Jump to content

Hayabusa_Rush

Forumdeltagare
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Hej. Du kan ju ringa till ex. Esab och kolla med dom vad dom rekomenderar. / Fredrik
  2. Hej. Jag gav 15500:- inkl. moms och transport hem till dörren. Det är en -99 som gått 2400 mil. Jag fick med allt som har med motorn att göra utom ljuddämparna. dvs motor, spjällhus, luftburk, instrumentpanel, handtagskontrollerna, kopplingshandtag, grenrör, katalysatorer, kabelhärvan, tank, olje och vattenkylare som tyvär läcker. / Fredrik
  3. Hej alla. Jag har införskaffat en Hayabusamotor men inte ännu ett bil kit. Men det lutar åt en Dax Rush. Nu är det så att jag skulle vilja starta motorn men jag har ingen hel kylare, den mosades vid krashen. När jag ändå skall köpa en kylare kan det ju vara praktiskt om den passar i det framtida bygget. Så om någon vet hur stor den får vara så hade jag blivit glad om ni kunde berätta det för mig. MVH Fredrik
  4. Hej. Det med att rostfritt skule vara "mycket tyngre" stämmer inte. Rostfritt och syrafast SS2333, SS2343 väger endast 2.5% mer an vanligt stål gör men är 8.8% mjukare. (E-modul =193Gpa mot vanligt stål = 210Gpa) / Fredrik
  5. Hej Alla. Om man skall bygga sin ram i rostfritt skall man använda samma material som används till rostfria avgassystem , har ingen aning om vad det är för legering. Vanligt rostfritt SS 2333 och syrafast SS 2343 spricker nämligen lätt i och runt svetsfogar pga vibrationer. Detta problemet är större ju tunnare detaljerna är, och förvärras ytterligare av temperaturväxlingar. Det skall tydligen vara i stort sett omöjligt att bygga ett avgassystem med "mejerirör". Skulle vara roligt om någon kunne berätta om egna erfarenheter av detta. MVH Fredrik
  6. Kolla på en skrot. VW Golf -89 Memphis och VW Corrado G60 -89 har en rund katalysatorer,och det har säkert fler bilar. / Fredrik
  7. Hej Alla. Inom industrin är svetsar klassade i WD, WC, WB, och WA , dessa är kvalitetsklasser med WA som bästa ( används tex i kärnkraftverk och i livsmedelsrör.) På standardbladet SS 06 61 01 beskrivs alla klasser och de fel som tillåts i de olika klasserna. Vilken klass skall svetsarna ha på ett bilbygge för att vara godkända? MVH Fredrik
  8. Hej Alla. Så stora plåtdetaljer så långt ifrån centrum ger en otroligt stor styvhet detta förutsatt att de inte bucklas eller att nitarna skär hål i plåten. Jag hade tänkt göra såhär: Yttersidan 1.5mm AL, innersidan 1.5mm AL och där imellan limmas hårt PVC skum max 5cm mellan nitarna och att de sätts i sicksak. ( kolla på ett flygplan ) Det är också bra om det går att vika plåtarna runt hörnen. Detta ger en otroligt hög styvhet, det skrammlar inte, och om man skulle bli påkörd från sidan ger det ett vist inträngningsskydd i och med att kraften sprids ut och fördelas på 2 plåtar och en mycket större yta. Totalt kommer det att väga lite mer än 1st 1.5mm stålplåt men kommer att vara starkare, snyggare, styvare och säkrare. MVH Fredrik
  9. Hej Alla. Det som Gripenland säger stämmer inte helt. Det är endast vid dragbelastning som man inte har någon formfaktor alls att ta hänsyn till.Det som då spelar in är endast tvärsnittsarean , materialets E-modul som kan sägas vara en fjäderkonstant och materialets sträckgräns.Detaljen fjädrar fram och tillbaka så länge belastningen inte överstiger sträckgränsen gör den det då blir det en permanent formförändring. Vid tryck , eller knäckning som det inom hållfastheten heter , har man alltid en formfaktor. Denna varierar dock med hur slank en detalj är. (ungefär=tvärsnittets styvhet delat med längden som korigerats med hur detaljen sitter fast i ändarna ) Om detaljen är mycket lite slank tex. trycka på en platta, är formfaktorn så liten att den inte har någon betydelse. Om man skall räkna på en ram så blir det böjning på alla delarna tillsammans, men de delar som ligger utanför ramens tyngdpunkt blir det antingen drag eller tryck i. Hoppas att jag inte har krånglat till det för er. MVH Fredrik
  10. Hej alla. Så länge man inte har ren dragbelastning i en detalj har man alltid en viss formfaktor. När man beräknar Tröghetsmomentet ( styvheten ) på en detalj är höjden på ett tvärsnitt i kubik och bredden bara bredden, så höjden har en väldigt stor betydelse. Ett exempel: Om två detaljer har samma bredd och är solida ( plåt ) och gjorda i Al resp Stål behöver Al detaljen vara 44.22% högre (tjockare) än ståldetaljen om de skall ha samma styvhet. Då blir Al detaljen c:a 50% lättare än ståldetaljen. Detta är i vid statisk belastning och tar inte hänsyn till att Al detaljer vid dynamisk belastning ( tex vibrationer och böjning fram och tillbaka ) alltid går till brott oavsätt belastningen, det tar bara olika lång tid tills att det inträffar. MVH Fredrik
  11. Hej. Är det någon som har en aning om kapaciteten på oljepumpen i Hayabusamotorn. Jag skall bygga en torrsump men tycker att de färdiga kitten är hutlöst dyra ,12-25 tusen!! Jag hade tänkt använda orginalpumpen som tryckpump och lägga till en sugpump och tank, är det någon som har kommentarer på detta? MVH Fredrik
×
×
  • Create New...