik Quote
therealpinto Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Hej Finns det nån som sitter på materialdata för olika rostfria material? Skulle behöva veta hur SS 2352-23 kan tänkas ligga till - om det nu går att ta fram ett tabellvärde direkt? /Gustaf Quote
Marcus a Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Vad är det för priser på det? Kan väl aldrig vara billigare heler.. Låter konstigt! Quote
gka Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Boken kan du köpa på till exempel http://www.lafri.se/ . Jag knallade in och köpte den där. Hittar du den inte på siten så ring och fråga så har de den säkert ändå. Det är trevliga gubbar! Det står garanterat om vad du ska ha för motor och låda nån annanstans på forumet, sök... där finns ett par som bygger med Saabmotorer här som har listat ut allt du behöver veta. Quote
Jörgen Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Får man höra lite röster om att bygga ramen i rostfritt? vilka för och nackdelar finns det?kan nämligen fixa rören för samma pris som "bonnajärn" troligen billigare :ph34r: Måste jag beställa "BOKEN" genom nätet i england eller går den att köpa i sverige? Skulle vilja komma i kontakt med nån som byggt med SAAB motor, om tips om låda osv.. måste ju bygga med nåt vettigt ju :D vad många frågor det blev det var inte meningen oops :blink: Saab 16v motor ifrån 94 och uppåt (sk Kortmotor) passar Opel lådor ifrån 86 och framåt. Caper ;) Quote
Tommy Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Rostfritt blir inte billigare men inte dyrare heller! med tanke på e underbearbeten som krävs för att det inte skall rosta! B) i dagsläget med erfarenhet i bagaget skulle ja göra en ram i rostfritt! och jag tar inte hänsyn till ett par kilo i viktskillnad! B) Quote
Olla Posted February 28, 2004 Author Posted February 28, 2004 HejFinns det nån som sitter på materialdata för olika rostfria material? Skulle behöva veta hur SS 2352-23 kan tänkas ligga till - om det nu går att ta fram ett tabellvärde direkt? /Gustaf Hittade lite om detta, men det verkar vara ett överkurs material att jobba med.. det låg ibland hydraulrören som "svetsade kalibrerade rör ISO SS2352-23" <_< men det beror helt på vad du ska ha det till... ha de' bäst Quote
Olla Posted February 28, 2004 Author Posted February 28, 2004 hej ni igen... nej billigare blir det kanske inte, men jag kan ordna det genom ett företag som bygger mest i rostfritt dvs konstruktions svetsning och dom menar att ss 2333 funkar alldeles utmärkt till detta. Jag kan inte tänka mig att ramen blir 400' grader varm för det är det som gör att det "mattas" vem vet, kanske när man närmar sig 670 km/h att det börjar glöda B) Quote
therealpinto Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Hej Det jag behöver veta om SS2352-23 är om det är sprött och hur det beter sig när man svetsar i det... /Gustaf Quote
Sevenup Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Hej! Materialet SS2352 är mycket bra eller bra att svetsa, men som alltid när det gäller svetsning av rostfritt stål är det viktigt att använda rätt tillsatsmaterial. Tilläggs beteckningen -23 är, om jag inte missminner mig, att det är kalldraget och sedan glödgat(sitter hemma och har inte tillgång till någon litteratur). Per-Erik Quote
Kamikaze Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Hej Alla.Om man skall bygga sin ram i rostfritt skall man använda samma material som används till rostfria avgassystem , har ingen aning om vad det är för legering. Vanligt rostfritt SS 2333 och syrafast SS 2343 spricker nämligen lätt i och runt svetsfogar pga vibrationer. Detta problemet är större ju tunnare detaljerna är, och förvärras ytterligare av temperaturväxlingar. Det skall tydligen vara i stort sett omöjligt att bygga ett avgassystem med "mejerirör". Skulle vara roligt om någon kunne berätta om egna erfarenheter av detta. MVH Fredrik Jag har byggt ett flertal agassystem till hojar med mejerirör och dom håller. Har även byggt ett till en motard och inte ens det har spruckit... Quote
dutch Posted March 1, 2004 Posted March 1, 2004 Vad det gäller svetsning av rostfritt så är lungt så länge man håller sig till de Austenitiska, typ 18/8. Billigare rost fria, martensitiska och ferritiska har oftast bättre matrial data. Men kräver med några få undantag att de avspänning glödgas eller normaliseras för att inte matrial data går förlorad vid svetsningen. Att rostfritt skulle spricka gäller främst avgas system som är gjorda i ferritiska rostfria stål typ 18Cr 4Ni. Almänt vad det gäller svetsning av vanligt stål desto "finare" stål desto Sprödare Värmepåverkad zon "HAZ" så så länge man ej har möjlighet att värmebahandla ram eller länkarmar så blir det bara sämre desto finare matrial man har. Så min rekomendation är att köpa billigt matrial men en så bra svets och tillsatsmatrial som möjligt. för allting blir bara sämre av att svetsas. det gäller bara att minimera hur mycket sämre. Quote
SteQve Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 hm, jag som beställt ett par hundra kilo rostfria rör för att bygga en liten roadster.... Besiktningsmatten (SFRO) jag talade med verkade inte tycka att det var något bekymmer om jag tog i lite extra i dimensionerna. I övrigt har jag svetsat avgasrör mm av sådana rör utan det minsta tecken på konstigheter i svetsar, vibrationsproblem mm. I mitt fall har jag fri tillgång till Damstahls lager via min fars företag, så jag bygger ju gärna i rostfritt för att det just - inte rostar, samt att det blir en billig ram. Vad kom ni fram till här? Var det värt mödan att svetsa ramen i rostfritt? Jag bygger grundramen i 100x50x3 mm ss2333. Svetsaren som gör jobbet har flygplanslicens och trodde att svetsarna skulle bli hållbara (han TIGar ihop dem). Det är som sagt, bara några procent tyngre, och knappt 10% mjukare. Förutom dessa data, är det bara sprödheten som skall ställa till det för mig? Eller är detta ett litet överdrivet problem? Jag har ju rätt rejäla balkar.... synpunkter och komentarer tack! Quote
Acke Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 finns en topic skapad av mig någonstanns med mer info om aluramar.. :) ja orkar dock inte leta reda på den så det får du göra själv.. ;) :icon_oops: Quote
SteQve Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 acke....alu? nu hänger jag inte med =) är det samma problem med sprödhet där? jag som bara bygger i RF och ALU....hur blir det med krypströmmar och ädla metaller =) ni fattar vad jag menar va? kommer bilen äta upp sig själv eller kommer jag klara mig. Vad jag förstått så är RF med ädelt än ALU...så då borde det blir ALUn som blir "uppäten", men det vill jag ju inte heller. Någon som är bra på kemi här? Quote
svante Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 Visst är det alu:n som blir uppäten. Det har stötts och blötts i en annan tråd fast där var det nitarna som diskuterades. Om man skulle välja rostfria eller aluminium..... Quote
Acke Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 acke....alu? nu hänger jag inte med =) är det samma problem med sprödhet där? sorry.. hjärnsläpp..... ibland läser jag fortare än hjärnan fattar vad det står... :icon_oops: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.