Drake Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Ska till att fästa min 7-tums Sierradiff men vill bygga fästena så att jag kan byta till en 7,5-tummare i framtiden. Är det bara det övre fästet som är bredare och isåfall, är det 1/4" per sida eller?. Tänkte att man då skulle kunna sätta dom övre fästena lite bredare isär och schimsa med brickor så länge jag kör med 7-tummaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Hej Westfield använder en 16 mm spacer på vänster sida om diffen när man använder en 7" //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Ok, Men bara på det övre fästet då eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Jag både en 7" och en 7,5" hemma så jag kan mäta ikväll om du kan vänta. Bredden över det övre fästet var på min 7,5" diff 193mm vilket är lite mer än 7,5". Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Jag beställde mitt chassi anpassat för 7,5". När jag nu drar fast min 7" diff fattas det 1/2" på vänster sida av övre fästet. Allt annat är samma. Går att fixa med distans. BYgger man sitt chassi för 7" måste man ha en sån. Bygger man för 7,5" kan man använda båda... Kan ta en bild i kväll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Går det att köra med samma drivaxlar och mellanaxel på dom olika diffklumparna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Tror att 7,5" bara finns med bultade axlar. Dvs. skivaxlarna, men är inte säker. Finns info på forumet om det. Tack för hjälpen med måtten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Du behöver även ha en kardan som är lite kortare om du använder 7,5-tumsklump jämfört med 7-tum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Vet du hur mycket? Om det inte diffar för mycket så kanske man kan borra extra hål längre bak ¨på fästena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Hej DU har PM med bilden från Westfield manualen. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 Hur mycket kortare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 (edited) Skulle tro 10-20 mm. Jag fick inte dit min 7,5-tummare pga detta. :angry: Edited February 23, 2007 by Megablade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 23, 2007 Author Share Posted February 23, 2007 OK! Tackar, det får bli ett par hål till då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 25, 2007 Share Posted February 25, 2007 Hur är det med drivaxlar då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 25, 2007 Share Posted February 25, 2007 Drivaxlarna passade för mig i alla fall, verkar vara samma. Jag hade skruvat dit drivaxlar och fästen och skulle bara sätta upp kardanstången när jag märkte att kardanen var för lång för att passa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 25, 2007 Share Posted February 25, 2007 Har en lamelldiff liggande till en 7.5" Frågan är ju om det är värt att göra i ordning en ny bakaxel klump.... Har en viskodiff på bilen idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 25, 2007 Author Share Posted February 25, 2007 Är den till salu? Utväxling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Är den till salu? Vet inte riktigt... B) Utväxling? Har ingen slutväxel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 26, 2007 Author Share Posted February 26, 2007 Aha, bara diffen alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Komplett men slutväxeln är trasig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Jag har en komplett 7,5-tums klump med 3,14:1 slutväxel om det skulle vara av intresse, vore bra att montera diffen i? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 26, 2007 Author Share Posted February 26, 2007 Är det bara att montera lamelldiffen då eller? Kan man eftermontera i alla klumpar? Vad ska du ha för klumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 Jag vet ju inte vad det är för en diff, men om det är en som passar i en 7,5-tummare så ska det väl funka. Jag vill ha det jag gav, dvs 1000 sek+frakt. Då kan jag tillägga att den är rengjord, målad silver hammarlack och påfylld med bra olja. Allt det jobbet bara för att upptäcka att jag inte kunde använda den..ggrrrrr :angry: :blink: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted February 28, 2007 Share Posted February 28, 2007 Hej Hittade lite diff info om det kanvara av intresse Sierra klubben //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krullert Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Hej har en fråga, tänkte kan låna denna tråden istället för att göra en ny. Vad orkar Diffarna med i effekt/vrid? Orkar 7,5 tumsdiffen mera? Tänkte köpa Quaife diffbroms också, spelar det någon roll vilken av diffarna man har då? MVH Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts