Micke Fredriksson Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 (edited) Hejsan! Jag blev uppmuntrad till att starta en projekttråd här på locost Sweden. Det är dock varken en seven eller locost. Men det kankse är ok i alla fall. :-) Säg gärna till om ni inte tycker den platsar här på erat forum- Det är helt ok! Jag vill ju inte fläcka ner erat fina forum med oäktingar. :-) Under 2005 byggde jag klart min Mride T42 turbo trike. Triken byggde jag med helt egen design på i princip allt- även karossen, så den är inte baserad på något kit. Karossen byggde jag av kolfiber/glasfiber och väger ca 30kg inkl skärmar. tjänseviken hamnade på 460kg med MC i regpapperna= utan förare, fulltankad.. Den gick riktigt bra med kanon väghållning och 300hk turbokonverterad Suzuki GSX 1000-r motor. Besiktad för gatan var den också. Körde några gånger på bana och superstage kopia. Mittsverigebanan klarades på 1.09.5 med vanliga standard 17" gatdäck och 202km/h som topspeed. Superstage kopian på åmsele flygbas avklarades på 1.24,78 med en topspeed på 215kn/h. Prestandan var inte helt pjokig heller- 0-100= 4,5sek , 0-200km/h= under 10sek. Toppfarten är över 290km/h. Framskärmarna är nu till salu, då de inte kommer att behövas längre. Så här såg den ut: Även om triken gick tillräckligt fort, har väggreppet hela tiden varit den största begränsningen. Trist att inte kunna utnyttja all effekt förrän efter 200km/h- Då kunde man tryck full gas. Nu är triken under en omfattande ombyggnation för att bli en 4hjulig bil istället. Detta kommer förhoppningsvis att elimiminera alla nackdelar "handikapp" dom den hade som trehjuling. Det som har hänt: -Swingen plockades bort och en ny bakram konstruerades. -Plockade lite delar ur en Audi V8 diff -92 som har en TORSEN diff, och byggde om den till en riktig LSD chaindrive diff "kedjedriven" med ny upphängning. -Dubbla A-armar och ny Pushrod fjädring med justerbara coilover dämpare. -Rull bågen är höjd så den skyddar bättre vid en ev. olycka. -Nya drivaxlar är beställda från DIONE i uppsala men är inte klara än. Eftersom bilen är 210cm bred finns det tyvärr inte några standard drivaxlar att köpa. -Tändkurvan är trimmad med en ATRE modul samt växlings indikator. - Bilen är nerdrevad från över 290km/h till 240km/h. Detta medför att hastighetsmätaren inte stämmer längre. Jag använder mig av Mc:ns orginal instrument som är kopplat på framdrevet. Detta avhjälps enkelt med en SPEEDOHEALER som man programmerar enkelt till önskad % korrigering. Så här ser den ut i dagsläget. Något älder bilder samt detaljer. Diffen. Den nya bakramen. TIG svetsad. Bakre hjulspindlarna. Ford scorpio nav ska sitta monterade, syns inte riktigt på bilderna. A-armarna med toe-stag. Pushrod fjädring med vinkelväxlar "rockerarms". Första gången den står på 4st egna hjul. Notera att bågen inte är modifierad än. Den modifierade bågen. Det är inte alls många dagar sedan den rullades ut för försa gången. Så bygget fortskrider hela tiden med nya uppdateringar. SFRO byggbes 1 närmar sig också. Kolla mer än gärna in på min hemsida för massvis med detaljerad info och bilder på alla moment i byggnationen. www.mride.se MVH / Micke F Edited March 30, 2007 by Micke Fredriksson Quote
Acke Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 jag kan bara instämma.. ett sådant porrigt "hemmabygge" som ditt platsar mer än utmärkt här.. :) Quote
eslöv Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 Hej. Har spanat in alla dina bilder nu tror jag på din sida. Ser mycket bra ut. På minner lite om snipern som det byggdes några av i Eslöv, de använde dock bil motor saab 900 tror jag där bak men de ska även ha byggt någon med el motor och en med mc motor. Mvh Fredrik Quote
Michael Th Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 GRYYYMT imponerad av ditt bygge... lycka till i fortsättningen. :notworthy: :racesmile: Quote
Arrowsmith Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 Dethär bygget har jag alltid tyckt om :thumbsup: Quote
anton Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 Hej jag hoppas att man blir bjuden på en ny åktur i sommar,den var ju inte direkt slö som trehjuling heller. Quote
