Morty Posted February 7, 2009 Author Posted February 7, 2009 Min nuvarande IC är från en Audi S3. Dvs. jag har tagit bort plastgavlarna och skulle tillverka nya själv. Tanken var då att använda en Mercedes kylare, likadan som den din pappa har. Trots att jag provade med 90° vinklar direkt på anslutningarna så var den för bred för noskonen. Jag tog då bort plastgavlarna från den också och gjorde nya i aluminium med anslutningarna i mitten/bakåt. Tyckte inte det blev bra, plus att slangarna till IC:n fick dåligt med plats. Nu blir det en luft/luft IC igen, men specialbyggd enligt egen ritning. Funderade ett tag på en vattenkyld IC eftersom det finns en del andra på forumet som bygger med det. Anledningen till att det inte blev så är att jag inte ville ha en extra vattenkylare, vatten pump, svetsa om mitt insug en ytterliggare gång o.s.v.. Tanken är att bilen ska användas och det kommer att resultera i många stenskott. Lacken kommer att få stryk. Det jag har gjort är att alla paneler är skruvade och hyffsat lätta att plocka bort och vintervilan kan alltid resultera i ny lack och lite annat som man känner för. Ni som har stenskottsskydd i kolfiber. Hur fungerar dessa? Klarar kolfibern det? Min tanke i så fall är att man kanske skulle ha kolfiberskärmar fram och bak. Quote
Sonett7 Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 (edited) Skön inställning angående lacken! Har också insett att det blir trångt som f-n om man vill ha kylare, IC och oljekylare i fronten. Har lekt med tanken att göra som Doonkervort och hänga IC och oljekylare utanför karossen... http://image.automobilemag.com/f/multimedi...ort_d8_gt+3.jpg http://image.automobilemag.com/f/multimedi...ort_d8_gt+2.jpg Tror dock att det är jäkligt svårt att få snyggt. Edited February 7, 2009 by Sonett7 Quote
Morty Posted February 7, 2009 Author Posted February 7, 2009 Om man har gälar eller utsläpp i sidan borde man kunna sätta oljekylaren i sidan av motorrummet och använda elfläkt istället för termostat. Jag har vatten/oljekylare som jag får se om den har tillräcklig kapacitet, annars blir det ett vinterprojekt. Quote
Janne L Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 (edited) Jag gjorde på detta sätt, får se om det fungerar. :) m :D h Janne Edited February 8, 2009 by Janne L Quote
Morty Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 Janne, vad har du för bredd på IC:n över anslutningarna ? Verkar vara poppis att ha Merca kylaren upp och ner. Quote
Morty Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 Idag var det hyffsat väder ute med lite sol och vårtecken. Passade på att rulla ut bilen och städa i garaget. Nu är det bara resten kvar..... Quote
Acke Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 ser riktigt bra ut dedära... Tumme upp... :) Quote
Janne L Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Janne, vad har du för bredd på IC:n över anslutningarna ?Verkar vara poppis att ha Merca kylaren upp och ner. 48 cm total bredd! Varför jag satte kylaren upp och ner var för att det passade bäst! m :D h Janne Quote
Morty Posted February 9, 2009 Author Posted February 9, 2009 Man får tacka för den positiva kritiken :banana: Janne, med 48cm bred IC och två 90° böjar hade jag fått kapa hål i noskonen. Hur bred är din ram i nosen? Quote
Janne L Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 (edited) Det är i och för sig lite fusk ;) i och med att nosdelen är mer än 100 mm bredare en vad "bokbilen är", dvs ca 730 mm. Så det kommer att precis att få plats. m :D h Janne Edited February 10, 2009 by Janne L Quote
Jonte Posted February 14, 2009 Posted February 14, 2009 Jag gillar hur du löst det där med 5 mätarna. Vart kommer den panelen ifrån eller är den hemmagjord? Quote
Morty Posted February 14, 2009 Author Posted February 14, 2009 Den är hemmagjord i 2mm aluminium. Bockad, svetsad, glasblästrad och klarlackad. Vill du ha fler bilder så hör av dig. Quote
Morty Posted March 5, 2009 Author Posted March 5, 2009 Tomten kom tidigt i år med paket från England. Nu får vi hoppas att jag lyckades få rätt mått när jag designade... Quote
meanstreak68 Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Nu är det custom på hög nivå... Specialtillverkad kylare och IC. Vågar du berätta vad man får betala för en sådan skönhet?? :wohow: / Magnus Quote
Morty Posted March 5, 2009 Author Posted March 5, 2009 Nja, det kan jag inte berätta "live". Det finns risk för att min fru läser det..... :rolleyes: Jag har beställt den av Radtec och priserna där för Westfield paketen är inte långt ifrån sanningen. Quote
Morty Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Ännu ett steg närmre målet. Kylarpaketet passade som handsken. Säkert flera millimeter över... Har beställt slangar och alu.rör idag och får hoppas på en snabb leverans. Quote
Janne L Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Hej Magnus! Använder du biltemas blinkers? De liknar dem om biltema säljer. Om så är faller är de E-godkända för bil? De säljs under MC-delar och har sett att E-märkt för MC inte alltid är gångbart för bil! Om de är gångbara för bil kanske man skall skaffa dessa! m :D h Janne Quote
Morty Posted March 9, 2009 Author Posted March 9, 2009 Janne, alldeles rätt det är Biltemas motorcykelblinkers. De är E-märkta, men förmodligen skiljer det mot vad som är godkännt för bilar och jag har inte kollat närmre på det än. Köpte dem för ett tag sedan för att se om de passade in i stilen. De blinkar med ganska kraftigt ljus och kan råka fungera senare på "bana" om de inte skulle vara Ok nu.... Quote
Thomas Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Jag vill minnas att man ska ändra de reglerna så att de är godkända både på bil o mc. Quote
Morty Posted March 19, 2009 Author Posted March 19, 2009 Liten uppdatering. Slangarna börjar hitta sin plats och det blir mer böjar och skarvar än jag ville ha. :( Passade även på att handla en julklapp till mig sälv idag. :rolleyes: Quote
Michael Th Posted March 19, 2009 Posted March 19, 2009 tja en sådan svetshjälm vill man inte vara utan... efter att jag fått en speedglas på jobbet vart jag bara ..tvunget att köpa en likadan för hemmabruk.. den är beroendeframkallande... tja i alla fall för mig!! jag begriper inte hur jag klarat mig så länge utan..(kanske beror på att speedglas inte funnits såååå länge,eller jag hafft råd med en ) Back 2 topic blir rackans snyggt !!! Quote
Morty Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Nu är det flesta rören på plats och kylarvätska är påfyllt. Nästa steg är att tillverka en luftfilterburk och och klämma in den framför motorn med friskluftsinsug utanför motorrummet. Quote
Morty Posted April 2, 2009 Author Posted April 2, 2009 It's alive!! Efter snart 5 dagar i viloläge med hög feber och annat skit så fick det vara nog. Har efterforskat och pillat en hel del med mina konfigureringar i VEMS:et. Innan febern hade jag kommit så långt att jag konstaterat att trigger, kamsynk och COP:arna (tändningen) verkade vara rätt (kör fullt sekventiellt). Nu skulle bara resten till och kollade att jag fick spridarpulser i kväll och ja det fick jag men spridarna ville inte spruta.... Hittade ytterliggare en inställning och resultatet ser ni på filmen. <Gött> Quote
Magoo Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 Gott att se. :banana: och höra med för den delen åxå ... Quote
Sonett7 Posted April 3, 2009 Posted April 3, 2009 Grattis! Måste kännas enormt skönt... :racesmile: Quote
