Jump to content

Micke Fredriksson

Forumdeltagare
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Plats
    Umeå

Profile Fields

  • Namn
    Micke Fredriksson
  • Ort
    Umeå
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Är du sugen på en otroligt snabb, gatlegal, formelbils liknande mittmotorsportbil med otrolig väghållning och supersportbils prestanda? Då behöver du inte leta längre! Billigare än så här blir det inte!! Nu är Mride C42 turbo sportbilen till salu. Denna Unika 2-sitsiga bil är inte en kitcar utan ett unikt custombygge- 1st tillverkad! Du blir helt klart ensam i hela universum. Mride C42 turbo är utan tvekan en utmanare till Ariel atom kompressor. Bilen väger 570kg fulltankad och har 300hk+ vilket gör vikt/effekt förhållandet blir 1,9kg/hk = 526hk/ton Chassi: Rörram fackverk. Motor: Suzuki GSX1000-r -01 turbo. Vems programerbar insprutning + stock ECU, elektrisk backväxel. Karosseri: Unik kolfiber/glasfiber kaross med kolfiber skärmar. Hjulupphängning: Dubbla A-armar med pushrod, Öhlins + protech justerbara coilovers. Hjul: TSW 17" fälgar med TOYO proxes R888 R-däck. Bromsar:Fram; Hispec UL4 ok med ferodo racing belägg 280mm skivor. Bak: 300mm fullflytande Honda 900rr skivor och ok. Inredning: Kolfiberpaneler, Tillett T250 supercart stolar- laddtryck, bränsletryck, bredbandslambda, avgastemp, digital hastighetsmätare med diagnos, växlingsindikator och varvräknare. PRIS: 259.000skr eller bud. För mer info ring: 070-308 44 72
  2. För tillfället har jag sänkt trycket till 0,85bar vilket ger ca 280hk. Utan ca 130-140hk
  3. Hej igen! Igår blev det en sväng till Åmsele flygas för lite utvärdering av hjulupphängningen i SS banan. Det var fint väder och ca 22 grader i luften. Jag är mer än nöjd med hur bilen uppförde sig- Fin ballans med snabb och precis instyrning. Jag testade att "kasta" in den i kurvan med motorbroms, det resulterade i lätt överstyrning men mycket lätt att hämta hem. Vid jämn gas och mjuk instyrning kändes den riktigt följsam med lätta tendenser till bakvagnssläpp när man närmade sig gränsen men det var bara att fortsätta att gasa. Diffen verkade jobba otroligt fint. Jag upplevde det,, ju mer jag gasade ut ur kurvan, ju mer grepp hade jag i bakvagnen. Riktigt trevligt fenomen. För dagen hade jag sänkt bilen i framvagnen för att sänka rollcentrat och därför minska understyrningen som jag kännt tidigare. Men sänkningen följde även cambern med till ca -1,5grad. Bilen känns helt anorlunda mot förr. Kul när små justeringar gör av sig! På filmen kan man se hjulupphängningen röra sig när man kör. Känns inte som de rör sig något alls, men nu ser man verkligen att jag har massvis med fjädringsrörelse när man provoserar. Den rollar och niger en hel del kan man säga. Det är bra- Då finns det lite rörelser att jobba med. Tråkigt nog blev det endast 6 varv körda på hela dagen pga problem med mekaniken runt motorn. Vet inte hur jag lyckas!!? Men min nya Wastegate SKAR i ventilstyrnigen!!!!! Hur kan detta hända? Ventilen som ska reglera laddtrycket fastnade helt enkelt i stänkt läge- Vilket resulterar i att laddtrycket skenar. Vi mappade in en "bränslevägg" för säkerhets skull vid 1,0bar som dränker motorn med soppa och släcker tändningen. Därför kan man se att den puffar till vid växlingarna även om jag försöker att sluta gasa innan. Jag plockade lös WG:n och bankade ner ventilen några mm så den inte skulle överladda. (Jag ville ju SÅÅÅ gärna göra när jag ändå var där) Funkade fint! Jag hann köra 2 repor till innan med nästan inget laddtryck (inte med på filmen tyvärr). Snacka om lättkörd!!! Dagens bästa tid stod jag för på 1:23,75. Det gick alltså "pinsamt nog" snabbare med mindre laddryck. Det var betydligt lättare att mästra banan då man inte var tvungen att hålla tillbaks effekten hela tiden. Övning övning- Nästa gång ska det bli andra bullar. Ett kopplingsbyte skulle inte heller vara dumt. Den vill gärna slira på 3:an och uppåt. Det var inte helt oväntat då den aldrig varit bytt sen -01. Håller med. Skulle vara otroligt kul om Gullabo hade möjlighet att köra den på Emmaboda SS. FILMEN:
  4. Här kommer två videos från SFRO test nr:2 med lite körning. Kul kul! http://www.c42.mride.se/video.html
  5. HEhehe!! Ingen fara alls. Det var inte alls illa menat. Senare "idag" är den wheelsträffen här i Umeå. Jag kommer att stå i samma hage som det lokala locostgänget! Kul kul!! Kom gärna förbi och snacka bort en stund!!!! :racesmile:
  6. Det kanske är möjligt att ta denna diskussion i en annan tråd... :)
  7. Tjenare! En sådan vinkelmätar "vattenpass" kan man beställa via TIBNOR industrihandels katalog. Tyvärr minns jag inte vad de kallar den men de är helt enkelt suveräna. Linjerna gör att den blir otroligt exakt och lättläst. Min mätare har jag fått gratis så jag vet tyvärr inte vad de kostar. Men gissat på 4-500kr + aluskenan.
  8. Då fick jag och Marie chansen att åka ut en sväng på några mil för att köpa glass och fota lite. Så här blev mina nya kolfiber skärmar!! :up: Inte alls felfria men jag är ändå riktigt nöjd med resultatet! En riktig glassätare kan man skåda till vänster. :-)
  9. Tackar! Jag har fått lite uppdateringar om den Lamborghini gallardo jag provade prestandan mot för någon dag sedan. Den var tydligen ganska moddad med diverse trim. Efter ha snackat med en kille som känner ägaren så skulle den vara på närmare 570-580hk!!! Nästa gång jag träffar på lambokillen så ska jag höra om han vill följa med på bana och köra lite. Skulle vara otroligt kul att se hur ett sådant monster är i kurvorna. De är ju inte direkt några lättviktare den 4wd och allt som en seven.
  10. Tackar tackar!! :notworthy: Halloj! Lite uppdateringar! Efter några intensiva dagar i garaget med lackering, infettning av drivknutar, alu svetsning och ihopmontering. Har det faktiskt hänt lite kan man säga. Den första provturen är nu avklarad!!!!!!!!!!!!!!! Snacka om jag hade förväntningar innan vi for ut. Helt sjukt! Den första lilla turen drog till macken för lite fräsh 98 oktanig soppa. Helt oväntat dyker en rejsa.nu kille upp "Lillen" Tjena tjena!. Vi åkte vidare, och då konstaterade jag att bromsvågen var totalt feljusterad för de nya 300mm diskarna där bak. Justerade om vågen och åkte ut igen med Marie förtjust i baksätet. Körde mycket försiktigt i början med alla känsel sinnen på högsta nivå för att upptäcka eventuella brister eller vibrationer. Efter att ha kört runt lite på mycket låg last i olika hastigheter började jag få lite mer förtroende på grejorna. Gasade succesivt mer och mer för att komma till några fullgasrepor från 1:an til 5:an ut. (Jag höll mig givetvis inom hastighetsbegränsningen ) Men det bästa av allt var att bakhjulen inte spinner alls- inte ens på ettan!! Men VAD är detta!!!! Det dök upp en 500hk Lamborghini gallardo i backspegeln (det finns två stycken likadana i Umeå). Hehe!! Vilket ypperligt tillfälle att se vad farkosten går för, tänkte jag för mig själv på denna öde väg........ Han verkade helt klart med på noterna, så vi drog några repor från 2:an i 70km/h till 5:an ut (vilket fortfarande inte är över laglig hastighet. ) Det visade sig att Mriden drar ifrån långsamt till ungefär 170knyck och sen är det mycket jämnt och lambon kommer sakta tillbaks. Klart imponerande att köra jämnt mot en sådan bil som kostar minst en mille mer...... :up: Det märks verkligen när man kommer upp i fart att de extra 200hk som lambon har trycker på fruktansvärt när luftmotståndet tar över när den passerar 180. Tyvärr fanns det inte så många ställen att praktisera massiv kurvtagning på utanför stan. Så det enda jag kan säga om det är att den känns betydligt stabilare och rollar mindre. Men jag fick den ända till att signalera med lite lätt understyrning i en 90 graders kurva. Iofs med kalla däck mm. Det är lite svårt att avgöra sådana saker på allmänna vägar så resterande prestanda tester får helt klart ske på banan- Kul var det iaf. Jag får återkomma med bilder. Det är egentligen inte så mycket att se just nu eftersom jag fortfarande har kvar standard kåporna bak tills besiktningen är avklarad.