Thomas Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 mycket proffsigt bygge. du vet vad du gör och kan din sak. det ser ut som ett fabriksbygge. grattis :image224: Quote
Fredo Posted March 31, 2007 Posted March 31, 2007 haha... Här har man som nybörjar -pucko suttit dagarna i ända och mumlat... "jag kan bygga, jag kan bygga, jag kan bygga..." Och så ser man nåt sånt här! Ett "amatörfordon"??? Hehe, alltid skönt att tagen ned på jorden igen. SNYGGT! /Fredrik Quote
Micke Fredriksson Posted March 31, 2007 Author Posted March 31, 2007 Tackar tackar grabbar!! Vilket trevligt välkomnande. :) Fråga gärna om det är något ni undrar över, så ska jag svara så gott jag kan. Lägger upp mer bilder så snart det har hänt nå mer. MVH/ Micke F Quote
Micke Fredriksson Posted March 31, 2007 Author Posted March 31, 2007 Hej jag hoppas att man blir bjuden på en ny åktur i sommar,den var ju inte direkt slö som trehjuling heller. Tjenare! Givetvis ska du få dig en riktig åktur till sommarn. Då ska du få känna vad den riktigt går för!! :hypocrite: Ska bli riktigt kul! Quote
Michael Th Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 fråga : din kedjedrivna torsen diff... hur fixar du smörjning/tätning i din snygga alu kåpa? vad händer när fett/olja?? blir varm och vill utvidga sig, och hur gör man fett/oljebyte?? obs ingen kritik bara nyfiken... ps mycket snygg!! ds. :racesmile: Quote
Micke Fredriksson Posted April 1, 2007 Author Posted April 1, 2007 Tjenare! Ingen fara, jag svarar så gärna! :) Jag kommer att köra med ett lättflytande fett i diffen. Jag har några små justeringar kvar att göra på den när det gäller påfyllning. Kommer att svetsa fast en anslutning (alt gängat alu stycke) så jag kan fylla på samt tömma. Tätningen runt sidorna sker med silicon packning. Jag räknar kallt med att jag inte kommer att få så mycket värmeutveckling i diffen, eftersom när jag kör rakt fram kommer smörjan endast att slungas ut mot kåpan "ingen piskning som i en vanlig diff"- huset snurrar ju med runt. Den enda gång man får en intern rörelse i diffen sker när man svänger, och då en långsam rörelse. En Torsen diff har ju ingen friktion funktion när den fördelar momentet mellan hjulen som en lamell diff har. Lameller bygger ju på friktion = värmeutveckling, medans Torsen diffen skapar endast lite värme när "vormwheels:en" rullar mot varann i sakta mak= mycket lite värme. Avluftningen sker i centrum av navet. Jag har läst ganska mycket om olika byggen med liknande diff konstruktion, och ingen verkar ha haft några bekymmer med detta. Känns ju lovande. Men man ska ju inte vara allt för säker- Allt kan ju hända :) Quote
Michael Th Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 tack för förklaringen... vilka fler bilar har Torsen diff standard monterad?? Quote
Liftarn Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Nu är triken under en omfattande ombyggnation för att bli en 4hjulig bil istället. Detta kommer förhoppningsvis att elimiminera alla nackdelar "handikapp" dom den hade som trehjuling. Fast kommer den inte att råka ut för problem med vikt/effekförhållandet? 15 kW per 100 kg. Eller tänkte du fylla den med bly vid besiktningen? Quote
Micke Fredriksson Posted April 2, 2007 Author Posted April 2, 2007 tack för förklaringen... vilka fler bilar har Torsen diff standard monterad?? TJenare! Torsen diff i bakvagnen som standard är det inte alls många bilar som har. Audi V8 har det -88 till -94 . Ingen annan audi verkar ha det i bakvagnen annars, men nästan alla äldre audi har det i mellandiffen- Men den går tyvärr inte att använda till detta då det blir lite för mycket jobba att bygga om. Har hört att porsche 968 har torsen i någon variant. Det är fina grejor det där med Torsen. Den fördelar upp till 70% av momentet till det hjul som HAR grepp= precis tvärt emot en öppen diff. Det är i princip samma fenomen som quaife har i sina berömda diffar. På asfalt med relativt jämnt väggrepp lär det vara riktigt bra. Jag får göra en utvärdering när det är dags för provkörning. Quote
Micke Fredriksson Posted April 2, 2007 Author Posted April 2, 2007 Fast kommer den inte att råka ut för problem med vikt/effekförhållandet? 15 kW per 100 kg.Eller tänkte du fylla den med bly vid besiktningen? Tjenare! Stämmer bra det. Det kommer att ordna sig på ett ellar annat vis. :) Varken jag eller SFRO ser det som ett bekymmer :thumbup: Quote
Rikard Larsson Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 En sak har jag undrat ett tag men har inte vågat fråga, men nu när du är på "my turf" så vågar jag :) Accelerationstiderna du angett har efter vad jag förstått ofta varit med spinnande bakdäck. Typ 0-180 med spinnande bakhjul. Men då har det ju varit hastigheten på däcket, inte på farkosten. Eller har du mätt med GPS nån gång? Måste bara säga att det är ett så j-a fräckt bygge! Quote
Micke Fredriksson Posted April 2, 2007 Author Posted April 2, 2007 Tjenare! Det är bara att fråga på! :) Tackar!! Riktigt så var det tyvär inte. De gånger jag klockat farkosten har jag försökt att gasa lagom mycket så det inte spinner alls, det går absolut snabbast då. Varje gång jag kört och av misstag slitit lös bakdäcket i 150-200km/h, har jag tappat minst 2-4 sekunder till 200km/h. Detta beror på att jag varit tvungen att ta om på gasen ett par gånger och tappat massor med laddtryck. Skulle jag inte släppa gasen så "stannar man nästan av" - Accar nästan inget alls. Skitsvårt att köra precis på gränsen med en sådan trehjulig farkost, men det gick ganska bra vid varmt fint väder och ny fin asfalt. Skulle jag mäta 0-200km/h med spinnande hjul skulle jag endast behöva köra 0-120km/h och trycka fullgas på 3:an så ligger motorn på varvstoppet och över 200 på mätaren efter ca 6,5sek.. Men det gills ju inte. :) Vi får se hur det går med en ny bakvagn och massvis med mer fäste. :racesmile: Quote
Micke Fredriksson Posted April 5, 2007 Author Posted April 5, 2007 Tjenare! Har pulat på lite nu under veckan för att komma lite närmare SFRO byggbes 1. Det är bakbromsarna som har varit fokus just nu. Grejorna är baserade på Honda CBR 900 RR frambromsar. Skivorna flytande och är 300mm. Bromsoken är 4-kolvs aluminiumok. Skivorna har jag moddat något genom att frästa om centrumhålet, samt byta bult delning för att passa inre drivknutens bultdelning. Sen har jag fräst några 7mm distanshylsor som är distans mellan drivknut och skiva. Sen skulle oken dit. Jag tog två stycken T6 alu stycken och fräste fram två adapter klossar som skruvas fast på sidorna av diffvaggan. Blev kanske lite i överkant tilltaget :D , men man vill ju vara säker på att så viktiga grejor är stabila. :up: Så här ser det ut. Quote
Thomas Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Ska du ha någon form av sköld för att skydda mot ev. fett som kan krypa ur knutarna Quote
Micke Fredriksson Posted April 6, 2007 Author Posted April 6, 2007 Tjenare Tomas! Jag citerar Michael Th... Gummidamaskerna bör förhoppningsvis förhindra att fett kryper ut. På andra sida drivknuten "mot diff medbringaren" finns en packning som även den tillsammans med en tight flens förhindrar söl. Men för all del! Det var en bra fråga :racesmile: . Jag ska göra allt i min makt för att det ska vara tätt. Quote
Micke Fredriksson Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Hallojsan! Idag kom SFRO besiktnings man Gustav Uhlander förbi på en lite sammankomst. Det hela medförde att jag nu har gått igenom BYGGBESIKTNING nr:1. Allt gick finafisken!! Gustav var tvungen att erkänna att han ser fram emot nästa tillfälle då han "blir tvungen" att provköra elendet.. Quote
Thomas Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 jo som sagt så menade jag i flänsdelningen men är där en packning så ska det räcka Quote
Micke Fredriksson Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Har pysslat lite till i garaget. Efter massor av väntan på diverse delar har det löst sig. Avgassystemet hade en lite ogynsam avgasvinkel gäntemot den vänstra A-armen och bromsskivan. Så jag var tvungen att bygga om det lite. Det är fortfarande i rostfritt stål. Tiggade en lite låda under ljuddämparen så jag kan montera en lite gummikudde under den. Lite polerande. Punktar dit lite fler mejerikrökar. Jobbar in på småtimmarna........... :D Syns knappt... :D UTMÄRKT vinkelmätare/vattenpass!! Färdig punktat. Slipar bort missfärgningen med lite roterande scotchbrite. Polerat och klart!! Efter tre timmar med polermedel ser man verkligen ut som en sotare :D Men det är det värt när det är klart! Quote
Bondborn 007 Posted May 1, 2007 Posted May 1, 2007 De där svetsarna var riktigt porriga!! :wohow: Toksnyggt! Quote
Micke Fredriksson Posted May 18, 2007 Author Posted May 18, 2007 Tackar tackar!! :notworthy: Halloj! Lite uppdateringar! Efter några intensiva dagar i garaget med lackering, infettning av drivknutar, alu svetsning och ihopmontering. Har det faktiskt hänt lite kan man säga. Den första provturen är nu avklarad!!!!!!!!!!!!!!! Snacka om jag hade förväntningar innan vi for ut. Helt sjukt! Den första lilla turen drog till macken för lite fräsh 98 oktanig soppa. Helt oväntat dyker en rejsa.nu kille upp "Lillen" Tjena tjena!. Vi åkte vidare, och då konstaterade jag att bromsvågen var totalt feljusterad för de nya 300mm diskarna där bak. Justerade om vågen och åkte ut igen med Marie förtjust i baksätet. Körde mycket försiktigt i början med alla känsel sinnen på högsta nivå för att upptäcka eventuella brister eller vibrationer. Efter att ha kört runt lite på mycket låg last i olika hastigheter började jag få lite mer förtroende på grejorna. Gasade succesivt mer och mer för att komma till några fullgasrepor från 1:an til 5:an ut. (Jag höll mig givetvis inom hastighetsbegränsningen ) Men det bästa av allt var att bakhjulen inte spinner alls- inte ens på ettan!! Men VAD är detta!!!! Det dök upp en 500hk Lamborghini gallardo i backspegeln (det finns två stycken likadana i Umeå). Hehe!! Vilket ypperligt tillfälle att se vad farkosten går för, tänkte jag för mig själv på denna öde väg........ Han verkade helt klart med på noterna, så vi drog några repor från 2:an i 70km/h till 5:an ut (vilket fortfarande inte är över laglig hastighet. ) Det visade sig att Mriden drar ifrån långsamt till ungefär 170knyck och sen är det mycket jämnt och lambon kommer sakta tillbaks. Klart imponerande att köra jämnt mot en sådan bil som kostar minst en mille mer...... :up: Det märks verkligen när man kommer upp i fart att de extra 200hk som lambon har trycker på fruktansvärt när luftmotståndet tar över när den passerar 180. Tyvärr fanns det inte så många ställen att praktisera massiv kurvtagning på utanför stan. Så det enda jag kan säga om det är att den känns betydligt stabilare och rollar mindre. Men jag fick den ända till att signalera med lite lätt understyrning i en 90 graders kurva. Iofs med kalla däck mm. Det är lite svårt att avgöra sådana saker på allmänna vägar så resterande prestanda tester får helt klart ske på banan- Kul var det iaf. Jag får återkomma med bilder. Det är egentligen inte så mycket att se just nu eftersom jag fortfarande har kvar standard kåporna bak tills besiktningen är avklarad. Quote
Michael Th Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 ql att provturen var lyckad... lycka till med fortsättningen alla tummar upp härifrån. Quote
Micke Fredriksson Posted May 20, 2007 Author Posted May 20, 2007 Tackar! Jag har fått lite uppdateringar om den Lamborghini gallardo jag provade prestandan mot för någon dag sedan. Den var tydligen ganska moddad med diverse trim. Efter ha snackat med en kille som känner ägaren så skulle den vara på närmare 570-580hk!!! Nästa gång jag träffar på lambokillen så ska jag höra om han vill följa med på bana och köra lite. Skulle vara otroligt kul att se hur ett sådant monster är i kurvorna. De är ju inte direkt några lättviktare den 4wd och allt som en seven. Quote
Micke Fredriksson Posted June 23, 2007 Author Posted June 23, 2007 Då fick jag och Marie chansen att åka ut en sväng på några mil för att köpa glass och fota lite. Så här blev mina nya kolfiber skärmar!! :up: Inte alls felfria men jag är ändå riktigt nöjd med resultatet! En riktig glassätare kan man skåda till vänster. :-) Quote
Marcus a Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Hallo.. Mycket snyggt :), Men det har du säkert redan hört!! Har varit på jakt efter en sådan vinkelmätare som du har på bild här uppe. Vart kommer den ifrån och vad är det för märke på den? Har kollat runt i HELA uppsala och halva internet men hittar inget som jag vill ha men din ser ju fin ut. Marcus Quote
Micke Fredriksson Posted June 25, 2007 Author Posted June 25, 2007 Det kanske är möjligt att ta denna diskussion i en annan tråd... :) Quote
Arrowsmith Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Nu fortsätter vinkelmätardiskussionen på följande länk under "övrigt" - "allt annat" härdanefter: :thumbsup: http://forum.locostsweden.se/index.php?s...st=0#entry55800 Quote
Marcus a Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Det kanske är möjligt att ta denna diskussion i en annan tråd... :) Sorry :icon_oops: Quote
Micke Fredriksson Posted June 29, 2007 Author Posted June 29, 2007 HEhehe!! Ingen fara alls. Det var inte alls illa menat. Senare "idag" är den wheelsträffen här i Umeå. Jag kommer att stå i samma hage som det lokala locostgänget! Kul kul!! Kom gärna förbi och snacka bort en stund!!!! :racesmile: Quote
Micke Fredriksson Posted July 13, 2007 Author Posted July 13, 2007 Här kommer två videos från SFRO test nr:2 med lite körning. Kul kul! http://www.c42.mride.se/video.html Quote
Micke Fredriksson Posted August 5, 2007 Author Posted August 5, 2007 Hej igen! Igår blev det en sväng till Åmsele flygas för lite utvärdering av hjulupphängningen i SS banan. Det var fint väder och ca 22 grader i luften. Jag är mer än nöjd med hur bilen uppförde sig- Fin ballans med snabb och precis instyrning. Jag testade att "kasta" in den i kurvan med motorbroms, det resulterade i lätt överstyrning men mycket lätt att hämta hem. Vid jämn gas och mjuk instyrning kändes den riktigt följsam med lätta tendenser till bakvagnssläpp när man närmade sig gränsen men det var bara att fortsätta att gasa. Diffen verkade jobba otroligt fint. Jag upplevde det,, ju mer jag gasade ut ur kurvan, ju mer grepp hade jag i bakvagnen. Riktigt trevligt fenomen. För dagen hade jag sänkt bilen i framvagnen för att sänka rollcentrat och därför minska understyrningen som jag kännt tidigare. Men sänkningen följde även cambern med till ca -1,5grad. Bilen känns helt anorlunda mot förr. Kul när små justeringar gör av sig! På filmen kan man se hjulupphängningen röra sig när man kör. Känns inte som de rör sig något alls, men nu ser man verkligen att jag har massvis med fjädringsrörelse när man provoserar. Den rollar och niger en hel del kan man säga. Det är bra- Då finns det lite rörelser att jobba med. Tråkigt nog blev det endast 6 varv körda på hela dagen pga problem med mekaniken runt motorn. Vet inte hur jag lyckas!!? Men min nya Wastegate SKAR i ventilstyrnigen!!!!! Hur kan detta hända? Ventilen som ska reglera laddtrycket fastnade helt enkelt i stänkt läge- Vilket resulterar i att laddtrycket skenar. Vi mappade in en "bränslevägg" för säkerhets skull vid 1,0bar som dränker motorn med soppa och släcker tändningen. Därför kan man se att den puffar till vid växlingarna även om jag försöker att sluta gasa innan. Jag plockade lös WG:n och bankade ner ventilen några mm så den inte skulle överladda. (Jag ville ju SÅÅÅ gärna göra när jag ändå var där) Funkade fint! Jag hann köra 2 repor till innan med nästan inget laddtryck (inte med på filmen tyvärr). Snacka om lättkörd!!! Dagens bästa tid stod jag för på 1:23,75. Det gick alltså "pinsamt nog" snabbare med mindre laddryck. Det var betydligt lättare att mästra banan då man inte var tvungen att hålla tillbaks effekten hela tiden. Övning övning- Nästa gång ska det bli andra bullar. Ett kopplingsbyte skulle inte heller vara dumt. Den vill gärna slira på 3:an och uppåt. Det var inte helt oväntat då den aldrig varit bytt sen -01. Håller med. Skulle vara otroligt kul om Gullabo hade möjlighet att köra den på Emmaboda SS. FILMEN: Quote
Michael Th Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 hur mycket effekt har du vid fullt tryck och hur mycket utan?? + vad är vikten på bilen ?? man skall ju inte försöka jämföra olika fordon...men kul att fundera... annars roligt att den motsvarar dina förväntningar.. Quote
Micke Fredriksson Posted August 5, 2007 Author Posted August 5, 2007 (edited) För tillfället har jag sänkt trycket till 0,85bar vilket ger ca 280hk. Utan ca 130-140hk Edited August 5, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Sonett7 Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Micke har sålt M-riden och dess nya ägare bor i Hufvudstadsområdet om jag inte minns fel... :unsure: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.