Morty Posted April 3, 2009 Author Posted April 3, 2009 Tackar! :) Jo det var riktigt skönt, mycket med tanke på att jag köpte motorn utan att veta om den var mekaniskt och elektrikskt Ok eller ej. Quote
Falcor Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Grattis, vet precis hur skönt det är när det startar för första gången. Ska ställa på min 1.8t bastard nästa vecka.... :-) Quote
Morty Posted April 9, 2009 Author Posted April 9, 2009 Så nu var det fullt i motorrummet. Luftfilter, återcirkulerande dumpventil och vevhusven inkopplat. Hoppas det blir fint väder i helgen så man får mappat lite. Glad påsk på Er! Quote
Sonett7 Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Det var verkligen fullt! Håller själv på att försöka pussla ihop placeringen av kylare, IC och oljekylare + kylfläkt... Är riktigt bökigt och nästa gång åker nog kapen fram igen. :banghead: Ditt ser i alla fall snyggt ut! :thumbsup: Quote
Morty Posted April 10, 2009 Author Posted April 10, 2009 Tackar! Innan du tar fram kapen får du fundera lite till. Vet inte hur många gånger jag har ändrat inriktning/idé för att få plats med allt. Vissa saker skulle man gjort annorlunda om man började från början, men trångt hade det blivit i vilket fall som. Jag har i alla fall sparat mycket tid på att köpa AC/DC tig, istället för som tidigare ta prylarna till jobbet och sy ihop det där för att komma hem med något som inte passar. Quote
Morty Posted April 10, 2009 Author Posted April 10, 2009 Då har man kört bilen ca 10km idag och loggat, loggat och loggat. Bilen är klart körbar för tillfället men det behövs mycket mer mappning innan det blir bra. Båda barnen har fått åka så nu är man poppis igen :) . Hur pass körbar behöver bilen vara för SFRO2 och Bilprovningen. Hade underlättat mycket om man kunde ratta runt den på öppna vägar. Quote
Arrowsmith Posted April 10, 2009 Posted April 10, 2009 Hur pass körbar behöver bilen vara för SFRO2 och Bilprovningen Bara du klarar avgaskraven så är det väl inga problem, fungerande tomgång är väl iofs praktiskt med.... Quote
Morty Posted April 11, 2009 Author Posted April 11, 2009 Tomgången fungerar kanon, stabil, inga självsvängningar och problem med att den vill stanna. Bredbandslambdan visar mellan 0,99 och 1,01 vid tomgång utan själv regleringen inkopplad och med den inkopplad blir det ännu stabilare. Quote
Morty Posted April 27, 2009 Author Posted April 27, 2009 Idag har jag lyckats åt fel håll. Jag hade misständningar på lite högre varv och har försökt hitta vad det kan vara en tid nu. Fick ett tips via ett forum idag som jag provade efter jobbet. Backade ut bilen, stannade motorn, ändrade i konfigen, provade att starta bilen utan framgång. Ändrade tillbaka och den startar inte igen, koll av tändspolar visar att de är döda och ingen gnista. Verkar som man skrotat fyra tändspolar och ev en tändmodul. Som sagt var, inte min dag idag! :banghead: Quote
Morty Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Nu har en evighet av felsökande och internetsökande gällande misständningar, amplitud på triggersignaler, tändningsbortfall och diverse telefonsamtal gjort susen. Ikväll lyckades jag få motorn att gå rent på högre varvtal än 1700rpm..... Felen som hittades var för hög amplitud på första triggertanden (har VR givare och 60-2 triggerhjul) och att synkroniseringen på kamsynken bråkar med tändingen vilket gör att VEMS:t stänger av tändningen för att undvika motorskador. VEMS Jörgen har varit till mycket bra och stor hjälp och har byggt ett filter till mig för att minska amplitud skillnaderna mellan triggertänderna, samt att han har gått igenom mina övriga inställningar och guidade mig bort från kamsynken.... Här är en bild från oscilloskopet som visar triggersignaler och kamsynksignal. Nu kan man förhoppningsvis börja mappa bilen på allvar. :) Quote