  11. Hej! Värt garage kommer att jämnas med marken inom kort, vilket gör att jag kommer att behöva ett nytt garage att hyra in mig i. Allt av intresse!! Ring mig så snart som möjligt om du har något tips eller än bättre, ett garage/garage plats att hyra ut i Umeå trakten. Jag är en mycket ordningssam och nogrann kille med egna vektyg. Så ordningsregler är inget problem. MVH/ Micke Fredriksson Tel: 070- 308 44 72
  12. Har pysslat lite till i garaget. Efter massor av väntan på diverse delar har det löst sig. Avgassystemet hade en lite ogynsam avgasvinkel gäntemot den vänstra A-armen och bromsskivan. Så jag var tvungen att bygga om det lite. Det är fortfarande i rostfritt stål. Tiggade en lite låda under ljuddämparen så jag kan montera en lite gummikudde under den. Lite polerande. Punktar dit lite fler mejerikrökar. Jobbar in på småtimmarna........... :D Syns knappt... :D UTMÄRKT vinkelmätare/vattenpass!! Färdig punktat. Slipar bort missfärgningen med lite roterande scotchbrite. Polerat och klart!! Efter tre timmar med polermedel ser man verkligen ut som en sotare :D Men det är det värt när det är klart!
  13. Hallojsan! Idag kom SFRO besiktnings man Gustav Uhlander förbi på en lite sammankomst. Det hela medförde att jag nu har gått igenom BYGGBESIKTNING nr:1. Allt gick finafisken!! Gustav var tvungen att erkänna att han ser fram emot nästa tillfälle då han "blir tvungen" att provköra elendet..
  14. Hejsan! Lampångest är ingen kul åkomma... Att välja lampor är verkligen en ganska kritisk sak som präglar hela bilen. Verkligen skitsvårt. Jag satte uppe många nätter och grubblade framför datorn på massvis med olika sidor på nätet, men jag hittade dock inget som jag tyckte var tillräckligt snyggt och smigigt samt "anorlunda". Ett par vanliga runda traktor lyktor passade helt enkelt inte tillsammans med karossformerna...... Så jag for till mekonomen och skaffade Hellas universal projektor halvljus för inbyggnad och sen lät jag lernia CNC svarva två aluhus ur en 100mm aluaxel efter min ritning. Blev otroligt bra, och precis som jag ville ha det. Hella projektor lamborna är a1 märkta och därmed godkända som halvljus på bil. Helljusen är två extraljus som kommer från en extraljusramp som fanns på rea. Helljusen har inget krav på E-märkning utan endas krav att det ska finnas ett ljus på varje sida om mittlinjen. Kanon. Nackdelen är att det inte går att montera in pos ljus i dessa lyktor så jag fick köpa separata diod lyktor . Hella projektor lysena kostar ca750 kr/st + lampa ca 200kr Och extraljusrampen köpte jag på rea för 300kr. 1st 400mm lång solid T6 aluminium stång med 100mm i diameter kostade 950kr Bearbetning i CNC svarv på lernia Umeå 500kr. Pos diod lampor 350kr Total summan för fram lyktorna blev ca 4000kr. Inte så billigt kanske, men ibland har man inget val.. Kan ju vara ett tips om någon är sugen på att pyssla ihop egna lite mer aerodynamiska lyktor. :)
×
×
  • Create New...