Magoo Posted May 19, 2009 Posted May 19, 2009 [Det låter riktigt trevlig att det går framåt igen efter motgångarna. :thumbsup: Quote
Morty Posted May 19, 2009 Author Posted May 19, 2009 Tack!! Tur att det är fler som bygger och delar med sig av fram- och motgångar. Annars hade det blivit tufft att vara ensam om alltid ta motgångarna.... Blev en lite längre tur nu ikväll på ca 2mil och det är härlig känsla att känna stormen i ansiktet samtidigt som motorn laddar på. Loggade hela körningen och ska ta och studera lambdavärde m.m. så jag kan få motorn att gå ännu bättre. Quote
Magoo Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Räckte det med filtret och att stänga av kam synk för att det skulle funka? Quote
Morty Posted May 20, 2009 Author Posted May 20, 2009 Än så länge verkar det som om det var lösningen. Upptäckte en del tvekningar i motorn igår vid högre varv, men jag vet inte vad det berodde på än. Har satt fuel cut på 150kPa för att inte laddtrycket ska skena innan magnetventilen är konfigurerad rätt, så det kan vara det som spökar också. Ska prova att ta bort filtret eftersom den stora förändringen kom när jag kopplade bort kamsynken. Quote
Morty Posted May 24, 2009 Author Posted May 24, 2009 Idag har jag haft trevligt besök av VEMS Jörgen från Göteborg. Efter lite pill, ny firmware och ändringar i konfigurationen som blev det en del körning och mappning. Känns som om motorn har fått VIAGRA och kan säkert pumpa ut de 150hk som VAG säger att den ska göra... ;) Spool up tiden i originalmyggturbon som jag har, är ungefär lika lång som det tar att trycka ner gasen och fullt laddtryck uppnås innan 1800 och håller upp till 6500rpm. Skoj!! V6 lådan har en ganska bra utväxling med hyffsad 1:a och i tvåan når man en bra bit över 100km/h. Sammanfattning en riktigt skoj och händelsefylld dag med mycket sol och körning. Quote
Morty Posted May 31, 2009 Author Posted May 31, 2009 Idag var det inte bara fint väder utan ytterliggare två milstolpar har passerats. Nämligen buller och SFRO2. Klockan 10.00 idag var det dags för bullertest i Malmö och Andreas Wilson körde bilen förbi mikrofonen ett par gånger. Resultat, dagen lägsta = 74dB.... Turbo är bra!! Klockan 13.00 var jag i Tomelilla hos Lennart Rydén och fick genomgå hans nålsöga och testkörning. Resultat, mycket och många positiva kommentarer om vägegenskaper, bromsar, byggkvalité och genomförande. Jippie!!! Nu återstår myndigheternas godkännande innan bilen får köras på vanlig väg. Bilder från buller och Lennart på väg för provtur. Quote
Sonett7 Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Grattis! Hoppas på att få chansen att syna bilen i sömmarna under säsongen! :thumbsup: Quote
cealm Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Grattis! 74dB ? Är du verkligen säker på att du hade motorn igång vid bullerprovet???? Quote
Per Wackt Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Grattis ! Gott och se ! Bilen ser mycket bra ut !!! Lite frågor: Kör du med en dämpare ? Vilket märke ? Är rören 2,5" ?Har du någon kat ? Har du mycket ljuddämpning i karossen.. Lite nyfiken på hur mycket min låter, har ju lite liknande koncept. Ungefär lika stor motor och turbo. Kör med två Simons 2,5" dämpare. Återigen, Grattis till en milstolpe i dit bilbygge, SFRO2. Quote
Morty Posted May 31, 2009 Author Posted May 31, 2009 Tackar!! Jag kör med en 2,5" dämpare från Rakarör. Det som jag gjort utöver ett 2" tums ände med 2st 90°böjar är en värme/ljudsköld över turbon, standard pappfilter i luftburken samt motorrumsisolering i huven. Skölden kom till efter en provkörning som resulterade i att det luktade nylackat om huven när jag kom tillbaka till garaget. Jag har ingen kat. än. Funderar på att sätta dit en efter reg.bes.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.